Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
AMD Dragon platform
- Cooler Master HAF-922 medium tower kabinet med 2 x 200mm blæsere og 1 x 120 mm blæser
- Enermax Galaxy 1000 Watt PSU med 2 x 8-pin PCI-E og 2 X 6-pin PCI-E strømstik
- FoxConn DigitaLife A79A-S AM2+ motherboard med AMD 790FX chipset
- BenQ 26" fladskærm - 60/59 Hz - max. opløsning 1920x1200 via HDMI eller DVI-I, med højttalere
- Zalman CNPS 9500 AM2+ low noise køler
- AMD Phenom II AM2+ Z940 Quad Core 3GHz CPU
- 2 X Kingston HyperX 2 gigabyte RAM-klodser – DDR-2 1066 (4 gigabyte RAM)
- 1 X Maxtor 200 gigabyte, 7.200 RPM 16 MB cache harddisk, SATA-1
- 1 x Western Digital GreenPower HDD - 500 gigabyte, 7.200/5.400 RPM 16 MB cache, SATA-2.
Der er brugt et eksternt professionelt KWh-meter fra elektrikeren til måling af det totale strømforbrug på testmaskinen og dennes monterede grafikkort, til test og referencetests. Jeg har valgt, at bruge et professionelt Watt-meter der måler hele maskinens strømforbrug, frem for at måle grafikkortenes da disses afgivelse af varme har stor betydning for hele maskinens samlede strømforbrug.
Software benyttet:
Testsoftware:
- 3DMark Vantage
- Stalker:Call of Pripyat DirectX 11/10.1 benchmark tool
- Stalker:Clear Sky DX10.1 benchmark tool
- Unigine Heaven benchmark version 1.0 (kørt på Windows 7)
- Unreal Tournament 3 Benchmark tool - der er benyttet DM-Sanctuary map, 12 bots, sound, full screen, max. details, DX10
- Devil May Cry 4 DX10 benchmark – max./super settings, MSAAx8
- Furmark 1.7.0 OpenGL 3.2 benchmark tool
- Call of Juarez DX10 benchmark tool
- World of Warcraft: Wrath of The Lich King – Ultra settings, max. camera distance macro
Testmæssigt er der valgt Windows Vista 64-bit for, at udnytte alle 4 gigabyte RAM. Samtidigt er Windows Vista blevet valgt, da vi i vore tider tester DX10-grafikkort og for mig giver det ikke meget mening, at teste på Windows XP længere, med DirectX 9.0c. Jeg ville givet få nogle vilde resultater, men jeg er sikker på, at I alle gerne vil se tal fra DirectX 10.1 benchmarks og spil. World of Warcraft er blevet medtaget i testen, selvom dette langt fra er et DirectX 10 spil. Men da det er verdens mest brugte spil, udover Sims 3 synes jeg ikke det kan undlades. Og vi kan da også se, at resultaterne med et moderne grafikkort i WoW ligger ganske tæt op ad de resultater der gives i Windows XP SP3, selvom der er skiftet til et meget mere krævende 64-bit operativsystem. Og WoW trækker tænder ud, med den opløsning og indstilling jeg har brugt i denne deltest. Samtidigt har jeg valgt Windows Vista 64-bit med SP2, da SP2 er udkommet for ikke så længe siden - derfor og jeg tænkte det kunne være interessant for Jer læsere (samt mig selv), at se hvad Microsoft har fået indbygget af optimeringerne denne gang. Som bekendt virkede Windows XP ikke helt efter hensigten før SP2 udkom - og SP3 var sidste finpudsning og optimering. Og som vi alle ved rammer Windows 7 snart markedet, så det er tvivlsomt, om der kommer en SP3 til Windows Vista i den nærmeste fremtid.
Forbehold der skal tages i testsammenligningerne!:
Gigabyte GTX-295 kan ikke køre med DirectX 10.1-udvidelserne, da GTX-295 GPU'erne ikke understøtter dette; men denne er derimod i stand til at køre med PhysX teknologien NVIDIA er ene om at udbyde. Og med OpenGL 3.2, hvor AMD/ATI kører med OpenGL 3.1. Dette er medvirkende til, at Gigabyte GTX-295 scorer højt i 3Dmark Vantage, som understøtter PhysX.
