Test: ACard ANS-9010 Serial ATA RAM disk

Solid state disk d.  09. november. 2009, skrevet af Morpheus@HOOD 16 Kommentarer.  Vist: 13278 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: ACARD Technology
DK distributør: n/a

Første indtryk / Specifikationer

 

Som tidligere skrevet er denne disks "lager-egenskaber" ikke baseret på NAND flash RAM, som vi kender det fra SSD. Disken er opbygget af DRAM som er af samme type som der benyttes til system RAM (DDR1, DDR2 osv.). Her på hwt.dk har vi tidligere kigget på en lignende enhed opbygget af DRAM kaldet i-RAM. 

http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?LiteratureID=8529

DRAM er af typen Volatile RAM, denne RAM type er meget hurtig både mht. overførelses hastighed og søgetid. En mekanisk harddisk består af Non-volatile RAM, denne er knap så hurtig, ligeledes består CD'er, DVD'er og flash RAM (USB pen's) også af Non-volatile RAM. 

Nu sidder du sikkert og tænker: "Hvorfor bruger man så ikke bare de Volatile RAM hele tide, når de er hurtigere?", men der er en ulempe ved Volatile RAM i forhold til Non-volatile RAM, de er nød til at være tilsluttet strøm for at bevare de lagrede informationer, hvilket er uhensigtsmæssigt, når man slukker sin computer.
Denne problemstilling har ACARD løst ved at montere et batteri i boksen, så RAM'ene forsynes med strøm.

 

 

 

På den måde har man en lynhurtig disk, man gemme data på uden at de går tabt, når man slukker sin computer. Batteriet holder dog ikke strømmen i mere end 10-12 timer, men dette har ACARD også en løsning på. Det er nemlig muligt at tilkoble et CF kort, hvor diskens data bliver kopieret over på inden batteriet løber tør for strøm.

Diskens kontroller understøtter intern raid0. Dette skulle muliggøre overførelseshastigheder på op til 400 MB/s. Denne funktion er noget vi kigger nærmere på under testen. 


 

Specifikationer 

•ACARD ANS-9010 understøtter op til 64GB of DDR2 RAM
•Understøtter ECC/Non-ECC DDR2 400/533/667/800
•Automatisk data backup/gendannelse mellem RAM og CF kort
•Indbygget Lithium batteri
•LED indikatorer til batteri kapacitet, power status, RAM (harddisk) aktivitet, backup status
•Driver løs: Det er ikke nødvendigt at installere driver (Plug and Play) 
•To SATA 3.0Gbps Interface porte
•8 x 240-pin DDR2 DIMM porte
•Et CF port i fronten
•Lithium Batteri (7.4V 2400mAh), nok til at færdiggøre backup
•Data overførelses op til 400MB/s
•IOPS 20.000 per SATA port
•Dimension: 42(H) x 145(B) x 214 (D) mm 
 

Her er hvad ACARD selv skriver om disken:

"ACARD Dynamic SSD RAM Disk made from DRAM memory modules, much faster than the traditional hard drives and Static SSD. With the speedy random access rate and shorter access time, RAM Disk is definitely suitable for graphics designs and database systems. It also supports an CF slot for data backup / restore to prevent data lost."


På næste side kigger vi nærmere på denne RAM-disk.

bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 10:37:10
Svar/Indlæg:
2958/84
God test!
Ja hvis man skal ha sådan en disk på små 64 GB koster det omkring ca 8 - 10.000,- 😕

Du kan få mange SSD'er + kontrolere med en massssssse raid0, for de penge og mod ikke man så kan nøjes med en lidt mindre hastighed.

Hvor hurtig/langsom var den så om at tage/lave en backup?

For hvis der er indstaleret os på den og efter 48 timer uden strøm hvis man så skal vente 15 - 20 min. før den er færdig med det sjov så kan det da være totalt lige meget. 😛


bodyman
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 10:56:55
Svar/Indlæg:
2333/391
Jeg gik ned fra 4 SSD til 2 SSD i Raid 0, og jeg kan i hverdags brug ikke mærke nogen forskel, det er kun i bench man kan se en forskel...

God test, men er det ikke forkert at kalde det for en disk ?


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 11:55:06
Svar/Indlæg:
637/63
# 1
Vi/Jeg har ikke noget CF-kort, så test af dette kan jeg ikke svare dig på. Det kommer jo også an på hvor meget der skal tages backup af og gendannes igen. Jeg er bange for, at hvis man har 100 gb der skal gendannes, kan det tage noget tid :'-(

# 2
Producenten kalder det en "Dynamic SSD RAM Disk" 🙂
http://www.acard.com/english/f...


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
09-11-2009 11:58:11
Svar/Indlæg:
1317/46
Det her koncept virker forældet og dyrt, det er svært at se hvem den store målgruppe er. Som flere nævner så koster SSD-diske meget mindre. Måske Dynamic skulle finde noget andet at kaste sig over.


