Nu er 7950GX2 et grafikkort med 2chips. Derfor er det faktisk ganske besværligt at beskrive dets specifikationer. Fysisk har det f.eks. 1024MB ram, men da de er fordelt over 2 kerner har det reelt kun 512MB men med noget der ligner en højere frekvens, selvom båndbredden kun er 256bit per chip vil den i mange situationer fungere som en 512bit. Og på samme måde er det med chipsne. Det der sker er i nogle situationer vil de to separate chips beregne det samme eller benytte sig af de samme data. Det siger sig selv, da de arbejder med samme billede, og netop derfor er det praktisktaget umuligt at presse 100% ekstra ydelse ud af et ekstra grafikkort. Og igen. vi snakker faktisk kun et grafikkort her med to chips, men i bund og grund er det det samme som med to.
Specifikationer
Geforce 7950GX2 specifikationer:
2stk G71-chip + BR03-48xPCI-express-chip
ca. 276mio transistorer per G71 og ukendt antal til BR03
Kernefrekvens 500Mhz
Ramfrekvens 600Mhz (DDR1200)
16 ROPs per G71chip
24 Texture-enheder (TMUs) per G71chip
24( 48 ) Shader-processors (ALUs) per G71chip
8 Vertexpipelines per G71-chip
512MB DDR3-ram per G71chip
256bit memory-bus per G71chip
Pure-video-features
Transperency AntiAliasing
48xPCI-express (BR03)
Selve designet på disse kort er ikke helt traditionelt. Mange vil kalde det et SLi-kort, men flere ting går imod denne påstand. For det første er der ikke tale om den kendte form for Sli med to grafikchips der er forbundet til hinanden. 7950's løsning er kendetegnet ved at det bruger tre chips. En slags masterchip der er forbindelsesledet mellem bundkort og grafikchips. NVidia kalder den BR03, og kender folk til BR02 er det en chip kort-producenten kan placere mellem grafikchip og bundkort. BR02's vigtigste egenskab var at oversætte PCI-e-signaler til AGP-signaler og omvendt. BR03's opgave er at være et forbindelsesledet der skal udnytte båndbredden bedst muligt af de 16xPCI-e fra bundkort og de 32x fra de to grafikchips. Grafikchipsne behøver ikke at arbejde gennem den gamle 2GB/s-SLi-forbindelse længere, da de gennem PCI-e 16x kan snakke med hele 4GB/s. BR03-chippen giver samtidig med en mulighed for at bruge et dual-chip-design på et bundkort med f.eks. 4xPCI-e. Et tidligere nVidia-kort med 2 grafikchips skulle bruge et 16x-slot og også et SLi-bundkort. Da BR03 fungerer som masterchip vil et bundkort kun se det som single-chip-løsning og derfor vil det være muligt at bruge dette grafikkort på alle andre bundkort end lige nVidia's SLi-udgaver. Hvis man bruger 2stk 7950GX2'ere er SLi nødvendigt igen.
Fremtiden for BR03 kunne meget vel gå hen og blive masterchip til dual-core nvidia-kort. BR03 ville være den chip der vil kunne gøre det muligt, og 7950GX2 kunne på mange måder antages for at være en tidlig prototype af et dualcore grafikkort. Muligvis fordi at nVidia kan nå et rette div. fejl inden lanceringen af deres næste voldsomme kort. Den næste topmodel fra nvidia kaldet G80 menes at være dualcore, og da nVidia sjældent smider sådanne chips på markedet over korte perioder kunne det sagtens være en korrekt antagelse. Samtidig ligner det noget vi har hørt om tidligere. 3dfx 's spectre skulle have brugt sådan en bridge-chip og da 3dfx i dag er en del af nvidia, kunne det meget vel tænkes at være et biprodukt fra 3dfx's tankegang.
Nå!! det var dualcore og BR03. Så lad os kigge på grafikchipsne
Selve idéen med to chips på et grafikkort forbundet på et grafikkort har tidligere haft en hård medfart. Den største og nok eneste succes stammer helt tilbage fra 1999 og er lavet af ATi. Gigabyte og asus har forsøgt med SLi på et grafikkort uden støre held, og 3dfx voodoo5 og XGI Volari Duo kan heller ikke antages for at have været de store succeser. 7950 bliver nok heller ikke en succes, men det er nok nærmere prisen der gør det. For dualchip-designet er virkelig blevet finpudset og tilpasset de sidste par år. Og idéen med at bruge BR03 er i virkeligheden at skubbe teknologien endnu længere. Praktisktaget alle moderne spil understøtter i dag to grafikchips og i mange tilfælde med en hel del ekstra ydelse. Men man skal passe på tallene. 1024MB-ram betyder ikke 1024MB, men nok nærmere 512MB da de to chip skal have hovedparten af den samme information lagret på rammene. Faktisk ville det være mere reelt at sige det havde 48pipelines eller har 512bit ramkredse, da det er netop her at dualchip-designet oftest kommer til sin ret. Dette skal vi også se på senere.
96pixelshaderberegninger kan også lade sig gøre, hvilket i sig selv er temmelig voldsomt, og det skal vi da se på når vi presser dets pipelines. Et X1900XT kan f.eks. tage op til 48 men har en stærkere opbygning, hvor den kan lave op til 48shaderpixels per chip hvor at 7900 og 7950 kun kan lave 24pixels, men 2 beregninger per pixel(kaldet ALU) Altså kan X1900XT lave ligeså mange shaderpixels som et 7950GX2, men Geforcekortet kan derudover lave beregninger som vil tage yderligere end clocksycklus for et X1900XT. Alt i alt virker geforce7950 design som det hurtigste, selvom der er div. ulemper ved brugen af to grafikchips.
Sammenligning med andre kort
Vi ser her tydeligt at dette kort på specifikationer er en hel del bedre, det det nu handler om er, at driverne og spillene er optimeret nok til at udnytte to grafikkort, og at nvidia har optimeret deres design så meget at det reelt kan føles at man spiller med 2 halv hurtige processorer end én hurtig. Ser man på papiret, vil et 7950GX2 der kun kan køre i single, have et alvorligt problem ydelsesmæssigt i forhold til prisen på over 5000dkk