Her er et sæt grafer over hvordan HiS HD5970 2GB yder, set i sammenligning med 3 andre relevante referencekort i en række forskellige relevante benchmarks. På disse grafer betyder alle tallene, at jo højere resultat der er opnået, desto bedre ydeevne har kortet:
3Dmark Vantage:
Seneste benchmarker fra finske FutureMark 3Dmark Vantage - finnerne kan andet, end lave gode fiskeknive og woblere. Vantage er en ren DirectX10 benchmark, der ikke er bagudkompatibel med DirectX 9.0c. Derfor er Windows Vista eller Windows 7 eneste mulighed for afvikling af testen. Vantage er flot, at se på, men samtidigt også ekstremt hårdt mod grafikkortene. Stilen er ændret lidt en mere cartoon-agtig type - hvorfor vides ikke. Jeg foretrækker selv naturtro tests, som Call of Juarez.. Samtidigt kan jeg ikke se , hvorfor der er inkluderet CPU-tests, når det det drejer sig om, er grafiktestning. Hvorom alting er, lad os se hvordan kortet klarer sig i denne test:
Vi ser her, at HiS HD5970 ligger helt i toppen af ALLE de testede kort med ekstremt flotte resultater. Selv Gigabyte GTX-295 render AMD/ATI fra med næsten syvmileskridt. At Gigabyte GTX-295 scorer så højt, som det gør i "HIGH"-deltesten skyldes udelukkende, at dette kan gennemføre 3Dmarks PhysX deltest. Denne teknologi understøtter AMD/ATI altså ikke. Skal vi sammenligne HiS HD5970 med de 3 andre referencekort så vinder HD5970'eren suverænt denne test og ligger lidt over AMD/ATI referencekortet (ikke anført/vist på denne graf).
Stalker:Call of Pripyat:
Stalker:COP benchmark er et DirectX 11 benchmarktool fra GSC Game World i Kiev, Rusland. Firmaet står bag STALKER:Shadow of Chernobyl, STALKER:Clear Sky og STALKER Call of Pripyat. Denne benchmark er baseret på sidstnævnte og presser gennem 4 deltests grafikkortenes evner til det yderste. De 4 deltests består af en test, hvor grafikmotoren kører om dagen, en om natten, en i uvejr med regn og torden og mange reflektioner i materialer og en i høj solskin. Dette sikrer, at grafiktesten bliver yderst omfattende, da alle kortets evner testes igennem. Da testen kører under alle de forhold man vil møde i et spil, man spillede synes jeg det er en af de mest retvisende grafiktests der findes pt. I denne test er højere FPS bedre, end lavere. I kan se resultaterne af denne deltest herunder - dog har jeg kun indsat resultaterne fra testen kørt i Ultra Mode. Dog er medtaget de små grafer for hhv. opløsningerne 1920x1200 og 1680x1050, all settings = max (hvilket AMD anbefaler i deres testvejledning). Testene er dog også kørt med og uden MSAAx4 slået til. I kommer desværre til, at se på lidt mange billeder, da jeg stadig ikke har nået, at lægge alle resultaterne sammen i en kæmpegraf endnu. Vi lægger ud med det største først:
1920x1200, MSAAx4:
1920x1200:
1680x1050, MSAAx4:
1680x1050:
For lige at perspektivere sagen er her graferne for Gigabyte GTX-295 1.792, DirectX 10.0 modus, til sammenligning:
1920x1200, MSAAx4:
1680x1050, MSAAx4:
For en god ordens skyld tager vi lige også to grafer for HiS HD5870 1GB:
1920x1200, MSAAx4:
1680x1050, MSAAx4:
Og her ser vi igen kun én ting - og det er at AMD/ATI giver baghjul til GTX-295 og HD5870. Dog ikke så meget til HD5870, som det gør det til GTX-295. For 25 FPS i DX 10 modus er jo direkte ynkeligt - for at at sige det mildt - også selvom der er benyttes setting MSAAx4 og "For A-tested objects".
Unreal Tournament 3 Benchmark tool:
Der er ikke så meget, at sige om UT3-testen. Jeg har valgt UT3 fordi den fra starten af blev bygget optimeret til DirectX 10.0. Med patch er der support for DirectX 10.1. Og denne test er udvalgt fra benchmarkportfoliet fordi rigtigt mange spil der bruges i dag og som stadig frigives, er baserede på netop UT3's grafiske motor. Der er testet med manuelle settings til absolut højeste kvalitetsindstillinger. Vi får høje tal, da spillets grafiske elementer ikke længere er hypermoderne. Men ingen siger vi skal svælge i små tal fra ekstremtests hele tiden, vel? :) Og i netop denne test kan vi se, at det er meget tæt løb mellem alle kortene.
