Test: Shuttle XPC SP35P2 3500 Pro Prima Series

Barebones d.  15. maj. 2008, skrevet af NoNig 10 Kommentarer.  Vist: 12030 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Shuttle
DK distributør: Interdata.dk

Test og overclocking

Dejligt. Pakken ankom, jeg pakkede den nysgerrigt ud og satte strøm til. Da jeg tændte den var den klar til kørsel. Det hele var installeret og jeg skulle blot installere et par opdateringer der var kommet inden for de seneste par dage. Straks fik jeg smidt div. testprogrammer og spil på harddisken og var umiddelbart efter klar til at køre de første tests. Ganske som i den forrige artikel, var barebonen ganske stille at arbejde ved men så snart der kom lidt pres på, skruede blæserne op for hastigheden og systemet blev lidt mere støjende.

Ligesom i den forrige artikel, har jeg valgt at sammenføre resultaterne fra overclocking-delen med det alm. test-afsnit. Jeg vil løbende præsentere resultaterne og kort diskutere dem. Jeg vil, indledningsvis, dog gerne gøre opmærksom på visse problemer med overclock-afsnittet. I den forrige test benyttede jeg min egen Q6600, den "berygtede" B3-revision. Den clockede uden problemer op til 3.0 GHz og jeg havde helt klart følelsen af, at med en smule trimmen, kunne jeg sagtens komme højere. Nu har jeg jo naturligvis tjekket nettet lidt, og resultaterne varierer meget. Især når der sidder en Q6600 i maskinen. Der lader ikke til at være den store sammenhæng mellem B3- og G0 revisioner, men derimod mere hvad der ellers sidder i computeren. Jeg opnåede da også det bedste resultat ved en fin balance mellem blæserhastighed, spænding, og installerede enheder. Folk lader til at have ramt alt mellem 2.7 GHz og så langt som om til 3.6 GHz endog længere. Jeg må da også indrømme, til min store ærgrelse, at det lader til at have været de præmonterede RAM der begrænsede mig i dette tilfælde. Ikke desto mindre, så er jeg oprigtig talt en smule imponeret over resultatet på 3.30 GHz, men jeg er til gengæld ikke tilfreds med de 904 MHz DDR og slappe timings på RAM. Der vil givetvis, være en del at hente ved at investere i entusiasthukommelse, og så falder idéen lidt med det prækonfigurerede system.

Men nok snak. Lad os få smidt de obligatoriske tal på, og se hvad der sker. Jeg har, for sjov skyld, medtaget resultaterne fra forrige test. Nu ved jeg godt, at der er kommet et par opdateringer og et par nye Catalyst-drivere til i mellemtiden. Men ikke desto mindre, så kan vi her se hvad vi vinder ved:

- Catalyst 8.1 vs. 8.4
- Windows Vista 32 bit vs. 64 bit
- OCZ SLi ready RAM vs. takeMS RAM
- Lidt mere overclock til folket

Ovenstående er i regelen alt for mange variable til at konkludere noget endeligt, men man få et fingerpeg, især ved standardindstillingerne, om hvad der er vundet ved overclock og lidt trimmen.

Testmaskinen består af :

Shuttle XPC SP35P2 Pro (bios: released 2008/02/18)
Intel Core 2 Quad Q6600@ 2.4 GHz (3.30 GHz ved overclock) G0
PowerColor Radeon HD 3870 - Cat. 8.4
2x 2 GB 800 MHz DDR (904 MHz DDR ved overclock) takeMS PC2-6400 6.6.6.18 2T, 1.800 mV
1x 750 GB Samsung SpinPoint F1 HD753LJ, 7.200 rpms, 32 MB, S-ATA 300.
Microsoft Windows Vista Home Premium (engelsk) 32 bit SP1.

Programmer:
3Dmark06
3Dmark05
3Dmark03
Crysis patch 1.2 - 32 bit, DX10, 1024x768/NoAA, 3 loops, kl. 12. Low, Medium, High og Very High, resultater er afrundet til nærmeste hele antal FPS.
En lille "fordelagtig" overraskelse (ja, du læste rigtigt!)


