Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: MM distribution
DK distributør: MM distribution

Egenskaber



De mest brugte egenskaber er klart Full Scene AntiAliasing (Forkortet FSAA) og Anisotrofisk filtrering (Forkortet ANI eller AF) Som vi vil gennemgå her. Vi kigger også kort på Video-egenskaber og dualgraphics (kaldet SLi eller CrossFire)

Geforce7950 er i sig selv et dualgraphics-kort, og er derfor nødsaget til at sætte sin lid til, at spil og drivere er så veludviklede at det kan bruges. Men det giver også sine fordele. F.eks. kan man vælge mellem rigtig mange typer antialiasing op til 16x og to slags 8x. 8xS er den gamle kendte metode og virker generelt flottest. 8x er en Super-SLi-FSAA, hvilket 16xS også er, og hvis man sætter 2 7950GX2'er i SLi burde man kunne lave hele 32x Super-SLi-FSAA.
Ydelsen mellem 8x og 8xS måtte jeg sætte på en prøve. Det der sker med den første metode er, at de to grafikchips laver to fuldstændig ens billeder, men kun med 4xFSAA hver. Pga. at FSAA'en bliver lavet på to forskellige måder opnår man 8xFSAA. Den anden metode bruger en SLi-rendering. F.eks. AFR, hvor at grafikchip 1 og 2 skiftes om at lave et billede(frame). De laver derfor begge fuld FSAA men kun hvert andet billede hver. Jeg har testede ydelsesforskellen og synes personligt at 8xS ser pænest ud men som det ses her i X3 er det også langsomst.




FSAA


nVidia bruger flere former for antialiasing. Antialiasing er en egenskab der udjævner grimme pixelovergange, fjerner blinkende pixels og får billedopløsningen til at virke væsentligt højere end hvad den egentlig er. Dette gøres kort fortalt ved at lave et meget større billede end det der kan vises på skærmen for derefter at skalere det ned, ved at blænde pixels, til den indstillede opløsning. Der er mange måder at gøre det på, nogle effektive og andre hurtige. De fleste firmaer bruger i dag Multisample pga. det er hurtigst. Det gør nVidia også i de fleste tilfælde, men i nogle tilfælde blander nVidia Multisample sammen med den langsommere men mere effektive Supersampling.

NVidia har følgende metoder ud over den sædvanlige "multisample" antialiasing:
  • Gamma Correct FSAA
  • TSAA og TMAA
  • Q-FSAA
  • S-FSAA



    Gamma Correct FSAA er en egenskab der er dukket op med Geforce7-serien. Men faktisk er det ikke noget nyt fænomen. ATi har nemlig brugt det som standard de sidste mange år, og blev faktisk introduceret sammen med Radeon9500/9700-serien. Først nu har nVidia indbygget denne egenskab i deres chips. Hvordan det fungerer er temmelig indviklet forklaring, men hele idéen ligger i, at FSAA får et mere korrekt udseende. Det gøres ved at chippen kan justere op og ned for lysforholdene omkring FSAA-beregningerne, hvilket er med til at give en flottere overgang.

    TSAA og TMAA (Transparency Multisample/Supersample AntiAliasing) er faktisk præcist det samme som ATi's AAA(Adaptiv AntiAliasing) Ideen er meget simpelt at fjerne en af de sidste rester af multisamples svagheder. Nemlig at de ikke kan antialiasere textures(overflader). Dette gør at transperente overflader som vinduer, hegn, gitter osv. ikke får sin portion af FSAA. Det laver TSAA/TMAA om på. TSAA giver klart det flotteste resultat, hvor TMAA giver bedst ydelse. Ydelsesforskellen mellem almindelig FSAA, TSAA og TMAA er dog så lille at jeg kun kan anbefale TSAA.

    2x Q-FSAA (Quinqunx FSAA) er noget nVidia har brugt siden Geforce3-tiden. Selve metoden er ikke særlig køn, men til gengæld meget hurtig. udseendet minder i høj grad om 4x FSAA men ydelsen ligger som med 2x. Til gengæld må man leve med et grumset billede, der er bieffekten ved at gøre det så hurtigt. Metoden bruger nemlig kun 2xFSAA som navnet antyder men bruger også sin nabo-pixels til at finde sin farve, hvilket gør at billedet virker lidt rystet og uskarpt, især i lave opløsninger.



