Test: Gigabyte GTX280

Grafikkort, NVIDIA  d.  19. september. 2008, skrevet af Emillos 32 Kommentarer.  Vist: 18762 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Nordisk Distribution

Konklusion

 

Som altid har det været en fornøjelse, at kigge på nVidias flagskib, denne gang leveret af Gigabyte. GTX280 er et kort, der yder til en guldmedalje, uden de store dikkedarer, og efter nVidias prisnedsættelse, er GTX280 et langt bedre køb end tidligere, hvor man skulle smide omkring 4500kr. for et kort.

 

Innovation/Teknologi - 3
Kortet virker på dette punkt ikke som andet end gammel vin på nye flasker. Der er intet revolutionerende ved dette produkt andet end at det er hurtigt og forbedret. Eller lade os kalde det at presse citronen endnu hårdere. Det er der nødvendigvis intet galt i, da det giver os et hurtigere og "billigere" produkt. På plussiden er understøttelsen af Hypridpower, 3-way SLi, PhysX og høj video ydelse (noget som et 9800GTX også kan). Ej at forglemme, har nVidia også lanceret CUDA, i forbindelse med GTX280, og det kan vise sig, at være lidt et triumfkort - men kun på længere sigt, hvis tilslutningen til teknologien bliver stor. For det ville da være særdeles rart, at kunne bruge sit grafikkort til andet end grafik; videokonvertering eksempelvis. På minussiden, er mangel på HDMI med HD-lyd. Der mangler generelt nytænkning og vi savner en DisplayPort integreret. Denne er dog understøttet af GTX 200 - nogle producenter vil muligvis producere kortet med en sådan.  
 

Bundle/Tilbehør - 3
Bundlen er ikke en af de større, vi har set gennem tiden. Gigabyte stiller med en hæderlig, om end en lille anelse skrabet, bundle med DVI->VGA-adaptere, de fornødne strømstik-adaptere, manualer og drivers. Summa summarum, bundlen er fuldt ud tilstrækkelig - men langt fra spændende. En DVI->HDMI-adapter savnes, samt en fuld version af 3DMark, et spil, eller anden spændende software.
 

Design/Layout - 4
Designet er hundrede procent nVidia-standardiséret, og det er faktisk slet ikke så ringe endda. Køleren med kobberbund, de mange heatpipes, de mange aluminiumsfinner, samt den store blæser, dækket af en sort skal med Gigabytes motiv, sikrer et kort der er ganske behageligt i drift. Ved 2D lægger man i store træk ikke mærke til kortet, mens kortet i 3D stadig forbliver i et rimelig behageligt støjleje. Sammenlignet med AMD/ATi's top-dog er GTX280 en ren engel. Dette faktum, sammenholdt med strømstikkenes vandrette placering, sikrer kortet et solidt 4-tal.
 

Software/BIOS - 3
Nvidia løber her afsted med et 3-tal for deres driver og medfølgende software. Vi føler ikke, at hverken ATI eller Nvidia overgår hinanden på dette punkt, hvilket udløser denne karakter. Det ville være rart at se Gigabyte udvikle noget spændende software til deres grafikkort, som vi har set det til deres meget roste bundkort.
 

Ydelse - 5
Ydelsen på GTX280 topper alt, hvad vi har prøvet på denne testmaskine, så et 5-tal her, er på sin plads. Dog er det et lille 5-tal - for kigger vi på tidligere benchmarks mod det dyrere HD4870X2, samt det billigere 9800GX2, vinder GTX280 langt fra ubetinget. Det der er særlig fedt ved GTX280 er, at det er en 100% rå ydelse, uden nogen form for dikkedarerer; dermed ment MultiGPU-aspektet. Med både SLi og CrossFire, vil vi altid se en skalering på MultiGPU-grafikkort, der enten er kanon, eller ekstremt skuffende - selvom SLi efter vores erfaringer generelt set kører godt. Kortet her får altså et lille 5-tal. Ikke for at være det ubetinget bedste grafikkort, men for at tilbyde en kanon ydelse, man altid kan regne med.
 

