Test: Gigabyte XTREME Gaming 1200W PSU

Strømforsyninger d.  01. september. 2016, skrevet af Polarfar 7 Kommentarer.  Vist: 16335 gange.

Korrekturlæser: jmose
Billed behandling: Polarfar
Oversættelse: Polarfar

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 0,00
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: n/a

Test

 

 

 

HWT's testbænk har været i aktion igen. Jeg har fordelt kablerne på fire 12 V input, med to CPU 12 V kabler og to PCIE til at levere de fleste ampere. Der er målt i hop af 120 watt svarende til 10 %, op til og med 110 % belastning ved 1320 watt. Jeg bruger ørerne til at måle akkustisk støj, og et PICO oscilloskop til ripple. Effektiviteten måles med et SparOmeter sammenholdt med testbænkens output..

 

3V (V)  3V (A)    5V (V)    5V (A)  12V  (V)  12V  (A)   Watt ud   Watt ind  Effektivitet %   Load   
3,32 0,75 4,96 1,0 12,15 9,5 120 134,0 89,6 10%
3,31 1,75 4,94 1,75 12,14 19,0 240 259,3 92,6 20%
3,30 2,25 4,93 2,25 12,12 28,5 360 380,2 94,7  
3,29 3,25 4,93 3,5 12,09 38,0 480 508,2 94,5  
3,28 4,00 4,93 4,75 12,06 47,5 600 639,3 93,9 50%
3,27 5,0 4,92 6,0 12,04 57,0 720 776,3 92,8 blæser
3,26 6,0 4,90 7,25 12,02 66,5 840 912,0 92,1 støj
3,25 7,0 4,89 7,75 12,00 76,0 960 1052 91,2  
3,25 8,0 4,88 9,0 11,97 86,5 1080 1198 90,3  
3,24 9,25 4,88 10,25 11,95 96,5 1200 1344 89,5 100%
3,23 9,50 4,87 11,25 11,93 107,0 1320 1502 87,9 110%
-------- --------- ----------- --------- ------------ X-load ------------- ----------- ------------------ --------
  25   8,25   0 120 154 77,9  
  5,5   22   0 120 153,9 77,9 20%
  0   0   10 120 134 89,6  


XP1200M er certificeret med et 80+ Platinum stempel. Det betyder at den skal holde 92 % effektivitet ved 240 watt belastning, 94 % ved 600 watt og 90 % ved 1200 watt. Som det ses af tabellen og kurven så ligger Gigabyte lige i underkanten ved 50 og 100 %. Jeg skal dog skynde mig at sige at min måleopstilling har en usikkerhed på op til 1,5 % ved maks, så med de briller på kæmper XP1200M sig lige over stregen. 

Spændingerne holder sig ok stabile, selvom 5 V siden starter lidt lavt. 12 volt linjen dropper 0,2 volt fra 120 til 1200 watt. Det er 1,7%, så det er godkendt. SOm det tydeligt ses er XP1200M lavet til at du følger tommelfingerreglen om maks 50 % belastning. Op til omkring 600 watt har du en både effektiv og rimelig støjsvag PSU.

 


Så er der støjen. Lad os starte med den elektriske. Jeg kan måle omkring 35 mV som maks ripple/noise ved fuld belastning. Det er i den pæne ende af skalaen, og ved lavere effekt er der ingen grund til bekymring.
 

 

Blæseren gør præcis det Gigabyte har lovet. Den holder sig i skindet indtil vi runder 700 watt kontinuerlig effekt. Men så tager den til gengæld også revance. Ved 1000 watt effekt er du ikke i tvivl om at der er en blæser i PSU'en, og jeg oplevede blæserlarm længe efter at have skruet ned på 50 watt, for at få PSU'en kølet af. XP1200M bliver meget varm når den presses, og på trods af køleribberne er den lang tid om at komme af med varmen. Det er set bedre på andre fabrikater.

Sammenfatning og konklusion på næste side.

 

p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2016 08:15:57
Svar/Indlæg:
3100/53
Rigtig god gennemgående og velskreven anmeldelse!


Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2016 10:01:17
Svar/Indlæg:
1363/125
Lækkert test ;) og vild PSU. 😎


Hallohej
 
Superbruger
Tilføjet:
01-09-2016 15:50:57
Svar/Indlæg:
172/50
Nice gennemgang , og lækker PSU!
Pricerunner link virker ikke + glemt prisen i topper.


KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2016 11:44:57
Svar/Indlæg:
624/173
Ren nysgerrighed.. hvor mange har brug for 1200W?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2016 16:33:56
Svar/Indlæg:
3661/82
ked af at skulle vare mr negativ feedback igen.

1:
Du skriver at psu performer med bedst effektivitet omkring 80%. det passer ikke helt med de jeg kan see hos analyser der bruger mere end blot a 3 punkts effektivites maaling.

Anyway lad os antage du har ret. Saa siger du at vores yderst sjaeldet peak forbrug skal vaere der hvor du har optimalt energi effektivitet. hvilket vil medføre vi typisk og i gennemsnits har et lavere forbrug.
Hvilket igen medfoere at de typiske load er uoptimalt.
normal optimerings fornuft vil sige at det der bruges mest typisk er der hvor din bedste effektivitet skal vare.
eller sagt paa en anden maade. Du oensker at vaere mest effektivt mest muligt tid.



