CMSS-3D
En af de features jeg var mest spændt på at teste med X-Fi lydkortet var CMSS-3D effekten i game mode. Umiddelbart lyder det for godt til at være sandt.
Nåh men på med et par Sennheiser PC-160 og i gang med at spiller. På drivercd'en følger der et EAX patch med til DOOM3, et spil der alt for længe har ligget og grinet af mig henne fra kommoden.
Det forholder sig nemligt sådan at jeg åbenbart er jordens største tøsedreng når det gælder de der uendeligt uhyggelige FPS spil.
Jeg er derfor aldrig kommet ret meget længere end til den første klamme zombie inden det spil blev lagt på is.
Men igen må jeg ofre mig for testen, om det så resultere i et massivt hjertetilfælde må tiden vise, for så bliver testen ikke længere end hertil.
Jeg overlevede, men jeg får godt nok aldrig gennemført det spil, det skræmmer mig fra vid og sans, og da især med den effekt slået til! Seriøst det virker.
Jeg må indrømme at jeg forholdte mig rimeligt kritisk overfor hvordan det skulle kunne lade sig gøre i starten. Hvordan skulle to enheder der blæser lige ind i ørene på en kunne simulere en lyd der kommer bagfra? Mine forventninger til effekten var at X-Fi kortet måske tog de mange surroundspor og behandlede dem lidt forskelligt så de lyde der skulle have kommet fra baghøjttalerne måske blev dæmpet, tilføjet lidt ekko og så downmixet ind i stereo signalet. Altså muligvis lidt mindre fantastisk end Creative forklarer det.
Men sådan er det altså bare ikke! Jeg vil faktisk sige at til spilformål vil jeg foretrække høretelefoner nu, hvis X-Fi kan garantere den surroundoplevelse hver gang. Høretelefoner lukker som bekendt alt andet ude, og har meget nem adgang til øret, noget selv meget dyre HiFi setups har svært ved at hamle op med kvalitetsmæssigt.
Tilbage sidder man med den koncentrerede lyd, nu i surround. Spillene fanger på en helt anden måde, og det er nemmere at koncentrere om det univers spillet suger en ind i.
Jeg har også prøvet Half Life 2 og det nye Elder Scrolls: Oblivion med effekten, og jeg synes det virker nøjagtigt lige så godt som i Doom 3, så det er altså ikke det EAX patch der gør forskellen.
Tænker man nærmere over det må det jo også være teoretisk muligt at simulere en lyd der skal komme bagfra. Vi har jo trods alt kun to ører, og alligevel finder de, i samarbejde med hjernen, ud af hvis en lyd kommer bagfra i virkeligheden.
Creative har en lille smagsprøve på effekten på deres hjemmeside, men jeg synes faktisk ikke engang den yder effekten helt retfærdighed. Her er linket i dovne hunde!
http://www.soundblaster.com/products/x-fi/demo/welcome.asp
Jeg har også prøvet effekten med film, ved brug af min elskede DTS Demonstration 9 DVD. Her synes jeg dog ikke jeg oplever den lige så klart som i spillene. I film er det mere lidt mere uklart hvor lydene kommer fra synes jeg.
24-Bit Crystalizer
Hvad det teoretisk skulle gøre har jeg forklaret, men virker det så?
Her må jeg indrømme at jeg er knap så solgt som med CMSS-3D effekten. Skruer man op for effekten kommer der godt nok mere punch på bassen og gang i diskanten, og jo man synes da egentligt at det bliver mere friskt at høre på hvis man er i disko dasko humør.
Men egentligt synes jeg den effekt kan opnås lige så godt ved at skrue op for yderfrekvenserne i equalizeren. Jeg er ikke i tvivl om at kortet rent faktisk upsampler lyden som lovet, men at det kan genskabe lyddetaljer der er gået tabt i komprimeringen er jeg mere i tvivl om.
Jeg testede effekten på CD'er , MP3'er i spil og til film, og det indtryk gælder for dem alle. For mine ører virker det mere som en equalizer effekt end som genskabte detaljer.
Surround
Til formålet blev der tilsendt et sæt Creative T5400, men jeg synes dog ikke de kunne yde testen retfærdighed så jeg baksede computeren ind i stuen og fik den tilsluttet digitalt til en gang hjemmebif i stedet.
Til surround er der én film der virkeligt skinner igennem for mig. Master and Commander, der er så uendeligt mange kanonkugler og træsplinter der flyver overalt, og ikke mindst er der brugt rigtigt mange ressourcer på netop surround delen i den film. Jeg mener den har vundet flere priser for lydsiden.
Kill Bill har også nogle store øjeblikke på lydsiden. Bl.a. er jeg ret vild med scenen hvor Budd har fået hende i kisten og er igang med at overdænge den med jord. Det risler sku ned af ryggen.
Ud over den står den på DTS Demonstration 9, der indeholder de bedste scener hvad surround angår fra en række forskellige film.
Jeg må indrømme at efter mange timers surround action på hhv. min DVD afspiller og computeren med X-Fi til at drive lyden, er jeg nok kommet et skridt tættere på at bygge en HTPC. Jeg synes X-Fi enheden vandt over min Pioneer der alligevel står i et par tusser :(, Det er godt nok et seriøst lydkort, ingen tvivl om det, men for dælen det er da ærgerligt at der ikke er en almindelig optisk udgang i selve PCI-kortet.
