Test: Gigabyte XTREME Gaming 1200W PSU

Strømforsyninger d.  01. september. 2016, skrevet af Polarfar 7 Kommentarer.  Vist: 16330 gange.

Korrekturlæser: jmose
Billed behandling: Polarfar
Oversættelse: Polarfar

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 0,00
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: n/a

Konklusion

 


 

Det er HWT's første møde med en PSU fra Gigabyte, der sætter et stort skib i søen med en 1200 watt model til entusiasterne. 80+ Platinum certificeringen holder effektiviteten på høj, og den elektriske støj er minimal. Dog kunne blæseren og selve kølesystemet godt være bedre. Ved normal brug, dvs op til omkring 700 watt kontinuerlig effekt, vil XP1200M være en stille partner, men presser du den hårdt følger blæseren med op i omdrejninger, og det høres. Der er brugt komponenter af høj kvalitet, og der gives 5 års garanti.
 

Innovation/Teknologi - 3
Det er ikke de store innovative landvindinger der ligger til grund for XP1200M. Det er Enhance Electronics der har bygget PSU'en, og selv om de er kendt for at lave solide løsninger, så er der ikke lagt ret mange kræfter i at skræddersy platformen til modulært brug. På plussiden kan nævnes japanske kondensatorer og 80+ Platinum certificering, men jeg mener ikke det trækker den samlede karakter over et 3 tal.

Design/Layout - 4
Designet er på trods af den meget farvestrålende blæser stadig lidt konservativt hvis man zoomer langt ud. Mørkt kabinet og hulplade bagtil. Men der er også fine detaljer, og samlet set hat Gigabyte XP1200M et lækkert og råt udseende der nok vil kunne tiltale en casemodder eller to med hang til wow effekt.

Ydelse - 3
Ser vi på effektiviteten så ligger kurven meget tæt på 80+ certificeringen uden at yde voldsomt over det niveau, og mine målinger er for en stor del lige på stregen. Den elektriske støj er godt undertrykt, og holder generelt et flot lavt niveau. Dog må blæserstyringen trække ned her. Ved høj belastning er der godt med sus i skørterne, og 140 mm blæseren arbejder hårdt for at holde temperaturerne nede.

Pris - 2
Jeg har ikke fundet en dansk forhandler endnu, men går vi efter amerikanske priser, så lægger XP1200M sig midt mellem Corsairs AX1200i og HX1200i, dvs omkring 2200 kr. Det er i min optik lidt i overkanten, da både Corsair, SeaSonic og Cooler Master har rigtig gode tilbud i den størrelse.

 

  


 

UK summary


 

This was HWT's first encounter with a Gigabyte powersupply, and the lauch of a new series starting with a 1200 watt model. The 80+ Platinum rating hold efficiency on high, and there is minimal electrical noise. The cooling and fan control system could do with a makeover. Stick to the rule of thumb maximum of 50-60 % uf the power rating in use, and you will have a silent partner. Push it harder and the fan rpm will become very audible. Good use of high quality components overall, and you get 5 year warranty.

 

Innovation/Technology - 3
The XP1200M is not an innovative landmark. The unit is built by Enhance Electronics, and although known for making solid powersupplies, thet have not made a great efford in designing the platform for a modular PSU. On the plus side there is the use of japanese capacitors and the resulting 80+ Platinum certification, but still I am not convinced enough to give more than 3 points.

Design/Layout - 4
The design is, despite the use of a very colocful fan unit, somewhat conservative looking if you compare with other dark/black powersupplies. The XP1200M does have som nice details though, and a rough look that will probably appeal to casemodders looking for some wow-effect.

Performance - 3
The efficiency curve cuts very close to the 80+ Platinum certification, and does not over perform in any way. The elctrical noise is kept well below the limit, and stays on an overall low level. The fan control however does have an impact on the points given here. At high loads it is very audible, and you can tell the 140 mm fan is working hard to keep temperatures down.

Price - 2
I have not found a DK dealer yet, but if we look at the pricepoint from the US it lands between Corsairs AX1200i and HX1200i, around 2200 DKK. In my opinion a bit overpriced as Corsair, SeaSonic and Cooler Master have some really great units to offer in this segment.

 




Test: Gigabyte XTREME Gaming 1200W PSU
Innovation / Teknologi3
Design - Layout4
Ydelse3
Pris2
Samlet60%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2016 08:15:57
Svar/Indlæg:
3100/53
Rigtig god gennemgående og velskreven anmeldelse!


Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2016 10:01:17
Svar/Indlæg:
1363/125
Lækkert test ;) og vild PSU. 😎


Hallohej
 
Superbruger
Tilføjet:
01-09-2016 15:50:57
Svar/Indlæg:
172/50
Nice gennemgang , og lækker PSU!
Pricerunner link virker ikke + glemt prisen i topper.


KingGuru
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2016 11:44:57
Svar/Indlæg:
624/173
Ren nysgerrighed.. hvor mange har brug for 1200W?


Sven
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2016 16:33:56
Svar/Indlæg:
3661/82
ked af at skulle vare mr negativ feedback igen.

1:
Du skriver at psu performer med bedst effektivitet omkring 80%. det passer ikke helt med de jeg kan see hos analyser der bruger mere end blot a 3 punkts effektivites maaling.

Anyway lad os antage du har ret. Saa siger du at vores yderst sjaeldet peak forbrug skal vaere der hvor du har optimalt energi effektivitet. hvilket vil medføre vi typisk og i gennemsnits har et lavere forbrug.
Hvilket igen medfoere at de typiske load er uoptimalt.
normal optimerings fornuft vil sige at det der bruges mest typisk er der hvor din bedste effektivitet skal vare.
eller sagt paa en anden maade. Du oensker at vaere mest effektivt mest muligt tid.