Pris - 2
Highend koster altid, og Gigabytes GTX280 er naturligvis ingen undtagelse. 3082,- danske kroner, er hvad Gigabyte tager for deres udgave af nVidias creme de la creme, og det er egentlig ikke så galt, taget i betragtning af GTX280's lanceringspris på omkring 4300kr. Prisfaldet skyldes at nVidia blev pressede af AMD/ATi's HD4000-serie, hvilket de stadigvæk er. Men der er ingen tvivl om, at man rent pris/ydelses-mæssigt er tjent bedre, med et kort i den lavere prisklasse, såsom Radeon HD4870 og GeForce GTX260, som kan fås til næsten det halve. Eksempelvis kan Gigbytes GTX260 fås til 1846,- kr.


 

  


 UK summary

 

As always, it has been a pleasure to look at nVidias flagship, this time from Gigabyte. GTX280 is a card that provides performance for a gold medal, without the big fuss, and after nVidias price cut, the GTX280 is a much better buy than in the past, where you had to throw around 4500DKK for a card.

 

Innovation/Technology - 3
Basically, this card is not very innovative. It is positive that it supports HybridPower, 512bit memory, 3-way SLi, PhysX and video in high performance, something the 9800GTX also supports. We musn't forget the CUDA-technology, which can be a very important factor for nVidia - but only in long terms, if developers will adopt the technology. It surely would be nice, to be able to use your graphics gard for more than just graphics - videoconverting for example. We also like the ability of “shutting down” parts of the chip to save power in idle mode. There is a lack of HD sound through HDMI and we really miss an integrated DisplayPort. The GTX 200 supports this and some manufacturers may integrate this.

Bundle/Accessories - 3
The bundle is not one of the larger we have seen through time. Gigabyte offers an honest, though slightly stripped, bundle with DVI-> VGA adapters, the necessesary power connector adapters, manuals and drivers. The buttom line is, that the bundle is quite adequate - but far from exciting. We would like to see a DVI-> HDMI adapter, and a full version of 3Dmark, a game, or other exciting software.
 

Design/Layout - 4
The design is a hundred percent nVidia standardised, and that is actually quite nice. The bottom of the cooler, the many heatpipes, the many aluminium fins and the big fan covered by a black cover with Gigagytes motive, ensures that the card is quite comfortable in operation. In 2D you can hardly notice the card while the card in 3D still remains at a comfortable noise level. Compared with AMD/ATi 's top-dog, GTX280, this one is an angel. This fact, together with the powerconnectors horizontal position ensures the card a solid score of 4.


Software/BIOS - 3

Here Nvidia manages to run away with 3 points for their driver and bundled software. We do not feel that neither ATI nor Nvidia are inferior at this point, which triggers this grade. It would be nice though to see Gigabyte develop some exciting software for their graphics cards, as we have seen with their great motherboards.


Performance - 5
The GeForce GTX280 tops everything we've tried on this test bench and this is why a 5-figure grade is appropriate here. However, it is a small 5-figure. Because if we look at previous benchmarks against the expensive HD4870X2 and the cheaper 9800GX2, the GTX280 doesn't win unconditional. The GTX280 is particularly great since it offers a 100% raw performance, without any form of software-issues; the MultiGPU aspect. With both SLi and CrossFire, we will always see scaling on MultiGPU graphics cards that is either fantastic or extremely disappointing - even though SLi is generally running well in our experience. The card here will acquire 5 small points. Not to be absolutely the best graphics card, but to offer a great performance you can always count on.


Price - 2
Highend always costs and Gigabyte's GTX280 is of course no exception. 3082,- dkr., is what Gigabyte takes for their version of nVidias creame de la creme and that is really not so bad, considering the GTX280's launch price around 4300,- dkr. This is because nVidia was pressured by AMD / ATi 's HD4000-series, and still is. If you consider price/performance, there is no doubt that you're served better with a card in the lower pricerange such as the Radeon HD4870 and Geforce GTX260 that can be had a lot cheaper. Gigabyte as an example offers their GTX260 version for just 1846,- dkr.

 




Test: Gigabyte GTX280
Innovation / Teknologi3
Bundle - Tilbehør3
Design - Layout4
Software - BIOS3
Ydelse5
Pris2
Samlet66%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here
smeden32
 
Overclocker
Tilføjet:
19-09-2008 01:18:33
Svar/Indlæg:
194/47
Hvad skal jeg sige, jeg syntes stadig at 260GTX er det bedste køb 😎


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
19-09-2008 01:24:39
Svar/Indlæg:
4741/1690
Ja, det er jo også lidt det vi skriver.... 🙂


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 02:23:46
Svar/Indlæg:
20170/383
Hmm, der er ikke testet OC af dette kort, hvornår er i holdt op med det ?? Og hvorfor kun teste med 3 spil ?? Det giver da på ikke rigtigt nogen fyldestgørende test af de forskellige kort imod hinanden.