 

En god omgang PCmark05, lige for at fastslå den omtrendtlige ydelse, under blandede forhold ("kontor"-programmer). Jeg ville nok kalde det for "dagligdags"-brug for den gennemsnitlige nørd. Der er noget rendering af video-/billedfiler, hjemmesider, ZIP-filer og jeg ved snart ikke hvad. Det er, om noget, det program der gennemgår de fleste af computerens funktioner og spytter en enkelt og letfordøjelig score ud, i den anden ende. Som vi kan se, placerer vores to overclockede systemer sig i toppen. Henholdsvis 10.392 point og 8.849 point. Det ene system kører ved 3.30 GHz og det andet ved 3.0 GHz - derudover, er der i regelen ikke den store forskel ud over 32 bit. vs. 64 bit. Der er sket nogle ændringer, når vi kigger på standardindstillingerne til gengæld. Det kunne nemt se ud som om, at det nye system næsten kommer op på siden af det gamle overclockede system. Det er lidt spøjst, da den eneste forskel er typen af RAM og 32 bit vs, 64 bit. Teoretisk set, burde den gamle test levere de bedste tal hér, da harddisken dér, er den lidt hurtigere 1 TB udgave af Samsungs Spinpoint F1 diske. Altså, den med de helt afsindige 32 MB cache og 1.000 GB lagerplads. Hvorom alting er, så er der en tydelig forskel i ydelse ved overclock. Hvis vi skal sætte %-tegn på, så giver det rundt regnet 26 % "gratis" ekstra ydelse. Den eneste investering er lidt højere elregning og så noget tid med at nørkle lidt med de forskellige indstillinger. Jeg er fuldstændig overbevist om, at sad der bedre RAM i, så ville vi kunne presse endnu mere ydelse ud af systemet. Faktisk, så svarer overclocket på 3.30 GHz, til en ekstra hastighed på 37 % - Jeg har dog været nødt til at give rammene løse tøjler, og køre dem ned i hastighed. Men uanset hvordan man vender og drejer det, så kører denne Shuttle XPC SP35P2 3500 Pro, åbenbart bedre end den forrige jeg havde til test - Jeg skyder skylden på softwaren/opdateringer.

 

Ye good ol'e 3Dmark03, giv os et vink om den sande vej. Igen, ikke den store overraskelse. Selv med overclock, ser det ud til at vi har nået det marginale maksimum for dette benchmarkprogram. Der er "kun" hentet omkring 4,8 % ekstra ydelse hér. Der skal andre midler til, hvis man vil vinde de store konkurrencer. Om end ikke andet, så er det da betryggende at vide, at der er en jævn ydelse over hele linjen hér.

 

3Dmark05, har ligeledes et par år på bagen. Det er dog nemmere at differentiere ydelsesforskellene. Det er faktisk direkte aflæseligt, at der er omkring 28-29 % ekstra ydelse ved dette overclock alene. Såfremt man har tid og lyst til det, er det bestemt en overvejelse værd, at tænke på tweak og overclock af grafikkortet. Men vælger man dén udvej, skal man være forberedt på blæserstøj. Men dén vender vi lige tilbage til senere...

 

3Dmark06 er nok det mest nutidige testprogram vi har... foruden 3Dmark Vantage - som jo er helt nyt. Forskellen på overclock og standard er lige under 9 %. Ikke just imponerende, men 3Dmark06 er ligeledes meget glad for råydelse fra div. grafikkort. Så hvis man vil stige i graderne, skal man fokusere dér. Samtlige af kørte tests blev afviklet uden problemer. Det bekymrende er forskellen mellem de 3.0 GHz og 3.30 GHz. Vi taler godt nok "kun" om 300 MHz på CPU'en til forskel, men det siger til gengæld også lidt, at en FSB på 333 MHz er mere interessant, såfremt man vil køre direkte op med sine 667 MHz DDR2-RAM.

