Test: GIGABYTE Radeon RX 5700XT Gaming OC

Grafikkort, AMD/ATI d.  23. april. 2020, skrevet af Gripen90 5 Kommentarer.  Vist: 7434 gange.

Korrekturlæser: Ferns
Billed behandling: Gripen90
Oversættelse: Ferns

Pristjek på  3499,00
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: n/a

Konklusion

 

 


RX 5700XT er nok AMDs allround mest velsammensatte GPU i hele NAVI lineuppet. Pris og ydelse hænger ikke kun rigtig godt sammen sammenholdt mod AMDs egne kort men også Nvidia's. Kortet mestrer gaming i 2560x1440 120/144Hz og har med sine 8GB Vram nok til, at man kan spille med maksimale detaljer i alle spil. GIGABTE RX 5700XT Gaming OC bygger på en velkendt formular mht køling. Der er sådan set intet nyt i kortet vedr. WindForce 3 køleren, der bare virker, som den skal og holder GPU acceptabel køling ved et lavt støjniveau. Til prisen er GIGABYTE RX 5700XT Gaming OC klart et kort man skal have i sine overvejelser, hvis man ikke vægter Ray Tracing og DLSS, som nogle specielle købsargumenter.
 

Innovation/Teknologi - 4
Radeon RX 5700XT er baseret på AMD's spritnye NAVI arkitektur, som har vist sig at være et betragteligt fremskridt i forhold til tidligere generationer af kort. Dog besidder NAVI ikke Ray Tracing i sin arkitektur som Nvidia med Turing ,og derfor lander vi på et stort 4 tal. På trods af skepticisme over Ray Tracing og dets umiddelbare indflydelse, så er det en teknologi, som er kommet for at blive, og AMD omfavner den også i deres kommende nye GPU arkitektur. 

Bundle/Tilbehør - 2
Tilbehøret er mere end spartansk, og man får intet med andet end instruktioner og vejledninger. Det er lidt skuffende, at der hverken er driver CD eller en strøm adapter eller GIGABYTE sticker.

Design/Layout - 4
WindForce X3 køleren gør som altid et rigtigt fornuftigt stykke arbejde. Den holder uden problemer holde kortet under 71°C i et lille ITX kabinet. Støjen er minimal og derfor passer det godt ind i PC systemer, hvor lavt støjniveau er af stor betydning.

Ydelse - 5
Der er ikke nogen tvivl at RX 5700XT er markant hurtigere end RX 5600XT og det er med tocifrede decimaler til forskel over hele linjen. Kortet er særdeles velegnet til 1920x1080 144Hz gaming og det samme gælder 2560x1440 120/144Hz gaming. Kortet leverer en solid ydelse i hele testssuiten, og det er os bekendt at RX 5700XT nemt tager kampen op med team greens RTX 2060 Super og RTX 2070 kort. Ydelsen fejler intet med RX 5700XT.

Pris - 5
I skrivende stund kan GIGABYTE RX 5700XT Gaming OC fås for 3499kr, hvilket må siges, at være AMDs bedste pris/ydelses forhold i hele deres lineup af NAVI kort. RX 5700XT er markant hurtigere end RX 5600XT, som oftere ligger tættere på når de 3000kr end 2500kr, som det ellers burde.  RX 5700 ligger typisk på 3000-3300kr, men jeg vil stadig mene, at RX 5700XT er de ekstra hundrede kroner værd i det lange løb. Nvidias modsvar i RTX 2060 Super / RTX 2070 ligger i ca. samme prisleje, men oftere trækker RX 5700XT fra disse. Derfor får RX 5700XT maksimal karakter på pris.

 

 




Test: GIGABYTE Radeon RX 5700XT Gaming OC
Innovation / Teknologi4
Bundle - Tilbehør2
Design - Layout4
Ydelse5
Pris5
Samlet80%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here

UK summary

 

 

RX5700XT is probably the most well fitted GPU in the whole NAVI line up from AMD. Price and performance does not only do well compared to AMD own but also those from NVIDIA. The card masters gaming in 2560x1440 120/144Hz and with its 8GB Vram it's enough to play with maximum detail in all games. GIGABYTE RX 5700XT is build on a well known cooler formula, as it it the Windforce 3 Cooler which just works how it's supposed ti and keeps the GPU at an acceptabel temperature and low noise volume. If Ray Tracing and DLSS is not a heavy requirement, GIGABYTE 5700XT Gaming OC, at the given price, is definately a card you'll have to keep in mind.
 

Innovation/Technology - 4
Radeon RX 5700XT is based on the brand new NAVI architecture from AMD which has shown to be a considerable boost compared to former generations of this card. NAVI does not come with Ray Tracing in its architecture as Turing from Nvidia, so we land on a big 4. Despite the scepticism towards Ray Tracing and its immidiate effect it is a technology which has come to stay, and AMD does embrace it in its future GPU architecture.