Men jeg har sagt det før, og siger det gerne igen igen.. Hvor er jeres korrekturlæsere ?? jeg har meldt mig på banen før, og melder mig gerne igen.

Det hedder tækkelig påklædt, og ikke kombabilitet, men kompatibilitet 🙂


Kaebel
 
Superbruger
Tilføjet:
19-09-2008 07:08:54
Svar/Indlæg:
174/22
😛


Gilbert
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 08:00:44
Svar/Indlæg:
4089/252
Kunne de lave scores i forhold til 260gtx, ikke skyldes at CPu er noget af en slap sag?

Smid en E8600 på og jeg er sikker på forskellen vil blive større


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
19-09-2008 08:06:57
Svar/Indlæg:
14079/622
->#1

GTX260 og HD4870 er helt klart de bedste køb. Men sådan er det jo altid. Highend er aldrig det bedste køb pris/ydelses-mæssigt - men man køber det jo alligvel. 😛


->#3

Som det fremgår, er alle benchmarks foretaget af JacobHL, så der må jeg være dig svar skyldig. Men vi er naturligvis ikke stoppet med, at overclocke produkterne generelt.

Da jeg skulle have artiklen klar på få dage, er der ikke blevet læst korrektur. Men jeg synes nu det er småting. Der er grænser for, hvad du kan forvente af skribenter på frivillig basis og uden journalistuddannelse.
Selv i trykte medier, du endda betaler for, vil du også kunne finde stavefejl.


->#5

En del kan nok tilskrives CPU'en. Dette fremgår ligeledes i ydelsesafsnittet. Du kan jo tage et kig på vores andet GTX280 test, og se ydelsen med en større CPU der. Dog er GTX260 ikke med i sammenligningerne der.


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 08:48:20
Svar/Indlæg:
7111/480
6# syns testen er fin fåstålig så skit pyt med der er nolge ord der ikke er stavet 100% korekt men nolge er jo fluge knippere 😐


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-09-2008 08:55:45
Svar/Indlæg:
2309/846
#7 den tager sgu prisen som årets sjoveste indlæg ROFL


saiot
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 09:00:44
Svar/Indlæg:
7111/480
8# må man høre hvorfor 😉 går ud fra det er noget med min stavning men når det er dig går jeg ikke ud fra det er ont ment 😛


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-09-2008 09:39:48
Svar/Indlæg:
15982/637
#6: Tror du misforstår... det er slet ikke derhen Tom vil med det.


Uden tilknytning til artiklen, så bliver jeg selv lettere irriteret over fejl i artikler mv professionelle el. ej. Hvis man vil levere noget offentligt materiale, så gør det ikke noget, at det bliver leveret pænt, - det er jo trodsalt stadig et håndværk.

Jeg synes desværre, et det er en kedelig tendens, at al kritik skal tages negativt op istedet for at arbejde ud fra det. Det er som, om at det skal være en generel accept, at der godt må være fejl, da sproget er sekundært iforht. materialet. Hvis vi skal begynde at se stort på den sproglige fremstilling, så går det først galt.

Som sagt det er uden tilknytning til artiklen, men en observation på en generel tendens.


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
19-09-2008 09:56:35
Svar/Indlæg:
14079/622
->#10

Bevares, jeg bliver også irriteret over stavefejl og sproglige fejl. Til kan jeg også blive irriteret over folk, der hænger sig i petitesser. Kigger man eksempelvis på EB.dk, er der altid et par stykker, der liiige skal påpege, at der er en slåfejl - i stedet for at forholde sig til indholdet - og det finder jeg langt mere irriterende, end et par slåfejl.
Det vil jeg nødigt se herinde.

Nu ved jeg ikke, om der kun er 2 fejl - der er sikkert flere.
Men er der 2, ud af artiklens 3589 ord, er det en fejlprocent på 0,000557258, for at være helt præcis. 😛

Og det synes jeg, med al respekt, ikke er så galt igen.

