Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Sd-Data A/S
DK distributør: Sd-Data A/S
Produktet er venligst udlånt af: www.sapphiretech.com
Produktet distribueres i DK af: www.sapphiretech.com
Link til producentens website: www.sapphiretech.com
Ny side:

Teknologien




Ati R480-chip er ATi's high-end-chip også kaldet X850, men her i dette tilfælde med GTO2 bliver den blot kaldt X800 som de mindre hurtige chips "codename R423 og R430". Funktionsmæssigt adskiller den sig faktisk ikke fra X800-chippen. Den er altså meget basalt den samme chip som X800-serien, bare clocket højere, og lavet til at klare de højere frekvenser. Ligeledes adskiller den sig meget lidt fra bl.a. X700 og også fra den tidligere generation af Radeon9500 op til 9800-modellerne er meget li' de nyere modeller. Funktionsmæssigt kan modellerne fra Radeon9500 op til X850 faktisk det samme, hvilket især driverne bære præg af. ATi valgte altså et let optimeret design til deres X800-serie og koncentrerede sig derfor mest i, at få presset så meget ydelse ud af det gamle design som muligt. Mindre arbejde for ATi og mere stabilitet for os brugere. Til gengæld føler man ikke at serien er nær så godt opdateret som f.eks. nVidia Geforce6-serie, der fra nvidia byder på nogle helt nye tanker i forhold til deres tidligere generationer.
X800GTO minder mest af alt om et X850pro der er neddroslet, og dets standard-ydelse burde ligge et lille stykke under ATi Radeon X800XL.

Radeon X800GTO2

Radeon X800XL

Radeon X850Pro

Geforce 6800

Geforce 6800GT

Kodenavn

R480

R430

R480

NV41/NV42

NV45

Core-frekvens

400Mhz

400Mhz

520Mhz

325Mhz

325Mhz

Pixelpipelines

12

16

12

12

16

Ram-DDR-frekvens

490

500Mhz

560Mhz

300Mhz

500Mhz

Ram-bit-bredde

256bit

256bit

256bit

256bit

256bit

Max Pixelshader

2.0b

2.0b

2.0b

3.0

3.0

Max Vertexshader

2.0

2.0

2.0

3.0

3.0

Vertex-pipelines

6

6

6

6

6

Produktions-teknik

130nm TSMC

110nm TSMC

130nm TSMC

130nm IBM

110nm TSMC

130nm IBM

Transistorer

ca. 160mio

ca. 160mio

ca. 160mio

ca. 222mio

ca. 222mio



Radeon X800GTO2 til PCI-express, som vi tester her, er baseret på ATi's R480-chip. ATi har efterhånden mange chips til X800-serien hvilket godt kan forvirre noget.



Der findes altså rigtig mange modeller ude på markedet. Og der er milevid forskel mellem den langsomste og den hurtigste model i ydelse. Jeg har prøvet at ridse det op i ca. ydelsesforhold på den ovenstående liste, men der kan være mange forskellige variationer på tværs af modellerne pga. af forskellige antal pipelines og frekvens.
X800-serien skulle have en ganske traditionel 16x1pipeline. En effektiv metode der dog koster lidt på transistorerne. Her i dette tilfælde har vi dog med et GTO-kort at gøre, hvilket betyder at ATi har deaktiveret 4af dets pixelpipelines. Dets fillrate er derfor lettere handicappet, men dette vil uden problemer kunne opvejes med en højere frekvens hvis chippen kan klare det.

Pipelines

pixels/p clock

Textures/p clock

Z-pixels/p clock

R480(GTO2/pro)

12

12

12

12

NV41/NV42

12

12

12

24

NV43

8

4

8

8



Først tester vi dets pixelfill:



Ikke just effektivt når man ser det ved siden af Geforce6600GT, men ydelsen fejler absolut ingenting ved siden af, og det er tydeligt at vi arbejder med en chip med flere pixelpipelines end geforce6600GT, trods det, at de har næsten samme frekvens.



Geometri-delen består af hele 6 vertexshaders men ved en langt højere frekvens end f.eks. Geforce6800Ultra's. Dette kan kun være effektivt. og det er tydeligt at geforce6600GTder kun har 3stk er en sinke ved siden af. Nogle vil måske undre sig over at X700 er så hurtigt, og det har den meget enkle forklaring, at de begge har 6vertexshaders og at X700's vertexshader er næsten 100% identiske med X800-seriens.

R480-chippens pixelshader er af PS2.0b-typen. PS2.0b er ikke mere avanceret end nogle af nvidia's PS2.0a- eller PS3.0-modeller, men på nuværende tidspunkt burde det ikke være nogen hindring, og pixelshaderens egenskaber har jo nødvendigvis ikke noget med hastigheden at gøre. Det viste nVidia's FX-serie jo, der i egenskaber overgik ATi på praktisktaget alle områder, men ikke kunne følge med hastighedsmæssigt.
Jeg har derfor også sat dets Pixelshader-fillrate på en prøve.



Herer det tilgengæld tydeligt at Geforce7800GTX trækker fra, dets optimerede 24 pixelpipelines kommer virkelig til sin ret i denne test, og slår X800XT med op mod 100%. Her viser Geforce7800GTX at det er en hel anden klasse, end den noget ældre X800-serie fra ATi. Dog er det tydeligt at X850XT trækker fra mainstream-modellerne, så nogen sinke er den ikke, bare ikke så hurtig som Geforce7800GTX.





