Test: GIGABYTE Radeon RX 5700XT Gaming OC

Grafikkort, AMD/ATI d.  23. april. 2020, skrevet af Gripen90 5 Kommentarer.  Vist: 7389 gange.

Korrekturlæser: Ferns
Billed behandling: Gripen90
Oversættelse: Ferns

Pristjek på  3499,00
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: n/a

Test

 

 

Testmaskinen består af :

  • Sharkoon QB One case
  • Gigabyte X570 I Aorus Pro WiFi
  • AMD Ryzen 9 3900X 3.8GHz
  • Corsair Hydro H100X 240mm AIO med 2x 120mm Noctua NF-A12x25 PWM exhaust fans, 1x Noctua NF-R8 PWM intake fan
  • 32GB G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB CL18 (F4-3600C18D-32GTZNB)
  • Crucial P1 1TB 3D NAND NVMe PCIe M.2 SSD (CT1000P1SSD8)
  • Enermax Revolution SFX 650watt PSU
  • Windows 10 64bit Pro ver.1909


Testede kort:

  • MSI GeForce GTX 1660Ti Gaming X 6GB,  nVidia Forceware 441.66 driver
  • MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X 6GB,  nVidia Forceware 441.66 driver
  • Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6GB, nVidia Forceware 441.66 driver
  • Gigabyte Radeon RX 5600XT Gaming OC 6GB, Adrenalin 2020 Edition 20.1.2 Optional
  • Gigabyte Radeon RX 5700XT Gaming OC 6GB, Adrenalin 2020 Edition 20.1.2 Optional


Programmer:

Testsoftware:

Direct X 11

  • 3DMark 2013
  • Heaven benchmark 4.0
  • Hitman Absolution
  • Bioshock Infinite
  • Crysis 3
  • Battlefield 4
     

Direct X 12

  • 3Dmark Time Spy DX 12
  • Hitman DX12
  • Unigine Superposition

 

!! OBS - fra redaktionen !!
Denne test suite af spil og programmer vil være den sidste vi benytter os af! Fremadrettet har vi på HWT erhvervet mere tidssvarende og aktuelle titler, som vi vil bruge til tests af grafikkort.
 

 


3Dmark Fire Strike Ultra & Time Spy.

Vi tester med 3Dmarks Fire Strike Ultra udgave. Ultra testen renderes internt i 4K opløsning, og det betyder, at det er grafikkortet, der selv tager langt størstedelen af læsset i forhold til CPU'en. Derfor er Ultra benchmarken bedre til at teste scores på tværs af CPU'er, da det er GPU kraften der tæller.
Den sidste nye udgave af grafiske landvindinger der udnytter Direct X 12, og som virkelig tvinger selv de kraftigste grafikkort i knæ på nuværende tidspunkt.
Time Spy er den nye "standard" for grafisk syntetiske benchmarks.
 

 


Unigine Superposition.

Superposition er den nye benchmark fra Unigine, som også står bag Heaven benchmark programmet. Superposition benytter sig af en helt ny grafikmotor, imponerende ray-tracing i DirectX 12. Mens benchmark programmet kører, flyttes der rundt på 900 meget detaljerede objekter og derfor er superposition en utrolig krævende benchmark. 
 

 


Tomb Raider 2013:

Det evigt klassiske Tomb Raider er tilbage, denne gang med flot grafik og moderne gameplay. 
 

 


Hitman Absolution:

Hitman Absolution er et spil, hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på.
 

 


Bioshock Infinite:

Udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
 

 


Crysis 3:

Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det computerspil på markedet, som er flottest. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High settings,
 

 


Battlefield 4:
Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de mest flotte på markedet.
 

 


Hitman 2016:

Det seneste nye spil i Hitman serien som gør brug at, de seneste nye Direct X 12 egenskaber, og som effektivt viser hvilke grafiske forventninger vi kan vente os af i fremtiden.
 

 


Rise of The Tomb Raider:

Tomb Raider fylder 20 i år, siden da er den originale Playstation gået ud af produktion og Croft er blevet yngre. Men grafikken har aldrig været bedre og spillet er blandt de første med en smule DirectX 12 understøttelse.
 

 

 

Overclocking mv.

