Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Gainward
DK distributør: Pro-Components

Innovation/Teknologi

 

Geforce 9600GT er på mange måder et geforce 8800, med nærmest det halve af det hele. Chippen er udviklet fra G92 (geforce 8800GT / GTS) og er blevet en G94-chip. G94 har altså ligesom resten af holdet, unified shader og directX10-egenskaber. Navneforvirringen er dog total da dette kort nok skulle have heddet Geforce 8700, eller at de nyere GT / GTS-kort burde have heddet 9800 i stedet for 8800.

 

Geforce 9600 har 256bit ram-kredse, ligesom de nyere geforce 8800-kort. Den gamle serie af Geforce 8800-kort havde skæve hukommelses-tal som 320 og 384bit. Grunden til at man er gået tilbage, skyldes ret sikkert at RAM-priserne er i bund og at det derfor er billigere at producere en chip, der fylder lidt mindre. Samtidig er rammene nu så hurtige, at selvom det er 256bit-kredse, kan de sagtens være hurtigere end 320-bit-kredse som man brugte for et år siden.

 

Det nye og spændende kommer til udtryk foroven. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående. 9600 har 64 shader-units, men antallet skal ses i forbindelse med, at de kører med hastigheder over 1600Mhz.

PCI-express 2.0 har dette kort også, som kan overføre med 500MB/s per lane. Det betyder ganske enkelt, at der er nogle dataspor der bliver kaldet lanes; er der 4 kaldes det f. eks PCI-e x4 og så fremdeles. Man kan med PCI-express 2.0 altså overføre data med 2GB/s, hvor den gamle PCI-express-standard var 250MB/s per lane. Det kræver at man også har et PCI-express 2.0-bundkort, for ellers vil hastigheden blive styret af den laveste standard.

Når det kommer til strømforbruget, er Geforce 9600GT heller ikke en synder overhovedet.


Systemets samlede
strømforbrug.

Det ligger sig pænt og nydeligt ved konkurrenten HD3870, og en anelse lavere end Geforce 8800GT, ved fuld belastning. Og det er helt bestemt nemt nok at køle ned, og dejlig nemt at trække for ens strømforsyning.


Yderlige egenskaber

 

 

PureVideo HD

PureVideo HD er nVidia’s ord for video-dekodning. Geforce9-serien har selvfølgelig PureVideo egenskaber, der nu er blevet udvidet med en HD-betegnelse. PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske. Med Geforce 8800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. PureVideo HD udvider derudover med forbedret støjreduktion (HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement). Som noget nyt er der også understøttelse for HD-video komprimering, hvilket var noget som ældre 8800-grafikkort manglede, men som resten af Geforce 8 og 9-serien har. Dette har G94 også.

SLi 
De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket, kan man bruge to ens nVidia-grafikkort og udnytte deres samlede kræfter på een skærm. Vi snakker om Geforce 7100GS og større. Med et Geforce 8200-bundkort vil der også være mulighed for hyprid-SLi. Med så kraftige grafikkort som dette vil SLi i 3D blive slået fra, men i 2D vil det integrerede grafikkort slukke for det store, og derved spare strøm.

FSAA
FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en, til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få, eller ingen blinkende pixels og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce 8 / 9-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromis med billedkvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.

 

Texture-Filtrering
Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.

Quantum Effect (PhysX)
En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag. Med nVidia’s overtagelse af Ageia vil der muligvis komme en PhysX-program til geforce-kort med unified shader, så det bliver muligt at kører physX-programeret fysik med sit geforce-grafikkort.

