Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Inno3D
DK distributør: MMD

Driver

Driveren brugt i denne test er 174.74, men billederne samt beskrivelserne vil være fra 97.92 samt et G80-baseret 8800GTS grafikkort. Der burde ikke være nogen større ændringer fra 97.92 til denne udover at en del af designet er ændret. Mulighederne skulle reelt set gerne være det samme.
Standard står driveren til nVidia Controlpanel, og der er ikke mulighed for at skifte til klassisk visning af kontrolpanelet. Som standard står det til ”Basic”, men i alle følgende screenshots har jeg sat den til at vise avancerede indstillinger. Det er også muligt at installere noget der hedder nTune hvilket giver yderlige muligheder, men hvis jeg ikke gør opmærksom på det er nTune* ikke installeret i det følgende. 

 

*(nTune er Nvidias frie program til overclocking og yderligere finjusteringer af skærm og grafikkort)


 


Når man åbner nVidia Controlpanel får man mulighed for at gå ind i 3 menuer, hvor 3D-indstillinger er den mest spændende for os. ”Skærm” er for folk der vil sætte deres skærmindstillinger op, hvis man f.eks. har 2 eller flere skærme, eller skal sætte TV-out op.   

 

 


Her ser vi indholdet af 3D-indstillinger menuen, og til højre ser vi hvordan man kan vælge imellem ydelse og kvalitet. Jeg har igennem alle tests valgt at have den på kvalitet. 

 

 

Den mere spændende menu. Her kan man f.eks. gennemtvinge AA/AF, vSync og andre ydelsesrelaterede indstillinger. Man kan samtidig lave profiler for forskellige programmer, så nogle spil eller programmer altid kører med fuld AA og AF f.eks. 

  

 

 Her kan man som sagt ændre på skærmindstillingerne, sætte flere skærme op og ændre farveindstillinger.  

 

Slutteligt ser vi hvordan man kan ændre mange ting igennem ikonet i nederste højre hjørne. I billedet ovenfor ser vi hvordan man kan ændre opløsning (jeg har 2 skærme, derfor der både er Display 1 og 2), men man kan også ændre på performance-indstillinger såsom at gennemtvinge AA og AF. 

 

DreAz
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2008 07:44:03
Svar/Indlæg:
486/24
Er det ikke lidt spil at teste SLI på et dual core system på 3.3ghz når selv en quad bliver bottlenecked med 3870X2 ?


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
30-04-2008 08:21:23
Svar/Indlæg:
15982/637
#0: God test 😀 men jeg fatter stadig ikke hvordan jeg formår at score mere i 3Dmark05/06 med eet 9800GX2 end de to 9800GTX i SLi, og intet er OC'et på PC'en... den kan da næppe være den cache til forskel der betyder så meget ? 😐
http://hwt.dk/literaturedetail...


#1: Du skal vist lige sætte dig ind i SLi og Crossfire, så kan du se hvor det kommer til sin rette 😉 . Du skal et stykke ned i CPU hastighed (ned på E6300) hvis det skal være "bottle neck" i de nyeste applikationer.
En CPU laver det samme i 640x480 som i 1920x1200, det er grafikkortet der trækker det grafiske læs og har langt større betydning i højere opløsning med FSAA og AF. Man anskaffer sig heller ikke SLi/Crossfire for at køre i 1280x1024 opløsning.
Jeg kan blot nævne som eksempel at en AMD 64 X2 4600+ og en Intel E6600 med 2x7900GTO i SLI yder præcis det samme i 1680x1050 med 4xFSAA og 8xAF.


(HWT; I burde snart bringe en artikel over hvordan SLI fungerer og hvor og hvornår det er til sin rette. Jeg er temmelig træt af gentagelser så det ville være lettere at linke til en artikel om det. 😳 😛 )


Claus35
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 08:58:41
Svar/Indlæg:
5410/123
#2 Husk, at du er meget velkommen til at lave en gæsteartikel :yes:


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 09:33:42
Svar/Indlæg:
3410/199
#1 --> Vi var faktisk tæt på at søsætte sådan et projekt, men det blev ikke til noget grundet tidspres. 😳

Mon ikke din E8500 stadig er kraftigere end denne X6800? 😉


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
30-04-2008 09:48:55
Svar/Indlæg:
15982/637
#4: Jo men alligevel ? X6800 ern jo OC'et - regner med mere end 1066 på fsb'en. Men det lyder bare utroligt at hvis de 2mb mere har så meget at sige.


