Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Nordisk Distribution

Innovation/Teknologi
 

 (Tak til Emillos for dette afsnit).

 

RV670 er navnet... navnet på den chip der skal ryste det dårlige ry af AMD/ATi som firmaet fik med R600's strømforbrug og HD2900's dertilhørende støjniveau. Men hvad er det i det hele taget der er specielt ved RV670? Kigger man på chippens opbygning, ligner chippen nemlig R600 på en prik. Og som sagt virker R600 ikke umiddelbart som det bedste udgangspunkt for en god GPU.

         
RV670 design                           R600 design

Men AMD/ATi har, som deres slogan "smarter choice" antyder, været smarte denne gang. For selvom RV670 næppe kan betegnes som værende revolutionerende, er den ikke mindre end en omvæltning ift. R600 rent praktiskt. Først og fremmest er firmaet gået fra en produktionsteknologi med 80 nanometers transistortæthed, til bare 55nm(!), hvilket betyder en reduktion i kernens areal på intet mindre end 53%; også godt hjulpet af en optimering som har gjort det muligt at skære 34 milioner transistorer fra.


Læg mærke til transistorantallet på RV670
- de djævelske 666 millioner...

Denne forbedrede produktionsteknologi har flere fordele. Chippen bliver bl.a. langt billigere at producere, da hver enkel chip jo så fylder 53% mindre på en wafer. Samtidigt giver halveringen af størrelsen på chippen en stor reducering på op imod 50% i strømforbrug.

Både mht. elregningen og miljøet er det jo en kæmpe fordel, men også varmeudviklingen bliver halveret så det givne grafikkort bliver nemmere at køle ned og dermed mindre larmende.

            

Som graferne ovenfor dokumenterer*, har det grøn-røde hold gjort yderligere for at spare på strømmen. Udover et rigtigt flot strømforbrug i 3D, især ydelsen taget i betragning, ser vi et helt exceptionelt lavt forbrug i 2D. Sidstnævnte skyldes ikke kun den nye produktionsteknologi, men især at PowerPlay, som er en funktion der underclocker og undervolter GPU'en, er blevet integreret i RV670 - lidt som vi kender det fra Cool'nQuiet på AMD processorer. PowerPlay er dog en ren ATi-opfindelse der før i tiden har været forbeholdt mobile grafikkort. Ikke desto mindre hilser vi denne nye feature, der skærer ned på varme og larm, velkommen.

Her til sidst, inden vi kommer til de yderligere egenskaber, skal vi også lige introducere DirectX 10.1, som RV670 er den første chip til at understøtte. Iblandt ændringerne ift. DirectX 10.0 kan nævnes 32bit floating point præcision fremfor 16bit. Derudover er der blevet ændret lidt på texture-komprimeringerne, og så har PixelShader 4,1 tilsluttet sig. Når alt kommer til alt, er der altså ikke den store forskel - så det sidste decimal kan altså sagtens undværes. Men det er nu meget rart at have det nyeste af det nye alligevel.

(pst.. også Crossfire er blevet opdateret. Læs mere for neden..)

*Ydelse/Watt-grafen skal udelukkende tages for vejledende, og er ikke nødvendigvis 
et billede af, hvordan ydelse/watt-billedet afspejles i alle spil og benchmarks.

Yderligere egenskaber

Nedenstående med undtagelse af UVD-afsnittet er venligst udlånt af red_martians

  
 
 
AVIVO HD

Er ATi’s ord for video-dekodning. Radeon HD2xxx-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber, der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med HD 2xxx-serien er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. AVIVO HD, mest interessante egenskab er muligheden for tilslutning af HDMI. Generelt har det ikke være nogen umulighed tidligere, men HD 2xxx-serien tillader at streame lyd igennem grafikkortet og bundkortet uden brug af ekstra kabler. Selvom kortet ikke har noget HDMI-stik kan man via en speciel DVI til HDMI-adaptor fra ATi få overført lyden sammen med.
 
Unified Video Decoder (en opdateret del til AVIVO HD)
 
En spritny teknologi fra AMD/ATi der er blevet implementeret på HD 2400 og HD 2600, og nu også HD3000-serien. Teknologien svarer på mange måder til den nyeste version af nVvidia's Purevideo, der ligeledes er blevet integreret i deres mainstreamprodukter. UVD er baseret på ATi's Xilleon video processor, som var en 32 bit "system-on-a-chip" MIPS processor. Nu er den så blevet integereret i GPU'erne, til formål at aflaste CPU'en og få videomateriale til at tage sig bedre ud.
UVD'en kan håndtere Blu-ray- og HD-DVD-videomateriale med bitrates op til 40Mbit/s, og kan teoretisk set dekode alt materiale indenfor H.264 og VC-1 video codec standarderne fuldstændigt uden CPU-kraft, hvilket konkurrentens PureVideo ikke er i stand til.
 