 

Så kom der godt nok andre boller på suppen da. De som har læst den forrige anmeldelse ved, at jeg undrede mig over, at ydelsen faldt ved overclock. Det er dejligt at se, at det overclockede system fører hele vejen og faktisk kun bliver indhentet når vi kommer op i 'very high', men selv dér, kørte timedemoen rigtig fint. 26 FPS lyder måske ikke af meget, men husk på, at de fleste spillefilm kører med 24 FPS i biografen (det gør dine HD-film højest sandsynligt også), og vi kan vel hurtigt blive enige om, at filmene i biografen ikke hakker - såfremt de gør, skal I nok op og sparke operatøren lidt. I har trods alt betalt for en problemfri fremvisning. Tilfældet kan dog ikke gøre sige gældende hér, da man alene er skyldig i udfaldet. Jeg må dog indrømme, at jeg var lidt *wow* over at se en FPS på 100+ i 'Crysis'. Ja ja. Jeg ved godt, at det er i en lav opløsning med alt øjenguf slået fra, men stadigvæk... Lad os kigge på GPU-testen.

 

Atter en gang ligger det overclockede system i front hele vejen, men da vi kommer op i 'very high' yder de to systemer ens. Den begrænsende faktor hér, må da være grafikkortet. Det er lidt spøjst at bemærke, at i begge test, bliver vi "bremset" ved 26 FPS. En anden ting der er interessant, er den markante forskel i ydelse. Her tænker jeg på 32 bit. vs. 64 bit. De gamle tests, er alle kørt ved 64 bit. Hvis vi ser på 'high', kan vi se, at der er flg. ydelseforskelle (taget ud fra det mindste resultat på 30 FPS): 40 FPS - 33 %, 38 FPS - 27 %, 37 FPS - 23 %, 36 FPS - 20 %, 35 FPS - 17 %, 33 FPS - 10 %, 32 FPS - 7 % og 30 FPS - 0 %. Hvis man skal se rigtig firkantet på det, så kan vi opleve en ydelsesforbedring på op til 33 %, blot ved at overclocke vores processor med 37 %. Man kan vende og dreje det som man vil, men det er en ret god udnyttelse. Som nævnt tidligere, så føles det ikke som om, at XPC'ens strømforsyning kunne finde på at give op midt i det hele. Men man kan godt mærke den er presset. Men det føles allermest som om, at der er "mere at hente", især fordi der er så mange faktorer der spiller ind, og strøm føles ikke som en mangelvare. Men lad os gå videre til den lille overraskelse...


 

 

Der er jo ikke den store mulighed for at sammenligne med den forrige test hér, da programmet slet ikke var udkommet dér. Men der var lige mulighed for at køre et par benchmarks, inden Shuttle'n skulle retur. Og hvad kan man så sige? Tjoh. Det ser vel ret ok ud. Om end ikke andet, så kan man se, at der ikke er vundet det store, med mindre man også overclocker sit grafikkort - hvilket ikke burde komme som en overraskelse for de fleste. CPU scoren stiger med næsten 3.200 point, ved et OC på omkring 900 MHz, hvortil grafik-delen scorer hele 2 point ekstra. Wee... Det hiver den samlede score op på 4147 point, imod de 4011 point ved std. indstillingerne. Det svarer til en forbedring på 3,4 % - ikke just imponerende. Pt. står det bedstydende system til omkring 20202 point, hvilket virker fuldstændig sindssygt pt. Fordelen ved 3Dmark Vantage må helt klart være, at det er Vista only, og kræver DX10 for at kunne køre korrekt. Man kan kun håbe på, at dette er med til at sparke markedet i den rigtige retning, og vi ser en del mere innovation og velvilje, end vi har været vidne til indtil videre. Om end ikke andet, så er de strategisk placerede Sapphire, PhysX og nVidia reklamer da sjove nok at kigge på. Jeg glæder mig bare til at kunne se "Coruscant"-sekvensen med flydende grafik, men det har nok lange udsigter.