    S-FSAA(Super Full Scene AntiAliasing) er en teknik der bruges i to tilfælde. Den mest brugte er nok 8xS-FSAA. Den vælges som højeste FSAA-niveau med single grafikkort. S-står for Supersampling og er en teknik hvor billedet fysisk laves større. 4 x Supersampling i en opløsning på 1600x1200 vil svare til at grafikkortet arbejde med 3200x2400 eller 4gange så mange pixels. Multisample arbejder på et meget lavere niveau og er derfor ikke i nærheden af at være så tungt. Men nVidia understøtter ikke højere multisample end 4x. For at nå højere kombinerer man 2xSupersampling med 4x multisampling.. og opnår derved ca. 8xFSAA. Samme metode bruges i SLi (beskrevet længere nede) hvor men bruger samme teknik men fra to grafikkortkort. Her opnår man 8x-FSAA og højest 16xS-FSAA Med to stk. 7900GX2 eller 7950GX2 kan man opnås helt op til 32xS-FSAA. Hvilket teoretisk vil give samme ydelse som 8xFSAA med et single-kort.





    Filtrering


    Anistrofisk Filtrering er næsten uundværligt i dag. Har man prøvet det, går man aldrig væk fra det igen. Et 3D-billedes vigtigste egenskab er dybden, men også den mest besværlige for producenterne. Billedet består af mange forskellige overflader(kaldet textures) vejen er f.eks. én, græset en anden, og selv bladet på træet har sin egen overflade. Overfladerne har ofte gigantisk opløsninger, til tider over flere millioner pixels. Hvis hele billedet skulle bestå af så detaljerede overflader ville computeren hurtig bryde sammen. Derfor at det kun det der er forrest i billedet der har høj opløsning. Lidt længere inde i billedet lidt lavere osv. indtil horisonten hvor de måske kun består af en pixel. Problemet her er, at overgangene fra den ene opløsning til anden b liver meget tydelig, og ofte ses som en direkte overgang(oftest veje og vægge). Filtreringen går ind og udjævner disse overgang så de flyder perfekt sammen. Anisotrofisk filtrering er den mest effektive i dag, og alle producenter bruger den.

    NVidia har valgt at bruge adaptiv anisotrofisk filtrering. Det går kort fortalt ud på at man kun filtrere de vigtigste vinkler i billedet. F.eks. gulv, loft og vægge. Til gengæld får man en pæn sjat ekstra ydelse ud af det, og forskellen mellem standard-metoden og denne kan være ret svær at se, jo mindre man når ud i ekstremer.



    Hos nVidia kan man skifte mellem spil-styret, intet, 2x, 4x, 8x og 16x. 16x gange er klart det flotteste, og allerede ved 4x er det faktisk farvel til de fleste grimme texture-overgange.






    Pure Video





    Nvidia's modstykke til ATi's AVIVO er Pure-video. Pure Video's vigtigste egenskab er at udnytte grafikchippens enorme regnekraft til at give mere virkelighedstro billeder. Siden de Geforce3-tiden har man med tiden fundet ud af at man kan udnytte chippens avancerede shader-del til at give os flottere TV/video-billeder på skærmen.

    nVIDIA's Pure-video er delt op i tre kategorier:

    Ultra-smooth Video skal især henvise til kortets evne til at accelerer det der kaldes HDTV. Altså virkeligt højopløsningaf TV, som kan være fra ca. 4gange størrre end DVD op til 16gange alt efter kvalitet. Pure-video kan accelerer følgende formater:H.264, VC-1, WMV, and MPEG-2
    At grafikkortet kan afspille filmen, gør at computerens centrale processor bliver aflastet, hvilket gør at man bl.a. vil kunne foretage sig andre tunge ting på maskinen samtidig med at man ser film.

