Innovation/teknologi
HD2900XT er altså det grafikkort der efter logikken burde give bedre ydelse end nvidia's geforce8800-serie. Men det får vi at se på senere. Kortet har i hvert fald været ventet efter at nVidia har siddet godt og grundigt på top-markedet det sidste halve år. Og så kan man sige hvad man ellers vil. nVidia gjorde et eller andet rigtigt.
Men ATi har nu haft masser af tid til at forberede sig, og det har de gjort på flere måder. Den vigtigste er vel nok at de har stået for designet bag grafikdelen til Xbox360, som faktisk er en direkte forløber for HD2000-serien. Personligt tror jeg ikke det er nok at have prøvet unified shader. Der er mange andre ting der også skal på plads som f.eks. directX10-kodning af chippen, stabile drivere osv.
HD2900 bruger en R600-chip der har 700mio transistorer, altså godt det samme som Geforce8800. Men den er produceret med en finere teknologi, der fysisk gør chippen mindre med samme indhold. Det kan udnyttes på flere måder. Enten kan man sænke strømforbruget og varmeudviklingen eller også kan man hæve ydelsen. Man kan også give chippen flere transistorer og gøre den fysisk større eller spare penge ved at producere flere ad gangen. Ofte med high-end prøver man at presse så mange transistorer ind som muligt, og hæve hastigheden til det højest mulige. Der ligger altså en god begrundelse for at der burde være god hastighed i kortet.
Kortet er lavet til directX10 og det betyder at det har shader 4.0-design præcis som geforce8800-serien.
HD2900XT har "kun" 512MB ram, men bare roligt. Det burde være mere end rigeligt til alle spil-titler i dag. Det der er mest spændende er at kortet bruger 512bit ramkredse. Hvor Geforce8800 benytter sig af enten 320 eller 384bit ram-kredse.
Ligesom at man bruger dual-channel-ram på bundkort, bruger man ofte 1, 2, 4, 5, 6 eller i dette tilfælde hele 8 64bit-ram-kanaler på grafikkort. Det gør at man kan få rammene til at yde som det 8-dobbelte i forhold til frekvensen af to ramblokke. HD2000-serien benytter sig derudover af en 1024bit ring-bus. En slags northbridge indbygget i chippen, der sørger for at flytte data til ram, chip eller pci-express-port med en utrolig høj hastighed. X1000-serien have en lignende forløber, men den skulle nu være fuldt udviklet da pci-express-slottet nu er en del af det.
Det nye og spændende kommer til udtryk herover. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående. HD2900XT har hele 320 unified shaders. Men til forskel fra nVidia's shaders arbejder ATi med samme frekvens som resten af chippen. Altså 742Mhz mod 8800GTX der har 128 ved 1450Mhz. Altså der burde stadig være dømt fordel til HD2900XT.
Radeon HD2900XT har 16pipelines og 16ROPs. Tal der er langt fra hvad Geforce8800GTX 32pielines og 24ROPs. Men igen skal man huske på at Geforce8800 har en noget lavere frekvens end 2900XT. Så reelt går det næsten lgie op.
Herover tester vi Radeon HD2900XT's pixel ydelse. Det kaldes Fillrate, og beskriver hvor mange pixels den kan lave i sekundet Og den er faktisk ikke helt ringe af et grafikkort der kun har 16pipelines. Den store forskel ligger klart i ydelsen af de såkaldte Z-pixels. De er reelt usynlige, men nVidia har formået at presse op til 192 af dem igennem per hz. Her ser det ud til at ATi ligger på omkring 32.
Fillrate er slet ikke så afgørende for pixelydelsen som den var hidtil. I dag har shaderen ofte langt mere indvirkning på den reelle ydelse så den tester vi herunder.
Her i pixelshader-testen ser vi tydeligt et grafikkort der virkelig har overskud. I langt hovedparten af shader-testene, sætter den Geforce8800GTS seriøst på plads. Det er faktisk meget imponerende af sådan et kort. Det andet man skal lægge mærke til at at kortet er bedøvende ligeglad hvor hårdt det bliver presset, i langt de fleste tilfælde bukker det ikke under for besværlige effekter.
