Test: Club3D Radeon HD3850

Grafikkort, AMD/ATI d.  14. december. 2007, skrevet af Huddy 16 Kommentarer.  Vist: 12703 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Club3D
DK distributør: DCS

 Ydelse 

Som bekendt er Microsofts nyeste operativsystem, Windows Vista, ved at vinde indpas forskellige steder. Selvom diverse drivers og programmer endnu ikke har det helt godt med Vista, er der ingen tvivl om at det aldrende XP er på vej ud; blandt andet på grund af DirectX10, der udelukkende er kombatibelt med Vista. Derfor har jeg valgt, at teste i dette nye operativsystem. Det skal ske på et eller andet tidspunkt, så hvorfor ikke se fremad nu? Vista er naturligvis også lig med DirectX10 spil, såsom det utroligt hypede Crysis, som vi har valgt at teste i.

Vores testsystem består i denne omgang af:

  Model

Hastighed/Driver

Operativsys Windows Vista Ultimate  
Processor Intel Core 2 Duo E4300 @3006MHz
Bundkort ABit AB9 Pro (p965 chipset) 334MHz FSB (1336QDR)
RAM V-Data pc6400 2*1GB 334MHz @CL4-4-4-12
Grafikkort Club3D Radeon HD3850 Catalyst 7.11
  BFG GeForce8600GTS OC2 ForceWare v. 158.24*
  BFG GeForce8600GTS OC ForceWare v. 158.24
  AMD/ATi Radeon HD 2600XT Catalyst beta*
  Club3D Radeon HD2900GT Catalyst beta

*HD2600XT kører med v 7.11 i CoH, CoD4, Crysis samt Lightsmark, mens 8600GTSOC2 kører med v 163,75 ved samme.

Traditionen tro ligger vi ud med "de syntetiske" benchmarks - og 3dmarks står som altid i første række. Disse programmer er udviklet af Futuremark, og hver version afspejler den grafiske udvikling på det givne tidspunkt, eller et år frem, kunne man næsten fristes til at sige. Der kommer en ny udgivelse hvert eller hvert andet år, som virkelig får de nyeste grafikkort helt i knæ. Vi tester i de 3 nyeste versioner, henholdsvis 3dmark 2003, 2005, samt 2006. 2007 vil snart tilslutte sig, men er altså ikke tilgængelig på nuværende tidspunkt. For at HD2000-serien skal kunne eksekvere disse programmer, skal der hentes en opdateret DLL-fil der skal kopieres ind i Futuremark mappen i System32. Når dette er gjort, kører programmerne upåklageligt.

 

Hold da op - HD3850 overrasker til at starte med, og yder omkring 50% bedre end 8600GTS, med bruddet på 30000 3dmarks i 2003-versionen. I 2006 yder kortet 1/3del bedre end 8600GTS, mens HD2900GT ikke er lige så langt bagude. Men der er ingen tvivl om, hvilket kort der sidder på toppen og griner. Skriv jer bag øret, at vi jo faktisk er oppe og skrabe de luftlag, der normalt tilhører 8800GTS.

Fjerde benchmark i rækken er det nye Lightsmark, som er en OpenGL benchmark, der tester grafikkortenes evner til at håndtere lysindfald og skygger.

 

Det er ganske enkelt utroligt, det her. Vi så hvor ringe HD2900GT klarede sig i Lightsmark da vi testede dette, og man skulle dermed tro, at det også galdt kortet her. Men tværtimod klarer kortet sig rigtig fint. Jeg må tilstå, at jeg ingen forklaring har på resultaterne. Hvis AMD/ATi har optimeret OpenGL-egenskaberne, burde de have sagt det. Men anyway, tallene lyver ikke.

Næste udfordring for vores grafikkort er den nyeste version af Colin McRae, bedre kendt som "DIRT". I kraft af at spillet er splinternyt, er det virkelig flot grafisk, og kan tvinge alle grafikkort i knæ; selv nye mainstream grafikkort har det svært ved blot medium details. Når de anbefalede specifikationer bagpå siger "Graphics card: Geforce 8800 or Radeon x1950", ved vi altså godt hvor skabet står.

 

 Der er simpelthen bare noget med ATi og DiRT - resultaterne giver ikke den store mening. Eksempelvis vinder vi ligefrem ydelse, ved at sætte AA/AF på. Mht. ydelsen ser det bestemt ikke helt ringe ud, når der kommer øjenguf på. Især med 8x AA/AF må alle andre kort for alvor se sig slåede.

Call of Duty 2 kender de fleste nok, da det er et uhyre populært skydespil med masser af action og fornuftig grafik.

 

Ydelsen ser ud til at holde 100%. De 30-40% merydelse ift. 8600GTS holder også stik i CoD2. 

