Innovation/teknologi
RadeonX1900GT blev oprindeligt lavet for at give Geforce7900GT og GS modstand. I dag er den på mange måder forældet, da Ati for kort tid siden lancerede RadeonX1950pro, der på mange måder minder om X1900GT, men med ny køler, lavere støjniveau, ny grafikchip og dermed mindre strømforbrug. X1900GT er en chip der er baseret på den største grafikchip til dato, nemlig R580. R580 findes i alle X1900-grafikkort foruden X1950pro, og kan fra standard lave 16pixels og 48shaderberegninger per hz. RadeonX1900GT er også en ældre model, og med det nye Radeon1950pro er det nok et grafikkort hvis tid er ved at være ovre.
Her finder vi den store forskel fra et almindeligt X1900-grafikkort. ATi har valgt at slukke for vigtige dele af chippen, således at den kun kan lave 12pixels og 36 af de effektrige shadere per hz. Der er altså skåret 25% af chippens oprindelige ydelse.
TV: Fillrate-skema viser pixelydelse TH: Pixelshader-skema viser effekt-ydelse Herover ser vi at ATi ganske tydeligt har handicappet processorens ydelse en del. Dette er som tidligere nævnt gjort for, at sende et billigere grafikkort på markedet.
I shader-testen, der tester kortet ydelse ved effekter. ser vi at der har skjulte resurser. Jo tungere det grafiske arbejde bliver, jo hurtigere bliver det, og i et par af de tungeste slår det faktisk 7900GT og 7800GTX. Så snart at effekterne bliver tunge render X1900GT fra nvidia's kort, hvilke i sidste ende betyder mere stabile framerates. (altså mindre chance for hakkende billeder)
Yderlige egenskaber
AVIVO er ATi's ord for video-dekodning. X1900-Serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber der giver den bedst mulige TV-oplevelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD'er og BluRay-Diske'er er muligt.
CrossFire Alle nyere ATi grafikkort understøtter CrossFire. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er CrossFire-mærket, kan man bruge et specielt CrossFire-grafikkort til at kombinere to grafikchips samlede ydelse på én skærm.
FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4x så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. X1000-serien har derudover flere typer. Den nyeste er Adaptiv-FSAA der skal kombineres med den almindelige. Her får glas og hegn der er usynlig for den normale FSAA-metode også en omgang.
Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. ATi har to muligheder. En kvalitet og en ydelse. Forskellen kan være svær at se, da ydelses-udgaven kun fokusere på de mest synlige steder i billedet, hvor kvalitet tager det hele.
Strømforbrug
Her mister X1900-kortet lidt af sin ære. traditionen tro, er dette ikke ATi's bedste disciplin. NVidia's tilsvarende grafikkort bruger en del mindre strøm, for at opnå ca. den samme ydelse. Og spiller man en del, svare det til at have en ekstra 40watt pære stående tændt imens. En del går helt sikkert til spilde i strømforsyningen med ca. 75% er grafikkortet alene ansvarlig for.
På mange måder er dette grafikkort en rigtig lækker sag teknologisk. Vi vil ikke nedgøre det pga. dets ydelse her, men i stedet forsvare at X1950pro desværre ser ud til at være et bedre alternativ. Samme pris, ca. samme ydelse, men ret sikkert mere støjsvagt og med mindre strømforbrug. Kortet får derfor 2 point pga. at det er en forældet model, og det allerede har fået sin efterfølger