Test: Asus Xonar HDAV 1.3

Lyd d.  05. oktober. 2009, skrevet af The_Dare_Devil 22 Kommentarer.  Vist: 16331 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: ASUS
DK distributør: ASUS

Software

 

Bundlet til kortet medfølger en OEM kopi af ArcSoft Total Media Theatre. Det kan umiddelbart virke som en dejlig bonus, men desværre er faktum, at kortet KUN VIRKER med denne version - eller det nye ArcSoft TMT3. Benytter du i stedet en anden afspiller (PowerDVD, WinDVD, VLC etc.), kan du IKKE benytte kortets bitsteam funktion. Jeg har haft rigtig mange problemer primært med afspilleren, men selve driveren fra Asus fungerer heller ikke perfekt. Ud fra mine "sparsomme" tests er status pt. (14/09/09) følgende:

Windows XP - Driverinkompatibilitet resulterer i, at bitsteam ikke fungerer.

Windows Vista - Bitsteam virker, men flere BluRay titler hakker i ArcSoft TMT (de virker fint med bl.a. PowerDVD)

Windows 7 - Bitsteam virker, men driveren er delvist inkompatibel med systemet*.

* driveren skaber problemer med at åbne alle fomer for programmer. Problemet er størst i RTM (build 7600), men selv i den mest kompatible version (RC1 build 7100) kan problemet forekomme. Den bedste løsning, jeg har fundet so far, er at gå til: "C:\windows\system" og her finde filen "HsMgr.exe". Denne renames til "HsMgr.backup", og efter reboot skulle problemet være løst.

 

Den bedst løsning er med andre ord Windows 7 RC1 build 7100 + Beta driver (fra Asus's HP) + nyeste udgave af TMT + det ovenstående "fix". Derfor er det naturligvis i denne softwarekombination, vi tager vores udgangspunkt. Det skal lige tilføes, at gennemgangen af softwaren til dels kan betragtes som en guide i opsætning af bitstreaming, da det som førnævnt er testproduktets unikke egenskab - og derfor fokus i denne test. Antager vi, at man har fået installeret driveren og TMT (i nævnt rækkefølge!!), vil man kunne åbne lydkortets kontrolpanel og se følgende.

 

 

Her skal man først udfolde kontrolpanelet (men som vist på billedet har jeg "snydt lidt") med den lille pil nede imod højre hjørne. Herefter får man mulighed for at vælge digitalt output (symboliseret som et HDMI-kabel) i stedet for analogt (symboliseret som et par RCA-kabler).

 

 

Herefter er det tid til at åbne TMT. Udseendet varierer en anelse alt efter version, men er dit TMT opdateret, burde det ligne mine screenshots (er tager i version 3.0.1.140).

 

 

For at komme få indstillet TMT korrekt trykkes "ctrl+s" og "audio" vælges. Herinde indstilles "outputmode" til "HDMI Pass-Through", der trykkes på OK og TMT lukkes. Så smider vi en BluRay skive i drevet, og så er vi mere eller mindre klar til at foretage "testen"...

 

morten-turi
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2009 16:40:14
Svar/Indlæg:
924/212
Jeg selv er lidt irreteret over at man nu har sådan et dejligt lykort klar til rådighed for at teste, hvorfor fanden tester man ikek kortet op imod Creatives : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional?

Der er sikkert mange der ude som gerne vil vide om de skal købe dette X-Fi XtremeGamer Fatal1ty Professional eller Asus Xonar HDAV 1.3.

Ellers god test 😉


Axaion
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2009 16:58:12
Svar/Indlæg:
219/2
Vel fordi det lydkort han testede det imod var det eneste andet lydkort han lige havde til rådighed? =)

ser ikke ud til at det X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional Series er til HTPC anyway

Aner ik det store om lydkort, bare glad for mit Asus DX :)

Godt review ellers!


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 17:56:20
Svar/Indlæg:
2343/272
God test, endelig en med ordentligt udstyr :yes: En skam det ikke blev testet analogt, da det jo er her et lydkort kunne konkurrere med en dyr bluray-afspiller.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2009 18:00:41
Svar/Indlæg:
818/58
#1 Tjo, men som #2 er inde på, er de to lydkort lidt myntet på to forskellige målgrupper. Så hvad er det præcist du gerne vil vide?

edit: #3 Jo, det snakkede jeg faktisk med Djævlen om, men vi blev enige om at DAC´s stod for sig selv som kvalitetsparameter. Desuden er det alligevel de færreste sites, som kan levere en god analog test, medmindre den skal være subjektiv.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scheea2000 d. 05-10-2009 18:03:14.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
05-10-2009 18:08:49
Svar/Indlæg:
5258/240
lidt out of context, men hvad ville det hjælpe på lydkvaliteten at gå fra onbord lydkort til fx x-fy hvis det materiale der skal afspilles er hovedsageligt mp3 filer?