2: Du svinger meget omkring din tommelfinger regel.
Du skriver 80% paa den ene side og derefter paa naeste side, hvor du fremviser at psu'er har bedst effektivitet ved 50% forbrug saa aendre du teommelfingerregle til 50-60%
(hvilket er mere i traad med hvad jeg ville forvente)
problemet er at % load hvor din effektivitet er bedst er ikke fast. den falder jo hoejere
din psu er rated.

eller sagt paa en ande maade:
dit sweat spot med effektivite stiger langsommere end din max leverings even af psu. fordobling af max watt fordobler ikke wattload for optimalt energi forbrug. forhodelt er nonlinaert


3:
du skrive at det ikke er sjaeldet at se 530watt psu med kun 18 amp per 21volt linien aka 378w.

De fleste psu'er i dag er DC til DC PDU'er hvilket vi sihe at foetst lavet den alt din ~230v om til 12v og fra 12v bliver det lavet om til 3.3 5.0 etc.
Da alts volt bliver lavet om til 12v foers skulle jeg mene at du kan typisk traekke helt eller taet paa hele baduljen ud paa 12v. Hvis du ikke kunne det i en DC til DC psu trorjeg ikke du ville kunne belaste en PSU fuld ud

Har du kendskab til nogle moderne psu hvor du ikke kan goere storset fuld belastning paa 12v? eller virker det ret misvisende at give den slags information.

Jeg checkede lige en aeldgammel corsiar tx730 watt og der kan levers 710watt ps 12v ifoelge specsknap
10 aar gammel

4:
Op til omkring 600 watt har du en både effektiv og rimelig støjsvag PSU.
ikke op til... men omkring. om du gaar under eller over falder effektivitent. du er ikke effektiv ved 40watt som du er ved 600watt ergo er det ikke op til.

Derudover fremviser dine egen test at 30-40% er optimalt
saa ca 360w til 480watt

5: Jeg ville oenske du havde opgviet AWG paa kablerne
det tager lige 1 min og fortaell en del om kvalitten af kablerne og deres max load.


6:
Du har et ret nice test setup. evt invester i en DB maaler saa i kan opgive stoej maaling ved de forskellige load level



anyway temmelig nice test baenk setup. var positivt overrasket over at den rent faktisk blev testet og maalt over flere loads.


praktisk og overall godt udfoert test men teorien og konklussionerne viser en mangel



p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2016 09:07:55
Svar/Indlæg:
3100/53
#4

Folk som kører med 3 grafikkort, eller mere. Det er de færreste, men de findes.

Jeg har kørt med 4 titan x kort, og det slugte 1400W


Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
05-09-2016 12:31:42
Svar/Indlæg:
2309/846
#5

1+2 Jeg skriver at MAX belastning bør holdes under 80% for ikke at stresse din PSU unødigt. Tommelfingereglen siger "hold dig omkring 50 % som max, så kører det både stille og effektivt." Det er to vidt forskellige ting.

3. Jeg har en kasse med OEM modeller hvor det forholder sig sådan at man opgiver antal watt som 3,3+5+12V, og typisk pumper de to små's angivelse lidt op for at kunne skrive 500 eller 600 watt på kassen.

eks.
https://www.komplett.dk/produc... #

en 500 watt'er der reelt kun er en 450 watt'er.

https://www.komplett.dk/produc...

En 600 watt'er der kun er en 550 watt model .... og det er ikke de værste på markedet.
Jeg kontrollerer altid alle faktuelle oplysninger to gange inden jeg skriver dem. Jeg har en baggrund som elektronik-fagtekniker, så at antyde at jeg bare haler noget bla-bla ud af ærmet synes jeg virker useriøst. Det er ikke svært at finde eksempler på at du tager fejl.

4. Nej, jeg mener faktisk "op til". Det er netop en svaghed ved mange billige PSU'er at deres effektivitetskurve er meget langt nede når der belastes under 10 %. Det er den ikke her. Vi er faktisk oppe og kilde 90 %, hvilket er rimeligt godt gået. Du må ikke lade dig forblænde af min kurve. Den er med vilje strukket så det ser ud som om der er voldsomme udsving. Op til 600 watt ligger vi jo på 93-94 % effektivitet.

5. AWG er ikke opgivet, og ikke angivet på kablerne. De fleste producenter angiver dog som regel et maks på 6 ampere per ledning, dvs du kan trække lige under 300 watt på et 4+4 ledet kabel, men det bliver varmt og du kan få bøvl med spændingsfald over ledningen. Derfor splitter man powerkablerne til meget store grafikkort op i to kabler med 3+3 og/eller 4+4 ledere for at holde sig langt under den grænse. Jeg har ikke nævnt det nogen steder, fordi det ikke er et problem hvis du følger manualen til dit grafikkort/bundkort.

6. En dB måler giver ingen mening med mindre man har et meget lyd-dødt rum at foretage målingen i. Det har jeg ikke, så akkustisk støj er angivet som det punkt hvor jeg kan begynde at høre blæseren. Om det er 18, 19 eller 20 dB kan være komplet ligegyldigt i min optik. Vi har diskuteret det på redaktionen, men prisen for at lave det ordenligt er meget høj, og står ikke mål med udbyttet i forhold til en individuel vurdering.

mvh

Polarfar 😎