Test
Testmaskinen består af :
Intel D5400XS Skulltrail m. BIOS 1956
2x QX9775 cpu, S771
BFG 8800GTS 320MB
2x2GB DDR2-800 ECC Buffered
1000W Enermax PSU
2x 74GB Raptor i raid 0
Køling:
Zalman CNPS9500AT, luftkøling
8 kerner, raptordiske og 8800 grafik giver 5.9 i Vista index - hvis du var i tvivl
Programmer:
3Dmark03
3Dmark06
Cinebench10
SuperPI
DVDshrink
Sisoft Sandra
Windows Vista Ultimate 64bit
Windows XP Pro 32bit
Strømforbrug
Nu har jeg sat en 1000W PSU til for at være på den sikre side mht at kunne levere ampere nok til de to cpu'er. Så melder spørgsmålet sig naturligvis, hvor meget energi skal der til at brødføde systemet. Jeg har haft gang i Prime95 endnu en gang. Denne gang med 8 samtidige afviklinger af programmet på hver sin kerne. Det sætter man i programmet ved hjælp af Affinity parameteren der kan gå fra 0-7 i dette tilfælde.
Måleren kommer op lige under 360W, og det er vel at mærke for hele systemet inklusive bundkort, grafik osv. Man kan godt forestille sig at man med 4 GPU'er i systemet også, plus lidt overclocking kan runde 1000W ret hurtigt.
Systemtest
Som det kan ses af ovenstående billede har jeg haft en Win XP 32bit installeret. Grunden til det var et lidt underligt resultat i Cinebench testen på OpenGL, og så vil Vista ikke lege med PCmark05.
PCmark05
Nok ikke den bedste måde at starte ud på, eftersom PCmark testen ikke kan udnytte 8 kerner. Men jeg ville alligevel lige se hvad der skete.
Ganske middelmådigt taget i betragtning hvor meget cpu kraft vi har til rådighed. Faktisk vil jeg mene at det mere er de hurtige diske testen reagerer på end multicore cpu'erne. Så ved du det. Så længe du ikke skal multitaske er Skulltrail altså spild af penge. Køb hellere et par hurtige harddiske.
SuperPI 1M
Dette er en enkeltkernet test men den viser noget om regnekraften i hver enkelt cpu kerne.
En smule langsommere end QX9770, men det skyldes helt sikkert de temmelig sløve ram på Skulltrail. Der er lidt mere skub i et par DDR3-1333 end DDR2-800. 15sek er dog stadig en meget flot tid på 3.2GHz, og den enorme mængde cache spiller helt sikkert ind. Der er samlet 24MB cache til rådighed i de to cpu'er. Der er altså mere intern hukommelse i de to processorer end der var ram i min første PC - en Pentium100 med 16MB EDO. Lidt vildt at tænke på.
Så skifter vi over til Windows Vista 64bit. Den overvejende grund er at der er 4GB ram til rådighed, og et 32bit styresystem kan kun adressere 3GB. Mit håb er også at der vil være en lidt højere ydelse på 64bit når der skal multitaskes.
Cinebench 10
Og multitaskes det skal der i Cinebench, hvor billedrenderingstesten kan bruge alle de kerner du kan smide efter den.
Gabba gabba hey...hvor er der bare smæk på drengen. Dobbelt op på cpu power giver her dobblet op på ydelse. Lad os da straks kaste malurt i bægeret, for det lader ikke til at OpenGL testen kører specielt godt på Vista64. Det fik jeg bekræftet ved at køre samme test på Windows XP32 systemet hvor scoren kom op på 5890 point. Til gengæld var multi-cpu testen nede på 20084 point, og altså lidt dårligere end Vista64. Måske det ideelle system så er en 64bit XP ! - det havde jeg desværre ikke tid til at afprøve. Skal vi finde noget andet interessant at pege på så er det at vi er langt fra en 8 dobling af cpu kraften ift testen kørt med en enkelt kerne. Vi kan aflæse en forbedring på 6.12 gange under multiprocessor speedup. I gamle dage havde man en tommelfingerregel der sagde at i flerkernede systemer fik du kun 50% mere ydelse ud af at have to cpu er i. Det forhold gælder åbenbart stadig.