Comparelink (til de mistroiske :p):
http://service.futuremark.com/home.action?resultId=7349&resultType=19
http://service.futuremark.com/home.action?resultId=16351&resultType=19

Med denne lille overraskelse, vil jeg nu bevæge mig ind i konklusionen.

Illgor
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2008 10:11:45
Svar/Indlæg:
512/68
fin gennemgang.
men synes nu graferne er lige lidt uoverskuelige. Det fremgår ikke (så vidt jeg kan se) hva der er den nye og den gamle shuttle. Så vidt jeg kan se står der 2 helt ens navne på den samme graf, hvilket må betragtes som en noget forvirrende information.
Og måske lave nogle afsnit i de rimelig lange tekster der er.

Må igen sige at være utilfreds med pointuddelingen, men det er nu efterhånden rimelig generelt herinde hvilket også ligger til grundlag i det noget dårlige pointsystem.

Inno/tek - 4 point? hva får en ny ting så på markedet? (altså noget man ikk har set før)
Bundle - du sir selv der ikk er meget til, men vælger alligevel at give 4?
Pris - et 5 tal! Ved godt at det er nogle vældig lækre computere, men ærlig talt - man ville jo kunne samle en lignende maskine for langt mindre. Det går jo ud over alle mulige ting som design osv, men com'on, en top karakter for en computer til 10k!
En god karakter for mig i denne kategori vil sige et produkt der levere hva den skal og samtidig er i bund i forhold til andre lignende produkter. (og her sammenligner du med en mac, men i forhold til andre computere må det siges at være halvpepret)

Nå, men tag det som kritik og sefølig intet personligt. Synes nu det er sejt nok du gider teste et produkt som du faktisk allerede har brugt mange timer på at teste blot for at finde nogle minimale forskelle der måske bare grunder i drivere og OS.
Thumbs up 😀



DLC
 
Overclocker
Tilføjet:
15-05-2008 12:13:05
Svar/Indlæg:
151/18
Hmm den der med at sammenligende vista med OS X syntes jeg er "lidt" tynd, designede er godt nok stjålet derfra men mht. stabilitet er det da lige til at lukke op og ***** i, jeg har ikke haft en dag igennem de sidste to uger (bortset fra i lørdags hvor jeg ikke tændte min comp) hvor stifinder ikke har crashed, hvor flere andre programmer bare er holdt op med at virke og siden har crached...


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2008 13:05:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Jotak, mange tak.

Mht. graferne:
De(t) bliver rettet, men jeg kan hurtigt sige, at resultaterne længst til venstre (i PCmark05, 3Dmark03, 3Dmark05 og 3Dmark 06) er det nye prækonfigurerede system. Resten burde give sig selv. Det er også forklaret i teksten nedenunder, hvilke resultater der hører til hvor, men jeg kan godt se hvad du mener, og det bliver rettet.

Mht. inno/tek:
Et 3-tal gives til det jævne produkt. Der er intet nyt i P35 chipsættet, men specifikationerne passer ret godt til et enkel-grafikkort-setup, og Shuttle har designet strømdelen således, at der er rigelig med pusterum til en Quad-core. Når jeg giver et 4-tal i inno/tek - så skyldes det, at jeg synes at systemets overordnede innovation/teknologi hører til i den bedre ende, når vi sammenligner med de fleste andre færdigsamlede systemer.

På mange måder, kan man argumentere for, at der i regelen blot er de samme muligheder som i en moderne laptop, til den halve pris. Det vil jeg gerne vedkende mig. Men når vi skal vurdere overordnet, så vil jeg klart stå ved det uddelte 4-tal, da systemets overordnede finesser og muligheder er over gennemsnittet. Så derfor gives der et flot 4-tal i denne kategori.

I korte træk kan siges, at det handler ikke alene om nyskabelse, altså hvad der er af nye ting, men også hvad man får med i pakken. Hvis det skulle være udelukkende baseret på "innovation", så ville jeg nok ikke give det mere end et 3-tal. Men da vi trods alt får en Quad-core, 4 GB RAM, fingeraftrykslæser, kortlæser, W-lan modul, en af markedets hurtigste harddiske, meget lydsvagt design OG et HD3870 med i kassen, så synes jeg bestemt et 4-tal er på sin plads.