Men som jeg skriver, er artiklen ikke blevet korrekturlæst, da det skulle gå særlig stærkt med artiklen. Kritiken tager jeg skam til mig, og vi skal nok forsøge at gøre vores bedste. Men at der ikke er blevet læst korrektur, skyldes altså, at det var en haste-artikel. :yes:


#12
xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 09:59:29
Svar/Indlæg:
2587/91
Må t0m så ikke lige påpege at "trodsalt" faktisk er to ord, #10.. *drille* 😛


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
19-09-2008 10:22:03
Svar/Indlæg:
4741/1690
#12

Jo, selvfølgelig må t0m og alle andre gerne det 😛 - og selvfølgelig opfatter vi indlæg som positiv kritik, som vi så forsøger at gøre bedre næste gang.

Emil's indlæg skal blot ses som en forklaring på hvorfor der ikke er læst korrektur denne gang.
Presset af mig, er denne artikel kommet online uden korrektur - fordi det har været vigtigt for os i forhold til producenten, at få den online - da vi var kommet alt for langt bagud med den..

Så smid kuglerne efter mig... 😉


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 11:29:55
Svar/Indlæg:
20170/383
#11
jeg påpegede blot et par enkelte fejl, jeg kan godt finde flere... 🙂 Den bad du selv om hehe..
Jeg klager ikke over artiklen som sådan, kun at jeg synes at benchmarking og korrekturlæsning er mangelfuld. At artiklen så er lagt op uden korrekturlæsning er så på Bossens skuldre, og det er ham der bestemmer hehe.. 🙂

Du har ret i at mange trykte medier, EB.dk osv har masser af stavefejl, men det gør det vel ikke mere "lovligt" at i så også laver dem, forstå mig ret.. ingen er perfekt, men det er heller ikke der jeg vil hen.


#13

Det er også helt fair.
Der hvor jeg vil hen er at jeg et par gange har meldt mig på banen til at læse korrektur på sagerne. Når jeg går hjemme mellem sejladserne til grønland har jeg ikke andet end tid, og langt det meste af tiden ville jeg kunne lave sådan noget fra den ene dag til den anden. Det er såmænd det hele.



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
19-09-2008 11:47:40
Svar/Indlæg:
15982/637
#11/12: Som sagt det var nævnt uden relation til artiklen men bare en generel observation. Jeg ytre ikke, at mit eget er fejlfrit. for indrømmet så tjekker jeg ikke altid efterskriften - især ikke når det er i sådanne svar former.
Trods alt er to ord ja, men det kan min halvdefekte space bar ikke altid lige kapere :D


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 12:31:37
Svar/Indlæg:
3972/242
Uha ,nu bliver jeg helt bang ,for at skriv artikler herind 🙂
mit dansk sucks nemlige .Testen er helt fint . Og Tom81 ,ÅNg OC ,skal den bare en tur hos mig, 😀 så skal jeg nok vise hvad kortet vil med hojere mhz på cpu og kortet .Det har faktisk meget at sige , jeg kan se det på mit 4870x2 ,som giver meget mere når cpu er oc .Men du skal også tænk på ,at ikke alle ,oc deres systemer .Så de skal også have noget at forhold sig til . 😉


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 12:36:24
Svar/Indlæg:
20170/383
#16

jamen jeg ved godt at det langt fra er alle der OCer deres gfx. Men nu har det jo altid været sådan på hwt's test af gfx. Så hvorfor er man holdt op med det?? Synes da også det er ganske rart at se hvad man kan klemme ud af at kort, om ikke andet så for sjov 🙂


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
19-09-2008 13:11:54
Svar/Indlæg:
14079/622
->#17

Det er JacobHL der har testet kortet, og mig der har skrevet artiklen, pga. Jacob grundet studier mv. ikke havde tid til det. At han ikke har overclocket kortet, må være en forglemmelse fra hans side - og det er da ærgeligt.
Men så længe det ikke er en generel tendens, mon så ikke i overlever? 🙂

Husk, at vi alle sammen blot er mennesker. ❤

Mvh Mr. Peace-love-and-harmony 0=)


tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 13:42:17
Svar/Indlæg:
20170/383
#18

jamen det er da lidt ærgeligt. om vi skal kalde det en forglemmelse eller hvad.. aner det ikke 🙂


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 13:46:32
Svar/Indlæg:
3065/208
#19, så skulle artiklen være shinet lidt op - havde lige et par andre artikler der stod først i køen.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2008 14:06:14
Svar/Indlæg:
7263/260
God test Emil 🙂 - Kunne ikke skrives bedre trods de få dage.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
19-09-2008 20:00:31
Svar/Indlæg:
1317/46
Jeg er enig med Tom, en af de skjulte varemærker for sider som edb-tidende og især hardwaretidende har været artikler, som er lette bl.a. pga af staving(ikke perfektionisme dog), at læse og dermed er det lettere at fokusere på indholdet.