DVDshrink
Dette program kan også bruge multicore cpu'er, men som det kan ses på belastningsmåleren i Vista så er det åbenbart kun til og med 4 kerner. Ikke desto mindre kommer denne prøve godt ud af starthullerne, måske fordi systemet stadig har 4 kerner til rådighed til at holde resten af systemet kørende.
Vi ender med næsten at halvere tiden ift et system med en QX9770 cpu. Det er da ikke helt skidt. Som ventet er der altså noget at hente hvis du har mange multimedieopgaver.
Vi skal selvfølgelig også se om platformen kan bruges til at afvikle 3D spil. Jeg har ikke haft mulighed for at køre SLI, så i må nøjes med et enkelt 8800GTS grafikkort. Resultaterne skal tages med et gran salt, da de resultater jeg sammenligner med er lavet på et Windows XP 32bit system.
3Dmark03
Denne test udnytter ikke multicores ret godt, så man skal ikke forvente mirakler.
De udebliver da også, men testen fortæller os lidt om ydelsen på lidt ældre spil, og det er altså ikke en god investering med et Skulltrail board hvis du skal spille HalfLife.
3Dmark06
Her er der lidt mere at hente, og specielt interessant er det at testen har en separat cpu score.
Som det ses kan der ikke vrides mere ud af et stakkels 8800GTS grafikkort, men til gengæld er der masser af cpu kræfter til SLI eller Crossfire. Der er i hvert fald ingen der skal påstå at testen i denne omgang var cpu begrænset.
Til sidst får i lige resultatet for Crysis cpu benchmark.
Crysis CPU
Jeg har valgt at tage det med selv om det ikke er et særligt flatterende resultat. Det skyldes helt sikkert forskellen på XP32 og Vista64, og det er tydeligt at Vista64 godt kan tåle en driveroptimering eller to. Hvorvidt der er forskel på DX9 vs. DX10 vil jeg ikke gøre mig klog på.
Overclocking
Det er jo næsten hjernedødt. Som udgangspunkt er overclocking jo en måde at få en billig processor til at køre lige så hurtigt som en dyr, og helst overgå den. Så at tage det dyreste af dyre og fyre ekstra op under det kan synes lidt langt ude. Omvendt så vil jeg da mene at hvis man har lagt kassen for et Skulltrail setup, så er det næsten påkrævet at man finder ud af præcis hvor meget ydelse man kan få for pengene.
Som jeg har sagt et par gange undervejs så er rammene ikke specielt OC venlige. Divideren ligger i forvejen på 1:1, og da Intel systemer ikke tillader en divider der er lavere så kommer vi ikke ret højt op i fsb før systemet strejker. Omkring 425MHz bliver det ustabilt, men så er det jo godt at QX modellen har ulåst multiplier.
Omkring 4.2GHz ligger systemet på et stabilt leje, og Vcore ligger på 1.3875. Der er altså masser af kræfter til overs hvis man vil rode med at installere vandkøling, eller det der er værre. 4.5GHz er bestemt inden for rækkevidde. Her ses SuperPI med en tid på 11½ sekund. Det er pænt hurtigt, og forestil dig så at du har otte sådanne kraftkarle til din rådighed.
Cinebench kan også vise hvad der sker for multitasking effektiviteten.
Vi sniger os over imponerende 30000 point i multicore testen, men samtidig viser min strømmåler et forbrug på 487 Watt når alle otte kerner trækker strøm. Ubehageligt greb der. Temperaturen i værelset steg fra 19 til 24 grader på de to timer jeg brugte på at overclocke. Det er voldsomme sager det her.