Test: ACard ANS-9010 Serial ATA RAM disk

Solid state disk d.  09. november. 2009, skrevet af Morpheus@HOOD 16 Kommentarer.  Vist: 13331 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: ACARD Technology
DK distributør: n/a

Konklusion

 

 

Vi har denne gang testet en lidt anderledes harddisk baseret på DRAM. Konceptet med at bruge DRAM som harddisk er noget der er set før med bl.a. Gigabytes iRAM. Men bare fordi det er set før, behøver det bestemt ikke at være dårligt, hvilket denne RAM-disk er et godt eksempel på. ACARD har formået at lave et lyn hurtig harddisk. Dog er denne disk som sin "fætter"  iRAM lidt handikappet af batteri-løsningen.


 
Innovation/Teknologi - 4
Teknologien bag konceptet med at benytte DRAM som harddisk er ikke helt ny, men stadig noget der er i stand til at levere en rigtig god ydelse. Man benytter DRAM's mange fordele bl.a. den høje overførelseshastighed og lave søgetid. Dog er det lidt skuffende at se at det ikke er muligt at undgå den lidt handicappede løsning med batteriet, som dog er nødvendigt for at "holde" liv i disken. ACARD skal trods alt have et plus for CF-kort backup funktionen, der gør det muligt at bibeholde sine data, selvom batteriet løber tør for strøm.

Bundle/Tilbehør - 4
RAM-disken kommer med en lidt neutral tilbehørspakke. En manual, pose med skruer og jumper og et par tilslutnings kabler. Dog er det mere end hvad man får med, når man køber en SSD eller HDD, til disse er der ingen S-ATA eller strøm kabler med. Derfor har karakteren fået et "nøk" op ad.

Design/Layout - 3
Disken er udformet således at den passer i alle kabinetter der har en ledig 5,1/4 bay. Disken er nem at installere og udført i nogle fornuftige materialer. Diskens funktioner er lige til at gå til og betjenes nemt fra fronten.

Ydelse - 5
Ved at benytte den høje overførelseshastighed og lave søgetid fra nogle almindelige DDR2 RAM, er det muligt at skabe en lyn hurtig harddisk. I raid0 formår disken at levere en vedvarende læse og skrivehastighed på hhv. 360-390 MB/s og 280-300 MB/s. Og når det kommer til overførelse af små filstørrelser er der virkelig fart på med læse og skrive hastighed på hhv. 900-1100 MB/s og 850-900 MB/s. Udover de høje overførelseshastigheder er søgetiden helt nede på 0.1 ms.

Pris - 1
Det har ikke været muligt at finde en dansk forhandler af disken, men et kig på en amerikansk webshop afsløre en pris på 350$, hvilket svarer til små 1800,- kr, dertil kommer diverse afgifter. Men dertil kommer også omkostninger til RAM (8 GB ~ 1000,- kr). Dette er en dyr løsning, da det er muligt at købe 2 fornuftige SSD'er og opnå en højre overførelseshastighed.
 

 


 




Test: ACard ANS-9010 Serial ATA RAM disk
Innovation / Teknologi4
Bundle - Tilbehør4
Design - Layout3
Ydelse5
Pris1
Samlet68%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here

UK summary

 

 

This time we have tested a bit different harddisk, based on DRAM. The concept of using DRAM as a harddisk has been seen before, like from Gigabyte's iRAM. But just because it has been seen before, it does not necessarily mean it has be to bad, which this RAM-disk is proof of. ACARD have managed to make a super fast harddisk, but as its cousin, it is crippled by the use of a battery.

 

Innovation/Technology - 4
The technology behind the concept of using DRAM is not new, but still something that is capable of delivering really high performance. You use the many advantages of DRAM, like the high transfer speed and low search time. However it is a bit disappointing, that you are still stuck with the crippled solution of being dependant of the battery, which is however needed to keep the disc alive. ACARD do deserve a plus for the CF-card function, which makes it possible to keep your data, if the battery runs dry.

