Produktet er venligst udlånt af: www.studiedata.dk
Produktet distribueres i DK af: www.studiedata.dk
Link til producentens website: www.galaxytech.com
Chippens teknologi
Geforce6600GT er nVIDIA's mid-range-chip i den dyre ende. Kortet tog oprindeligt over for det ret aldrende PCX5900-grafikkort og kom ind på markedet med et brag pga. sin ydelse der virkelig kunne holde ATi langt væk i et stykke tid. ATi's konkurrerende X600XT kunne slet ikke hamle op med dette kort. ATi har i dag en konkurrent i form af X700pro og X800 der i ydelse skulle ligge på hver sin side af Geforce6600GT.
Konkurrencen bliver dog med tiden noget hårdere for nVIDIA, der virkelig har sat sig på dette segment. Hård. ATi har for nyligt både fået deres X700pro og senest deres X800 ud på markedet. S3 vil have en bid af kagen med deres nyeste GammaCrome S18 og S19, og XGI har også meldt ud at de er parate til at kæmpe med deres kommende chip, der hedder Volari8600.
Faktisk er markedet så presset på dette område, at ATi har set sig nødsaget til at fjerne topmodellen i X700-serien, kendt som X700XT, til fordel for deres nyeste X800-grafikkort.
| Radeon X800 | Radeon X700pro | Geforce 6600GT | Geforce 6800 | S3 Gammacrome S18Ultra |
Kodenavn | R430 | RV410 | NV43 | NV41/NV42 | Metropolis |
Core-frekvens | 400Mhz | 420Mhz | 300Mhz | 325Mhz | 500Mhz |
Pixelpipelines | 12 | 8
| 8 | 12 | 4 |
Ram-DDR-frekvens | 700Mhz | 432Mhz
| 500Mhz | 600Mhz | 450Mhz |
Ram-bit-bredde | 256bit | 128bit
| 128bit | 256bit | 128bit |
Max Pixelshader | 2.0a | 2.0b
| 3.0 | 3.0 | 2.0 |
Max Vertexshader | 2.0 | 2.0
| 3.0 | 3.0 | 2.0 |
Vertex-pipelines | 6 | 6
| 3 | 5 | 4 |
Produktions-teknik | <110nm TSMC | 110nm TSMC
| 110nm TSMC | 130nm IBM/110nm TSMC | ukendt |
Transistorer | ca. 160mio | ca. 143mio
| ca. 143mio | ca. 186mio | Ukendt |
NV43-chippen
Geforce6600 og visse 6200 er baseret på nVIDIA's NV43-chip. NV43 skulle på mange måder minde om nVIDIA's topmodel Geforce6800Ultra-chippen (NV40)
Ifølge nVIDIA skulle chippen have 8pixel-pipelines, hvilket i virkeligheden er en sandhed med vise modifikationer. nVIDIA har tidligere været lidt for positive med deres pipelines, bl.a. sagde de at deres FX5800 skulle have 8pipelines. Dette var heller ikke den ægte sandhed, da det kun i meget få tilfælde at FX5800 kunne fungere som 8pipelines. nVIDIA's pipelines har generelt siden FX5800 været en form for fleksible pipelines og flere test-sider har med tiden fundet ud af at dette også er tilfældet med NV43-chippen.
| Pipelines | pixels/p clock | Textures/p clock | Z-pixels/p clock |
RV380 | 4 | 4 | 4 | 4 |
RV410
| 8
| 8
| 8
| 8
|
NV43 | 8 | 4 | 8 | 8 |
NV43 kan altså max presse 4pixels igennem pipelinen imod X700 8pixels. Men ellers fungerer dets pipelines fuldt ud som 8stk. nVIDIA har muligvis gjort det for at spare på transistorerne og det har muligvis ikke kostet særligt meget på den praktiske ydelse at skære dem væk.
Jeg undrede mig allerede her over at den arbejdede hurtigere end et almindeligt 6600GT. Så meget kunne et nyt print-design da ikke gøre. Grunden gav næsten sig selv, men jeg rodede forvirret rundt efter hvad det kunne være, og det var blot at Galaxy har valgt at hæve frekvenserne fra 500/500mhz. til 525/525Mhz. En super start, og kortet vil selvfølgelig blive testet ved dens standard 525Mz hele vejen igennem.
Her ser vi ligeledes at chippen generelt arbejder nogle procent hurtigere end standard 6600GT fra Sparkle, grundet den højere frekvens. Begge kort må dog se sig slået stort at X700 pga. at den har arvet 6vertexshadere fra X800-serien. Geforce6600-serien 3vertex-pipelines må se sig slået godt og grundigt. Vertexshaderen står i høj grad for placering af det mest grundlæggende. Nemlig de triangels der er med til at bygge billedet op. Jo flere vertexpipelines ved højere hastighed, jo flere triangels kan den lave og placerer.
6600-chippen benytter sig en pixelshader version 3.0. Den er opbygningsmæssigt mange gange mere avanceret end den gamle pixelshader2.0 og selv ATi's 2.0b. Pixelshaderens egenskaber har nødvendigvis ikke noget med hastigheden at gøre. Det viste nVidia's FX-serie jo, der i egenskaber overgik ATi på praktisktaget alle områder, men ikke kunne følge med hastighedsmæssigt.
Jeg har derfor også sat dets Pixelshader-fillrate på en prøve.
Her ser vi især grafikkortets fordele. Pixelshaderen er, i modsætning til Vertexshaderen, uhyre effektiv i forhold til Radeon X700pro. Og moderne spil tager virkeligt flittigt brug af disse pixelshadere, og derfor er det næste alt eller intet for producenterne at lave den hurtigste pixelshader, da en stor del af dets hastighed ligger heri. Geforce6600GT er altså førende her, og Galaxy lægger med deres forhøjede frekvens lidt ekstra kryderi på.
Antialiasing og Filtrering
Geforce 6-serien ændrede virkelig på nVIDIA's dårlige FSAA- og anistrofisk filtrerings-ry.
nVIDIA havde ved tidligere generationer af grafikkort brugt nogle efterhånden ret forældede metoder til at gøre dette arbejde og ATi har siden Radeon9700 kom været førende på dette område og ser stadig ud til at være det.
nVIDIA har dog oppet sig gevaldigt og er i dag kun millimeter fra hvad ATi kan præsterer at levere når vi snakker om billedkvalitet med de forskellige metoder.
nVIDIA benytter i dag en rotated-sparcegrid-multisample-metode meget lig med ATi's op til 4x. Over 4x bruger nVidia en løsning med super-sample og multisample kombineret som dog stadig er lidt gammeldags men giver en god skarp billedkvalitet.
Til anisotrofisk filtrering benyttes der en adaptiv løsning. Den adaptive metode filtrerer de områder der er mest synlige, og kan derved booste ydelsen i en positiv retning uden at det går direkte ud over billedkvaliteten. Personligt er jeg fortaler for den adaptive løsning da det giver bedre ydelse, hvor den ikke-adaptive kan være forholdsvis tung at danse med.