Graferne her giver lidt stof til eftertanke. For vi kan her se, at HiS HD5970 ikke løber fra Gigabyte GTX-295, men ligger lidt under HiS HD5870 - selvom dette har 1GB større framebuffer og to GPU'er, mod HiS HD5870's ene GPU og ene GB RAM. Forskelsmæssigt ligger HD5870 derfor procentvis en lille smule over HD5970 i to deltests. Men dette skyldes helt sikkert, at driveren benyttet er en betaversion, eller UT3's engine lettere kræsen.
Devil May Cry 4 - Scene 4:
Devil May Cry 4 er et spil der brillerer, ved at findes til både PS3, Xbox360 og PC. Spillet er i sig selv meget flot lavet grafisk, selvom det er flere år gammelt. PC-versionen udkom i midten af 2008 og er grafisk forbedret i forhold til konsoludgaverne. Grunden til jeg har valgt DMC-4 er fordi den dels findes i en automatisk benchmarker og dels fordi den stadig formår, at presse kortene til det yderste. Samtidigt kan den køre både DirectX 9.0c og DirectX 10, hvilket gør den til en benchmarker der sammen med UT-3 kan bruges på både Windows XP og Windows Vista. Før nogen spørger så er DMC-4 benchmarken opdelt i 4 scener der gennemspilles på PC'en over ca. 15 minutter. Herefter gives en FPS-resultat per scene og en rank, da DMC-4 opererer med sjove ranks. For eksempel hedder den højeste rank "S - Battle foes with Smokin' Sick Style". Det er måske meget sjovt, men lidt for "porno" til mig. Jeg har derfor kun udvalgt Scene 4, der er den grafisk mest krævende og indsat resultaterne i grafen nedenfor.
Og her ser vi så noget rigtigt interessant igen - her spæner AMD/ATI HD5970 fuldstændigt fra alle de andre testede kort - og det helt vildt endda. HiS HD5970 vandt 3DMark Vantage-testen og det vinder også DMC-4 testen med voldsomme resultater. Dette kan undre lidt, at netop UT-3 grafikmotoren ikke ydede bedre på HD5970, end på HD5870, men den er ikke just er optimeret til den topmoderne hardware der sidder på HiS HD5970.
FurMark 1.7.0:
FurMark er en meget brugt benchmarker på flere forskellige testsider - og det med god grund. For FurMark indeholder både en benchmarker, samt en burn-in/stability testfunktion. Den kan endvidere tage screenshots undervejs ved at trykke på F9, hvilket er meget praktisk. Samtidigt skriver den løbende en temperaturgraf over GPU'ens varmetilstand og det er endnu et plus ved, at benytte denne test. Ydermere er det min testsuites eneste OpenGL-benchmark og derfor den eneste der siger noget om, hvor godt producenterne har integreret OpenGL optimeringer i GPU'erne. Og dette er vigtigt, at vide for dem der kører Linux, eller anden Unix eller har brug for at rendere OpenGL professionelt i applikationer, hvor selve renderingen smides ned på GPU'en. Oveni så er FurMark klart den benchmarker der brænder grafikkortet allervarmest hurtigst muligt. Og det er også en fordel, når man skal finde et grafikkorts præcise smertegrænser for overclockning. Desuden er FurMark en OpenGL 3.2 benchmark og da GTX-295 kan køre OpenGL 3.2, mens AMD/ATI-kortene kan køre OpenGL 3.1 er denne test valgt udfra det parameter for, at kunne give en retvisende og valid sammenligning. Dette er også gjort udfra, at da jeg testede HD5870 -i sin tid - med FurMark 1.6.5 gav den på FPS præcis samme resultat, som i version 1.7.0 hvilket overraskede mig meget. Normalt plejer AMD/ATI at tabe OpenGL-testene kraftigt til NVIDIA. Men noget tyder på, at AMD/ATI's ingeniører har været på overarbejde mht. OpenGL-sektionen i denne GPU.
