Test: Crytek om CryEngine 3 / Visionday

HT Exclusive d.  09. juni. 2009, skrevet af scheea2000 11 Kommentarer.  Vist: 11259 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Transcend
DK distributør: Transcend

Graphical Visionday

 

Visionday er en konferencetriologi omkring vision, billedanalyse og computergrafik. Én af dagene er dedikeret til computergrafik, hvor der kommer en masse spændende talks fra alt fra spilfirmaer, 3D grafikere, grafiknørder og gamle demofolk til PHD'ere, som har fundet en ny måde at forlænge en i forvejen alt for lang ligning. Derfor kigger mange firmaer, computergrafik-interesserede personer og studerende forbi Graphical Visionday på DTU.

 

 

En anden tradition er, at der hvert år uddeles en præmie (poster price) til den/de studerende, som har lavet de bedste projekt i et af DTU's computergrafikkurser eller i deres civilingeniørprojekt. Vinderen i år blev Anders Rong: http://www2.imm.dtu.dk/visiondag/VD09/posters/pdf/g7.pdf

 

The world of two triangles

Et af de mange interessante indlæg kom fra Iñigo Quilez fra RGBA demogroup. Normalt i spil og computergrafik er modeller opbygget af trekantsnet med tekstur og effekter. Indlægget "The World of Two Triangles" af Iñigo Quilez fra RGBA demogroup antyder dog noget helt andet. Ved at tegne to trekanter, som fylder hele skærmen kan grafikkortets shadere aktiveres for alle pixels og Quilez & co kan begynde at beregne avancerede scener, hvor 3D modeller udelukkende er produktet af avancerede ligninger og matematisk transformation og deformation, hvilket er ret imponerende.

 

       

 

RGBA demogroup laver demoer og introer, som konkurrerer i forskellige discipliner. Alle eksempler her er fra 4k konkurrencer. Dvs. exe-filen må ikke fylde mere end 4 KB (inkl. evt. musik), hvilket ca. svarer til et ikon på skrivebordet. Quilez viste også deres vinderproduktion Elevated, som vandt førstepladsen i 4K konkurrencen på Breakpoint:  http://www.youtube.com/watch?v=_YWMGuh15nE&feature=related - en konkurrence som undertegnedes kollega og HwT newswriter in spe fik en 3.plads. Grafikken i Elevated bliver udelukkende beregnet på grafikkortet og ingen modeller eller tekstur skal først loades fra disk, så det er ganske imponerende grafik Quilez har fået ud af 4 KB. Jeg kan varmt anbefale at man downloader og ser demoen: http://www.rgba.org/

 

iPhone/iPod touch - den ultimative mobile spilplatform?

Daniel Povlsen fra Aptocore kiggede også forbi og fortalte lidt om sine erfaringer med at udvikle spil til iPhone. Aptocore havde blandt andet lavet et cool og gratis 2-player air-hockey spil, som er muligt pga. iPhones excellente multi-touch display.

 

 

 

Spillet kan downloades gratis her.

En anden ting, som Aptocore arbejder på er en super cool social platform til IPhone spil, kaldet AGON Online. Systemet minder lidt om Xbox-Live, hvor man har samlet sine venner, highscores, awards i diverse spil osv. Ved hælp af GPS'en i IPhone kan AGON også fortælle dig om din highscore er højest i en radius af 2 km (LIVE!), din by, landsdel eller i verden. AGON Online er i øvrigt gratis.

Se mere om AGON online her: http://www.youtube.com/watch?v=jvt_Bj_yW7E og her: http://www.youtube.com/watch?v=JXAmQTVsazA

Aptocore er en nystartet virksomhed, hvor alle de tidligere medarbejdere kommer fra danske Deadline Games.

 

Grafiklækkerier fra Tyskland

Thomas Ritschel fra Max Planck Institut var også forbi og præsentere noget af sin forskning indenfor computergrafik. I kan se nogle af hans videoer nedenfor:

http://www.youtube.com/watch?v=Pdp3rfyFF14&eurl=http%3A%2F%2Fwww.mpi-inf.mpg.de%2Fresources%2FImperfectShadowMaps%2Findex.html&feature=player_embedded

http://www.mpi-inf.mpg.de/~ritschel/Papers/TemporalGlare.avi

 

DuckHunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2009 09:50:04
Svar/Indlæg:
1889/115
Holy Mother ..... 😲 😲 Utroligt hvad en 4k film kan indeholde!


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
09-06-2009 11:07:56
Svar/Indlæg:
4741/1690
Lidt tung læsning , som man kan ha glæde af at læse en gang mere, for at fremme forståelsen... 🙂


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2009 12:29:08
Svar/Indlæg:
3332/33
Super artikel. Rigtig spændene. Thumbs up :yes: 🙂


Cyrezz
 
Overclocker
Tilføjet:
09-06-2009 13:19:06
Svar/Indlæg:
581/24
Synes det var rigtigt spændende at læse om. Det er ikke så tit, jeg ser sådanne artikler og nyheder. Sjældent jeg læser alle siderne i en artikel, men læste næsten hvert eneste ord. Meget spændende.


Nu skal man måske til at regne sollys med, når man laver taktikker i FPS-spil? Forestil jer CoD4 hvor man kan vælge Solbriller i en Perk eller at købe solbriller i CS 🤣


Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2009 14:44:19
Svar/Indlæg:
1235/80
#4
Lol, så bliver det nærmest ala Sims 😛 😛 😛

"Før du kan komme ud og skyde skal du lave din avatar, og husk så at tilføje solbriller - for du skal nødigt blændes"
Citat fra CS 2.0 😛 😛 😛 😛 🤣 🤣 🤡 🤡


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2009 15:21:49
Svar/Indlæg:
1317/46
Det bliver spændende at se det endelige resultat af den Crytek Engine, men måske de skal sikre sig at den kan køre ordentligt på almindelige computere, for det lykkedes hverken med Crytek Engine 1 eller 2 da de udkom.


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2009 18:09:45
Svar/Indlæg:
5891/423
😲 Tung læsning ja, men også meget informativt 🙂


Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2009 19:55:46
Svar/Indlæg:
1235/80
#6
Tror også det er det som de skal fokusere mest på......


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2009 20:39:11
Svar/Indlæg:
3332/33
#6 Definer normale computere. Jeg kunne køre Warhead på en Pentium Celeron 3ghz, 1gb ddr1 ram og et 8400gs fra en random føtex computer 😉 Og de fleste "normale" computere burde da være bedre end førnævnte.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2009 21:40:13
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg er udemærket klar over at Crysis og Far Cry 2 kan køre på bambus maskiner fra supermarkederne, alt andet ville være selvmord for firmaet. Ikke desto mindre kræver det en kraftig computer at kunne køre det med mange detaljer og en høj opløsning. Jeg ved at jeg langt fra kan udnytte de spil fuldt ud på min computer.

At definere en normal computer giver ikke mening, eftersom det vil kunne diskuteres til dommedag. Dog vil jeg mene at en almindelig(stationær) computer er en der koster ca. 5000kr og er konstrueret med henblik på spil.


MartinJO
 
Superbruger
Tilføjet:
09-06-2009 23:49:35
Svar/Indlæg:
344/42
fantastisk spændende, det bliver lækkert at se deres nye engine.. Dog som #6 pointere, så skal det passe det den tids computersystemer - lidt ærgeligt at hardware producenterne ikke er godt nok med.. Da crysis udkom kunne man hurtigt brænde 4k af på gfx for at kunne køre spillet max, men lad os nu se, det kan være de kommer efter det. 🙂