Test: GIGABYTE Radeon RX 5700XT Gaming OC

Grafikkort, AMD/ATI d.  23. april. 2020, skrevet af Gripen90 5 Kommentarer.  Vist: 7385 gange.

Korrekturlæser: Ferns
Billed behandling: Gripen90
Oversættelse: Ferns

Pristjek på  3499,00
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: n/a

Design / Layout

 

 

Et ord falder mig ind, når jeg står med Gigabyte RX 5700XT Gaming OC i hænderne - déjà vu ! Ok, det er måske teknisk set to ord, men RX 5700XT Gaming OC's køler og udseende er 99% identisk med det tidligere anmeldte GIGABYTE RX 5600XT Gaming OC, hvorfor jeg kommer til at gentage mig selv igen.
 


GIGABYTE fortsætter trenden med at male kortene helt eller næsten sorte med grå eller hvide accenter. Vil man have farver, må man gå efter et kort med RGB lys og der igennem vælge den farve man vil have. Umiddelbart så ser kortet ud som GIGABYTEs typiske 3 blæser, kort som vi alle kender.
 


Kortet er udstyret med den velkendte Windforce 3X køler, som de monterer på både deres Nvidia og AMD baserede kort. WindForce 3X køleren har 3 stk. 80 mm blæsere, og de er optimeret til støjsvagt airflow og GIGABYTE kalder dem 3D active fans - de har en forhøjet trekant på bladtipperne, hvilket skulle forbedre airflowet. Heatsinken er tredelt, som vi har set på mange andre WindForce kort, og de tre heatpipes rører direkte ved GPU’en. 
 


På siden af kortet er der GIGABYTE logoet, som er LED oplyst og understøtter RGB (16,8 mio. farver). Farverne kan man styre med GIGABYTEs AORUS software (der kan downloades), så man kan tilpasse kortet sit farve tema.
WindForce køleren et semi-passivt fan design, hvilket betyder i praksis, at kortet kører passivt i 2D og 3D indtil en vis temperatur er nået, hvorved blæserne så går i gang. Dette kan indstilles via den AORUS softwaren, men per standard går blæserne i gang ved ca. 60°C. 
 


GIGABYTE har monteret en aluminium/magnesium bagplade, som foruden at give kortet et mere råt look også beskytter bagplade PCB'et fra fremmedlegmer.
 


GIGABYTE har valgt 1x 6pin og 1x 8-Pin PCI-E strømstik til kortet, så husk at tjekke at din PSU besidder sådan to, da ofte findes blot eet 8/6pin stik på midrange PSU'erne.
 


Af outputs finder vi 3 DisplayPort 1.4 samt et HDMI 2.0b. Der understøttes 4 skærme, så alle portene kan komme i brug.
 

 

 

Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2020 11:04:11
Svar/Indlæg:
486/37

 

Jeg ved godt, at I med al sandsynlighed er begrænset af de kort I får til test, men synes det er en skam, at der kun er sammenligning med 3 stort set ens NVIDIA kort, som ikke engang er de direkte konkurrenter.

 

Jeg havde langt hellere set en sammenligning med 

1070 - for at se om et upgrade var rentabelt

1080ti - se om sidste generations kæmpe stadigvæk holder

2070(super) - for at se den mod sin direkte konkurrent.



SeriQst
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2020 12:12:36
Svar/Indlæg:
256/34

Meget enig med #1.

Jeg synes det er fedt at vi har en dansk side som tester og får kort tilsendt.

Men jeg synes virkelig det er en skam der ikke bliver brugt mere tid på at teste kortet . Især OC delen er der ikke blevet brugt meget tid og der er ingen konklusion. Måske have mere fokus på områder mange andre site ikke bruger så meget tid på. Her tænker jeg OC/UV, ændring af kølepaste hvilken effekt oc på henholdsvis core og vram osv. Jeg ville elske at have mulighed for at kunne teste sådan nogle ting : )

Jeg har selv præcis samme kort og mit overclock "eventyr" har været noget anderledes. jeg bruger også AMD software. 

Jeg ved godt silicon lottery har meget at sige, men tvivler på at forskellen er så stor. 

Test                               Målt mhz             watt       vram          fps              % ændring
Stock                            1920 mhz            190w     1750         203,1 fps          
uc - samme clock       1920 mhz            153w     1750         201,4               -0,83
uc/oc                            2045 mhz            188w     1750          213,5              +5,12
uc/oc + mem               2045 mhz            188       1800          218,4               +7,53
*vram på 1850 gav lavere score på mit kort

Ovenstående er endda uden at hæve volten, da mit mål ikke var at finde max oc : )

 



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2020 15:44:10
Svar/Indlæg:
15982/637

 

Morpheuz1986 skrev d. 23-04-2020 11:04:11

  

Jeg ved godt, at I med al sandsynlighed er begrænset af de kort I får til test, men synes det er en skam, at der kun er sammenligning med 3 stort set ens NVIDIA kort, som ikke engang er de direkte konkurrenter. 

  

Jeg havde langt hellere set en sammenligning med  

1070 - for at se om et upgrade var rentabelt 

1080ti - se om sidste generations kæmpe stadigvæk holder 

2070(super) - for at se den mod sin direkte konkurrent.

