Introduktion
Foxconn er verdens største producent af bundkort, og en af verdens største producenter af computer-komponenter generelt. På trods af disse facts, så er det ikke sikkert du nogensinde har hørt om dem.
Grunden hertil skal findes i, at Foxconn hovedsageligt producerer komponenter til OEM-markedet, hvilket vil sige til andre firmaer, som så bruger komponenterne i deres produkter. Jeg nævner i flæng Apple, Intel, Dell, Hewlett Packard, Sony, Nintendo, Microsoft og Motorola for hvem de bla. producerer komponenter til Mac mini, MacBook Pro, iPod, iPhone, PlayStation 2, PlayStation 3, Wii og Xbox 360.
Foxconn så dagens lys i 1974, hvor de startede med at producere plastic connectorer, og har siden hen udviklet sig til Taiwan’s største privatejede firma med en omsætning på $40.6 billioner dollars (DKK 207.670.000.000,-) i 2006. Foxconn har i dag afdelinger i USA, Japan, England, Tjekkiet, Ungarn, Mexico, Brasilien, Indien og Vietnam foruden Kina, hvor de alene har 450.000 ansatte. Desuden er de kina’s største eksportør.
Foxconn er i dag også på vej ind på retail markedet, og bundkortet vi skal se nærmere på er det første produkt i en helt ny serie der hedder Digital Life. Filosofien bag Digital Life er at bringe flere tilslutnings- og digitale underholdnings muligheder til entusiast bundkort, eller med Foxconn’s egne ord:
“Digital Life is about giving users better capability to utilize their PC in the home environment, not just sat in the corner of a home office or being used as a high-end enthusiast rig” Eric Chu, Digital Life Produkt Manager.
- Lad os se på sagerne!