    Superb Picture Clarity. Fjerner dobbeltbilleder, giver skarphed og giver ved hjælpe af spatial temporal de-interlacing og inverse telecine som er en form for effektiv antialising der skal fjerne jaggies. Det fænomen hvor pixels bliver tydelige og generende.

    Precise, vivid colors. Giver perfekt lysstyrke og mulighed for farve-temperaturændringer (varme /kølige farver) selv op i de højeste native HD-opløsninger som 1920x1080 gennem Component, DVI eller HDMI-stik.

    Geforce7950, 7900, 7800 og 7600GT understøtter alle Pure-video-egenskaber, men der kan læses mere om emnet her hos nvidia.
    http://www.nvidia.com/page/purevideo.html





    SLi


    Flere af nVidia's grafikkort kan fungere i det man kalder SLi, SLi er en egenskab hvor man sammensætter 2 eller flere grafikchips kræfter til et billede . SLi kræver dog at man har et bundkort der understøtter SLi. SLi ses i dag i mindst 4former:



    I den mest normale version bruger man 2 identiske grafikkort (Geforce6600GT eller Geforce7600 eller højere) Disse sættes i et SLi-bundkort med understøttelse for 2 grafikkort, og forbindes med en SLi-connector.

    I den anden version kan man bruge alle Geforce6600-kort og alle Geforce7600 og opefter. Den fungerer på præcis sammen måde som ovenstående. Men her behøver man ikke SLi-connectoren. Nogle Geforcekort især i 6600-serien har ikke mulighed for at få monteret connectoren. Ydelsen falder dog en del, men det kan altså lade sig gøre.

    Så er der SLi-modellen hvor man har 2 chips på ét grafikkort. Her har man stadig brug for at SLi-bundkort, men man behøver kun et stik til grafikkortet. De to chips vil arbejde sammen på samme måde som i den første løsning. Man vil også kunne SLi med 2 grafikkort med 2 chips efter den anden løsning. Men her kræves nogle Specielle bundkort og oftest de dyreste SLi-bundkort på markedet.



    Den sidste og nyeste er Quad-SLi. Her har man brug for et sæt specielle grafikkort med BR03-chip f.eks. 7950GX2 eller 7900GX2. Disse grafikkort kan bruges i hvilket som helst SLi-bundkort, og kombineres på tværs med 1 eller 2 SLi-connectore efter model. En slags quad-SLi med grafikkort uden BR03 kan også lade sig gøre, men det kræver SLi-bundkort med 2 stk's ægte 16xPCI-e-stik, og alligvel vil metoden aldrig blive så effektiv som den ægte metode.

    Brugen af 2 grafikkort kan udnyttes på flere måder. Oftest vælger spillene selv den mest optimale løsning, men ikke alle spil kan udnytte SLi. Hvis det skal udnyttes kan man vælge 8x eller 16xS-FSAA og de to grafikkort vil kombinere deres FSAA sammen. Ellers læs mere om det i S-FSAA.
    side4
  • blazR
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    20-06-2006 21:27:42
    Svar/Indlæg:
    358/37
    Rart at se en dansk bench af det...

    //blazR



    Lars
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-06-2006 22:11:32
    Svar/Indlæg:
    3712/44
    Det kunne være sjovt at se hvor meget det kort ville yde med en conroe cpu. Sjovt nok kan man godt anvende grafikkortet i mit bundkort... ;) :e



    B@NG
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-06-2006 22:30:42
    Svar/Indlæg:
    3640/1231
    Mon ikke vi snart finder ud af det :p ;)

    Ja, du har vel allerede et ?:( Eller er det for tidligt at skifte CF setuppet ud endnu :e



    Lars
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-06-2006 23:02:07
    Svar/Indlæg:
    3712/44
    #3 > Overvejede faktisk lige at smutte forbi en butik og købe 2 kort med hjem for at se om jeg kunne rode med lidt SLI også, men jeg var for træt til at rode med noget, og har ikke tid de næste dage heller, så jeg venter lige lidt endnu. Den sidste uge har jeg kun haft systemet tændt i sammenlagt 2-3 timer...

