Test: Zotac 8800GTX AMP!

Grafikkort, NVIDIA  d.  22. november. 2007, skrevet af Goaguy 9 Kommentarer.  Vist: 11822 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Zotac
DK distributør: MMD

Innovation/teknologi

Geforce8800GTX er et af de voldsommere grafikkort. Den chip som Geforce8800-serien har kaldes G80, og har 681mio transistorer. For folk der ikke kender til det, svarer det til antallet i 3 dualcore AthlonX2 cpu'er. Denne chip er altså der altså ret meget saft og kraft i. DirectX10 kommer med den nyeste form for grafikbehandling kaldet shadermodel4.0. Den udvider computergrafikkens grænser, så fotorealisme for alvor kommer inden for rækkevidde. 


Geforce8800GTX har derudover 768MB ram. Et skævt tal, der i virkeligheden dækker over at nVidia har koblet yderligere ram kanaler til chippen så den snakker med 12chip på 12kanaler. Det giver mere båndbredde end man tidligere har set, og mere ram end nogensinde før på et single grafikkort til spilbrug. De mange ram vil gøre det muligt at spille i ufatteligt høje opløsninger med lige så ufatteligt mange detaljer. Dog vil dette kræve DX10, Vista samt DX10-kompatible spil, hvilket vi officielt på redaktionen ikke er gået over til endnu.


Det nye og spændende kommer til udtryk herover. Unified Shader gør at flere slags beregninger kan varetages af den samme del i chippen. Det gør absolut ikke chippen mindre, men til gengæld langt mere effektiv, da den altid vil være fuldt optaget. Unified shader kan kun bruges til effekter, og gamle ord som pipelines, ROPs osv. eksisterer stadig i bedste velgående.

Geforce8800GTX bruger fra 32 til 64pixelpipelines. Det kommer an på hvordan den bliver presset. Jo hårdere jo flere. Derudover kan den beregne fuldstædig sindsyge 192Z-pixels per clock og har 24ROPs. Ord der er svære at forstå, men den har væsentlig flere end de fleste andre grafikchips i dag, hvilket giver bedre ydelse.


Derudover har nVidia indført en slags Hyperthreading kaldet GigaThread, som vi kender fra de gamle Intel Pentium 4 cpu'er. Grafikkortet kan arbejde mere flere tråde ad gangen, og bliver demed endnu mere effektiv.


G80-chippens rå ydelse testes herover. Det kaldes Fillrate, og beskriver hvor mange pixels den kan lave i sekundet. Da G80 kan lave op til 64pixelberegninger ad gangen (kaldet 64 pipelines) er det en chip med meget overskud. Dog kan den maximalt lave 24pixels ad gangen(kaldet ROPs). Det lyder som spildte kræfter, men mange effekter bruger flere pipelines ad gangen, og derfor vil det være spild af transistorer at sætte flere ROPs på. Da effekterne er flyttet over på den nye Unified Shader, er pipelinens vigtigste opgave at filtrerere overflader og lave skarpere billeder, og det gøres op til 2.5x hurtigere end tidligere modeller pga. det store overskud. Derfor vil det værre sværere at mærke forskel på om man bruger filtrering eller ej. Vi tester kun kortets evne til at lave overflader, og så har det ”kun” 32 pipelines.


I shadertesten, der tester effekter, havde vi klart forventet noget bedre ydelse. Især når vi tager i betragtning af, at det ikke er et virkeligt scenarie. I den virkelig verden ville Vertexshaderen og den kommende Geometrishader også have plads, hvilket vil betyde lavere ydelse under alle omstædigheder. Men der kan være rigtig mange grunde til den dårlige ydelse. Programmet er ved at være halvgammelt, og 8800GTX fungerer muligvis bedre med nyere effekter baseret på shadermodel 3.0 og DirectX10’s kommende shadermodel 4. På den anden side er det måske virkelighed, da Geforce7950GX2 samlet set har 96shader-processorer, der faktisk ligger ret tæt på 8800GTX’s 128 Unified Shaders.