Også den spritnye efterfølger, Call of Duty 4, har vi denne gang fået med ind over. Grafikken er blevet forbedret en del siden 2'eren, og gameplayet er stadig helt i top.

  

Uden AA/AF på, giver HD3850 virkelig baghjul til de andre mainstream grafikkort! Desværre ryger lidt af gassen ud af ballonen, når der for alvor kommer øjenguf på. Men helt bestemt en acceptabel ydelse.

Siden vi også hellere må have noget OpenGL ind over testen, udover den syntetiske Lightsmark, kører vi en gang DoomIII, for at se hvordan det kører. Indrømmet, DoomIII er et aldrende spil; men siden QuakeIV benytter sig af samme grafikmotor, er det er stadig fuldt ud aktuelt.

 

DoomIII bliver spist til morgenmad af grafikkortet, der leverer over 100FPS til at starte med. 8600GTS er langt bagude, mens HD2900GT følger rimeligt med. Men det eneste tidspunkt, hvor HD3850 ikke vinder suverænt, er med 8x AA/AF på.

Den sidste DirectX 9 test består af Company of Heroes, som er blevet uhyre populært, og har fået høstet enormt gode anmeldelser. Selvom der er kommet en DirectX 10-patch til spillet, har jeg valgt at køre det i DX9, da det er dét spillet oprindeligt er skrevet i.

 

Så er der næsten dobbelt op på ydelse, ift. 8600GTS, i det ellers nVidia-sponsorerede spil. HD2900GT følger ellers også godt med igen.

Nu står den endelig på DX10, i form af Crysis. Og siden spillet næppe behøver nogen introduktion, vil jeg blot lade resultaterne tale for sig selv.

 Crysis er, som de fleste nok er klare over, et utroligt krævende spil. I low klarer mainstreamgrafikkortene sig alle rimelig fornuftigt. Men lige så snart detaljerne står på Medium, begynder kortene at få det svært. HD3850 klarer sig dog lige den tand bedre end de andre kort, der gør at spillet kører særdeles godt på medium detaljeniveau, hvor de andre hoster lidt afsted i nogle passager.

Overclocking

Man må sige, at HD3850 har gjort indtryk indtil videre. Mon der endda også er gemt et godt overclockpotentiale i kortet?

        

Det er ikke det helt store, der er at hente i kortet. Men alligevel gør overclocket dog, at vi bryder de 10000 3dmarks, så det er da værd at tage med.
Det skal dog lige siges, at jeg kunne tvinge omkring 20MHz mere ud af GPUen, og noget lignende med rammene, hvis jeg skruede blæseren op på maksimal styrke med RivaTuner, hvilket gav en load temp på bare 57 grader(!). Men da denne spændingsforøgelse til blæseren også medførte, at kortet lød som en støvsuger, er det ikke noget jeg kan anbefale. Men man kan sige, at der er lidt mere at hente, hvis man skifter til en bedre køler. Derudover skulle det også være muligt at slå PowerPlay fra ved flash af BIOS, så spændingerne til GPU er mere stabile, så man kan overclocke mere. Desværre er der i skrivende stund ingen BIOSer ude, så vi kan efterprøve dette. Men det er da også lidt synd at slå så god en feature fra, et eller andet sted...

CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 00:09:23
Svar/Indlæg:
3394/170
Lækkert kort, bruger mindre strøm end ATI's gamle mainstrame og mindre end 8600GTS som koster samme og har ydelse der langt bag efter ATI's..

Og så kan få en sapphire udgave til 999 kr!!!


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 00:51:55
Svar/Indlæg:
3233/128
Endelig kan man ånde lette op. ATI er tilbage på rette krus med et stærkt mainstreamkort som står helt alene i klasse. Tror der bliver solgt en del kort som må lune lidt i kassen hos DAAMIT. Jeg har altid været ATI mand, men at der er konkurrence er det vigtigste.... 🙂


Dude
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 04:33:51
Svar/Indlæg:
581/1
"Alt i alt, et wollah sygt gangsta grafikkort, direkte fra 3D Club'en. Vi kvitterer med en ornli' syg guldaward - blingbling, tjtjing"

God stil der 😀

Jeg sidder hver gang jeg læser tests af det skide kort, og ærgrer mig over at jeg føler det nødvendigt at satse på mere ram, og derfor må ofre pengene på et 3870. Helt seriøst får man jo ornli syg ydelse for pebernødder, især hvis man køber det hos Komplett til en tusse.

Finfin test btw. Dog mangler der nogle oplysninger om opløsninger i en del af graferne. Fandt dog nogle hvorpå der stod 1280x1024, og gik så ud fra at alle var kørt i den opløsning.


