Test: Club3D Radeon HD3850

Grafikkort, AMD/ATI d.  14. december. 2007, skrevet af Huddy 16 Kommentarer.  Vist: 12734 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Club3D
DK distributør: DCS

Design

Selve kortet er, naturligvis, i den efterhånden så traditionelle ATi-længde. Dermed ikke sagt, at ATi's kort er de længste på markedet, da den titel faktisk tilhører konkurrentens highend grafikkort. Men både HD2600XT, HD2900GT og HD3850 er faktisk temmelig lange, selvom det egentlig ikke irriterer mig rent praktisk.

De obligatoriske CrossFire stik er naturligvis også på kortet, så man kan få en rar ydelsesforbedring med helt op til 4 af disse kort(!), såfremt bundkortet selvfølgelig understøtter det.


Mht. strømstik, drejer det sig naturligvis om det efterhånden så gængse 6-pins stik, som er rigeligt til at føde kortet med strøm. Faktisk grænser kortets lave strømforbrug til, at det ikke er nødvendigt for kortet, at have noget strømstik. HD2600XT, som bruger omkring 20W mindre, har faktisk slet ikke noget påloddet stik. Og 8600GTS kunne uden problemer køre uden stikket isat(bevist pga. en forglemmelse i de tidlige tømmermændsplagede morgentimer fra undertegnede...). Men da jeg prøvede lykken uden ekstern strøm, ville kortet dog ikke lege med.

Køleløsningen på kortet ligner den på HD2600XT en hel del, hvilket som udgangspunkt virker positivt, da undertegnede roste denne da vi testede kortet i sin tid. Det der differencierer de 2 kølere er, at køleren er forarbejdet i 100% kobber, og så er der flere lameller på HD3850-køleren. Og det viser sig heldigvis, at køleren er akkurat lige så god som forventet. I 2D er kortet faktisk uhørbart - sindssygt lækkert - mens kortet i 3D i takt med den stigende temperatur, hæver spændingen til blæseren en smule. Men virkelig kun "en smule", for man ligger faktisk ikke mærke til kortet, selv i et støjsvagt system.

I modsætning til blæserstyringen på HD2900GT, som Club3D betegnede som intelligent, men som viste sig at være det modsatte, fungerer det bare på kortet her - sådan! Loadtemperaturerne er dog temmeligt høje, pga. den langsomme blæser. Som grafen viser, topper temperaturen på 87 grader, hvilket er en kende højt. Men hellere have en høj temperatur og et lavt støjniveau, i stedet for omvendt. RV670-chippen kan nemlig sagtens holde til det, og man kan jo altid skrue op for blæseren med eksempelvis Rivatuner/ATiTool, såfremt man ønsker en lavere temperatur på bekostning af et øget støjniveau.

 

Af tilslutninger er der dual DVI, som der skal være. Club3D har endvidere været så flinke, at vedlægge omformere, så man både er for- og fremtidssikret, i form af VGAstik og HDMIstik.

CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 00:09:23
Svar/Indlæg:
3394/170
Lækkert kort, bruger mindre strøm end ATI's gamle mainstrame og mindre end 8600GTS som koster samme og har ydelse der langt bag efter ATI's..

Og så kan få en sapphire udgave til 999 kr!!!


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 00:51:55
Svar/Indlæg:
3233/128
Endelig kan man ånde lette op. ATI er tilbage på rette krus med et stærkt mainstreamkort som står helt alene i klasse. Tror der bliver solgt en del kort som må lune lidt i kassen hos DAAMIT. Jeg har altid været ATI mand, men at der er konkurrence er det vigtigste.... 🙂


Dude
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 04:33:51
Svar/Indlæg:
581/1
"Alt i alt, et wollah sygt gangsta grafikkort, direkte fra 3D Club'en. Vi kvitterer med en ornli' syg guldaward - blingbling, tjtjing"

God stil der 😀

Jeg sidder hver gang jeg læser tests af det skide kort, og ærgrer mig over at jeg føler det nødvendigt at satse på mere ram, og derfor må ofre pengene på et 3870. Helt seriøst får man jo ornli syg ydelse for pebernødder, især hvis man køber det hos Komplett til en tusse.

Finfin test btw. Dog mangler der nogle oplysninger om opløsninger i en del af graferne. Fandt dog nogle hvorpå der stod 1280x1024, og gik så ud fra at alle var kørt i den opløsning.


Holst83
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 08:38:36
Svar/Indlæg:
39/8
er der nogle der ved, hvordan det yder i forhold til 8800 GT ?


CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 08:48:42
Svar/Indlæg:
3394/170
#4 Yder en "del" mindre, koster også det halve og så kan du jo bare købe 2 og kører crossfire..


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 10:52:31
Svar/Indlæg:
14079/622
->#3

Du har ret i, at der mangler oplysninger på nogle af graferne ja.
Alle tests er kørt i en opløsning på 1280*1024, da det anses for den mest gængse opløsning at køre i.
Men jeg er godt klar over, at en opløsning som 1680*1050 bliver brugt ret meget efterhånden. Så denne opløsning vil sandsynligvis også tilslutte sig, når jeg skifter testsystem her til Januar. :yes:

->#4

I næste test, hvor HD3850 så vil blive brugt som sammenligning, kommer 8800GT også med på graferne. Så der kan du jo se. 🙂


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 11:36:03
Svar/Indlæg:
2343/272
Hehe ordentlig syg test 🙂


koenigimus
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 12:21:11
Svar/Indlæg:
202/9
Det er det eneste mainstream kort på markedet p.t. alt andet bliver banket 100% i pris/ydelse i mainstream prisklassen. Dvs. 700-1200 kr.

Hvis ATI lige får styr på Crysis optimeringen, er det et endnu mere suverænt kort til pengene.

Efter min mening er det dog også atis eneste perle lige nu. Snakker vi 3870, så kan man ligeså godt købe 8800GT, der dog ikke rigtig kan skaffes.


Jailhouse
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 16:10:47
Svar/Indlæg:
29/1
God test dér. Har selv købt et Sapphire 3850 og jeg kan kun bekræfte testens konklusion og sige at det er bang for buck. Med min OC 4300 til 3200Mhz og OC 3850 så scorer jeg 10500 i 3d Mark 06. Udmærket når man tænker på at processor og grafikkort tilsammen koster mindre end et 8800GT. Kører i BioShock alt i max (endda også global lighting) i 1680x1050 uden det mindste framedrop. Det er sgu imponerende og det samme er billedet med alle andre spil, undtagen Crysis. Håber driverne kommer efter det.

Men bestemt anbefalelsesværdigt hvis du fx. har et 7900GT i forvejen og gerne vil have et mærkbart boost til de nye spil.


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 20:26:42
Svar/Indlæg:
3485/76
#0 jeg vil have dit job emillos 😛

all and all, this is another KICK ASS PRODUCT 😀


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 20:29:53
Svar/Indlæg:
7263/260
Good work Emillos! 😛

fed artikel ..


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2007 13:35:12
Svar/Indlæg:
5891/423
#7 Det hedder Ornli syg gangsta test 🤣


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
15-12-2007 14:15:49
Svar/Indlæg:
440/3
Fin test. Dog er skriftfarven øverst i Lightsmark-billedet lidt dårligt valgt. Kunne man evt. skrive tallene inde i søjlerne i stedet?
Desuden undrer jeg mig lidt over, at Call of Duty 2 kører langsommere end Call of Duty 4... Er dette helt normalt eller er 2'er-testen kørt i højere opløsning?


#14
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2007 20:55:03
Svar/Indlæg:
4657/53
jeg havde lige lidt dele og ville så lige bruge dem til noget fornuftig .
Så jeg købte sapphire 3850 til 999 bobs.
Jeg var noget overrasket over hvad den kunne og så til sølle 1000 kr .

Eneste minus jeg lige kan finde er at den blæser larmer lige rigligt og så bliver den 83 grader varm ved lidt COD 2.
Og det var lige meget om siden var på eller ej.

Så kan man jo sige at jeg har sarte øre . men det larmer så meget at den overdøver en Amd box køler på full speed .

Så der skal nok lige bruges lidt penge på en anden køler .
Men ellers er det et kup .


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2007 16:55:41
Svar/Indlæg:
14079/622
Tak gutter. 🙂


->#13

Du har helt ret. Ikke alle resultaterne fremgår lige tydeligt pga. farven på skriften. Det kan godt være, at jeg skal til at flytte dem ind i selve søjlen.
Mht. CoD4, tror jeg bare, at grafikken er blevet optimeret en hel del, så det ikke kræver mere, trods grafikken er blevet pænere. Begge benchmarks er kørt i 1280*1024.

->#14

Jeg skal ikke kunne sige, hvorvidt der er forskel på de enkelte modeller. Men køleren på Club3D'et er i hvert fald super.


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2007 03:53:50
Svar/Indlæg:
2175/21
den nye mid-end konge til de fleste normale brugere...hvilke der er få af herinde :D