Vi kan her kun hæfte os ved én enkelt ting iflg. nedenstående graf - og det er, at i OpenGL-testen der vinder HiS HD5970 igen over Gigabyte GTX-295 og HiS HD5870. AMD/ATI-kortene er simpelthen blevet voldsomt forbedret på OpenGL-siden i forhold til 4000-serien. Da dette er testens eneste OpenGL benchmark har vi desværre intet andet, at sammenligne med. Men jeg finder stadig FurMark kommer til sin ret i denne test. Den finder i hvertfald ret hurtigt smertegrænserne for kortets overclockningsevner og har før vist den tydelige forskel der var imellem AMD/ATI og NVIDIA indenfor rendering af OpenGL. Her er HiS HD5970 foran med hele 115% større ydelse i OpenGL, end GTX-295! (beregnet udfra max. værdien).
Call of Juarez:
Call of Juarez er et af de få spil der er skrevet til direkte, at udnytte flere CPU-kerner end to. Jeg har brugt Call of Juarez benchmarker tool, 64-bit udgave, sat til maksimum DirectX 10 settings, 1680x1050, Shadowmap 2048x2048, Shadows High, SSAAx4, Sound On.
Og her ser vi en DirectX 10 test hvor HiS HD5970 ligger suverænt i toppen i både max. FPS, Average FPS og min. FPS scoren. Her kommer HiS HD5970 endnu engang til sin ret og outperformer både Gigabyte GTX-295 og lillebroren HiS HD5870. Igen et meget flot resultat for HiS HD5970. Her ligger HiS HD5970 96% over GTX-295 og 64% over det mindre HD5870! Her kunne det have været rigtigt interessant, at have prøvet et HD5870 med 2GB RAM til sammenligning - men et sådant er ikke produceret endnu.
Unigine Heaven benhcmark 1.0:
Unigine Heaven er en benchmark der skrevet specielt til, at udnytte DX-11, men som også kan bruges til både DX10 og OpenGL. Men da der var driverfejl med denne tests under OpenGL på både NVIDIA GTX-295 og HiS HD5970 er denne del af testen udeladt. Testen er kørt i 1920x1200 og 1680x1050 og med lyden slået til. Her kan I se, hvordan det udmøntede sig med HiS HD5970:
Som I sikkert kan regne ud, så er Heaven-testen kørt i DirectX 10 modus for Gigabyte GTX-295. Derfor skal man tage dettes store resultat med et stort gran salt, sammenlignet med, at AMD/ATI-kortene alle er kørt med DirectX 11 og Tesselation slået til. Vi kan dog uden problemer se, at HiS HD5970 vinder denne test kørt i 1920x1200. Forskellen mellem HD5870 og HD5970 er i denne omgang på ca. 57%. I 1680x1050 kan vi se, at GTX-295 virkelig lægger fra land i DirectX 10. Så kører man intet der bruger DirectX-11 kunne man købe et GTX-295, der dog bruger væsentligt mere strøm, end AMD's HD5000'ere. Samtidigt er prisforskellen på få hundrede kroner, så det vil jeg dog absolut fraråde.
Overclocking
Kortet overclocker UDEN problemer og det i helt ekstrem grad endda! Der optrådte ingen grafikfejl under OC-testen af kortet og benchmarkene gik heller ikke ned. Og resultaterne af OC af kortet, taler da også for sig selv. Man får helt ekstrem aldrig set før OC-potentiale med AMD/ATI HD5970-serien. Og HiS HD5970 er ingen undtagelse fra dette, da det OC'er glimrende og udover AMD/ATI's lovninger. Dog holder kortet ret høje temperaturer og larmer belastende meget med blæseren sat til 100%. Men alt i alt er kortet exceptionelt godt lavet af AMD/ATI's ingeniører når man ser på, at køleløsningen er indsluttet i en stor kasse der dækker hele kortet til og kun er åben i bund, front og top. Jeg opnåede stabilitet på systemet i over 45 minutter - men med den helt store larm til følge. Og vi snakker ikke håndstøvsugerlarm denne gang - vi snakker støvsuger, som med AMD/ATI HD5970-kortet.
Overclockningtesten blev gennemført således:
Tool brugt: AMD/ATI Catalyst Control Center, version beta 5 til AMD/ATI HD5970 Hemlock og ATI OverVolt Tool:
(billedet er illustrativt og repræsenterer ikke det testede korts frekvenser)
GPU: fra 725 MHz til 925 Mhz.