HWT har tidligere haft artikler som ikke var til at læse pga elendig eller manglende korrekttur. I modsætning til mange andre sider herunder især tweakup, så er korrekturen her på siden blevet blevet markant bedre de seneste år. Men det kan stadigt bedre.

Af samme årsag bør HWT blive ved med at holde en høj standard fordi det er med til at give artiklerne troværdighed. Derfor håber jeg også at i vil give Tom en chance som korrekturlæser.

Det skal bemærkes at jeg kun har læst konklusionen til ovenstående artikel, så kommentaren ligge i forlængelse af andres kommentar og er ikke relateret til artiklen.


Darth
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2008 12:31:41
Svar/Indlæg:
813/49
Nu er der jo en del OT, i disse kommentarer. Og jeg vil da lige bidrage. Selvfølgelig stræber vi alle, efter at levere et fejlfrit produkt. Men der er, og vil altid være, smuttere. Og der vil altid være nogen, der synes det skulle gøres på en anden måde. Nu er jeg den type, der stadig elsker at sidde og bladre i et tidsskrift, I ved, den slags der er tryktpapir, og som følge af den last, køber 3-4-5 computer-magasiner om måneden. Og når jeg ser på deres artikler og tests, så synes jeg at det der bliver serveret her på siden, er fantastisk godt. Set i forhold til den trykte PC-presse. Der er masser af stavefejl, tror at i 90% af bladene mangler der hele afsnit af artikler, og deres tests er ofte med væsentligt færre benchmarks end vores, hvis der overhovedet er nogle. Og de får endda løn for det. Så, alt i alt, så synes jeg at I gør et knald-godt stykke arbejde, som I retteligt kan være stolte af.

Og angående det med at læse korrektur. Så bliver der faktisk læst korrektur på det meste her på siden. Hvilket f.eks ikke længere kan siges for størstedelen af den trykte presse. Korrekturlæserne blev sparet væk for mange år siden, jeg ved det, da en temmelig høj %-del af min familie, har arbejdet/arbejder i den branche, og jeg selv er halvvejs vokset op, på en avis.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
20-09-2008 15:03:40
Svar/Indlæg:
1317/46
#23 du har ret i at den etablerede presse heller ikke er perfekt, men perfektion er heller ikke nødvendigvis målet, som jeg skriver så bør målet være at grammatikken er så indarbejdet at det ikke kommer til at fylde mere end indholdet.

Iøvrigt er mine forventninger til noget, jeg betaler penge for, at grammatikken er nær perfektion, og det, som du skriver, er langt fra tilfældet. Jeg mener faktisk generelt at det er ved at være et problem med dårligt skrevet tekst, dog er det ikke min oplevelse at det er et stort problem er på siden, de seneste år.

Dermod er det slemt på twekup, hver gang jeg læser en af deres artikler og især deres standarddisclaimer i bunden af artiklerne så mister jeg repsekten for artiklerne og siden, hvilket også betyder at jeg sjældens besøger siden.

Hvis HWT ender på samme måde så gider jeg ikke læse artiklerne.


JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 11:59:02
Svar/Indlæg:
1776/116
Kritik af denne artikel må 100% stå for min regning. Jeg lavede den fejl at sige ja tak til at teste nogle grafikkort som jeg ikke havde ordentligt tid til(af forskellige grunde), kombineret med en studiestart i en by hvor jeg ikke havde noget fast sted at bo. Dette betød at testene blev lidt forhastede(hvorfor jeg glemte overclocking) samt at jeg ikke har haft tid til at skrive artiklerne som så er gået over til Emillos.

Som #3 påpeger er CPU'en en tand slap og antal benchmarks er lidt begrænsede hvilket jeg også har en forklaring på(som undskyldning fungerer den nok desværre ikke - men forklaring non the less). Jeg havde egentlig planlagt at skifte mit testsystem for et par tests siden, og havde gjort mig en masse overvejelser mht. OS, benchmarks, testformer osv, men pga. studiestart har jeg været tvunget til at blive passiv skribent. Når man skifter testsystem vil der altså være mangel på sammenligningsgrundlag hvorfor jeg mente det ville give et bedre billede af kortet at teste på et lidt svagere system, frem for ikke at have noget at sammenligne kortene med.
Jeg er udmærket klar over at ovenstående ikke kan bruges som undskyldning for ikke at opgradere testsystemet løbende - men for mig virkede det bare idiotisk at opgradere det hele, teste to kort og så blive passiv.

