Test: Scythe Zipang

Køling d.  27. februar. 2008, skrevet af MO 16 Kommentarer.  Vist: 15670 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Scythe
DK distributør: StudieData

Specifikationer

Model Name:
Zipang CPU Cooler

Model Number:
SCZP-1000

Compatibility:
Intel:
Socket 478 All Speeds
Socket T/(LGA)775 All Speeds

AMD:
Socket 754 All Speeds
Socket 939 All Speeds
Socket AM2 All Speeds
Socket 940 All Speeds

Dimension:
145x148x112mm (Overall Dimension)
139x139x25mm (Fan Dimension)

Fan Speed:
1000rpm (±10%)

Fan Noise:
21.00dBA

Air Flow:
51.82CFM

Weight:
815g

Installation Manual:
Zipang Manual (English/French/German)

 

Features

Newest Technology – UPHC!
Newest UPHC (Uneven Parallel Heatpipe Construction) is equipped to maximize the heat dissipation from heatpipe, which eliminates the heat dissipation loss during the heat transfer process. 

Large Sized Silent 140mm Fan
Large sized 140mm fan to provide big airflow yet optimization for silent operation!

Total 6 Heatpipe for Top Performance
With total 6 x 6mm diameter heatpipe to provide the top cooling performance!

Wide Range Cooling
Optimized to get its performance from low-rpm to high-rpm to meet the demand from silent users to heavy-core overclockers.  All in one solution for your PC system.

Optional 120mm Fan
An optional 120mm fan can be attached to the Zipang CPU Cooler using the Scythe 12cm Fan Clips.

 

Krudt
 
Overclocker
Tilføjet:
27-02-2008 12:01:55
Svar/Indlæg:
141/25
Hvis køleren er så svær at montere pga. af størrelse og de stramme monteringsklips, så burde den da ikke få et 4-tal under design?


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2008 12:10:50
Svar/Indlæg:
3233/128
Får snart helt lyst til at prøve en luftkøler igen. De er virkelig blevet udviklet meget de sidste år.


Intels standard låse til kølere kan da meget let redesignes sådan at de er lettere at dreje når køleren skal afmonteres.Evt. firkantet sådan at men kunne få en kort lille nøgle ned og dreje med. Formen er jo direkte latterlig og ubrugelig til store kølere. Det er simpelthen for dårligt at producenterne ikke tænker i de baner og hopper et skridt foran de andre på markedet! Ligeledes kunne man lave en lille hul oven på låsen sådan at man kunne trykke lidt mere fra siden eller skråt, med et stykke metal, det ville gøre det lettere at trykke låsen ned.

Tror sku jeg skriver en mail til Scythe og giver dem ideen.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
27-02-2008 14:31:04
Svar/Indlæg:
818/58
Fin test, men:

1. I sætter den ikke op imod de tunge drenge, så hvordan kan I skrive at de er bedre end denne?

2. Fordelen ved denne køler er mere luftgennemstrøming ved lavere RPM, ikke? Og dermed mindre støj? Er det ved 12V?
Scythe angiver 21 dBa for denne og 10 dBa @ 800 RPM @ 120mm for nogle af de andre. Det er jo noget mere støj!?

3. Skal I ikke skaffe jer en støjmåler, så det ikke bliver subjektive tests 😉
Det kunne øge troværdigheden af jeres ellers gode artikler betragteligt.

4. Temperaturmåler også, så det ikke er sw målinger :yes:



ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2008 14:51:55
Svar/Indlæg:
1058/59
Fin test, selvom jeg personligt ville synes monteringen alene trak ned til et nærmest ubrugeligt niveau, men det er min subjektive holdning.

mode flueknepper

Og så er der en graverende fejl:
Der står at den fylder en kvart kubikmeter!!! Det er 250 liter. Jeg regnede efter, og den fylder 2.4 l , (0,0024 m^3=2.4 l). 🤡

\mode flueknepper off


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2008 15:48:36
Svar/Indlæg:
7263/260
#0 Fin test, rigtig god 🙂 !

#4 Fyr den af ...