Hvilket leder mig til...

Mht. pris:
(Som nu er på) Kr. 9.425,- er mange penge for sådan nogle som os. Men hvis man skal ud og købe en tilsvarende computer, der er færdigsamlet på forhånd, så er kr. 8-10.000,- nok ikke helt galt ramt. Hvis man, lige nu og her, skulle ud og købe de samme ting og vælge fra de billigste steder på EDBpriser, ville tallene se sådan her ud (afrundet til nærmeste kr. 100,-):

Shuttle SP35P2 Pro - Kr. 3.500,-
Intel Q6600 - Kr. 1.300,-
2x 2 GB PC2-6400 CL5 - Kr. 600,-
Samsung Spinpoint F1, 750 GB - Kr. 700,-
LG DVD-brænder - Kr. 200,-
ATi Radeon HD3870, 512 MB - Kr. 1.100,-
Kortlæser - kr. 300,-
W-lan modul - kr. kr. 600,-
Windows Vista, Home Premium OEM - Kr. 600,-

I alt: Kr. 8.900,-

Så rundt regnet kr. 500,- er sparet, ved at samle det hele selv, installere, konfigurere osv. blah blah blah. Hvis du lægger de kr. 9.500,- hos Shuttle, hvad er det så du får oveni hatten?

Jamen, først og fremmest er systemet samlet for dig på forhånd. Al software og nyeste drivere er lagt ind. Du får 2 år on-site garanti (pick up and return). Så jow, jeg synes da bestemt at kr. 9.500-10.000,- er givet godt ud, og et klart 5-tal værdigt 🙂

-> #2

Vista/Longhorn har været i støbeskeen i rigtig lang tid. Så hvem der har "stjålet" fra hvem, er svært at sige. Men nu skal det ikke være en enten/eller-debat, men en både/og. Dér synes jeg, og igen - det er klart min egen subjektive og særdeles partiske holdning - at Windows Vista klart er det bedste Windows til dato. Det er stabilt, hurtigt og ret sikkert (jeg har kørt uden antivirus på min computer, siden 2002/2003, det er gået fint).

Jeg kan, af gode grunde, ikke tale på vegne af alle brugere på Verdensplan. Men det føles lidt som om, at mange basher Vista, bare for at brokke sig. Jeg har også oplevet crash i Vista, men det skyldtes som regel tredjepartssoftware, af en tvivlsom kvalitet, eller en ustabil harddisk eller to. Det til trods, så har det kørt uden problemer.

Jeg bruger selv min computer til video og billedredigering (når ellers den virker som den skal), og dertil må siges, at Vista er klart dejligere at arbejde med og se på, end Windows XP er/var det. Adobe Photoshop, Premiere og After Effects, har kørt upåklageligt, og selv mit nu aldrende Paint Shop Pro 8, gør sig det fint i Windows Vista.

En af fordelene ved at eje noget softwaren er jo netop, at man er berettiget til support og div. downloads. Det er de færreste udviklere af "seriøs" software, som ikke retter den slags fejl med det samme, og hvis man ikke indsender fejlrapporter og diagnosticerer, så har de pågældende udviklere eller Microsoft jo svært ved at vide, at der rent faktisk er en fejl - et eller andet sted. Så kan man jo diskutere om det er softwaren eller brugeren der er problemet.

Anyways.

Det er bestemt ikke tyndt, at sammenligne Mac OS X med Windows Vista. Især ikke, som du siger, når den ene har "stjålet" fra den anden. Så er det jo dermed ret interessant at se, hvor får man mest for pengene?

Det er klart, at Mac OS X er rigtig lækkert at arbejde med. Ingen tvivl dér. Men samtidig udvikles der langt mere software (og vira) til Windows, hvormed Apple er nødt til at bundle en masse software, så de kan holde på deres skare. De fleste switchere er ganske almindelige mennesker, der bare skal organisere feriefotos og brænde en DVD til moster Elly på Fyn.