Antialiasing og Filtrering



ATi har valgt at kalde deres FSAA "smoothvision" ATi har ikke gjort meget på FSAA siden introduktionen af Radeon9700. Af en meget god grund, da der ikke er nogle der har leveret flottere FSAA siden dengang. Så ATi er stadig førende på det her punkt. Det skyldes i høj grad deres brug af sparse grid multisample-teknikken, der først i Geforce6-serien er bliver brugt af nVidia. Sparce grid tager fordel i flere forskellige typer af FSAA, men udslaget i forhold til nvidia er, at deres antialiasing er lyskorrigeret, hvilket giver en langt mere naturlig overgang ved brugen af antialiasing.



Herover kan vi se hvordan dets subpixels bliver placeret. Pga. Sparcegrid-metoden, der drejer de røde subpixels en smule, får man et af markedets flotteste og mest korrekte antialiserede billeder på markedet.

Det nyeste tiltag, der også kan bruges i R3xx-serien (radeon9500 og opefter) er Temporal AntiAliasing også kaldet TAA.



TAA er en effekt der snyder øjet. Ved at bruge to mønstre af antialiasing, ved lige og ulige frames, kan man snyde øjet til at tro, at der bliver benyttet en langt højere gangefaktor af antialiasing. Efter at have set det i funktion er jeg imponeret, og ved at bruge regedit kan man faktisk ændre TAA til at bruge 3mønstre hvilket bare gør resultatet bare endnu mere imponerende.
Der er et minus ved TAA, og det er, at for at benytte det, skal man have ret høje fps og samtidigt have slået Vsync til. Hvilket faktisk gør det umuligt at måle på TAA's ydelse. Men efter hvad jeg har hørt, burde brugen af TAA ikke give nogen synderlig stor ydelses-nedgang.

Til anisotrofisk filtrering benyttes der en adaptiv løsning. Den adaptive metode filtrerer de område der er mest synlige, og kan derved booste ydelsen i en positiv retning uden at det går direkte ud over billedkvalitet. Personligt er jeg fortaler for den adaptive løsning da det giver bedre ydelse, hvor den ikke adaptive kan være forholdsvis tungt at danse med.



TV. ATi's adaptive 16xfiltrering tunnel. TH. adaptive 16x med 12kanter.
De farvede områder viser textures der ikke er filtrerede.
DTU_XaVier
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2005 23:47:46
Svar/Indlæg:
2786/120
Rigtig god og interessant test... Dog synes jeg det er forkert at give kortet 5 i ydelse, selv om det skal sammenlignes med nogle kort, der i ydelse ligger langt under det... For hvad skal man så give kort der er hurtigere end dette?? Jeg ville (nu har det selvfølgelig ingen indflydelse, bare IMHO) have givet det 3/4, men så have givet det højere i pris, da det jo yder utroligt til pengene... ;)

MVH.
Toke :)



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2005 00:22:04
Svar/Indlæg:
2126/135
Er det ikke dette kort - på billedet af æsken står nemlig GTO2 - Jeg mente da bare ikke kortet var i dk endnu!!!



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2005 00:22:52
Svar/Indlæg:
2126/135


red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
08-11-2005 07:49:24
Svar/Indlæg:
7881/1165
#1: Kortet skal sammenlignes med prisklassens andre kort. dvs. 6600GT, 6800, X800 og X700pro. Her er ydelsen langt over, og kortet fortjener fem.

Havde det været et Geforce7800GT jeg havde testet, skulle kortet sammenlignes inden for denne prisklasse. dvs. X1800XL og X850XT. Og så havde kortet nok fået en anden karakter.

Håber det er til at forstå, da det ikke kan lade sig gøre at give 5 slags point når der er så mange produkter. Derfor er det bestemt at de gives inden for prisklassen istedet for overall.

#2: vi får kortene før de lander i butikken :e



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2005 08:58:41
Svar/Indlæg:
2126/135
#4 - ja det ved jeg da godt... Jeg sad trods alt lige ved siden af dig da du testede på messen!!!

Jeg mente bare om det kort der var hos midtdata var et gto2... Hvis man ser pakken står der jo gto2 - men specifikationerne siger gto???



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
08-11-2005 16:07:25
Svar/Indlæg:
7881/1165
#5: GTO2 er et GTO, men sapphire har valgt at kalde netop dette kort noget andet. Det skyldes at de har monteret chippen på et X850--print, med ram og det hele. Derefter har de clocket den ned til GTO-specs.
Så GTO2 er et GTO, men med væsentlige bedre muligheder for overclocking. :)



bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2005 18:26:08
Svar/Indlæg:
2958/84
En fin test med små fine forklaringer pci-e m.m. og så det med grafferne nå ja det ser fint ud og anderledes så fint med mig ;)



bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2005 18:27:32
Svar/Indlæg:
2958/84
ups her er lige et par ,,,,,,,,, så kan i selv fordele dem sry :e



kibidk
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2005 07:59:32
Svar/Indlæg:
722/35
Jeg forstår bare ikke hvorfor man vælger at sætte en anden køler på når den støjer mere end stock-køleren, oo til med blæser varmen ind i kabinettet, til forskel fra stockkøleren der blæser ud af kabinettet. :l