Desværre var mit overclockings eventyr ikke særligt spændende i denne omgang. Med MSI Afterburner lykkedes det mig at hive 100MHz ekstra på core inden at spil mv, begyndte at låse. Det betyder, at jeg fik GPU boost clock'en øget fra 1905MHz til 2005MHz. Vram siden var der mere held med, hvor jeg fik hævet frekvensen fra 1750MHz til 1850MHz. Dette overclock gav følgende skub i ydelsen.
 


 
Temperaturen når det var varmest lå meget stabilt på 71 grader celcius ved et helt acceptabelt støjniveau, som ikke virkede påtrængende eller enerverende på nogen måde.

 

 

Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2020 11:04:11
Svar/Indlæg:
486/37

 

Jeg ved godt, at I med al sandsynlighed er begrænset af de kort I får til test, men synes det er en skam, at der kun er sammenligning med 3 stort set ens NVIDIA kort, som ikke engang er de direkte konkurrenter.

 

Jeg havde langt hellere set en sammenligning med 

1070 - for at se om et upgrade var rentabelt

1080ti - se om sidste generations kæmpe stadigvæk holder

2070(super) - for at se den mod sin direkte konkurrent.



SeriQst
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2020 12:12:36
Svar/Indlæg:
256/34

Meget enig med #1.

Jeg synes det er fedt at vi har en dansk side som tester og får kort tilsendt.

Men jeg synes virkelig det er en skam der ikke bliver brugt mere tid på at teste kortet . Især OC delen er der ikke blevet brugt meget tid og der er ingen konklusion. Måske have mere fokus på områder mange andre site ikke bruger så meget tid på. Her tænker jeg OC/UV, ændring af kølepaste hvilken effekt oc på henholdsvis core og vram osv. Jeg ville elske at have mulighed for at kunne teste sådan nogle ting : )

Jeg har selv præcis samme kort og mit overclock "eventyr" har været noget anderledes. jeg bruger også AMD software. 

Jeg ved godt silicon lottery har meget at sige, men tvivler på at forskellen er så stor. 

Test                               Målt mhz             watt       vram          fps              % ændring
Stock                            1920 mhz            190w     1750         203,1 fps          
uc - samme clock       1920 mhz            153w     1750         201,4               -0,83
uc/oc                            2045 mhz            188w     1750          213,5              +5,12
uc/oc + mem               2045 mhz            188       1800          218,4               +7,53
*vram på 1850 gav lavere score på mit kort

Ovenstående er endda uden at hæve volten, da mit mål ikke var at finde max oc : )

 



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2020 15:44:10
Svar/Indlæg:
15982/637

 

Morpheuz1986 skrev d. 23-04-2020 11:04:11

  

Jeg ved godt, at I med al sandsynlighed er begrænset af de kort I får til test, men synes det er en skam, at der kun er sammenligning med 3 stort set ens NVIDIA kort, som ikke engang er de direkte konkurrenter. 

  

Jeg havde langt hellere set en sammenligning med  

1070 - for at se om et upgrade var rentabelt 

1080ti - se om sidste generations kæmpe stadigvæk holder 

2070(super) - for at se den mod sin direkte konkurrent.

Det havde selvfølgelig været sjovere, at have haft et helt "bibliotek" af grafikkort som vi kunne trække på til grafikkorttests, men desværre så har vil ikke noget "eget grafikkort lager". De kort vi får til tests skal retur igen, og ofte har vi ikke engang testkortet i 4 uger. Dvs. at når det næste kort kommer til test, så er det forrige lige røget retur til producenten hvorfor vi næsten så godt som aldrig har to kort samtidig, som vi kan teste samtidig og mod hinanden.
Ja vi/jeg ville gerne kunne sammenligne med flere, men vi har ikke mulighed for det, da produkterne vi får tilsendt hurtigt rykker videre ud til andre landes anmeldere også. 🙂.
Udgangspunktet for testen, som jeg også indleder med i artiklen, blev derfor mere om det kunne svare sig at lange det ekstra ud fra et RX 5600XT til et RX 5700XT, hvilket jeg vil mene, er et ja.

 

SeriQst skrev d. 23-04-2020 12:12:36

Meget enig med #1. 

Jeg synes det er fedt at vi har en dansk side som tester og får kort tilsendt. 

Men jeg synes virkelig det er en skam der ikke bliver brugt mere tid på at teste kortet . Især OC delen er der ikke blevet brugt meget tid og der er ingen konklusion. Måske have mere fokus på områder mange andre site ikke bruger så meget tid på. Her tænker jeg OC/UV, ændring af kølepaste hvilken effekt oc på henholdsvis core og vram osv. Jeg ville elske at have mulighed for at kunne teste sådan nogle ting : ) 

Jeg har selv præcis samme kort og mit overclock "eventyr" har været noget anderledes. jeg bruger også AMD software.  