Tak til RedMartians for afsnittet om 9600GT

sonsora
 
Overclocker
Tilføjet:
14-04-2008 08:10:41
Svar/Indlæg:
188/41
Rettelse:
Ingen Nvidia kort understøtter DX 10.1 endnu, men du har skrevet at både 8800gt og 9600GT understøtter det, en mindre fejltagelse :D


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-04-2008 08:22:22
Svar/Indlæg:
14079/622
Hovsa - skemaet var copy-paste, hvori der havde været ATi-grafikkort i den før. Så jeg er godt klar over det. Hehe 😛


sonsora
 
Overclocker
Tilføjet:
14-04-2008 08:29:32
Svar/Indlæg:
188/41
Ingen skade sket ;)

Men ellers god artikel, elsker din måde du kan formulere dig på :D


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
14-04-2008 08:30:40
Svar/Indlæg:
818/58
*cough* Steam-processor, mindre stavefejl, men forklarer måske hvorfor NVIDIA ikke satser på G9X til NV99XX 😛


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2008 09:38:46
Svar/Indlæg:
2343/272
God test, men desværre er den egentlig irrelevant, da et 1gb kort jo har sin force i høje opløsninger, og testen er kun foretaget med 1280*1024. Dvs. kortet kommer ikke rigtig til sin ret? 😕


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-04-2008 10:03:59
Svar/Indlæg:
7263/260
God test som altid 🙂


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-04-2008 10:05:26
Svar/Indlæg:
14079/622
->#3

Hehe. Takker og bukker. 😳


->#4

Ikke forstået?


->#5

Der er ikke testet i højere opløsninger, da jeg ikke har en skærm der kan klare andet. Så indtil jeg får det, må i nøjes med 1280*1024.
Dog er det ikke sandt, at rammene ikke bliver udnyttet i testen. Der er jo testet med AA og AF, som også bruger en hel del RAM på kortet. :yes:


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
14-04-2008 11:26:57
Svar/Indlæg:
818/58
#7 steam -> stream


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-04-2008 11:46:54
Svar/Indlæg:
14079/622
Ah okay, det kan jeg godt se. 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
14-04-2008 12:05:32
Svar/Indlæg:
15982/637
Er det med vilje der er dobbelt resultater med når man bladre i graferne ? altså fx der er også resultater af BFG 8600GTS sammen med andre kort.
Ellers go test :yes:


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-04-2008 12:22:23
Svar/Indlæg:
14079/622
Hvor spøjst...

Det er nok fordi siden tror, at den stadig skal linke til graferne fra tidligere tests, fordi noget af siden er Copy/pasted.
Men så får i da et helt lille roundup med oveni købet...🤡


Joe313
 
Superbruger
Tilføjet:
14-04-2008 16:38:55
Svar/Indlæg:
29/0
512mb versionen virker et rigtig godt køb.

Står selv og overvejer at finde en arvetager til mit 8800gts 320mb, vil primært gerne have et der ikke koster alt for meget, yder det samme eller mere, men sluger mindre strøm go INTET larm laver, og har hdmi så det kan være klar til mediacenter. Det virker til dette kort kan det hele :)


#13
BUG
 
Superbruger
Tilføjet:
15-04-2008 16:30:03
Svar/Indlæg:
734/69
hvad er fordelen ved DP (DisplayPort) ?

og kan man overhoved få skærme med DP ?

cheers


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
15-04-2008 23:25:23
Svar/Indlæg:
14079/622
DisplayPort er den største konkurrent til HDMI. En af fordelene ligger i, at der ingen HDCP kopibeskyttelse er på DP, mens dette forlægger på HDMI(Dog er DPCP-beskyttelsen mulig).
Yderligere er det let at opgradere standarden, mens dette ikke er muligt på HDMI.

Man kan eksempelvis få højopløsningsskærme fra Dell, der tilsluttes via DP.
Teknologien er dog først ved at vinde indpas nu, hvorfor der endnu ikke findes så mange skærme, der benytter det. VESA har faktisk først godkendt standarden for 1 md siden - så teknologien er altså først lige begyndt at modne.

Mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/D...


#15
BUG
 
Superbruger
Tilføjet:
18-04-2008 16:19:42
Svar/Indlæg:
734/69
ok, er det lige som HDMI - både med audio og video ?


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
19-04-2008 09:41:54
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeps, lige præcis.

Og DisplayPort er i øvrigt også licensfri, i modsætning til HDMI.


#17
BUG
 
Superbruger
Tilføjet:
20-04-2008 18:12:31
Svar/Indlæg:
734/69
ok thanks