Holst83
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 08:38:36
Svar/Indlæg:
39/8
er der nogle der ved, hvordan det yder i forhold til 8800 GT ?


CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 08:48:42
Svar/Indlæg:
3394/170
#4 Yder en "del" mindre, koster også det halve og så kan du jo bare købe 2 og kører crossfire..


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 10:52:31
Svar/Indlæg:
14079/622
->#3

Du har ret i, at der mangler oplysninger på nogle af graferne ja.
Alle tests er kørt i en opløsning på 1280*1024, da det anses for den mest gængse opløsning at køre i.
Men jeg er godt klar over, at en opløsning som 1680*1050 bliver brugt ret meget efterhånden. Så denne opløsning vil sandsynligvis også tilslutte sig, når jeg skifter testsystem her til Januar. :yes:

->#4

I næste test, hvor HD3850 så vil blive brugt som sammenligning, kommer 8800GT også med på graferne. Så der kan du jo se. 🙂


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 11:36:03
Svar/Indlæg:
2343/272
Hehe ordentlig syg test 🙂


koenigimus
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 12:21:11
Svar/Indlæg:
202/9
Det er det eneste mainstream kort på markedet p.t. alt andet bliver banket 100% i pris/ydelse i mainstream prisklassen. Dvs. 700-1200 kr.

Hvis ATI lige får styr på Crysis optimeringen, er det et endnu mere suverænt kort til pengene.

Efter min mening er det dog også atis eneste perle lige nu. Snakker vi 3870, så kan man ligeså godt købe 8800GT, der dog ikke rigtig kan skaffes.


Jailhouse
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 16:10:47
Svar/Indlæg:
29/1
God test dér. Har selv købt et Sapphire 3850 og jeg kan kun bekræfte testens konklusion og sige at det er bang for buck. Med min OC 4300 til 3200Mhz og OC 3850 så scorer jeg 10500 i 3d Mark 06. Udmærket når man tænker på at processor og grafikkort tilsammen koster mindre end et 8800GT. Kører i BioShock alt i max (endda også global lighting) i 1680x1050 uden det mindste framedrop. Det er sgu imponerende og det samme er billedet med alle andre spil, undtagen Crysis. Håber driverne kommer efter det.

Men bestemt anbefalelsesværdigt hvis du fx. har et 7900GT i forvejen og gerne vil have et mærkbart boost til de nye spil.


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 20:26:42
Svar/Indlæg:
3485/76
#0 jeg vil have dit job emillos 😛

all and all, this is another KICK ASS PRODUCT 😀


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 20:29:53
Svar/Indlæg:
7263/260
Good work Emillos! 😛

fed artikel ..


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2007 13:35:12
Svar/Indlæg:
5891/423
#7 Det hedder Ornli syg gangsta test 🤣


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
15-12-2007 14:15:49
Svar/Indlæg:
440/3
Fin test. Dog er skriftfarven øverst i Lightsmark-billedet lidt dårligt valgt. Kunne man evt. skrive tallene inde i søjlerne i stedet?
Desuden undrer jeg mig lidt over, at Call of Duty 2 kører langsommere end Call of Duty 4... Er dette helt normalt eller er 2'er-testen kørt i højere opløsning?


#14
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2007 20:55:03
Svar/Indlæg:
4657/53
jeg havde lige lidt dele og ville så lige bruge dem til noget fornuftig .
Så jeg købte sapphire 3850 til 999 bobs.
Jeg var noget overrasket over hvad den kunne og så til sølle 1000 kr .

Eneste minus jeg lige kan finde er at den blæser larmer lige rigligt og så bliver den 83 grader varm ved lidt COD 2.
Og det var lige meget om siden var på eller ej.

Så kan man jo sige at jeg har sarte øre . men det larmer så meget at den overdøver en Amd box køler på full speed .

Så der skal nok lige bruges lidt penge på en anden køler .
Men ellers er det et kup .


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2007 16:55:41
Svar/Indlæg:
14079/622
Tak gutter. 🙂


->#13

Du har helt ret. Ikke alle resultaterne fremgår lige tydeligt pga. farven på skriften. Det kan godt være, at jeg skal til at flytte dem ind i selve søjlen.
Mht. CoD4, tror jeg bare, at grafikken er blevet optimeret en hel del, så det ikke kræver mere, trods grafikken er blevet pænere. Begge benchmarks er kørt i 1280*1024.

->#14

Jeg skal ikke kunne sige, hvorvidt der er forskel på de enkelte modeller. Men køleren på Club3D'et er i hvert fald super.


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2007 03:53:50
Svar/Indlæg:
2175/21
den nye mid-end konge til de fleste normale brugere...hvilke der er få af herinde :D