Test: Club3D Radeon HD3850

Grafikkort, AMD/ATI d.  14. december. 2007, skrevet af Huddy 16 Kommentarer.  Vist: 12741 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Club3D
DK distributør: DCS

Konklusion

Så er vi ved vejs ende, og skal give Club3D og AMD/ATi's udspil på mainstreammarkedet en dom.
Til at starte med, vil jeg gerne sige, at det har været en sand fornøjelse, at have kortet i min maskine. Radeon HD3850 virker som et virkelig fuldendt produkt, hvor der ingen hjørner er, der skal slibes væk. Alt fra kortets strømforbrug og støjniveau til ydelsen, har været bedre end forventet - og der er en helhed ved kortet, som vi eksempelvis ikke så ved HD2900GT til samme pris. Lad os tage en opsummering i de respektive kategorier...

 

Innovation/Teknologi: 5

Det er yderst sjældent, at vi på Hardware-TEST giver et 5-tal i denne kategori. Men ikke desto mindre, synes jeg faktisk, at dette grafikkort har fortjent karakteren fuldt ud. Som jeg lagde ud med at sige i introduktionen, er der ikke så meget revolutionerende over RV670, som er GPU'en kortet benytter sig af. Men selvom AMD/ATi ikke har revolutioneret, har de tilgengæld evolutioneret i dén grad. Det grøn-røde hold har formået at skære over halvdelen af strømforbruget væk ift HD2900XT, men har samtidig bibeholdt en rigtig god ydelse, hvilket ydelse/watt-grafen skildrer. Derudover har kortet 256bit bus, det nye DirectX 10,1, Unified Video Decoder, PowerPlay, samt understøttelse for CrossFire med 4 GPU'er. Sådan skal det bare gøres!

Design: 5

Bliver det meget bedre end det her? Jeg har svært ved at tro det! Køleren og blæserstyringen er i sandhed fantastisk, og kortet høres i store træk ikke, selv i low-noise systemer. At AMD/ATi har brugt ren kobber til køleren trækker også op, da dette er med at øge kølerens effektivitet; og så ser det også langt bedre ud end aluminium. Eneste ankepunkt er, at selve kortet er en anelse langt. Men dette vil jeg ikke lade trække ned, da det ærlig talt ikke generer mig overhovedet.
5 point gives for et stille ræverødt kort, med kobberglans over sig.

Bundle/Tilbehør: 3

Bundlen i sig selv er slet ikke fantastisk, men alligevel tilstrækkelig. Der medfølger en driverCD, HDMI- og VGA omformere, en Crossfire bro og en TV-out dongle. Altså det man skal bruge, uden alt muligt junk. Alligevel så jeg gerne, at Club3D smed en 6-pin><Molex omformer med i kassen også, til de der har nogle halvgamle PSU'er i deres maskiner.

Software: 4

Det controlcenter der er tilknyttet hele HD2000-serien er virkelig behageligt og overskueligt at arbejde i. Tidligere illustrationer var også svære at tyde, og så var programmet utroligt tungt. Jeg synes faktisk at ATi har fået rettet op på de fleste af skavankerne. Det er godt nok ikke så flot opbygget. Men hellere det end at det er langsomt. At AMD/ATi yderligere har implementeret en overclock-funktion i driveren, er bare superfedt. På den måde slipper man for 3. parts software.

Ydelse: 5

Her er jo ikke tale, om et decideret highend grafikkort. Men prisen og de tilhørende modstandere taget i betragtning, yder kortet virkelig godt. Og hvor et kort som HD2900GT havde nogle svage punkter, er ydelsen god hele vejen rundt med HD3850. 30000 3dmarks i 3dmark2003, samt knap 10000 3dmarks i 2006-versionen taler sit tydelige sprog - ydelsen er lige i skabet. Cirka i samme stil som 8800GTS.

Pris: 4

Med sine 1200 kroner, er Club3D's HD3850 mere end bare et kig værd. Der er tale om seriøs kick-ass til prisen, og vore kollegaer hos THG har da også udnævnt HD3850 til at være det grafikkort, der yder bedst til prisen. Eneste grund til, at kortet fra Club3D næsten ikke ryger op igennem loftet i vores ratingsystem er, at der findes lidt billigere HD3850 kort derude.

Alt i alt, et wollah sygt gangsta grafikkort, direkte fra 3D Club'en. Vi kvitterer med en ornli' syg guldaward - blingbling, tjtjing!