Ciric
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 18:48:30
Svar/Indlæg:
1881/22
Skønt at der begynder at komme kort med HDMI 1.3 og Bitstream.

#3 Med chance for at tage fejl, vil jeg mene at hvis man vil bruge de analoge udgange, er dette her ikke kortet man skal gå efter. Især da der kun er stereo-output. Hvis det er et lydkort til musik man er ude efter, (må man formode hvis stereo kan blive interessant), ville jeg personligt gå efter et kort, hvor det er det som der er lagt vægt på, (tænker Auzentech o.l.).


vikezzdk
 
Nørd
Tilføjet:
05-10-2009 18:51:32
Svar/Indlæg:
4/0
#5 Jeg synes det er en hel anden verden der åbner sig når man går fra et onboard til et PCI lydkort

Rigtig go artikel - kunne især godt lide teori delen. Synes nemlig det er ret kompliceret og svært at forstå... Så var fedt at få lidt mere indsigt i det.

Har desværre ikke fået leget med det endnu - Men har en SR4003 surround reciever.

Hvordan fungerer det, hvis jeg tager et HDMI kabel fra min Asus UL30A(som jeg dog først får om 1 måned) også ind i surround recieveren? Vil den kunne detecte et signal hvis jeg fx spiller en MKV med AC3 lyd codec?

Og hvad hvis jeg spiller en MP3 fil? Vil det så opfører sig ligesom man er vandt til, med ens onboard lydkort?

Kan der være forskel på HDMI audio outputtet? Fx på en Asus UL30A bærbar kontra fx. et Zotac ION(B)? eller vil det altid være det samme? ( dog i lossy format)

ja.. har lidt mange spørgsmål.. men det kunne virkelig være fedt at få svar på dem :)

Tak for hjælpen!


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 20:05:00
Svar/Indlæg:
3233/128
#1 jeg har diskuteret dette med crew før og kom frem til at siden her bare kigger lidt på kortene og så slår de med terningerne for karaktererne.

Det der bliver lavet med lydkort her på siden er intet værd, overhovedet.

Du kan nemlig ikke sammenligne tests med hinanden eller få en ide om, hvordan kortet lyder rigtigt. 😉


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
05-10-2009 21:23:25
Svar/Indlæg:
818/58
#8 Well, det skal vel ikke undre dig at jeg er uenig. 😛

Jeg mener at kunne huske at du 100% er i den analoge lejr, og du rammer helt siden af i din kritik, med al respekt, for der er andre spilleregler i den digitale.

Vi har testet en ny feature på et HTPC lydkort (bitstreaming af lossless lydkilder), som skal levere den højopløselige, uforvanskede, digital kilde til et hifi-anlæg. Derfor giver det ikke mening at begynde at vurdere, hvordan lydkortet 'lyder' og om det er lidt varmere end et andet lydkort, eller om detaljegrad eller om diskant og transienter er blabla...fordi kortet er 100% neutralt!

For lydkort som kan dette, vil der derfor ikke være nogen lydmæssig forskel! (Med mindre de hakker i streamingen...)

'Fortolkningen' (om du vil) af lyden, er derfor overladt til din forstærke(re) og højtalere. Og den er du vel ligeglad med at høre om? 😉

Lydkortet har desuden en række flotte DAC´s, men man er vel ikke HIFI seriøs, hvis man bruger dem (grundet støj m.v.)? 😛

Endeligt er jeg i tvivl om du søger en subjektiv vurdering af den analoge lyd eller en mere objektiv, 'videnskabelig' test?

Mvh. Scheea 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af scheea2000 d. 05-10-2009 21:25:22.


The_Dare_Devil
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-10-2009 21:45:35
Svar/Indlæg:
422/58
#1 - Da dette var min "optagelses-prøve-tekst" var jeg endnu ikke en del af HWT, da den blev udarbejdet. Jeg havde derfor kun mit private udstyr til rådighed; og det var det testede kort samt det onboard lydkort, kortet er testet op imod. Lige det lydkort du omtaler, ville jeg dog ikke teste imod, hvis der var frit valg på alle hylder; der ville jeg hellere tage Auzentech's kort med bitstream (da det er samme målgruppe) - det kort er dog ikke released endnu..