Nu hvor emnet alligevel er inde på korrektur vil jeg lige komme med en lille indskudt bemærkning her også. Jeg mener vi er blevet enormt gode til at korrekturlæse vores artikler, og faktisk også undgå de små smuttere ind imellem. Men som #6 påpeger er der artikler hvor der er mere stress på end andre - og denne artikel har på grund af min forsinkelse været rimelig vigtig at få op hurtigst muligt hvorfor der ikke var tid til ordentlig korrekturlæsning. Jeg er 100% med på at man bør stræbe efter det ideelle(ingen stavefejl), men i medieverdenen vil der altid være prioriteter - og i dette tilfælde var det vigtigere at få artiklen op ASAP i forhold til at levere en artikel helt fri for stavefejl.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 15:46:43
Svar/Indlæg:
3233/128
Korrekturlæsningsporblemet løser man let ved at en anden får ansvaret for at læse artiklen igennem for testeren. Det kan være en anden skribent, men det kan også være direkte brugere som melder sig til at læse korrektur. Det tager jo ikke mere end 15min., så det ville sikre at det blev gjort. Jeg tror menlig et problemet ligger i at man ikke korrekturlæser artiklerne. 🙂


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 15:52:10
Svar/Indlæg:
3065/208
Jeg gennemlæser alle artiklerne før de bliver published. Den her Gigabyte GTX280 artikel er en undtagelse.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 16:02:34
Svar/Indlæg:
3065/208
1. Kritik er guld værd hvis den tages til efterretning, men når det handler om sproglige bommerter, må det sku være nok at PM'e enten skribenten eller mig - så bliver det fixet. Uddybende kritik af det grammatiske er skidefedt, for det kan være der er gået nogle år siden man sidst gik i skole. Men gør det over en PM - det ville jeg blive meget glad for - så kan det være jeg kan lære noget.

2. Kritik af indholdet hører selvfølgelig hjemme i tråden, hvor resultaterne jo skal diskuteres, men handler hele kommentartråden om sproglige småting, er det jo ikke noget værd at læse kommentartråden for dem som rent faktisk har læst og forstået indholdet.


Darth
 
Superbruger
Tilføjet:
23-09-2008 17:06:56
Svar/Indlæg:
813/49
#28 Hørt ! :yes:

#26 Der bliver skam læst korrektur her. Og ikke kun af skribenten. Og til din information, så er det "at læse korrektur", ikke bare at kigge efter stave- og tegnsætningsfejl.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 17:24:12
Svar/Indlæg:
3233/128
# 29 Det har jeg helt styr på bare rolig.


gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-09-2008 18:14:58
Svar/Indlæg:
3065/208
Som Darth Nissan siger, er korrektur ikke kun at rette stavefejl. Mit job er lidt mere alsidigt i den forstand at jeg også kigger på layoutet, placering af tekst ift. billeder og f.eks. i tabeller... sætningsopbygning/konstruktion, og så er der lige de tre forskellige regler for kommasætning, som jeg dog tager lidt med et gran salt, for der er forskel fra skribent til skribent om han er oldschool eller ej, og lige netop mht. kommaer er det sjældent man ser det udført korrekt, med mindre det er oldschool, som på sin vis er helt fint bortset fra at der introduceres en helvedes masse unødvendige pauser i et flow af input som ikke nødvendigvis er særlig heldigt.

Og en helt anden ting, er problemet med, at stort set alt det tekniske i artiklerne foregår på engelsk. Det er f.eks. et problem at vi har en USB-port, som består af en engelsk forkortelse, Universal Serial Bus og en gammel dansk "port" - og der kan nævnes mange eksempler. I og med det er en dansk hjemmeside, skal de danske regler vel følges, og derfor bliver den til en USB-port, altså med bindestreg, så ikke "USB port" som på de mange engelske sites. Det er en anelse mere tricky det englificerede sprog.


GeNiTaliA
 
Overclocker
Tilføjet:
24-09-2008 16:13:28
Svar/Indlæg:
382/48
God test. Dækkede mine behov. Håbede på man kunne læse nogle brugbare kommentarer, men det er tilsyneladende mere en diskussion on 2 stavefejl end om selve hardwaren ;o.