Bundle/Accessories - 2
The accesory is more than spartan and you get nothing but instructions and guides. That is a little dissapointing as there are no driver CD nor an adapatir or a GIGABYTE sticker.

Design/Layout - 4
The WindForce 3 does, as always, a real nice job. It keeps the card under 71°C with no problems in a small ITX tower. The noise is at minimum and fits very well into PC systems where noise level is of big importance.

Performance - 5
There is no doubt that RX 5700XT is much faster than RX 5600XT and that is with two digits decimals in every single test. The card is especially suitable for 1920x1080 144Hz gaming and the same for 2560x1440 120/144Hz gaming. The card delivers a solid performance in the entire test suite and to our knowledge the RX 5700XT easily takes on the battle against the RTX 2060 Super and RTX 2070 from the Green team. The performance is flawless from RX 5700XT.

Price - 5
In the writing moment you can get a GIGABYTE RX 5700XT Gaming OC at the price of 3499 DKK which must be the best price/performance ratio from in the entire line up of NAVI cards from AMD. The RX 5700XT is remarkable faster than RX 5600XT which often can be found closer to 3000 DKK than 2500 DKK. RX 5700 is typically found at 3000-3300 DKK but I will still say that RX 5700XT is two hundred well spent. NVIDIAs counter part RTX 2060 Super / RTX 2070 is to be found in the same price range but you'll often find RX 5700XT out perform these cards. This is the reason for RX 5700XT to get maximum points for price.

 

 

Morpheuz1986
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2020 11:04:11
Svar/Indlæg:
486/37

 

Jeg ved godt, at I med al sandsynlighed er begrænset af de kort I får til test, men synes det er en skam, at der kun er sammenligning med 3 stort set ens NVIDIA kort, som ikke engang er de direkte konkurrenter.

 

Jeg havde langt hellere set en sammenligning med 

1070 - for at se om et upgrade var rentabelt

1080ti - se om sidste generations kæmpe stadigvæk holder

2070(super) - for at se den mod sin direkte konkurrent.



SeriQst
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2020 12:12:36
Svar/Indlæg:
256/34

Meget enig med #1.

Jeg synes det er fedt at vi har en dansk side som tester og får kort tilsendt.

Men jeg synes virkelig det er en skam der ikke bliver brugt mere tid på at teste kortet . Især OC delen er der ikke blevet brugt meget tid og der er ingen konklusion. Måske have mere fokus på områder mange andre site ikke bruger så meget tid på. Her tænker jeg OC/UV, ændring af kølepaste hvilken effekt oc på henholdsvis core og vram osv. Jeg ville elske at have mulighed for at kunne teste sådan nogle ting : )

Jeg har selv præcis samme kort og mit overclock "eventyr" har været noget anderledes. jeg bruger også AMD software. 

Jeg ved godt silicon lottery har meget at sige, men tvivler på at forskellen er så stor. 

Test                               Målt mhz             watt       vram          fps              % ændring
Stock                            1920 mhz            190w     1750         203,1 fps          
uc - samme clock       1920 mhz            153w     1750         201,4               -0,83
uc/oc                            2045 mhz            188w     1750          213,5              +5,12
uc/oc + mem               2045 mhz            188       1800          218,4               +7,53
*vram på 1850 gav lavere score på mit kort

Ovenstående er endda uden at hæve volten, da mit mål ikke var at finde max oc : )

 



Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2020 15:44:10
Svar/Indlæg:
15982/637

 

Morpheuz1986 skrev d. 23-04-2020 11:04:11

  

Jeg ved godt, at I med al sandsynlighed er begrænset af de kort I får til test, men synes det er en skam, at der kun er sammenligning med 3 stort set ens NVIDIA kort, som ikke engang er de direkte konkurrenter. 

  

Jeg havde langt hellere set en sammenligning med  

1070 - for at se om et upgrade var rentabelt 

1080ti - se om sidste generations kæmpe stadigvæk holder 

2070(super) - for at se den mod sin direkte konkurrent.

Det havde selvfølgelig været sjovere, at have haft et helt "bibliotek" af grafikkort som vi kunne trække på til grafikkorttests, men desværre så har vil ikke noget "eget grafikkort lager". De kort vi får til tests skal retur igen, og ofte har vi ikke engang testkortet i 4 uger. Dvs. at når det næste kort kommer til test, så er det forrige lige røget retur til producenten hvorfor vi næsten så godt som aldrig har to kort samtidig, som vi kan teste samtidig og mod hinanden.
Ja vi/jeg ville gerne kunne sammenligne med flere, men vi har ikke mulighed for det, da produkterne vi får tilsendt hurtigt rykker videre ud til andre landes anmeldere også. 🙂.
Udgangspunktet for testen, som jeg også indleder med i artiklen, blev derfor mere om det kunne svare sig at lange det ekstra ud fra et RX 5600XT til et RX 5700XT, hvilket jeg vil mene, er et ja.