#3 - Ja, det er lidt både og ;).. De fleste, der køber dette kort (eller slim-udgaven) køber jo kortet netop for bitstream funktionen - så det må klart være det "vigtigste".. Dog har du klart ret i, at når kortet har så lækre nogle DAC's, ville en analog test være på sin plads.. Problemet er imidlertid udstyr :(..
De eneste to muligheder var en loop-test, hvor output sendes ind gennem mic eller en subjektiv test. Den første mulighed ville nok nærmere teste mic indgangen, mens den subjektive test uden nogen form for målinger bare ville være en sludder for en sladder :/.. Derfor blev resultatet altså dette..

#5 - Det vil selvfølgelig altid "blive bedre". Hvor godt det kan blive, afhænger selvfølgelig af kildematerialet, og jeg vil klart mene du får noget ud af skiftet - såfremt dine mp3er er af en høj bitrate.

#6 - Jeg er pointemæssigt enig, men jeg må understrege, at kortet altså understøtter at outputte 7.1 såvel analogt som digitalt :)..

#8 - Vi tester her på siden så godt vi kan. Jeg er da udmærket klar over, at der findes sider med langt grundigere tests - specielt af lydkort. Men pga. hwt's størrelse har vi ikke midlerne til at indkøbe det nødvendige udstyr til at lave en analogt test - hvilket jeg antager er det, du savner. Yderligere vil jeg tilføje, at dette korts force heller ikke er det analoge output, men netop bitsteamingen - som jo er kortets "unikke" feature.
Men hensyn til de karakterer, jeg har uddelt, vil jeg mene, at de er relativt velbegrundede (tildelingen af en karakter vil altid have et subjektivt element). Udeblivelsen af den analoge test er netop en konsekvens af, at jeg ønsker at minimere den subjektive terningskasten. Vil du ikke uddybe netop hvilke af de karakterer, jeg har uddelt, der er trukket ud af den blot luft?
At du derimod skriver, at det, der laves her på siden intet er værd, er ikke fair. Flere af de tidligere indlæg bekræfter jo netop, at disse bruger har fået noget ud af at læse artiklen? ;)

Og til jer andre; tak for den varme velkomst og den konstruktive kritik! 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The_Dare_Devil d. 05-10-2009 21:48:51.


spuncut
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 15:18:41
Svar/Indlæg:
908/44
Endelig en god artikel om et lydkort :yes:

Vi mangler blot at få at vide om der en hørbar forskel på 16 og 24-bit's lyd eller skal jeg "pop the question" ovre på nerds.dk...???


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 15:54:25
Svar/Indlæg:
818/58
#11 Forskellen er ca. 16.711.680 diskretiseringsniveauer 😲
eller 48 dB (teoretisk) forskel i støjgulv... er svaret nørdet nok? 😳

Det korte svar er: ja (hvis kilden er god nok selvfølgelig).

Hvis du savner flere gode lydkort artikler, er det jo fordi vi mangler dig? Har du misligeholdt din del af aftalen?


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af scheea2000 d. 06-10-2009 15:57:45.


spuncut
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 16:03:27
Svar/Indlæg:
908/44
HaHa.... 😀

Misligeholdt ...næææ...men som jeg skrev til dig ville der gå et stykke tid....og det må du da give mig ret i..... 🤣

...og så skriver du stadig ikke noget om den hørbare forskel...db'ene kan enhver regne ud.... men hvad siger lyttelapperne....???


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af spuncut d. 06-10-2009 16:04:12.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 16:29:29
Svar/Indlæg:
818/58
#13 ejej - det er jo sådan noget føle-føle noget og slet ikke nørdet! 🤣

Jeg mener bestemt at kunne høre forskel på 16 og 24 bit, så det var udelukkende på det grundlag jeg udtalte mig. Desuden er det også op til 'kilden' og anlægget at levere den gode lyd.


spuncut
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 17:50:27
Svar/Indlæg:
908/44
Okæææææ... Jeg tager dit ord for det, men er det en stooor revolution...???


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
06-10-2009 18:12:36
Svar/Indlæg:
818/58
#15 næææ(?), de fleste lydkort understøtter lydkilder i 24 bit opløsning? Eller hvad mener du?


spuncut
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-10-2009 18:28:34
Svar/Indlæg:
908/44
Jeg mener er 24bit lyd til :
So ein ding muss ich auch haben ... JETZ !!!

Det vil jo for mange betyde at surroundreceiveren skal udskiftes....