RAM: fra 1000 MHz til 1260 MHz
Temperatur: 79 grader celsius
Som det tydeligt fremgår af min stabilitetstets med FurMark 1.7.0 så kører HiS HD5970 ved ret høje temperaturer under OC-testen. Smertegrænsen for dette kort lå præcis på det jeg har testet op til, i denne testmaskine.
Jeg nåede ikke højere op med HiS HD5970, end det anførte. Så resultatet jeg opnåede er den absolutte smertegrænse for dette kort.
Jeg opnåede en effektiv, stabil overclockning af GPU på 200 MHz og RAM på 260 MHz, der omregnet til procenter bliver til hele +27,58% på GPU og +26% på RAM.
Og det synes jeg er et voldsomt flot resultat på et referencekort. Absolut brugbart i "produktion"/real life gaming/OC-ing. Dette finder jeg, da kortet trods ret høje temperaturer kører stabilt og uden problemer. Jeg vil konkludere, at ethvert produkt der med referencekøler kan klare FurMark "torturtesten" er ganske godt designet i mindst 10 minutter med et sådant overclock der ligger over de 25% AMD/ATI lover for dette kort er fænomenalt godt præsteret. Alt i alt crashede maskinen eller driveren ikke. Derved vil jeg konstatere overclockningen stabil.
Man skal dog overvolte kortet med AMD/ATI's ATI OverVolt tool, da kortet ellers slet ikke får strøm nok og så vil crashe enten driveren, eller hele maskinen med et megabrag ved højere frekvenser, end 820 på GPU og 1200 på RAM. Jeg vil derfor voldsomt meget gøre opmærksom på, at dette kort er specialdesignet med henblik på overvoltning og toolet er da også lavet af AMD/ATi's ingeniører til denne opgave. Af samme grund har kortet helt nydesignede strømkredsløb og overspændingsbeskyttelse via hardwaremonitorering af spændinger, frekvenser og strømforbrug, via kredsløb fra Texas Instruments og håndplukkede komponenter over hele kortets PCB.
Temperaturen under Furmark test OC'ed lå på mellem 88 og 89 grader på GPU'en.
OC-resultater for 3DMark Vantage: |
X12203 points - 884 mere end std. clock |
OC-resultater for Call of Juarez: |
Benchmarker går ned - udeladt |
OC-resultater for Furmark: |
86 - 0 FPS mere, end fabriksclocket (weird) |
Strømforbrug:
Strømforbrugsmæssigt bruger hele testmaskinen 173-189 Watt idle i Windows, "High Performance" og 330-350 Watt under belastning i benchmarks og IRL-gaming.
Strømforbruget under OC af kortet, ligger for hele testmaskinen på ca. det samme idle i Windows, og på 370-410 watt under belastning i benchmarks og IRL-gaming - overcloked vel at mærke. I alt meget acceptabelt strømforbrug i forhold til kortets ydelse, din el-regning og den globale miljøsituation. NON-OC kører kortet under belastning ved meget acceptable 147/173 idle i Windows og 250/330 under belastning. 147 watt er for hele maskinen, med power save aktiveret i Windows Vista.
HiS HD5970 sparer din el-måler fra, at løbe alt for løbsk i fremtiden i idle tilstand. Og du kan have god samvittighed med miljøfaktorerne, da dette kort clocker sig selv ned, uden for belastning og kan indstilles til, at være endog meget besparende for et super high end gamer grafikkort. I øvrigt er det pt. verdens højest ydende grafikkort, selvom dette kun bruger 47 watt idle, i Windows. Meget imponerende må man sige. OC'er du dog kortet eller på maksimum bør du overveje, om du kan nøjes med mindre, da kortet ved denne brug sluger voldsomt meget strøm. Dog ved normal clockning holder dettte sig stadig langt under NVIDIA's GTX-295.
Andet:
Drivere og kontrolpanel er klippestabile og giver ikke anledning til nogle bemærkninger overhovedet. ATI OverVolt-toolet til OC af kortet er barnetnemt - der er kun to indstillinger - overvoltet, eller ikke. Man skal dog, som Linux- eller Unixbruger bemærke at vi ikke endnu har OpenGL-testet HD5970 under Linux. Så pt, kan vi ikke sige, om driverne giver samme gode ydelse under Linux, som under Windows Vista, eller Windows 7.
Da vi nu er ved vejs ende, går vi derfor til videre til "Konklusion/UK Summary" ...