Det er de kunder, samt en lille skare af gamersegmentet, som Shuttle går efter benene på. Apple har været i stor fremgang, og dét takket være en særdeles letfordøjelig brugerflade og en gennemskuelig arkitektur. Men, omvendt, så er det svært at spille spil på en Mac, da ikke alle titler udvikles hertil, men med Bootcamp kan man installere Windows på sin Mac og så er vi tilbage ved Microsoft igen.

Det er svært at sige Windows Vista, uden samtidig også at sige Windows XP eller Mac OS X. Hvorom alting er. Hvis Microsoft har fattet pointen, og endelig laver stabile operativsystemer, skal vi så ikke bare glæde os over dét, i stedet for at finde på nye ting at pive over? 😉


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2008 13:47:41
Svar/Indlæg:
2388/52
Okay. Jeg har nu i min "indkøbsliste" på edbpriser et shuttle SP35P2 system og en hvor der er smidt samme hardware i et alm ATX kabinet.

Man sparer ca. 1000,- ved at vælge et alm kabinet. Men dertil har man jo oftest brug for en 520W psu. I shuttle er der en 400W som bare sparker røv! en Q6600 sluger jo en pæn del strøm, især når den nu bliver overclocket med 900mhz! og utroligt at I.C.E kølingen kan klare det :| tager virkeligt hatten af.

Størrelsesmæssigt får man også langt mere med en shuttle. En shuttle er lille, vejer ikke så meget og kan nemt være i en sportstaske sammen med skærm og tastatur (been there med min gamle SD37P2 og Samsung 913N). Hvorimod, med et ATX kabinet, skal man jo nærmest have en hel kuffert hvis man vil have den i en eller anden form for taske.

Når den står derhjemme, tager en shuttle heller ikke nær så meget plads (yay så er kæresten også glad 😲 ) og sluger også mindre strøm (igen er kæresten glad 🤣 ).

Det som shuttle tilbyder med Pick up and return er virkeligt lækkert. Hvem har ikke prøvet at der er noget galt med systemet?
Med denne service er man jo ikke nødt til at fejlfinde og sende ind til RMA selv, nu kommer de sgu lige til ens hovddør og henter den! Det er da bare service så det siger spar to!

nå ja, men ville bare lige skrive, at når jeg engang får lov til at få en ny computer (pladsmangel :( mangler en lejlighed der er større! 😩 ) så tror jeg faktisk at jeg hopper på sådan en prækonfigureret shuttle!

Og nå ja, det ville også være lækkert med nogle flere anmeldelser af shuttle's andre produkter :yes:
såsom deres SP38P2 ? den kunne jeg godt tænke mig at se en anmeldelse af. Især med Crossfire på to HD3850 kort 😀


aNker
 
Superbruger
Tilføjet:
15-05-2008 17:35:25
Svar/Indlæg:
740/37
Jeg savnede bare nogle billeder 😉

*******EDIT********

Men så kunne jeg jo bare se på den gamle anmeldelse 😛


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2008 12:47:22
Svar/Indlæg:
7263/260
#5 Enig. 🙂


Illgor
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2008 19:53:27
Svar/Indlæg:
512/68
Nonig, vil bare lige sige at det jeg mente med prisen var at man kunne samle et næsten tilsvarende system (tænker ikke på shuttle) til en langt mindre pris. Alstå hvis man samler en hele masse ting til billigere penge.
Ikke fordi man så muligvis får samme ydelse, men det er lidt ligesom en fiat og en mercedes - med mercedesen får du naturligvis en satans nice bil og alt muligt, men hvis man punger en million ud så kan man da ikk sige man har gjort et kup for 4 hjul der kører der fra punkt A til B. (ved godt det måske ikk er den beste sammenligning, men overdrivelse fremmer...du ved:D)
Men kan godt se det med inno/tek når man tænker på 3 er jævnt:D

Mht graferne prøvede jeg også at skrive at man godt kunne forstå dem, men at der blot manglede forskel i selve grafen:

Lige for at sige en ting. Har selv en shuttle og synes da det er en vældig nice comp, så skal da selv være med til at rose dem. Håber bare du forstår det med at pris.