Crossfire

De nye Radeon grafikkort har den nyeste form for CrossFire som vi tidligere har set på Radeon X1950pro og X1650XT. Det tillader en full-duplex overførsel som gør at grafikkortene nu kan snakke sammen. Teknologien minder på mange måder om nVidia's SLi hvor man forbinder grafikkortenene med hinanden inde i maskinen. Tidligere foregik det gennem et DVI-kabel, hvor et specielt master-card tog sig af at kode og sammenflette billedet fra det almindelige grafikkort med sit eget. 

2 stk RV680/HD3870X2 i CrossFire. 4 GPU'er i alt!

Men med HD3000-serien er der også kommet understøttelse for QUAD-GPU CrossFire, som dog umiddelbart kan virke lidt ubrugeligt. Men faktisk er der rigtigt mange AMD-baserede bundkort på vej med 4 PCI-Express x16(x8 elektrisk), så det altså bliver muligt at smide 4 grafikkort på et bundkort. Selvom dette for nogen kan lyde helt vildt, er der alligevel endnu en mening med galskaben - for ATi's næste flagskib - RV680/HD3870X2 - vil være et kæmpe kort med 2 GPU'er på ét PCB. Og med Quad-GPU CrossFire bliver det altså muligt at sætte sådan 2 sammen.

 

FSAA

Står for Full Scene Anti-Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter.

HD 2900 har standard op til 8xFSAA, men en ny speciel type gør at man kan nå helt op til 16xFSAA (dog kaldet CFAA). Metoden er reelt lidt fræk da den enkelte pixel bruger sine nabo-pixels til at beregne sin egen farve. Så det er at snyde lidt, men det må indrømmes at det fungerer ganske godt, og at ydelsen faktisk er god.

  

Texture-Filtrering

Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør, at overgangene mellem de dele med færre detaljer og dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotropisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. Ligesom nVidia har ATi valgt at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.

Man går faktisk tilbage til den oprindelige metode, der var ganske tung men utrolig flot. Så den er ikke ny - men flot, gammel og langsom. Det nye er at grafikkortene nu kan håndtere at arbejde med så tunge beregninger, uden at ydelsen falder voldsomt. I kontrolpanelet har den nye (gamle) egenskab "kvalitet", hvor den tidligere brugte metode, hedder "ydelse". 

Havok physic

Ligesom nVidia, kan ATi’s unified shader håndtere fysik-beregninger uden ekstra grafikkort. Det gør at man reelt ikke længere behøver et Physics-kort, men det vil også betyde at fysikken vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Ligesom hos nVidia, lyder det som et spændende tiltag, og - igen - som hos nVidia, vil det blive "unified shader" der skal håndtere dette arbejde.

Indtil videre er det hos ATi oftest set som et ekstra grafikkort der alene tager sig af fysik-beregningerne. Fysik giver mere livagtige og naturlige bevægelser, samt at det kan håndtere langt flere bevægelser end tidligere. Begge dele er meget lange og vanskelige beregninger, der kan få selv den ondeste Quad-core cpu til at blive stresset, men altså ikke et grafikkort.

lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2008 14:57:12
Svar/Indlæg:
3485/76
jeg forstår ikke hvorfor du brugte automatisk blæserstyring under overclock delen? 🙂

men god test 🙂 mere af det :yes:


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2008 15:39:35
Svar/Indlæg:
3410/199
#1 --> Fordi jeg også har gjort det på alle de andre kort, som jeg har sammenlignet med. Desuden hader jeg unødig støj.


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2008 16:45:37
Svar/Indlæg:
3485/76
jo jo okay, tænkte bare fordi man når højere jo køligere det er jo 🙂


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2008 19:03:24
Svar/Indlæg:
3410/199
#3 --> det kunne man godt have valgt at gøre. Jeg gjorde det bare ikke. 😉


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2008 19:11:01
Svar/Indlæg:
7263/260
#0

God test, bryder mig dog ikke så meget om kortet 😐


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2008 19:47:16
Svar/Indlæg:
3410/199
#5 --> Det er jo smag og behag :)


Hvad synes i forresten med ideen om at lave en mini-chart i 3dmark-programmerne? Giver det mening/essens - eller er det bare uoverskueligt og ubrugeligt?


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2008 20:26:52
Svar/Indlæg:
7263/260
#6

Det må det næsten være 🙂

Jeg kan faktisk godt lide ideen, og overskuelig og bruglig syntes jeg 🙂


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2008 12:12:58
Svar/Indlæg:
3485/76
#6 minichart? mener du din sammentrækning af samtlige resultater trukket ind i et skema? fordi vhsi det er det, så syntes jeg det er hel fint 🙂


Xtream_metro
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2008 14:43:34
Svar/Indlæg:
252/18
det skal jo så være med samme ram + cpu for ellers er den chart jo nada værd.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2008 16:09:29
Svar/Indlæg:
3410/199
#9 --> Det er skam med samme ram og CPU? Kun grafikkort og bundkort er ændret.