2: Du svinger meget omkring din tommelfinger regel.
Du skriver 80% paa den ene side og derefter paa naeste side, hvor du fremviser at psu'er har bedst effektivitet ved 50% forbrug saa aendre du teommelfingerregle til 50-60%
(hvilket er mere i traad med hvad jeg ville forvente)
problemet er at % load hvor din effektivitet er bedst er ikke fast. den falder jo hoejere
din psu er rated.

eller sagt paa en ande maade:
dit sweat spot med effektivite stiger langsommere end din max leverings even af psu. fordobling af max watt fordobler ikke wattload for optimalt energi forbrug. forhodelt er nonlinaert


3:
du skrive at det ikke er sjaeldet at se 530watt psu med kun 18 amp per 21volt linien aka 378w.

De fleste psu'er i dag er DC til DC PDU'er hvilket vi sihe at foetst lavet den alt din ~230v om til 12v og fra 12v bliver det lavet om til 3.3 5.0 etc.
Da alts volt bliver lavet om til 12v foers skulle jeg mene at du kan typisk traekke helt eller taet paa hele baduljen ud paa 12v. Hvis du ikke kunne det i en DC til DC psu trorjeg ikke du ville kunne belaste en PSU fuld ud

Har du kendskab til nogle moderne psu hvor du ikke kan goere storset fuld belastning paa 12v? eller virker det ret misvisende at give den slags information.

Jeg checkede lige en aeldgammel corsiar tx730 watt og der kan levers 710watt ps 12v ifoelge specsknap
10 aar gammel

4:
Op til omkring 600 watt har du en både effektiv og rimelig støjsvag PSU.
ikke op til... men omkring. om du gaar under eller over falder effektivitent. du er ikke effektiv ved 40watt som du er ved 600watt ergo er det ikke op til.

Derudover fremviser dine egen test at 30-40% er optimalt
saa ca 360w til 480watt

5: Jeg ville oenske du havde opgviet AWG paa kablerne
det tager lige 1 min og fortaell en del om kvalitten af kablerne og deres max load.


6:
Du har et ret nice test setup. evt invester i en DB maaler saa i kan opgive stoej maaling ved de forskellige load level



anyway temmelig nice test baenk setup. var positivt overrasket over at den rent faktisk blev testet og maalt over flere loads.


praktisk og overall godt udfoert test men teorien og konklussionerne viser en mangel



p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2016 09:07:55
Svar/Indlæg:
3100/53
#4

Folk som kører med 3 grafikkort, eller mere. Det er de færreste, men de findes.

Jeg har kørt med 4 titan x kort, og det slugte 1400W


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
05-09-2016 12:31:42
Svar/Indlæg:
2309/846
#5

1+2 Jeg skriver at MAX belastning bør holdes under 80% for ikke at stresse din PSU unødigt. Tommelfingereglen siger "hold dig omkring 50 % som max, så kører det både stille og effektivt." Det er to vidt forskellige ting.

3. Jeg har en kasse med OEM modeller hvor det forholder sig sådan at man opgiver antal watt som 3,3+5+12V, og typisk pumper de to små's angivelse lidt op for at kunne skrive 500 eller 600 watt på kassen.

eks.
https://www.komplett.dk/produc... #

en 500 watt'er der reelt kun er en 450 watt'er.

https://www.komplett.dk/produc...

En 600 watt'er der kun er en 550 watt model .... og det er ikke de værste på markedet.
Jeg kontrollerer altid alle faktuelle oplysninger to gange inden jeg skriver dem. Jeg har en baggrund som elektronik-fagtekniker, så at antyde at jeg bare haler noget bla-bla ud af ærmet synes jeg virker useriøst. Det er ikke svært at finde eksempler på at du tager fejl.

4. Nej, jeg mener faktisk "op til". Det er netop en svaghed ved mange billige PSU'er at deres effektivitetskurve er meget langt nede når der belastes under 10 %. Det er den ikke her. Vi er faktisk oppe og kilde 90 %, hvilket er rimeligt godt gået. Du må ikke lade dig forblænde af min kurve. Den er med vilje strukket så det ser ud som om der er voldsomme udsving. Op til 600 watt ligger vi jo på 93-94 % effektivitet.

5. AWG er ikke opgivet, og ikke angivet på kablerne. De fleste producenter angiver dog som regel et maks på 6 ampere per ledning, dvs du kan trække lige under 300 watt på et 4+4 ledet kabel, men det bliver varmt og du kan få bøvl med spændingsfald over ledningen. Derfor splitter man powerkablerne til meget store grafikkort op i to kabler med 3+3 og/eller 4+4 ledere for at holde sig langt under den grænse. Jeg har ikke nævnt det nogen steder, fordi det ikke er et problem hvis du følger manualen til dit grafikkort/bundkort.

6. En dB måler giver ingen mening med mindre man har et meget lyd-dødt rum at foretage målingen i. Det har jeg ikke, så akkustisk støj er angivet som det punkt hvor jeg kan begynde at høre blæseren. Om det er 18, 19 eller 20 dB kan være komplet ligegyldigt i min optik. Vi har diskuteret det på redaktionen, men prisen for at lave det ordenligt er meget høj, og står ikke mål med udbyttet i forhold til en individuel vurdering.

mvh

Polarfar 😎