 

 

Vi har valgt at bruge vores resultater fra et standard GTX-kort. I dette tilfælde Leadtek som vi testede for et godt års tid siden. Disse resultater vil være tæt på identiske med dette 8800GTX-kort fra Zotac.

 

Kortet var mange måder et skridt frem for nvidia, da det kom frem. Unified shader ser ud til at have visse fordele, og chippens kapacitet, sammen med udvidelsen af rammene til 384bit giver det et kæmpe boost. Ud fra teknologien og vores pixeltest, ser det ud til at dette kort er specialiseret i de tungeste effekter. Men man bliver nød til det, for at spare på chippens størrelse, og da man alligvel ikke kan hente rå ydelse, kan man lave flottere effekter ved samme ydelse. Kortet er parat til DirectX10, som gør grafikken meget mere realistisk. Dog er det desværre noget af en strømsluger.

 

 

 

  • PureVideo HD er nVidia’s ord for video-dekodning. Geforce8-serien har selvfølgelig Pure-video-egenskaber,der nu er blev udvidet med en HD-betegnelse . PureVideo beskriver bl.a. muligheden for HD-dekodning der med det nye Digitale TV, HD-DVD’er og BluRay-Diske’er er muligt. Med Geforce8800 er det også muligt at se AACS-beskyttet indhold (kopibeskyttede medier), der tidligere kun har været forbeholdt enkelte grafikkort. Pure-video HD udvider derudover med forbedret støjreduktion(HD noise reduction) og skarpere kanter (HD edge enhancement) http://www.nvidia.com/page/pur...
  • SLi: De største nyere nVidia grafikkort understøtter SLi. Kort fortalt betyder det, at hvis man har et bundkort der er SLi-mærket kan man bruge to ens nVidia-grafikkort, og udnytte deres samlede kræfter på en skærm. Vi snakker om Geforce7100GS og større. Geforce 8800GTX har to SLi-stik. Det er stadig en gåde for os om det er for at hæve ydelsen mellem 2 grafikkort, eller mulighedden for at tilføje et 3. grafikkort.

  • FSAA står for Full Scene Anti Aliasing, og er med til at give en fiktiv højere opløsning end det ellers ville være muligt. En egenskab der især er en fordel på fladskærme der kun har en til to ægte-opløsninger. 4x, står for 4 gange så mange pixels, og det giver sig til syne på skærmen som få eller ingen blinkende pixels, og ingen ujævne og hakkede kanter. Geforce8-serien har derudover flere typer. Den nyeste er CVAA, der udvider den gamle form til 8 og 16x uden at gå på kompromi med billedekvaliteten, og stadig med fornuftig ydelse.
  • Texture-Filtrering Er en egenskab der er på næsten alle grafikkort. Idéen er at man oprindeligt har opbygget computerspillene for den bedste ydelse. For at grafikkortet får mindst muligt at lave, er detaljerne ikke så fine dybt i billedet som forrest. Det gør at overgangene mellem de dele med færre detaljer op til dem med mange, bliver meget tydelig. Og problemet løses med filtrering. Det nyeste hedder Anisotrofisk Filtrering og kan bruges af praktisk taget alle grafikkort efter år 2000. nVidia skulle til at bruge en ny løsning, der giver meget høj kvalitet.
  • Quantum Effects En ny egenskab der kan lave Fysik-effekter sideløbbende med grafikken, takket være den unified shader. Det gør at man reelt ikke behøver et Fysik-kort længere, men det vil også betyde at Fysik’en vil kunne sænke ydelsen på grafikkortet. Men klart et spændende tiltag.



    StrømforbrugGeforce8800GTX strømforbrug var i den højere ende. Især i 2D-miljø brugte kortet ufattelig meget strøm. Mere end 50watt over de mindst strømslugende grafikkort vi har haft. Det er så absolut en del, og for meget, når vi ved at nVidia med bl.a. 7900-serien kunne sænke forbruget til 40-50watt under 8800GTX. I 3D blev vi dog lidt forbavsede. Vi havde virkelig forventet at strømforbruget ville blive skyhøjt, især pga. at kortet har 2strøm stik og at kortet har en virkelig stor grafikchip og hele 12 meget hurtige ram-klodser. På grafen ser det voldsomt ud, men vi havde i virkeligheden forventet vi noget der var værre.
    Strømforbruget vises her.