    Mht. crossfire setupet så skal juniors system jo snart opgraderes, og så kan han lige så godt få det sammen med den her E6600 ES.

    Men glæder mig til at I fyrer nogle conroe tests af.



    B@NG
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-06-2006 23:08:38
    Svar/Indlæg:
    3640/1231
    Kan godt lide den første sætning der Lars 8)

    Men når du nævner "Junior", "CF" og "E6600 ES" - så får jeg det altså skidt :x :e:e:e



    matt??
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-06-2006 23:10:08
    Svar/Indlæg:
    5600/32
    Lige en lille ting ved Code Creatures "I Code Creatures har 7300GS en del bedre ydelse end X1300. Forskellen bliver dog mindre med FSAA og filtrering.". Ellers et meget lækkert kort. Kan da være man skulle smide sådan et i et fremtidigt Conroe system :).



    xt0m
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-06-2006 23:37:43
    Svar/Indlæg:
    2587/91
    Meh.. Jeg ka ik helt beslutte mig for om det er noget jeg vil ha... :x



    Martin.v.R
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    20-06-2006 23:59:49
    Svar/Indlæg:
    8555/439
    har lige være ude,og købe et ASUS 7950X2 til en makker i dag.
    han fik 30.000 i 3D-mark03 uden oc af sys/GFX,men han også en P4 D 965X 3,740GHZ cpu.
    så det bliver sjovt at oc han sys,når han får købt en bedre cpu køler hjem.



    Nosferatu
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-06-2006 00:02:52
    Svar/Indlæg:
    2029/63
    Det er bare så dyrt at det halve kunne være nok :D

    Og man piver så MEGA meget i 6 måneder hvis der kommer end ENDNU hurtigere version 2 måneder efter so mvi så det med 7800 GTX SLI brugerne :(

    Så smider man sku lige et 7900 GTX kort på markedet der kan køre næsten 70 % hurtigere :(



    JacobHL
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-06-2006 00:34:44
    Svar/Indlæg:
    1776/116
    #4 - Jeg tænkte på.. Hvor gammel er "Junior" egenlig? :P

    Hvis du nogensinde mangler en anden person at sprede vildt hardware til, så melder jeg mig frivilligt :e



    The
     
    Chefredaktør
    Tilføjet:
    21-06-2006 00:51:35
    Svar/Indlæg:
    4741/1690
    #9

    Ja, jeg er fuldstændig enig med dig - først så kommer der produkt "X" som er toppen og alle render ud og køber det.
    1½ mdr. senerer kommer så opgraderingen til produkt "X" og mange ærger sig sig og dem som har ventet køber måske så nu...

    1-2 mdr. senerer kommer der så et nyt toppen af poppen "Y" produkt, der slår både "X" og "X opgradering" og så ærger dem som for 3-4 mdr. siden købte toppen sig igen....

    Jamen, det er alm. markedsføring og sådan som producenter altid har "narret" forbrugerne til at købe det nyeste af det nye - der skal rulle penge i kassen hele tiden.

    Man kan så spørge sig selv om det kan betale sig at udskifte sit hardware lidt mindre hyppigt, måske kun en gang hvert 1 år..?
    Både og vil jeg sige - jeg ville nok gøre op hvor meget jeg egentlig havde brug for ? - og så købe det, ellers så kan man vente i evigheder på det rigtige tidspunkt.

    Som mange også gør - så kan man jo købe det nyeste af det nye og stadigvæk få en god pris for det brugte hardware som måske kun er 2-3 mdr. gammelt.

    Det er hele tiden en ballancegang....



    [G.N.U.]
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-06-2006 01:15:08
    Svar/Indlæg:
    2175/21
    i har endnu ikke rettet fejlen: I Code Creatures har 7300GS en del bedre ydelse end X1300. Forskellen bliver dog mindre med FSAA og filtrering.



    Kenzoo
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    21-06-2006 01:23:39
    Svar/Indlæg:
    10/1
    Hej!

    Hvis kortet ikke understøtter DirectX 10 er det uden interesse!
    Kom med en DirectX 10 understøttelse så Køber jeg gerne!

    Mv.