Yderlige egenskaber
AVIVO HD
Er ATi's ord for video-dekodning. Radeon HD2xxx-serien har selvfølgelig AVIVO-egenskaber, der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse. AVIVO beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD'er og BluRay-Diske'er er muligt. Med HD 2xxx-serien er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. AVIVO HD, mest interessante egenskab er muligheden for tilslutning af HDMI. Generelt har det ikke være nogen umulighed tidligere, men HD 2xxx-serien tillader at streame lyd igennem grafikkortet og bundkortet uden brug af ekstra kabler. Selvom kortet ikke har noget HDMI-stik kan man via en speciel DVI til HDMI-adaptor fra ATi få overført lyden sammen med. Ved hardware-dekodning af film er grafikkortet nu endnu mere effektivt end tidligere og aflaster teoretisk set CPUen fuldstændig.
CrossFire
HD2900XT og 2600-serien får den nyeste form for CrossFire som vi tidligere har set på Radeon X1950pro og X1650XT. Det tillader en full-duplex overførsel hvor at grafikkortene nu kan snakke sammen. Tidligere foregik det i gennem et DVI-kabel hvor et specielt master-card tog sig af at kode og sammenflette billedet fra det almindelige grafikkort med sit eget.
FSAA
Står for Full Scene Anti-Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter.
HD 2900 har standard op til 8xFSAA men en ny speciel type gør at man kan nå helt op til 16xFSAA (dog kaldet CFAA). Metoden er reelt lidt fræk, da den enkelte pixel bruger sine nabo-pixels til at beregne sin egen farve. Så det er reelt at snyde lidt, men må indrømme at det fungere ganske godt, og at ydelsen faktisk er god. (læs testen)
Men man kan vælge mellem den gamle metode, en let aggressiv og en meget aggressiv metode. I ATi's materiale er der også nævnt en metode der hedder edge-detect. Hvad den går ud på har jeg ikke kunne finde ud af, men ud fra navnet minder det meget om matrox's TAA, der kunne finde specifikke linjer og overgange og derefter give dem FSAA. Effektivt men med en del fejl, da man ofte så at selv meget synlige overgange ikke blev opdaget af grafikkortet.
Texture-Filtrering
Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisktaget alle grafikkort efter år 2000. Ligesom nVidia har ATi valgt at bruge en ny løsning der giver meget høj kvalitet.
Men går faktisk tilbage til den oprindelige metode, der var ganske tung, men utrolig flot. Så den er ikke ny, men flot gammel og langsom. Det nye er at grafikkortene nu kan håndtere at arbejde med så tunge beregninger uden at ydelsen falder voldsomt.
Havok physic
Ligesom nvidia kan ATi's unified shader håndtere fysik-beregninger uden ekstra grafikkort. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik'en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men ligesom hos nvidia lyder det som et spændende tiltag.
Strømforbrug
Puha da for en omgang. Vi havde hørt at denne røde djævel kom til at sluge temmelig meget strøm og det gør det da vist også. Da vi så de første billeder så vi 8pin grafikkort-strømstikket. Det i sig selv er temmelig voldsomt, da et 6pin strømstik max må overføre 75watt. Geforce8800GTX har to stik samt forbindelsen til bundkortet. Det giver et strømforbrug på mellem 150 og 225watt (185watt) Da HD 2900XT har et 6pin og et 8pin må et betyde et strømforbrug der kan nå højere end 225watt :o
Godt nok ser det ud til at ATi har gjort en masse for at holde strømforbruget nede, men jeg er ærligt talt ikke overbevist. Geforce8800GTX bruger meget strøm, men dette er næsten absurt.
Pointgivning i teknologi og innovation
ATi har vist ikke opfundet den dybe tallerken den her gang. Alt ligner en kopi fra geforce8800-kortet, ja selv udseendet. Men alligvel positivt. Kortet har shader 4.0. pixelshader-ydelsen er i den syge ende og de nye FSAA egenskaber yder faktisk godt og trods en "snyde"-teknik ser det faktisk ganske godt ud. De 512bit ramkredse er også lækkert at se. nVidia's løsning har virket lidt halvvejs da det næste logiske spring fra 256bit næsten måtte være 512bit.
Jeg giver 4point. De nyeste egenskaber som er krydret med en lille smule ny innovation, med et minus-point til et virkelig voldsomt strømforbrug. Det kunne reelt være værre, og må nok indrømme at det allerede nu ligner et grafikkort jeg godt kunne finde på at have i maskinen.