 

SeriQst skrev d. 23-04-2020 12:12:36

Meget enig med #1. 

Jeg synes det er fedt at vi har en dansk side som tester og får kort tilsendt. 

Men jeg synes virkelig det er en skam der ikke bliver brugt mere tid på at teste kortet . Især OC delen er der ikke blevet brugt meget tid og der er ingen konklusion. Måske have mere fokus på områder mange andre site ikke bruger så meget tid på. Her tænker jeg OC/UV, ændring af kølepaste hvilken effekt oc på henholdsvis core og vram osv. Jeg ville elske at have mulighed for at kunne teste sådan nogle ting : ) 

Jeg har selv præcis samme kort og mit overclock "eventyr" har været noget anderledes. jeg bruger også AMD software.  

Jeg ved godt silicon lottery har meget at sige, men tvivler på at forskellen er så stor.  

Test                               Målt mhz             watt       vram          fps              % ændring 
Stock                            1920 mhz            190w     1750         203,1 fps           
uc - samme clock       1920 mhz            153w     1750         201,4               -0,83 
uc/oc                            2045 mhz            188w     1750          213,5              +5,12 
uc/oc + mem               2045 mhz            188       1800          218,4               +7,53 
*vram på 1850 gav lavere score på mit kort 

Ovenstående er endda uden at hæve volten, da mit mål ikke var at finde max oc : ) 

 

"Her tænker jeg OC/UV, ændring af kølepaste hvilken effekt oc på henholdsvis core og vram osv. Jeg ville elske at have mulighed for at kunne teste sådan nogle ting : )"

Så kan jeg kun anbefale dig, at melde dig på banen som skribent - jo flere hænder jo bedre🙂

At OC delen ikke fylder mere er et helt bevist valg, der bunder i tid ! Normalt fra modtagelse til at anmeldelsen skal være klar går der 14dage, men det har også været periode med en deadline på blot 7 dage. Umiddelbart ser det måske ud som værende lang tid, men når der både skal tages billeder, skrives brødtekst, laves grafer foruden selve test delen, hvor alle benchmarks køres minimum af 3 omgange. Så er man altså hurtig oppe på noget der ligner 48 timer eller mere. De 48 timer skal så fordeles ind i en normal uge med arbejde, familie, hobby mv. Så lige pludselig så er der altså ikke så mange ressourcer at rykke med længere. Så det at bruge tid på at finde et stabilt OC og kører tests igen og igen kan hurtigt blive alt for tidskrævende i forhold til den "normale stock test del", og så bliver man hurtigt stresset over en deadline, der lige pludselig ligger meget tæt på. Når jeg OC'er, så gør jeg det til et punkt hvor jeg er 99% sikker på, at alle kan smide disse clock speeds ind med det samme, og så ikke røre en finger mere og så nyde den ekstra gratis ydelse.
Havde HWT været en fuldtids beskæftigelse, så ville det have været noget helt andet og det du efterspørger ville kunne lade sig gøre. Men som det er nu, så er det folk der stiller fritid, velvillighed og interesse til rådighed og arbejder ud fra det de formår. Skribentopgaven for grafikkort er ofte en attraktiv plads, men det er også den folk falder hurtigst fra igen, da omfanget af tidsforbruget ganske enkelt bliver undervurderet. 🙂 



Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Gripen90 d. 23-04-2020 16:11:13.


phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2020 19:54:48
Svar/Indlæg:
1399/43

Jeg syntes det er fedt at vi har en dansk side der tester GFX kort, som #3 er inde på er det her frivilligt arbejde, som jeg personligt er meget taknemligt for, men der er jo ikke nogen der siger at skal man vælge et nyt kort og vil gerne sammenligne er der jo udenlandske sider der måske har større økonomisk formåen end HWT hvor der er flere kort at sammenligne med.

Jeg kan så sige at jeg skiftede fra netop et GTX 1070TI til et 5700XT og jeg vil vurdere at jeg har fået et ydelses løft på 20-30 %.



SeriQst
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2020 11:47:13
Svar/Indlæg:
256/34

# 3
Tak for et grundigt svar og beklager mit lidt sure opstød. Først vil jeg sige jeg har fuld forståelse at i er tidspresset og at jeres arbejde er frivilligt. Dette er jeg og mange andre utrolige glade for! Brugt denne side siden 2007 : )

Jeg ved godt i har en liste i skal/vil igennem når i tester, men hvis tiden er begrænset burde man lave en prioritetsliste. Jeg snakker primært om oc afsnittet. Jeg mener ikke at afsnittet giver et retvisende billede af hvad kortet kan overclocked. Jeg tror vi fleste af os gerne vil se hvad max overclocket er.  Men hvis formålet er at lave et oc som alle kan kopier burde dette som minimum stå i artiklen : )

Jeg ville med glæde hjælpe til angående oc/uv delen (et par dage burde være nok). Men jeg tænker det er fuld pakke eller ingenting : )