     

     


  • riska
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-11-2007 01:39:04
    Svar/Indlæg:
    7241/274
    Ok test men hvorfor bruger man ikke den samme driver til at teste kortne med jeg kan godt forstå hvis det er et gammelt kort fra en anden test men man kunne da have brugt samme driver til 8800gtxet som man brugte til 8800gt kortet...


    Goaguy
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-11-2007 07:35:01
    Svar/Indlæg:
    3410/199
    Driverne til 8800GT, 8800GTX og 7950GX2 hentede jeg fra Nvidias hjemmeside ved at indtaste modelnr. på grafikkortet, og så fandt den de der - og det var endda samme dag, jeg hentede alle tre.

    Mit gæt er, at man enten ikke kan bruge samme driver på alle tre kort, eller at Nvidias autodriver-finder ikke er helt optimal 😉


    Anzelz
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-11-2007 09:45:33
    Svar/Indlæg:
    2343/272
    Hvordan mener du at det kommer til sin ret ved høje opløsninger? Ca. 7 fps mere er da nada i forhold til prisforskellen.. Og i det hele taget? I Crysis ligger de helt lige, så der ryger den teori lidt i vasken..
    Savner også lidt kommentarer til de andre testmålinger. Ved ikke om det er en fejl? Bl.a. 7950gx2 i Crysis.

    Ellers dejligt med test af gtx


    Goaguy
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-11-2007 10:11:05
    Svar/Indlæg:
    3410/199
    #3 --> Mit problem er, at jeg lånte det 7950GX2 af en ven, og han var nødt til at få det tilbage, inden jeg kunne nå at lave alle tests'ne på det også. Faktisk er de benchs kørt for flere uger siden.
    Min pointe var nu mere, at de 256 mb ram mere gør forskellen i de høje opløsninger. Men generelt er det ellers svært at konkludere noget, der giver GTX en fordel - specielt prisen taget i betragtning. Det er mere, at de løber stort set lige op i alle benchs, bortset lige fra, når vi kommer op i de højere opløsninger.
    Måske har jeg lavet en kluntet formulering. Det kan jeg kun beklage.


    mbm
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-11-2007 10:42:55
    Svar/Indlæg:
    3746/627
    Jamen er denne test ikke begrænset af cpuén?
    Ville man ikke med en hurtigere cpu kunne så en større forskel?


    Goaguy
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-11-2007 10:48:11
    Svar/Indlæg:
    3410/199
    #5 --> Så vidt jeg ved vil spil som fx Crysis ikke være begrænset af en cpu som min, mens 3dmarks'ne osv. i højere grad vil være det. Der er jo meget forskel på de forsk. benchs.

    Jeg mener - X3: reunion, GL Excess osv - de burde ikke være det. Men hæng mig ikke 100% op på det.
    Du vil garanteret med en hurtigere cpu opnå en større forskel, men jeg vil gætte på, at den procentvis vil være ca. det samme. (Medmindre selvfølgelig, at min cpu er en direkte begrænsning. Burde dog ikke være tilfældet.)


    mbm
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-11-2007 11:03:35
    Svar/Indlæg:
    3746/627
    Ok hvis det er sandt er 8800GTX jo død.


    Goaguy
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-11-2007 11:29:28
    Svar/Indlæg:
    3410/199
    #7 --> Præcis 😉


    john_doe_dk
     
    Elitebruger
    Tilføjet:
    22-11-2007 15:28:07
    Svar/Indlæg:
    303/32
    famme godt jeg fik mit 8800gtx 756 mr udgaven, til 3000 da alle udgaver kostede 4000.

    så helt snydt er jeg ikke blevet, men de yder famme godt de nye 8800gt. Har sagt til mine venner hvad de skal købe, når der begynder at komme kort som faktisk kan købes. 🤣 🤣