Jeg ved godt silicon lottery har meget at sige, men tvivler på at forskellen er så stor.  

Test                               Målt mhz             watt       vram          fps              % ændring 
Stock                            1920 mhz            190w     1750         203,1 fps           
uc - samme clock       1920 mhz            153w     1750         201,4               -0,83 
uc/oc                            2045 mhz            188w     1750          213,5              +5,12 
uc/oc + mem               2045 mhz            188       1800          218,4               +7,53 
*vram på 1850 gav lavere score på mit kort 

Ovenstående er endda uden at hæve volten, da mit mål ikke var at finde max oc : ) 

 

"Her tænker jeg OC/UV, ændring af kølepaste hvilken effekt oc på henholdsvis core og vram osv. Jeg ville elske at have mulighed for at kunne teste sådan nogle ting : )"

Så kan jeg kun anbefale dig, at melde dig på banen som skribent - jo flere hænder jo bedre🙂

At OC delen ikke fylder mere er et helt bevist valg, der bunder i tid ! Normalt fra modtagelse til at anmeldelsen skal være klar går der 14dage, men det har også været periode med en deadline på blot 7 dage. Umiddelbart ser det måske ud som værende lang tid, men når der både skal tages billeder, skrives brødtekst, laves grafer foruden selve test delen, hvor alle benchmarks køres minimum af 3 omgange. Så er man altså hurtig oppe på noget der ligner 48 timer eller mere. De 48 timer skal så fordeles ind i en normal uge med arbejde, familie, hobby mv. Så lige pludselig så er der altså ikke så mange ressourcer at rykke med længere. Så det at bruge tid på at finde et stabilt OC og kører tests igen og igen kan hurtigt blive alt for tidskrævende i forhold til den "normale stock test del", og så bliver man hurtigt stresset over en deadline, der lige pludselig ligger meget tæt på. Når jeg OC'er, så gør jeg det til et punkt hvor jeg er 99% sikker på, at alle kan smide disse clock speeds ind med det samme, og så ikke røre en finger mere og så nyde den ekstra gratis ydelse.
Havde HWT været en fuldtids beskæftigelse, så ville det have været noget helt andet og det du efterspørger ville kunne lade sig gøre. Men som det er nu, så er det folk der stiller fritid, velvillighed og interesse til rådighed og arbejder ud fra det de formår. Skribentopgaven for grafikkort er ofte en attraktiv plads, men det er også den folk falder hurtigst fra igen, da omfanget af tidsforbruget ganske enkelt bliver undervurderet. 🙂 



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 23-04-2020 16:11:13.


phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2020 19:54:48
Svar/Indlæg:
1399/43

Jeg syntes det er fedt at vi har en dansk side der tester GFX kort, som #3 er inde på er det her frivilligt arbejde, som jeg personligt er meget taknemligt for, men der er jo ikke nogen der siger at skal man vælge et nyt kort og vil gerne sammenligne er der jo udenlandske sider der måske har større økonomisk formåen end HWT hvor der er flere kort at sammenligne med.

Jeg kan så sige at jeg skiftede fra netop et GTX 1070TI til et 5700XT og jeg vil vurdere at jeg har fået et ydelses løft på 20-30 %.



SeriQst
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2020 11:47:13
Svar/Indlæg:
256/34

# 3
Tak for et grundigt svar og beklager mit lidt sure opstød. Først vil jeg sige jeg har fuld forståelse at i er tidspresset og at jeres arbejde er frivilligt. Dette er jeg og mange andre utrolige glade for! Brugt denne side siden 2007 : )

Jeg ved godt i har en liste i skal/vil igennem når i tester, men hvis tiden er begrænset burde man lave en prioritetsliste. Jeg snakker primært om oc afsnittet. Jeg mener ikke at afsnittet giver et retvisende billede af hvad kortet kan overclocked. Jeg tror vi fleste af os gerne vil se hvad max overclocket er.  Men hvis formålet er at lave et oc som alle kan kopier burde dette som minimum stå i artiklen : )

Jeg ville med glæde hjælpe til angående oc/uv delen (et par dage burde være nok). Men jeg tænker det er fuld pakke eller ingenting : )