Fillrate
Pga Geforce7950's dual-grafikchip-design er det lige netop her at vi håber på at se nogle gigantiske forbedringer. Men det kræver altså at programmet understøtter en af nvidia's SLi-metoder. Så fra nu af begynder det er blive spændende hvor meget nVidia's SLi-design kan klare. Jeg tror på at fillrate-tester som jeg bruger her kan udnytte det, for vi brugte det bl.a. under testen af ATi X1900XT crossfire. Fillraten burde nemlig være skruet sindsygt op, og om vi kan få set noget der ligner 96shader-beregninger per hz bliver spændende. Men det der er vigtigst er at vi her har med to G71-processorer der har 24pipelines og 16ROPs. Altså at det kan lave flere pixelberegninger end pixel det kan spytte ud. En ganske normal metode i dag, da grafikken er så krævende at det oftest skal behandles i flere omgange og derfor kræver design der kan gøre det, uden spild af transistorer.
Fillratetester som vi bruger her tester to ting. Den første ting er fillraten der ganske simpelt fortæller hvor mange pixels grafikkortet kan spytte ud i sekundet. Jo flere pixels jo hurtigere opdaterer billedet. Men i nogle tilfælde skal computeren regne på en pixel flere gange, det sker oftest ved specialeffekter som vand, glas mv. Derfor kan flere chips i dag beregne flere pixels end de kan spytte ud. Oftest kaldet pixelshader-processor i stedet for det gamle udtryk "pixel-pipelines". Man bruger så udtrykket ROPs til at fortælle hvor mange pixels som chippen kan spytte ud per clockslag (per Hz) Derfor tester programmet også pixelshaders. Dette gør vi så i kombination med 3Dmark03 og 06 for at eftertjekke resultaterne og tjekke det der hedder vertexshaders som laver placerings-beregninger.
I forhold til Geforce7900GTX må vi se at dette ser godt ud. udnyttelsen ser fin ud, og faktisk på samme niveau som med et single-kort. Her kunne man måske godt have forventet at se noget gå til spilde, men hvad angår pixels-output er det sjældent tilfældet. 3dfx der tidligere brugte mange kræfter på kort med flere chip.. var generelt ligeglad med alt andet end fillrate, og derfor var den generelle ydelse ofte en del lavere end hvad fillraten fortalte.
Shaderydelse
I forhold til Geforce7900GT godt 100%.. jeg er imponeret. Læg især mærke til de tungeste test. Geforce7950 er godt 5gange hurtigere end X1800XL der har 16shader-pipes og også har en frekvens på 500Mhz. Set ud fra ydelsesforskellen svarer det til 80shaderpipes på 7950GX2. Man må sige at det er ganske godt.
I 3Dmarks specifikke tests ser vi at dual-idéen ikke altid kan bruges. I shaderparticles er Geforce7900GTX hurtigst og ydelsen for 7950GX2 ligger kun marginalt over et 7900GT. Samtidig giver vertexshaderen slet ikke det samme boost i ydelsen som pixelshaders. Og det er muligvis fordi en del beregninger skal udføres på begge processorer.