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
27-02-2008 16:39:08
Svar/Indlæg:
7881/1165
#3: en støjmåler gør det ikke mere korrekt. desværre.
En støjmåler måler somregel lydintensiteten, men det er nu en gang sådan at mennesket har lettere ved at høre nogle områder end andre. Lav frekvens er meget svær at høre selv ved 50dB, hvor en frekvens omkring 2000hz let kan høres ned til omkring 25dB.
Der findes dog en såkaldt dBa-måler der tager udgangspunkt i menneskets hørelse. Men så er den ikke korrekt dB-mæssigt.
Så ejg vil give dig ret i at det er fedt hvis vi kunne lave dB-måling, men er faktisk bange for at det ikke øger troværdigheden på siden. 🙂


FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2008 17:26:56
Svar/Indlæg:
4156/111
#3

Lige omkring det med en temp måler til selve køleren tror jeg heller ikke er nogen god idé da du derved ikke kan sammenligne denne test med nogen andre tests på nettet? (så vidt jeg ved bruger alle andre software måler? :yes:) Desuden kan jeg ikke se hvordan man skal kunne måle temperaturen på CPU'en? 😕


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
27-02-2008 18:06:39
Svar/Indlæg:
818/58
#6 Jeg er fuldstændig enig; men dBa gør det ikke ukorrekt, det er vel bare en vægtning af frekvenserne på en dB måling.

Min pointe var bare at I får svært ved at sammenligne køleres støjniveau "subjektivt", hvis der fx går en måned imellem, medmindre I selvfølgelig monterer alle tidligere og sammenligner, men selv der er det svært. Plus jeg stoler mere på en lydtryksmåler end jeres ører (og no offense, jeg stoler ikke på mine egne) når vi snakker diskrete niveauer af selv 1 dBa under 21 dBa. At 1 dBa så gør en hørbar forskel er noget helt andet.



scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
27-02-2008 18:09:38
Svar/Indlæg:
818/58
#7 næh du har vel ret, så længe det er samme sensor = samme motherboard gør det vel ikke noget, men det er måske mere problematisk, hvis MB´erne flyver rundt, da målingerne derved kan ændrer sig markant eller er temp readout blevet mere pålidelige med årene? 😕


JesperSch
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2008 18:51:09
Svar/Indlæg:
34/6


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
27-02-2008 18:52:15
Svar/Indlæg:
2309/846
Det er jo næsten religiøst efterhånden med det støjmåling. Personligt giver jeg ikke en sk.. for de tal producenterne opgiver på deres produkter. Har lige købt en Coolermaster PSU der skulle ligge mellem 16-22dB, og den larmer som et ondt år, med pivelyde fra elektronikken og en underlig brummen fra lejet i blæseren. Samme gør sig gældende når man skal have kølere. Utroværdigt med 12dB støjniveau - det er ikke engang målbart.

For mig at se er det ok med en subjektiv vurdering hvor skribenten sætter øret til kabinettet og vurderer om blæseren er hørbar eller ej. Det vil jeg hellere købe et produkt udfra end en måling der PÅSTÅR at det ikke siger mere end en mus der fiser.

Polarfar




scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
27-02-2008 19:08:49
Svar/Indlæg:
818/58
#11 ganske enig. Men en objektiv støjmåling er vel stadig bedre end producenters opgivelser, som jeg er helt enig i at man kan skyde en pil efter.


#13
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2008 21:15:18
Svar/Indlæg:
4156/111
#11

Enig, det jeg ofte kigger efter mht. til blæsere er mærket og kvaliteten... evt reviews af den specifikke blæser når det er! 🙂

Scythe laver nu ellers nogen ganske fine kvalitets blæsere IMO!


Rednalyn2
 
Superbruger
Tilføjet:
28-02-2008 00:05:13
Svar/Indlæg:
558/73
#11

Du skal gå efter dB(A) og ikke dB!

Ved dB(A) er der taget højde for, at det menenskelige øre høre nogle toner højere end andre. Dvs når de skriver 22dB, kan det godt være det er 22dB, men at det er 22dB i et frekvensleje, hvor det menneskelige øre hører det som 30dB :)

Isåfald skulle de skrive 30dB(A) og ikke 22dB :)


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-02-2008 02:40:42
Svar/Indlæg:
2175/21
en test af hvor varm den ville være blevet helt uden en blæser sluttet til havde nu også været godt...til dem med passive lyster.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
28-02-2008 10:13:54
Svar/Indlæg:
818/58
#14 Er der ikke også det problem at producenterne måler ved forskellige afstande? Jeg kan da godt få et jetfly til at larme 21 dBa? ☹