Det havde selvfølgelig været sjovere, at have haft et helt "bibliotek" af grafikkort som vi kunne trække på til grafikkorttests, men desværre så har vil ikke noget "eget grafikkort lager". De kort vi får til tests skal retur igen, og ofte har vi ikke engang testkortet i 4 uger. Dvs. at når det næste kort kommer til test, så er det forrige lige røget retur til producenten hvorfor vi næsten så godt som aldrig har to kort samtidig, som vi kan teste samtidig og mod hinanden.
Ja vi/jeg ville gerne kunne sammenligne med flere, men vi har ikke mulighed for det, da produkterne vi får tilsendt hurtigt rykker videre ud til andre landes anmeldere også. 🙂.
Udgangspunktet for testen, som jeg også indleder med i artiklen, blev derfor mere om det kunne svare sig at lange det ekstra ud fra et RX 5600XT til et RX 5700XT, hvilket jeg vil mene, er et ja.

 

SeriQst skrev d. 23-04-2020 12:12:36

Meget enig med #1. 

Jeg synes det er fedt at vi har en dansk side som tester og får kort tilsendt. 

Men jeg synes virkelig det er en skam der ikke bliver brugt mere tid på at teste kortet . Især OC delen er der ikke blevet brugt meget tid og der er ingen konklusion. Måske have mere fokus på områder mange andre site ikke bruger så meget tid på. Her tænker jeg OC/UV, ændring af kølepaste hvilken effekt oc på henholdsvis core og vram osv. Jeg ville elske at have mulighed for at kunne teste sådan nogle ting : ) 

Jeg har selv præcis samme kort og mit overclock "eventyr" har været noget anderledes. jeg bruger også AMD software.  

Jeg ved godt silicon lottery har meget at sige, men tvivler på at forskellen er så stor.  

Test                               Målt mhz             watt       vram          fps              % ændring 
Stock                            1920 mhz            190w     1750         203,1 fps           
uc - samme clock       1920 mhz            153w     1750         201,4               -0,83 
uc/oc                            2045 mhz            188w     1750          213,5              +5,12 
uc/oc + mem               2045 mhz            188       1800          218,4               +7,53 
*vram på 1850 gav lavere score på mit kort 

Ovenstående er endda uden at hæve volten, da mit mål ikke var at finde max oc : ) 

 

"Her tænker jeg OC/UV, ændring af kølepaste hvilken effekt oc på henholdsvis core og vram osv. Jeg ville elske at have mulighed for at kunne teste sådan nogle ting : )"

Så kan jeg kun anbefale dig, at melde dig på banen som skribent - jo flere hænder jo bedre🙂

At OC delen ikke fylder mere er et helt bevist valg, der bunder i tid ! Normalt fra modtagelse til at anmeldelsen skal være klar går der 14dage, men det har også været periode med en deadline på blot 7 dage. Umiddelbart ser det måske ud som værende lang tid, men når der både skal tages billeder, skrives brødtekst, laves grafer foruden selve test delen, hvor alle benchmarks køres minimum af 3 omgange. Så er man altså hurtig oppe på noget der ligner 48 timer eller mere. De 48 timer skal så fordeles ind i en normal uge med arbejde, familie, hobby mv. Så lige pludselig så er der altså ikke så mange ressourcer at rykke med længere. Så det at bruge tid på at finde et stabilt OC og kører tests igen og igen kan hurtigt blive alt for tidskrævende i forhold til den "normale stock test del", og så bliver man hurtigt stresset over en deadline, der lige pludselig ligger meget tæt på. Når jeg OC'er, så gør jeg det til et punkt hvor jeg er 99% sikker på, at alle kan smide disse clock speeds ind med det samme, og så ikke røre en finger mere og så nyde den ekstra gratis ydelse.
Havde HWT været en fuldtids beskæftigelse, så ville det have været noget helt andet og det du efterspørger ville kunne lade sig gøre. Men som det er nu, så er det folk der stiller fritid, velvillighed og interesse til rådighed og arbejder ud fra det de formår. Skribentopgaven for grafikkort er ofte en attraktiv plads, men det er også den folk falder hurtigst fra igen, da omfanget af tidsforbruget ganske enkelt bliver undervurderet. 🙂 



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 23-04-2020 16:11:13.


phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2020 19:54:48
Svar/Indlæg:
1399/43

Jeg syntes det er fedt at vi har en dansk side der tester GFX kort, som #3 er inde på er det her frivilligt arbejde, som jeg personligt er meget taknemligt for, men der er jo ikke nogen der siger at skal man vælge et nyt kort og vil gerne sammenligne er der jo udenlandske sider der måske har større økonomisk formåen end HWT hvor der er flere kort at sammenligne med.

Jeg kan så sige at jeg skiftede fra netop et GTX 1070TI til et 5700XT og jeg vil vurdere at jeg har fået et ydelses løft på 20-30 %.



SeriQst
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2020 11:47:13
Svar/Indlæg:
256/34

# 3
Tak for et grundigt svar og beklager mit lidt sure opstød. Først vil jeg sige jeg har fuld forståelse at i er tidspresset og at jeres arbejde er frivilligt. Dette er jeg og mange andre utrolige glade for! Brugt denne side siden 2007 : )

Jeg ved godt i har en liste i skal/vil igennem når i tester, men hvis tiden er begrænset burde man lave en prioritetsliste. Jeg snakker primært om oc afsnittet. Jeg mener ikke at afsnittet giver et retvisende billede af hvad kortet kan overclocked. Jeg tror vi fleste af os gerne vil se hvad max overclocket er.  Men hvis formålet er at lave et oc som alle kan kopier burde dette som minimum stå i artiklen : )

Jeg ville med glæde hjælpe til angående oc/uv delen (et par dage burde være nok). Men jeg tænker det er fuld pakke eller ingenting : )