Test: XFX 8800GT Alpha Dog Edition

Grafikkort, NVIDIA  d.  24. december. 2007, skrevet af Goaguy 4 Kommentarer.  Vist: 16672 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: XFX
DK distributør: Rosenmeier.dk

Innovation/Teknologi

Geforce 8800GT er på mange punkter et mystisk kort. Det vigtigste punkt er, at der er en helt ny grafikchip på kortet: Den har kodenavnet "G92". Den der sidder på de gamle 8800-kort, hedder G80 og har kritikpunkter, som G92 har rettet op på.
G92 har ligesom den resterende Geforce8-familie DirextX10.0-egenskaber, hvilket indebærer den nyeste shader 4.0, som er med til at give mere virkelighedstro grafik.

 

 
 
 

8800GT har 512MB ram og 256bit ram-kredse. Den gamle serie af Geforce 8800-kort havde skæve hukommelsestal som 320 og 384bit hvor man havde øget båndbredden til rammene, og samtidig med kunne spare omkostninger til dyre hurtige ram-chips.
Nvidia har i denne omgang valgt at satse på nogle lidt hurtigere ramchips (som er blevet billigere siden sidste år) og kan derved skære ned på antallet af ramblokke og igen have et simplere print-design. Derefter har man satset på den nyere 65nm-teknik der gør chips'ne mindre, hvilket sparer på udgifterne til råmaterialer.

 

 

Det nye og spændende kommer til udtryk herover. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående. Der er 128 shaderunits på G92-chippen, men vi er i tvivl om, hvorvidt der er 32 eller 28 pixelpipelines. GTS har henholdsvis 112 og 28, men kunne sagtens ha fået deaktiveret nogle af dem.

 

 

 

Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde mere flere tråde ad gangen, og bliver dermed endnu mere effektiv.

 


Yderlige egenskaber

 

 


PureVideo HD er nVidia’s ord for video-dekodning. Geforce8-serien har selvfølgelig PureVideo egenskaber, der nu er blevet udvidet med en HD-betegnelse. PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med Geforce8800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. PureVideo HD udvider derudover med forbedret støjreduktion (HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement) som noget nyt er der også understøttelse for HD-video komprimering hvilket var noget som G80-chippen manglede, men som resten af Geforce8-serien har. Dette har G92 nu også.http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

SLi  De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større.

 

 


FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.

 

 


Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.


Vi har denne gang brugt nVidia’s driver 97.02. Her virker den nye form for Ani, og vi skal også senere se at der faktisk ikke er forskel på ydelsen. Samtidig lagde vi mærke til at gamma-korrigeret FSAA var aktiveret fra standard i denne driver, hvilket vi hverken så i 96.89 eller 96.96. Så lækkert at se at driveren nu virker som den skal på dette område.

Quantum Effects En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag.

Dall3
 
Overclocker
Tilføjet:
24-12-2007 01:24:33
Svar/Indlæg:
400/37
ja det hverken bedre eller dårligere end nogen af de andre der er på markedet 🙂


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2007 09:46:56
Svar/Indlæg:
5891/423
"du er heller ikke nødt til at lave på tørre nudler og peanutsmør for at få råd til dem"
hehe...


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2007 10:36:40
Svar/Indlæg:
7263/260
Fin test 😛


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2007 14:05:38
Svar/Indlæg:
3410/199
#2 --> Skulle gerne være rettet nu :)

EDIT: #3 --> Takker 🙂