Bundle/Accessories - 4
The RAM-disc comes in a rather neutral box. A manual, a bag of screws, jumpers and a pair of cables. That is however more than you get with most SSD's, where there is usually no S-ATA cables included. Therefore it gets a grade higher.

Design/Layout - 3
The disc is shaped so it will fit into any case, where there is an available 5,1/4 bay. It is easy to install and made in nice materials. The functions of the disc are easy to use, and can easily be controlled from the front.

Performance - 5
By using the high transfer speed and the low search time from normal DDR2 RAM, it is possible to creative a really fast disc. In Raid0 it is possible to reach a read and write speed of 360-390 MB/s and 280-300 MB/s. And when it comes to transferring small files, we reach staggering speeds of 900-1100 MB/s and 850-900 MB/s. Apart from the fast read and write speeds, we also have a search time of only 0.1ms.

Price - 1
It has not been possible to find a danish retailer of this disc, but we did manage to find it on an american site at a price of 350$, which would be about 1800,- DKK plus shipping etc. On top of that there are RAM expences (8MB ~ 1000,- DKK). This is a really expensive solution, considering you can buy 2 SSD's at this price, and get even faster transfer speeds.

 

bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 10:37:10
Svar/Indlæg:
2958/84
God test!
Ja hvis man skal ha sådan en disk på små 64 GB koster det omkring ca 8 - 10.000,- 😕

Du kan få mange SSD'er + kontrolere med en massssssse raid0, for de penge og mod ikke man så kan nøjes med en lidt mindre hastighed.

Hvor hurtig/langsom var den så om at tage/lave en backup?

For hvis der er indstaleret os på den og efter 48 timer uden strøm hvis man så skal vente 15 - 20 min. før den er færdig med det sjov så kan det da være totalt lige meget. 😛


bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 10:56:55
Svar/Indlæg:
2333/391
Jeg gik ned fra 4 SSD til 2 SSD i Raid 0, og jeg kan i hverdags brug ikke mærke nogen forskel, det er kun i bench man kan se en forskel...

God test, men er det ikke forkert at kalde det for en disk ?


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 11:55:06
Svar/Indlæg:
637/63
# 1
Vi/Jeg har ikke noget CF-kort, så test af dette kan jeg ikke svare dig på. Det kommer jo også an på hvor meget der skal tages backup af og gendannes igen. Jeg er bange for, at hvis man har 100 gb der skal gendannes, kan det tage noget tid :'-(

# 2
Producenten kalder det en "Dynamic SSD RAM Disk" 🙂
http://www.acard.com/english/f...


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
09-11-2009 11:58:11
Svar/Indlæg:
1317/46
Det her koncept virker forældet og dyrt, det er svært at se hvem den store målgruppe er. Som flere nævner så koster SSD-diske meget mindre. Måske Dynamic skulle finde noget andet at kaste sig over.


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
09-11-2009 12:22:28
Svar/Indlæg:
440/3
#0
Er du nu også HELT sikker på, at testmaskinen bl.a. består af Intel Core Duo 2 Q6600? 😛


M.Beier-old
 
Superbruger
Tilføjet:
09-11-2009 15:50:36
Svar/Indlæg:
1189/118
Super 🙂
Jeg fik spørgsmålet om jeg er enig i konklusionen; delvist vil mit svar være 🙂

Prisen er høj, for høj. Dog glemmes en enkelt ting, denne disk har lavere accesstime end SSD, meget meget lavere endda, boot tiden bør kunne vise at den starter operativ systemet langt hurtigere op og får SSD til at se sløv ud i optrækket.
Dette er bl.a. en fordel i PCMark, i praksis ved jeg ikke lige hvor godt det er... For mit behov er en HDD nemlig fin nok endnu 🤡

8x4GB koster ikke så voldsomt meget, 8x8GB vil ikke være smart før 40nm går i produktion i større volumen.... (40nm er ikke i masseproduktion, og er i priser vi brugere ikke har, de er i første testfaser hos ram producenterne)


