Test
Testmaskinen består af :
Intel DH67BL
Intel core i5 2500K@3.3GHz, 6MB cache
Intel core i7 2600K@3.4GHz, 8MB cache, HT
Grafikkort HD3000 / 8600GTS
2x2 GB Corsair DDR3 1333 CL9
NorthQ Giant Reactor 1000W
Seagate ES.2 500GB/32MB
Køling:
Luft, standard
Programmer:
3Dmark06
3Dmark Vantage
Call of Juarez
Heaven 2.0
Unreal Tournament 3
STALKER: Call of Pripyat
Furmark 1.7.0
Så skal vi til det. Jeg har kørt rene grafiske benchmarks i denne omgang, men der kommer naturligvis også en testartikel om 2600K på et senere tidspunkt. Jeg har haft gang i både core i5 2500K og core i7 2600K da de begge indeholder HD3000 grafikdelen. Som nævnt indledningsvis så er Turbo frekvensen på 2600K's gpu lidt højere end 2500K. Samtidig kan 2600K rende op til 3.8GHz mod 2500K's 3.7GHz, og den har 2MB ekstra cache og Hyperthreading, så den kan håndtere 8 tråde af gangen, mod 2500 modellens 4 tråde.
3Dmark06
Vi lægger ud med et par af Futuremarks syntetiske benchmarks
De to HD5450 grafikkort efterlades i støvet. XFX kortet har DDR2 ram og er derfor langt bagefter. Men her kan vi altså se den ydelsesforskel jeg forventede der ville være på de to ellers helt ens GPU'er.
3Dmark Vantage
Endnu tydeligere bliver det i Vantage udgaven.
Her er det tydeligt at den ekstra regnekraft og højere Turbo frekvens i core i7 giver en fordel. Vi er dog stadig under ydelsen på mit gamle 8600GTS, men det er imponerende godt gået af en integreret grafikchip.
Furmark 1.7.0
Furmark indeholder en tung 3D renderingsopgave, hvor en ring dækket af en pelslignende overflade spinner rundt. Det er noget af det værste du kan udsætte et grafikkort for, da de mange hår skal beregnes enkeltvis mens figuren roterer.
Her der der tydeligvis en begrænsning i HD3000 gpu'en. Den kan slet ikke følge med til så indviklede beregninger, mens 8600GTS'en ruller lystigt derudaf. I grafen har jeg vist scoren, og ikke frames per sekund, der for HD3000's vedkommende ligger på 1-4 fps i alle tilfælde.
Heaven 2.0
Denne benchmark indeholder et svævende landskab, der vises i 26 forskellige scener med forskellig lyssætning og bevægelse. Der skal altså beregnes skygger i stor stil, og der er effekter for både DirectX 9, 10 og 11. Testen er kørt med DirectX 10, opløsningen er 1680x1050, Shaders LOW, Anisotropic Filter 2, Antialiasing OFF. Grafen viser frames per sekund.
Ingen af de anvendte grafikkort er i stand til at afvikle testen flydende med de valgte indstillinger, men det går dog an at sammenligne. Mønsteret fra 3dmark testene gentages.
Vi tager også et par spildemoer for at se om vi kan få faktiske spil til at køre fornuftigt. Ifølge Intel selv er grafikdelen rettet mod medium til low-end spil, så jeg forventer ikke det helt store.
Call of Juarez
Den gode gamle DirectX10 demo, der lader et kamera panorere gennem et landskab, og gennem nogle bygninger. Testen er kørt både ved 1920x1080 og 1280x1024 pixel.
Ingen af de to indstillinger kan kaldes for spilbare, men der er dog den samme tendens som før ved 1280x1024 opløsningen. Sjovt nok så er HD3000 kortet hurtigst ved høj opløsning.
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat Demo
S.T.A.L.K.E.R. er et 3D shooter/adventure spil med en ret krævende grafikmotor, så det er faktisk lidt spændende at se om jeg kan få spillet til at køre fornuftigt.
Ved 1280x720 opløsningen lykkedes det faktisk at få spillet til at afvikle med en framerate over 25fps. Det er uden DX10 effekter, anti aliasing og andet gøgl, men det kører, hvilket er imponerende i sig selv af en integreret gpu. Der er naturligvis en del mere spræl i 8600GTS'en, selv om den også går i knæ ved den høje opløsning på 1920x1080.
Unreal Tournament 3
Sidste test er med en af de spil titler Intel selv nævner som inden for målgruppen, så her skal vi altså forvente os nogle ordenlige framerates. Jeg har målt fps med programmet UT3bench i tre opløsninger, detaljegrad 5-5 (max), Sound ON og DX10 enabled.
Det er faktisk tæt på at være rigtig godt. Selv ved 1920x1090 punkters opløsning kører det nogenlunde flydende, og kan man klare sig med mindre opløsning så afvikles det faktisk uden problemer. Ved 1440x900 pixel prøvede jeg at sænke detaljegraden til 2-2 i benchmark programmet, og det gav en gennemsnitlig fps på over 50, og dermed fuldt rigeligt til en ordenlig spiloplevelse. Jeg kan godt forestille mig fremtidige LAN parties hvor folk sidder med bærbare PC'er med Core i5 mobile med integreret grafik og gamer løs i UT3.
Jeg har også haft PowerDVD installeret og har afviklet en Bluray testplade, og diverse andre filmformater, DivX, MKV, MPEG2 HD, og der var ingen slinger i afviklingen. Alt kører som det skal uden bøvl.
Strømforbrug
Jeg har målt strømforbruget på 2600K systemet i hvile, mens der afspilles 1080P video fra Bluray drevet, mens der køres en Intel burn test på MAX, og til sidst med en Furmark oveni for også at belaste gpu. Det giver følgende resultat.
Ved de fleste benchmark tests lå forbruget fra 70-90 Watt, og min PSU er ikke den mest optimale mht at spare på strømmen, så man kan nok hente 5-10W ekstra i besparelse ved at finde en mindre og nyere strømforsyning, med et mindre hvile-forbrug.
Konklusion på næste side.