Elektronikken
Kontrolpanelet er den vigtigste komponent i hele konstruktionen, med plads til at nørde igennem ! Jeg har valgt at følge Königs tegninger, der giver seks knapper og et joystick til at spille med i MAME emulatoren, og en knap på hver side af kabinettet til pinball spillene. Dertil kommer to Coin knapper, to knapper der vælger en eller to spillere, volume +/- samt to knapper til at styre menuer og en evt. jukeboks med. I alt 22 knapper og to joysticks, heraf 12 af knapperne med lys i. Her kan du købe dig fattig, men en pakke med standardstumper kostede mig lige under 1000 kr. Det er som regel først efter et stykke tid at man begynder at overveje om man nu burde skifte joysticken ud med noget dyrere for at vride en højere score ud af 1942, så jeg begrænsede mig lidt i første omgang.
Mellemleddet fra kontrolpanelet til PC'en er et lille bitte printkort med en stak pin-connectorer og et USB stik. Alle knapper og de fire retningskontakter fra joysticken forbindes til pin-connectorerne efter et bestemt mønster. Man skal bare holde lidt øje med hvilke ledninger man placerer hvor, da man adresserer knappen med et nummer. Stelkontakterne forbindes med det medfølgende kabelharnisk i serie, og derefter skal der en ledning fra hver pin på printkortet op til den anden side af kontakterne i nummerorden. Jeg har skrevet med blyant bag på panlet hvad der skal hvorhen. Det ligner noget rod, men det er faktisk til at have med at gøre. Det gode er at både XIn Mo controlleren (som den hedder) og Pacdrive enheden til LED lysene er understøttet af Windows og de mange forskellige typer frontends. Mere om det senere.
Her et skud af kontrolpanelet uden knapper. Der ligger en 4mm plexiglasplade øverst til at beskytte den fine grafik mod slitage. Den er bukket ned over fronten ved brug af en varmeblæser og en skabelon. Lad være med at bruge det færdige kontrolpanel som form. Varme + maling + plexiglas = dårlig kombo => dyrt købt erfaring !
Det sidste der monteres er de to knapper til Pinball emulatoren, og så skal der bores to huller i den forreste del af glasset til de to Coin knapper, der skal erstatte møntindkastet. Jeg gider simpelthen ikke til at skulle veksle husholdningsbudgettet til 2-kroner, og da det i bund og grund blot er en knap-funktion, så er det den nemmeste løsning. Bortset fra at plexiglas sviner helt enormt meget når man flår et 28mm hul i det med et spadebor. De to Coin LED-knapper er så med til at holde glasset foran på plads.
Herunder en kort beskrivelse af hvordan lysdioderne bliver forbundet til Pacdrive enheden. Det er sådan set bare en 16 polet kontakt, der sørger for at lave en stelforbindelse til de udgange du ønsker. Du kan hente flere forskellige stykker software til at styre Pacdrive med. I den frontend jeg bruger, er der et helt lille program med til at lave lyssekvenser - såkaldt attract mode. Men det rigtig smarte er at du kan sætte knapper og joysticks til at lyse op, så dit kontrolpanel følger de originale kontrolpanelers funktion. Dvs at hvis du vælger Pac Man, så er det kun joystick'en der lyser op, mens et kampspil som Tekken tænder for både joystick og de fire knapper du skal bruge til at slås med. Det er den slags detaljer der gør det sjovt at lege.
Som en afsluttende kommentar til kontrolpanelet, så er det som sagt vigtigt ikke at forsøge at proppe alle kontroller ind til alle spil. Du bør faktisk også overveje om du vil spille 4- eller 8-vejs spil. Eksempelvis er spil som Pac Man og Donkey Kong spil der kun bruger op-ned-højre-venstre på joysticken. Jeg har nu prøvet mig lidt frem og tilbage, og konklusionen er helt klar. Det fungerer ikke ret godt med de spil hvis joystick'en er indstillet til at kunne køre diagonalerne også. Styringen bliver for upræcis. Du kan skifte mellem 4- og 8-vejs ved at flytte en restriktorplade der sidder med to skruer, men det er bøvlet. Der findes dog joysticks der kan skifte automatisk mellem de to modes, men de er dyre. Andre har fundet på måder at modificere deres joysticks med servomotorer og/eller mekanik. Så der er plads til små projekter i projektet.