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 14:32:22
Svar/Indlæg:
3410/199
#5 --> Den kører 11*300. Din kører jo 333*9.


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2008 15:49:26
Svar/Indlæg:
7263/260
#6 God test, dejligt læsestof 🙂


NickKokkedal
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2008 17:42:21
Svar/Indlæg:
2600/84
#2
det er nu altså ikke helt sandt.

Jeg mærkede tydelig forskel i FPS ved at gå fra 2.4 til 3.6Ghz.... og min 3dmark score steg også med 50%.

Nægter at tro det bare er fordi CPUen farmer flere FPS.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
30-04-2008 18:50:51
Svar/Indlæg:
15982/637
#8: jo det er sandt... dit udgangpunkt er bare i noget helt andet. 3Dmark06 er 1280x1024 og det er klart din samlede score også stiger når CPU scoren stiger - det er logik for burhøns. Dit grafikkort er ikke nogen synderlig "flaskehals" i den opløsning. Spil i 1600x1200 med 4xFSAA og 16xAF (eller højere) så vil du se at forskellen udviskes.
Selvfølgelig vil der være stor forskel hvis du sammenligner en low-end og high-end CPU - se igen min kommentar i #2: Jeg havde en X2 4600 og 2x7900GTO i SLI, ganske vist var E6600 med 7900GTO i SLI hurtigere i 1024x768/1280x1024, men så snart man kom op i 1680x1050 med en god gang FSAA og AF ja så lå begge maskiner side om side med meget lille forskel i FPS udsving.


NickKokkedal
 
Superbruger
Tilføjet:
30-04-2008 23:37:59
Svar/Indlæg:
2600/84
#9
Nu kørte jeg lidt World in Conflict benchmarking. 3.6Ghz til venstre, og 2.4 til højre. Alle tallene er gennemsnits FPS af den indbyggede test, og da denne varierer overraskende meget, er den kørt 5 gange pr config. Fik følgende resultat.

40 32
44 32
34 31
35 29
36 28

= 37.8 = 30.4

Så et increase på lidt over 7 FPS, synes jeg da er nævnværdigt. Jeg burde teste med 4gb ram, men jeg har kun 2gb pt. Tror den er lidt spredt fordi den nogen gange har taget for meget fat i swap filen. Du har dog ret i, at det er ikke meget man får, for 50% OC på CPUen.

edit:
1280x960
4x AA
16x AF
Alt på High


Goaguy
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2008 08:13:34
Svar/Indlæg:
3410/199
#10 --> Der er ingen tvivl om, at de 1200MHz gør en stor forskel. Det betyder imidlertid ikke det samme som, at CPU'en er flaskehals!

At du med en hurtigere CPU kan få et væsentligt højere resultat er ikke det samme som, at en langsommere CPU er flaskehals.

Med "flaskehals" menes der, at CPU'en holder dig tilbage for at udnytte kortet rigtigt. Hvor den flaskehals træder ind er en definitionssag, og derfor kan det virke svært at diskutere.


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
01-05-2008 12:03:41
Svar/Indlæg:
15982/637
#10: Ja med høj FSAA/AF i 1280x1024(960) mindskes forskellene også, men når du er oppe i 1600x1200 med samme indstillinger er de så godt som væk 🙂 Det er derfor SLI først kommer til sin rette i disse høje opløsninger.


NickKokkedal
 
Superbruger
Tilføjet:
01-05-2008 16:57:20
Svar/Indlæg:
2600/84
#12
ye, det lagger også helt vildt hvis jeg slår crossfire fra ved de indstillinger :)