Og tak for svar:D 🤡

'Edit: Vil os lige sige en ekstra ting mht pris. Feks når kølere eller andre enkeltprodukter bliver anmeldt her på siden, så kan en køler blive rost til skyerne og virkelig slå andre produkter (feks thermalright har denne tendens) men så er prisen måske 500kr hvilket jo er en del for en køler.
Min pointe er bare i bund og grund at det er pointfordelingen som er meget skæv/ujævn i mange test og nok det der irreterer mig mest.
For hvis man laver pointsystemet sådan at prisen følger produktet, så skal det også gives point ud fra det og så kan et 5 tal måske være berettet i din anmeldelse, men sådan ser jeg ofta bare ikk pointskalaen blive brugt herinde.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2008 13:20:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #7

Man vil jo, stort set altid, kunne samle sig et billigere setup, hvis man selv køber delene (især brugt) og ved hvad man skal gå efter. Men, så ville man jo netop ikke købe et færdigt produkt til at starte med. I så fald, så burde OEM-markedet være en kæmpe-fiasko, hvilket det jo ikke er 🙂

Du kan læse mere om vores ratings hér: http://hwt.dk/literaturedetail...

Man skal altid vurdere ud fra pris/målgruppe. Hvis man går ud, og vil investere f.eks. kr. 10.000,- for en computer, hvor får man så mest for pengene? Især hvis man tager div. faktorer med ind over til betragtning. Tag f.eks. Apples Macs. Det er jo klart for enhver, at de koster kassen, men, det samme gør IBM eksempelvis også. Men man får bare en langt mere attraktiv softwarepakke med i prisen. Så hvilken af de to er så det bedste køb?

Der skal man, igen, holde det op imod målgruppen, og så kommer vi til hele sagens humle. Det er den enkelte skribent der vurderer varen. Man har jo naturligvis sin ret til at være uenig (på samme måde, som en filmanmelder måske kan være lidt spøjs i sin pointgivning), men så må man jo blot håbe på, at skribenten/anmelderen har været så grundig i sin anmeldelse, at man selv kan vurdere ud fra de ting der bliver fortalt om produktet.

Hvis nu det havde været et kamera, så synes jeg det er lækkert, at kameraet er ergonomisk udformet, så man kan arbejde med det i længere tid ad gangen (f.eks. dSLR). Omvendt, så vil det jo ikke være passende for en familie der bare skal have et "point and shoot"-kamera. Der skal det helst være lille og håndtérbart 🙂

Igen. Det hænger meget sammen med anmelderens opfattelse af produktet og målgruppen. Hvis anmelderen ikke selv hører til målgruppen, bør man i det mindste være objektiv nok, til at kunne sige det ligeud 😉


Illgor
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2008 17:03:03
Svar/Indlæg:
512/68
Tak nonig - så blev jeg det klogere:D
Så er der bare andre test som har gjort mig forvirret mht jeres score. For har da set adskillige test hvor produktet er rost til skyerne og prisen så bare har trukket meget ned (hvilket den jo ikk bør gøre hvis den passer til hvad man får)

Nå, men lad diskussionen ligge.

Rart lige at få det afklaret i hvert fald...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2008 17:30:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Jamen. Jeg er da fuldstændig enig med dig. Det kan godt være mærkeligt at se f.eks. en Ferrari blive rost til skyerne, men så falde ned på eksempelvis pris og/eller interiør.

Vi kan jo godt have det vildeste grafikkort til test, med den lækreste køler. Men hvis det koster tre gange så meget som modellen lige under, der kan det samme (måske med 1-10 % mindre ydelse, respektivt), så er der nok ikke megen mening i at vælge lige præcis dét produkt. Især ikke hvis man, som du siger, bare skal fra A til B 🙂