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 16:48:13
Svar/Indlæg:
637/63
# 5

Baahh 😴 😛
Det var en beta model. Intel var flinke at sende den til mig ❤


# 6

Jeg tror at start-optiden kun kan måles, jeg har en ssd i min pc, og jeg synes ikke, at jeg kunne "mærke" forskel på denne ram-disk og min egen disk. 🙂


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 18:37:22
Svar/Indlæg:
3385/80
Sjovt at der kan trækkes 900+ MB/s igennem 2x300MB/s porte :no:


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 19:42:40
Svar/Indlæg:
637/63
# 8

Det skyldes jo den cache der sidder på enten raid-controller'en eller på disken. På raid-controlleren er der 256 mb, mens jeg ikke kan finde oplysninger på hvor stor den er på disken.
Den cache er enorm hurtig. Du kan se det på den sidste test i HD Tune (512 mb), hvor hastigheden falder ved store fil-længer. 🙂


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2009 20:39:16
Svar/Indlæg:
3385/80
#9 Jeg vil mere holde på en målefejl i programmet, for mellem systemet og harddisken, har du SATA2-interfacet, hvis begrænsning er 300MB/s. At overstige denne, betyder at du overstiger den maksimale båndbredde på SATA2. Det tror jeg ikke på :)

Disk --> 300MB/s barriere -> System

Så at trække 900+ MB/s igennem 2x300MB/s barriere - tror ikke på det. Det er bare ikke muligt.


Jeg kan også teste op mod min NAS, og få 200MB/s igennem på små pakker - hvilket igen ikke er muligt, da det svarer til 1600 MBit, igennem 1GBit netkort. Det passer kort og godt IKKE.


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2009 21:26:20
Svar/Indlæg:
637/63
# 10

Når benchmark-programmerne tester med de små fil-længder, altså størrelser under controllerens cache, som er på 256 MB, kommer fil'erne ikke ud på disken men forbliver i controllerens cache. Det lille lager som cache'en udgør kører over pci-e bussen. Denne controller kører på pci-e x8, hvilket vil svare til 8x 250 MB/s = 2000 MB/s, som dette lille lager har til rådighed 🙂
Det er også derfor at den "rigtige" hastighed fremkommer, når fil-størrelsen overskrider mere end 256 MB. Du kan kigge på den sidste HD tune test (512 MB fil-længde).

Mvh Ronni


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2009 22:11:53
Svar/Indlæg:
3385/80
#11 Så er det heller ikke disken reelle hastighed, men controllerens cache! Så må du bestemme dig for hvad du vil teste, eller lave en lille note om det ;)

At controlleren kører på PCI-E x8, ændrer stadig ikke ved begrænsningen på disk systemet på 2x300MB/s - hvilket er den reelle maksimale hastighed der kan opnås.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Die_Happy d. 10-11-2009 22:12:55.


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2009 22:28:51
Svar/Indlæg:
637/63
# 12

Hvis du læser delkonklusionen på side 4, skriver jeg, at disken har to overførelseshastigheder, en vedvarende og en peak, den vedvarende er diskens ydelse og peak er controllerens cache'ens ydelse. 🙂

Men du har ret i, at disken ikke kan yde mere end hvad de to kabler med tilhørende sata controllere kan "tilbyde" af ydelse :yes:

Mvh Ronni


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2009 00:19:07
Svar/Indlæg:
3385/80
#13 Så endte vi med at være enige alligevel :) Det er jo altid godt 🤣


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2009 09:07:31
Svar/Indlæg:
637/63
# 14 😀

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Morpheus@HOOD d. 11-11-2009 09:10:26.


CoolerX
 
Overclocker
Tilføjet:
16-11-2009 18:44:06
Svar/Indlæg:
34/0
Mon ikke sådan en sjover kunne bruges i en server med SQL database, det må da være ideelt. Der er jo intet nævneværdigt slid, som der er på Flash ram moduler.