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 18:42:51
Svar/Indlæg:
3233/128
#9 Jeg er ikke enig, men det vidste du jo godt 🙂 😉


spuncut
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2009 21:48:56
Svar/Indlæg:
908/44
Jeg mener bestemt at jeg får en bedre lydkvalitet når jeg downloader flac med mit Realtek-netkort end jeg får med mit Intel-netkort,,,,,,,

🤣


Beach
 
Superbruger
Tilføjet:
28-10-2009 02:09:47
Svar/Indlæg:
112/15
Først en forsinket tillykke til The_Dare_Devil med din 1.

Syntes du er kommet ganske godt omkring de facts der er omkring Subj., bortset fra problematikken omkring driver og brugen af andet soft end det Asus ligger for dagen.... Med jetlag og alle andre følger, har jeg kun hurtigt stillet ?-tegn ved om Subj. så ikke kan bruges med Eks. PowerDVD?

Hvis det er tilfældet så må Asus sgu oppe sig, den holder jo ikke en meter at man skal opdatere ens homecinema med det vigtigste program for at gøre brug af deres grej!
Så her burde karakteren ligger på 1 eller derunder *S*

#9 - scheea2000 -> Citat-->
"blabla...fordi kortet er 100% neutralt!"
Øhh... Ikke fordi jeg vil skyde på nogle, men din udlægning omkring lyd og så 100% neutralt. Den holder ikke i min verden!
.
Alt lyd bliver farvet, både digital og analog. Det er bare meget forskellige måder man oplever (hører) det på.

Det kan lidt (måske meget lidt, men....lidt) sammenlignes med debatten da det fine digitale CD -format kom til verden. Hvad var bedst: analog eller digital?

De samme små marginaler kan læses/høres på digitale signaler!!!

I den digitale verden formoder jeg at forskelden ligger i hvordan grejet fortolker og retter i de fejldata (CRT/CRC) der altid kører frem og tilbage imellem de forskellige dele.
Men de er der, og der er sikkert flere tusende af dem i sek. som skal behandles og korrigeres inden det endelige signal lander i den analoge forstærkerdel i Amp.

I små stueanlæg med 25W rå output og Bilka-grej fra den ene ende til den anden, vil man næppe kunne høre forskel, men kaster du det hele op i en skala ala. Imperial biografen så er jeg ret sikker på at der er et par rødder der har nogle andre meninger.

------------->

Ved godt det ikke er det store (læs: Pro) grej vi er ude i, og derfor syntes jeg også at artiklens PIO er godt gået, og at der blive holdt stand mod den analoge del er i dette tilfælde også en fed og OK måde at fortælle læseren, at det er HTPC og det digitale der er hovedsagen her.

Jeg har været inde over det før, og er stadig (!) klar over at der nok ikke er mange der ligger inde med et større lydstudie, hvor man egentlig bør teste alt der har med lyd at gøre, derfor skal vi nok lige klappe dyret og tage det hele som det er-> En fornuftig og kompetent brugers oplevelse af hvad der kommer ud af at kaste et bedre lydkort i maskinen, og hvordan det opleves i den anden ende🙂

//B

Damn... Langt indlæg, man ka sgu ikke lade være når nu man har stået med det varme stål i hånden *S*


spuncut
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2009 03:55:09
Svar/Indlæg:
908/44
Fejlretningskredsløb er noget som hører hjemme i diverse skivespillere, afspiller du en fil er der ingen fejl... i hvertfal ikke nogen som kan rettes.
Lydkvalitet som rent faktisk betyder noget kan da opleves på de fleste 10kkr's anlæg.
CD vs LP : Det var jo ikke cd-mediet der var noget galt med, men der skete noget med dem som sad ved mikseren netop da cd-mediet blev indført. Måske var det fordi produktionen blev udført af mindre lyd-kompetente personer end i LP'ens dage. resultatet var at cd'er i mange år lød som om at musikerne kæmpede om at blive hørt, eller sagt på godt gammeldags Hi-FIdelity-sprog "der manglede luft mellem de enkelte instrumenter". Dave Grusin's Mountain dance er stadig bedst på LP nålestøj eller ej.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af spuncut d. 28-10-2009 04:20:44.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
28-10-2009 07:49:11
Svar/Indlæg:
818/58
#20

"Alt lyd bliver farvet, både digital og analog."

Jamen - det skriver jeg da også 😛 - men i min 'ideal' verden, er det DAC´en og alt derefter (filtre, forforstærker, forstærker, højtalere og what ever.) som farver det digitale signal. Altså ikke lydkort da den streamer de rå ufortolkede bits fra BD-skiven til en modtager.