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
09-11-2009 12:22:28
Svar/Indlæg:
440/3
#0
Er du nu også HELT sikker på, at testmaskinen bl.a. består af Intel Core Duo 2 Q6600? 😛


M.Beier-old
 
Superbruger
Tilføjet:
09-11-2009 15:50:36
Svar/Indlæg:
1189/118
Super 🙂
Jeg fik spørgsmålet om jeg er enig i konklusionen; delvist vil mit svar være 🙂

Prisen er høj, for høj. Dog glemmes en enkelt ting, denne disk har lavere accesstime end SSD, meget meget lavere endda, boot tiden bør kunne vise at den starter operativ systemet langt hurtigere op og får SSD til at se sløv ud i optrækket.
Dette er bl.a. en fordel i PCMark, i praksis ved jeg ikke lige hvor godt det er... For mit behov er en HDD nemlig fin nok endnu 🤡

8x4GB koster ikke så voldsomt meget, 8x8GB vil ikke være smart før 40nm går i produktion i større volumen.... (40nm er ikke i masseproduktion, og er i priser vi brugere ikke har, de er i første testfaser hos ram producenterne)


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 16:48:13
Svar/Indlæg:
637/63
# 5

Baahh 😴 😛
Det var en beta model. Intel var flinke at sende den til mig ❤


# 6

Jeg tror at start-optiden kun kan måles, jeg har en ssd i min pc, og jeg synes ikke, at jeg kunne "mærke" forskel på denne ram-disk og min egen disk. 🙂


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 18:37:22
Svar/Indlæg:
3385/80
Sjovt at der kan trækkes 900+ MB/s igennem 2x300MB/s porte :no:


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 19:42:40
Svar/Indlæg:
637/63
# 8

Det skyldes jo den cache der sidder på enten raid-controller'en eller på disken. På raid-controlleren er der 256 mb, mens jeg ikke kan finde oplysninger på hvor stor den er på disken.
Den cache er enorm hurtig. Du kan se det på den sidste test i HD Tune (512 mb), hvor hastigheden falder ved store fil-længer. 🙂


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2009 20:39:16
Svar/Indlæg:
3385/80
#9 Jeg vil mere holde på en målefejl i programmet, for mellem systemet og harddisken, har du SATA2-interfacet, hvis begrænsning er 300MB/s. At overstige denne, betyder at du overstiger den maksimale båndbredde på SATA2. Det tror jeg ikke på :)

Disk --> 300MB/s barriere -> System

Så at trække 900+ MB/s igennem 2x300MB/s barriere - tror ikke på det. Det er bare ikke muligt.


Jeg kan også teste op mod min NAS, og få 200MB/s igennem på små pakker - hvilket igen ikke er muligt, da det svarer til 1600 MBit, igennem 1GBit netkort. Det passer kort og godt IKKE.


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2009 21:26:20
Svar/Indlæg:
637/63
# 10

Når benchmark-programmerne tester med de små fil-længder, altså størrelser under controllerens cache, som er på 256 MB, kommer fil'erne ikke ud på disken men forbliver i controllerens cache. Det lille lager som cache'en udgør kører over pci-e bussen. Denne controller kører på pci-e x8, hvilket vil svare til 8x 250 MB/s = 2000 MB/s, som dette lille lager har til rådighed 🙂
Det er også derfor at den "rigtige" hastighed fremkommer, når fil-størrelsen overskrider mere end 256 MB. Du kan kigge på den sidste HD tune test (512 MB fil-længde).

Mvh Ronni


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2009 22:11:53
Svar/Indlæg:
3385/80
#11 Så er det heller ikke disken reelle hastighed, men controllerens cache! Så må du bestemme dig for hvad du vil teste, eller lave en lille note om det ;)

At controlleren kører på PCI-E x8, ændrer stadig ikke ved begrænsningen på disk systemet på 2x300MB/s - hvilket er den reelle maksimale hastighed der kan opnås.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Die_Happy d. 10-11-2009 22:12:55.


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2009 22:28:51
Svar/Indlæg:
637/63
# 12

Hvis du læser delkonklusionen på side 4, skriver jeg, at disken har to overførelseshastigheder, en vedvarende og en peak, den vedvarende er diskens ydelse og peak er controllerens cache'ens ydelse. 🙂

Men du har ret i, at disken ikke kan yde mere end hvad de to kabler med tilhørende sata controllere kan "tilbyde" af ydelse :yes:

Mvh Ronni


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2009 00:19:07
Svar/Indlæg:
3385/80
#13 Så endte vi med at være enige alligevel :) Det er jo altid godt 🤣


Morpheus@HOOD
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-11-2009 09:07:31
Svar/Indlæg:
637/63
# 14 😀

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Morpheus@HOOD d. 11-11-2009 09:10:26.


CoolerX
 
Overclocker
Tilføjet:
16-11-2009 18:44:06
Svar/Indlæg:
34/0
Mon ikke sådan en sjover kunne bruges i en server med SQL database, det må da være ideelt. Der er jo intet nævneværdigt slid, som der er på Flash ram moduler.