 


UK Summary

We’ve finally reached the end of the road, and it’s time to pass verdict to Club3D and AMD/ATI’s new foray into the mainstream video card market. It’s been a pleasure having the video card installed in my own rig. The Radeon HD3850 is an excellent and uncompromising piece of hardware. Everything including power consumption, noise level and performance has exceeded my expectations. The product just seems better thought out than for example the HD2900GT which was similarly priced. Without further ado, lets proceed with the scores.
Innovation / Technology – 5 points
A maximum score in this category is seldom achieved at Hardware-TEST. Today’s reviewed product has really earned the best score we can possibly award it. The RV670 graphics core is an evolutionary step forward from its predecessor. The power consumption compared to the HD2900XT has been halved, while maintaining excellent performance. This comes across very clearly in the performance-per-watt graphic. The memory is accessed through a 256bit wide bus, it utilizes the new DirectX 10.1, has the Unified Video Decoder technology, PowerPlay as well as CrossFire support for 4 GPU’s. It’s just a great piece of hardware.
Design – 5 points
I doubt that the video card design could be improved upon much with current technology. The cooling solution and fan control work fantastic. The presence of the video card can hardly be heard, even in a low-noise system. AMD/ATI has opted to use a solid copper solution for the heat sink, improving its efficiency compared to traditional solutions. It also just looks way cooler than an aluminum heat sink. Some might find the card too long, but as this doesn’t bother me at all, I won’t let that affect its score. 5 points is duly awarded to the fox red copper carrying video card.
Bundle / Accessories – 3 points
The included bundle is satisfactory, but nothing too impressive. Included with the purchase are; a driver CD, HDMI and VGA converters, a CrossFire bridge and a TV-out dongle. Everything immediately needed is present, without any excess junk. Club3D could have included a 6pin to molex converter, for those customers with aging power supplies.
Software – 4 points
The control center used with the HD2000 is very comfortable and easy to use. Earlier editions of the control center were more difficult to use and used more system resources. ATI have rectified most problems with the software. It is not terribly pretty, but I prefer performance to looks. AMD/ATI has included overclocking functionality in the driver, which is very easy to appreciate, as this removes the need for 3rd party software.
Performance – 5 points
While not an obviously high end graphics device, but considering pricing and the current competition the performance is amazing. While the HD2900GT had a few sore spots, the HD3850 is an excellent all-round performer. Benchmark scores of 30,000 points in 3Dmark 2003 and almost 10,000 points in 3Dmark 2006 speaks clearly of its performance potential. The performance is roughly the same as that of the NVIDIA 8800GTS.
Price – 4 points
With a price of only 1,200 DKK, the Club3D HD3850 is definitely worth a look. This is some serious performance considering its cost. The HD3850 was declared by THG as the number one video card in a performance to cost review. The only reason that the price score isn’t maxed out, is that other HD3850 video cards are available at lower cost than the one reviewed today.
In summary, the Club3D is a fantastic graphics card, and is awarded our golden award, which is only offered to the best of the best.
 



Test: Club3D Radeon HD3850
Innovation / Teknologi5
Bundle - Tilbehør3
Design - Layout5
Software - BIOS4
Ydelse5
Pris4
Samlet86%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here
CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 00:09:23
Svar/Indlæg:
3394/170
Lækkert kort, bruger mindre strøm end ATI's gamle mainstrame og mindre end 8600GTS som koster samme og har ydelse der langt bag efter ATI's..

Og så kan få en sapphire udgave til 999 kr!!!


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 00:51:55
Svar/Indlæg:
3233/128
Endelig kan man ånde lette op. ATI er tilbage på rette krus med et stærkt mainstreamkort som står helt alene i klasse. Tror der bliver solgt en del kort som må lune lidt i kassen hos DAAMIT. Jeg har altid været ATI mand, men at der er konkurrence er det vigtigste.... 🙂


Dude
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 04:33:51
Svar/Indlæg:
581/1
"Alt i alt, et wollah sygt gangsta grafikkort, direkte fra 3D Club'en. Vi kvitterer med en ornli' syg guldaward - blingbling, tjtjing"

God stil der 😀

Jeg sidder hver gang jeg læser tests af det skide kort, og ærgrer mig over at jeg føler det nødvendigt at satse på mere ram, og derfor må ofre pengene på et 3870. Helt seriøst får man jo ornli syg ydelse for pebernødder, især hvis man køber det hos Komplett til en tusse.

Finfin test btw. Dog mangler der nogle oplysninger om opløsninger i en del af graferne. Fandt dog nogle hvorpå der stod 1280x1024, og gik så ud fra at alle var kørt i den opløsning.


Holst83
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 08:38:36
Svar/Indlæg:
39/8
er der nogle der ved, hvordan det yder i forhold til 8800 GT ?


CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 08:48:42
Svar/Indlæg:
3394/170
#4 Yder en "del" mindre, koster også det halve og så kan du jo bare købe 2 og kører crossfire..


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 10:52:31
Svar/Indlæg:
14079/622
->#3

Du har ret i, at der mangler oplysninger på nogle af graferne ja.
Alle tests er kørt i en opløsning på 1280*1024, da det anses for den mest gængse opløsning at køre i.
Men jeg er godt klar over, at en opløsning som 1680*1050 bliver brugt ret meget efterhånden. Så denne opløsning vil sandsynligvis også tilslutte sig, når jeg skifter testsystem her til Januar. :yes:

->#4

I næste test, hvor HD3850 så vil blive brugt som sammenligning, kommer 8800GT også med på graferne. Så der kan du jo se. 🙂


Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 11:36:03
Svar/Indlæg:
2343/272
Hehe ordentlig syg test 🙂


koenigimus
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 12:21:11
Svar/Indlæg:
202/9
Det er det eneste mainstream kort på markedet p.t. alt andet bliver banket 100% i pris/ydelse i mainstream prisklassen. Dvs. 700-1200 kr.

Hvis ATI lige får styr på Crysis optimeringen, er det et endnu mere suverænt kort til pengene.

Efter min mening er det dog også atis eneste perle lige nu. Snakker vi 3870, så kan man ligeså godt købe 8800GT, der dog ikke rigtig kan skaffes.


Jailhouse
 
Overclocker
Tilføjet:
14-12-2007 16:10:47
Svar/Indlæg:
29/1
God test dér. Har selv købt et Sapphire 3850 og jeg kan kun bekræfte testens konklusion og sige at det er bang for buck. Med min OC 4300 til 3200Mhz og OC 3850 så scorer jeg 10500 i 3d Mark 06. Udmærket når man tænker på at processor og grafikkort tilsammen koster mindre end et 8800GT. Kører i BioShock alt i max (endda også global lighting) i 1680x1050 uden det mindste framedrop. Det er sgu imponerende og det samme er billedet med alle andre spil, undtagen Crysis. Håber driverne kommer efter det.

Men bestemt anbefalelsesværdigt hvis du fx. har et 7900GT i forvejen og gerne vil have et mærkbart boost til de nye spil.


lumske
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 20:26:42
Svar/Indlæg:
3485/76
#0 jeg vil have dit job emillos 😛

all and all, this is another KICK ASS PRODUCT 😀


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2007 20:29:53
Svar/Indlæg:
7263/260
Good work Emillos! 😛

fed artikel ..


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2007 13:35:12
Svar/Indlæg:
5891/423
#7 Det hedder Ornli syg gangsta test 🤣


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
15-12-2007 14:15:49
Svar/Indlæg:
440/3
Fin test. Dog er skriftfarven øverst i Lightsmark-billedet lidt dårligt valgt. Kunne man evt. skrive tallene inde i søjlerne i stedet?
Desuden undrer jeg mig lidt over, at Call of Duty 2 kører langsommere end Call of Duty 4... Er dette helt normalt eller er 2'er-testen kørt i højere opløsning?


#14
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2007 20:55:03
Svar/Indlæg:
4657/53
jeg havde lige lidt dele og ville så lige bruge dem til noget fornuftig .
Så jeg købte sapphire 3850 til 999 bobs.
Jeg var noget overrasket over hvad den kunne og så til sølle 1000 kr .

Eneste minus jeg lige kan finde er at den blæser larmer lige rigligt og så bliver den 83 grader varm ved lidt COD 2.
Og det var lige meget om siden var på eller ej.

Så kan man jo sige at jeg har sarte øre . men det larmer så meget at den overdøver en Amd box køler på full speed .

Så der skal nok lige bruges lidt penge på en anden køler .
Men ellers er det et kup .


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2007 16:55:41
Svar/Indlæg:
14079/622
Tak gutter. 🙂


->#13

Du har helt ret. Ikke alle resultaterne fremgår lige tydeligt pga. farven på skriften. Det kan godt være, at jeg skal til at flytte dem ind i selve søjlen.
Mht. CoD4, tror jeg bare, at grafikken er blevet optimeret en hel del, så det ikke kræver mere, trods grafikken er blevet pænere. Begge benchmarks er kørt i 1280*1024.

->#14

Jeg skal ikke kunne sige, hvorvidt der er forskel på de enkelte modeller. Men køleren på Club3D'et er i hvert fald super.


[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2007 03:53:50
Svar/Indlæg:
2175/21
den nye mid-end konge til de fleste normale brugere...hvilke der er få af herinde :D