RightMark Audio Analyzer & RightMark 3DSound
Einstein, Mark Knopfler og Supermand drak sig stive en aften, det udviklede sig intimt, og resultatet blev to trehovedede babyer de valgte at kalde RightMark Audio Analyzer og RightMark 3DSound.
Med disse fantastiske programmer kan vi få nogle fakta på bordet omkring kortet, og er der noget os nørder elsker mere end at kunne sammenligne hardware med tal?
RightMark Audio Analyzer Programmet fungere meget snedigt ved at man forbinder udgang med indgang, og derved har RightMark mulighed for at sammenligne det digitale lydspor der blive sendt ud (Stjerne) med det analoge signal der bliver modtaget.
(Stjerne)
Jeg gætter på det indsamler data'en inden lyden bliver omdannet til analogt, ellers ville tabet fra digital til analog konvertering ikke komme med i sammenligningen. Dog uden at have undersøgt om det passer.
Jeg sammenligner her X-Fi kortet med mit onboard 5.1 Realtec Intel HD Audio (ALC880), og da RightMark endda går ind og vurderer resultaterne, kan jeg slippe for at spille klog på de områder jeg ikke fatter.
Testen er kørt på begge kort i 16 Bit ved 44.1 kHz (CD kvalitet) og i 24 Bit ved 96 kHz.
X-Fi kortet kan godt nok afspille lyd i 24 Bit ved 192 kHz, men det er "begrænset" til at optage i 96 kHz.
Lyddriverne bliver sat i "Audio Creation Mode" til denne del af testen
Alt hvad der ligger over 20 kHz på skalaerne kan du nøjes med at lade din hund bekymre sig om.
Frequency response er en undersøgelse af hvilket db niveau de forskellige frekvenser ligger i. Her er det optimale en helt vandret kurve i det hørbare område (20 Hz til 20 kHz). Hvis kurven ikke er vandret vil de frekvenserne ved de højeste punkter lyde højere end de skal, og ligeledes vil frekvenser ved de laveste punkter på kurven blive gengivet for lavt.
Noise level giver sig selv. Den mængde støj der er blevet tilføjet signalet igennem turen gennem D/A converteren
Stereo Croostalk vil jeg skyde på er hvor meget kanalerne "flyder sammen", altså i hvilken grad musikken fra den ene kanal er hørbar i den anden selvom den ikke burde være der. Umiddelbart synes jeg ikke det burde være et problem at holde kanalerne adskildt 100%, men det er mit bedste bud.
Over hele linjen ligger X-Fi lydkortet foran mit onboard, men hvor gode er resultaterne egentligt? lad os se hvad RightMark siger
Rightmarks bedømmelse VIrkeligt gode karakterer til X-Fi , bedst ved den højeste lydopløsning, ja faktisk 13 taller over hele linjen ud fra RightMarks skala der fra midten og op lyder: average - good - very good - excellent
Mit Onboard Realtek lydkort klarer sig faktisk udemærket, og ender samlet set med to "Good" karakterer. Det skal dog også siges at Intel HD Audio bestemt heller ikke ligger blandt det ringeste onboard lyd der kan fåes.
Igen ser vi bedst ydelse ved den højeste kvalitet hvilket jo er helt logisk.
RightMark 3DSound En af de fordele Creative fremhæver ved X-Fi lydkortet er at det, med sin kraftige processor, kan håndtere de store mængder data der især bliver genereret i spil med surroundlyd og hvad det kan indebære af EAX versioner osv.
RightMark 3DSound kan undersøge hvor meget computerens processor bliver belastet under afvikling af lyd, på forhånd analyserer programmet hvad systemets idleprocessor bruger, så disse kendes og kan fratrækkes for at opnå det reelle resultat.
Jeg har testet ved 44.1 kHz og 96 kHz, med og uden EAX 2.0, som er den EAX format RightMark 3DSound understøtter, og samtidigt er grænsen for mit onboard lydkort. X-Fi kortet understøtter som nævnt op til EAX 5.0.
Desuden testes X-Fi kortet også med CMSS-3D og 24-Bit Crystalizer for at se om det kan klare ærterne selv under pres. Mit Realtek Onboard HD audio testes med Direct3D drivere, hvor X-Fi gennemtestes både med Direct3D og OpenAL drivere.
Lyddriverne bliver sat til "Game Mode" i denne del af testen
Testsystem P4 640 LGA 775 Gigabyte 8AENXP-D bundkort 2x512 mb Crucial PC 4300 DDR2 ram Inno3D 7900gt GFX Mist 500 W strømforsyning her vises tre eksempler på hvordan RightMark 3DSound viser resultaterne Resultaterne taget direkte fra gennemsnittet over et minut Resultaterne fratrukket den idle CPU belastning programmet finder i første gennemløb - dvs. den reelle CPU belastning som følge af lydkortet Som det kan ses fra resultaterne er det bestemt ikke bare varm luft når Creative påstår at det spare systemet for noget arbejde. Systemet spares faktisk for 5% CPU belastning ved de 44.1 kHz når begge lydkort testes under lige forhold, samtidigt med at X-Fi kortet leverer en glimrende lydkvalitet. Havde testen været udført på en svagere processor havde denne belastningsforskel været procentvis endnu større.