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    21-06-2006 08:06:56
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    #12: den er rette nu :) Takker for at gøre mig opmærksom på det, men gik tidligt i seng i går ;)
    #13: DirectX10-støtte kommer du til at elde længe efter, der går nok 6måneder eller mere før de kommer. Og i første omgang skal du jo heller ikke regne med de nye fede effekter. der går ofte et godt stykke tid før man kan se DX10 på andet en demoer :)



    Nosferatu
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-06-2006 09:43:42
    Svar/Indlæg:
    2029/63
    Helt sikkert #11

    Jeg har ihvertfald valgt at der skal en E6600 under min LS og at det skal være et Asus board.

    Det er HELE 4800 kr der skal sættes af til det :p SATME meget :)

    Ram er dog den ting jeg nægter at give flere tusinde kr for. 4500 kr for de bedste ram på markede er trods alt for meget for mig.

    Ligeså med X6800 der koster små 10.000 kr og kun er 1066 fsb.



    Cyber-Frog
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-06-2006 09:44:19
    Svar/Indlæg:
    830/15
    Er der lavet et vandpjaskehoved der passer til den djævel?



    The
     
    Chefredaktør
    Tilføjet:
    21-06-2006 09:50:31
    Svar/Indlæg:
    4741/1690
    #16

    Helt sikker ikke endnu...



    Martin.v.R
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-06-2006 10:23:16
    Svar/Indlæg:
    8555/439
    #16
    ja der er lavet vand sys til den sjover



    The
     
    Chefredaktør
    Tilføjet:
    21-06-2006 10:52:14
    Svar/Indlæg:
    4741/1690
    #18

    Har du link...?



    Martin.v.R
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-06-2006 10:56:09
    Svar/Indlæg:
    8555/439
    har lige søgt på Google,kunne ikke finde det igen :(
    jeg så det på en side fra USA,i går.
    det er vil,fordig det er så nyt i nu,at det ikke er at finde.



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    21-06-2006 11:12:49
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    Jeg har også set det hoved til 7950GX2

    Det eneste jeg kunne finde var det her:



    Men det er vand på 7900GX2, og tror det er noget speciallavet graj :)



    Cyber-Frog
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-06-2006 11:34:02
    Svar/Indlæg:
    830/15
    Tror nu ikke jeg kunne finde på at købe det, men alligevel - men ved jo aldrig når der skal købes nyt sys ind når conroe kommer, et krav er ihvertfald vand på skidtet :P



    [G.N.U.]
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-06-2006 12:54:22
    Svar/Indlæg:
    2175/21
    tjae skal af med ca 6500 for at skifte mobo ram og cpu til conroe ifølge beregningerne, så der bliver ikke just råd til sådan en satan atm..



    The
     
    Chefredaktør
    Tilføjet:
    21-06-2006 13:21:01
    Svar/Indlæg:
    4741/1690
    #4

    Vi er igang med E6700 & E6800 Extreme på Intel og Gigabyte bundkort, så der skal nok komme noget Conroe.

    Vi prøver om vi kan låne et 7950GX2 mere og ser om vi ikke skulle få tid til at lave et Quad setup...:)
    - hvad siger du Jan, er det noget du gider lege mere med ? :e


    The Boss



    DTU_XaVier
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    21-06-2006 15:41:45
    Svar/Indlæg:
    2786/120
    Så vidt jeg ved er nVidia's drivere langt fra modne til Quad-SLI endnu, og de sider der har prøvet det er stødt på problemer hvor kortet lige pludselig kun kørte hastigheder a'la et 7900GT...
    men held og lykke med det :p

    MVH.
    Toke :)



    red_martians
     
    Moderator
    Tilføjet:
    21-06-2006 17:16:16
    Svar/Indlæg:
    7881/1165
    http://forums.vr-zone.com.sg/s...

    :e :e :e

    Det er jo sygt



    NinjaDolph
     
    Overclocker
    Tilføjet:
    24-06-2006 10:02:43
    Svar/Indlæg:
    70/8
    IHH .. Hvorfor har jeg ikk pengene ?! :x