Test: Zepto Nox A15

Bærbare d.  07. oktober. 2008, skrevet af Pizzadude 29 Kommentarer.  Vist: 24724 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: ZeptoEksperten
DK distributør: Zepto

Konklusion

Zepto Nox A15 har været ventet med spænding af mange mennesker, og jeg har været spændt på at finde ud af om den virkelig kunne leve op til forventningerne. Nu står jeg så her og skal afgøre om forventningerne er opfyldt, og i det store hele synes jeg de er. Nox er velbygget og fyldt med nye ideer og tiltag samt den allernyeste teknologi på markedet. Ganske vist er Nox ikke i stand til at afvikle de allernyeste spil på markedet i den højeste opløsning og i den ypperste kvalitet, men prisen taget i betragtning så får du rigtig meget for pengene.

 

Innovation/Teknologi - 5
Nox er bygget på den nyeste platform fra Intel, som ikke er mere end et par måneder gammel, og bortset fra brugen af DDR2 ram er alle teknologier af nyeste dato. Med Nox er nye tiltag som et forstærket kabinet og opgraderbart grafikkort blevet introduceret, hvilket belønnes med et flot fem-tal.

Bundle/Tilbehør - 3
Der følger kun ekstra med hvis du også betaler ekstra for det. Zeptos koncept er forståeligt og helt fair, men det giver ikke ekstra point i denne kategori. Det må blive til et jævnt tre-tal.

Design - 5
Design er jo i høj grad et spørgsmål om smag, men i dette tilfælde tror jeg de fleste vil give mig ret i, at Nox er en rigtig flot bærbar. Stilen er gennemført, sort og ren, hvilket mange plejer at sætte pris på. Den bløde overflade, det forstærkede kabinet og et forbedret tastaturlayout gør, at det bliver til en topkarakter når det gælder design. Ikke bare er Nox rigtig flot at se på, men den er også rigtig dejlig at arbejde med og føles som værende af god kvalitet.

Ydelse - 4
Da jeg skulle give denne karakter stod jeg lidt mellem tre og fire. For på den ene side så leverer Nox en god ydelse, men Intels P-serie er altså bare T-serien underlegen. Ydelsesforskellen mellem de to serier opvejes ikke af den ringe batteritid, så hvorfor har jeg dog valgt at give et firetal? Det skyldes at Nox er kraftig nok til næsten alle de opgaver, som man kunne finde på at udfordre den med. Den nye generation grafik udgør desuden en god opgradering i forhold til det gamle, og vi sniger os derfor op på et fire-tal.

Pris - 4
Prisen for denne konfiguration ligger på ca. 12.200 kr. på Zeptos hjemmeside. Til den pris vil jeg ikke tøve med at kalde Nox for et rigtig godt køb. På næsten alle områder kan Nox følge med de bedste, og det er kun grafikmæssigt den mangler i forhold til de helt dyre gamer-bærbare. Når kabinettet endvidere er flot designet og af god kvalitet, så er prisen selvskrevet til en karakter i den høje ende.

Det er dog værd at bemærke, at denne konfiguration ikke engang er den optimale hvis man ser på pris i forhold til ydelse. For eksempel kan man spare over 1500 kr. på processoren alene, hvis man kan leve med en lidt svagere model.  





Test: Zepto Nox A15
Innovation / Teknologi5
Bundle - Tilbehør3
Design - Layout5
Ydelse4
Pris4
Samlet84%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here

UK summary

Zepto Nox A15 have been anxiously awaited by a lot of people, and I have been eager to find out if it would live up to my expectations. Now I am left with the decision whether the expectations have been fulfilled or not, and I find that they have - if you take everything into consideration. Nox has been built very well, it is based on the newest technology and new ideas have been incorporated in the design. One might argue that Nox is not capable of running demanding games like Crysis in high resolutions and with maximum details, but taking price into consideration the Nox is really great value for money.

 

Innovation/Technology - 5
Nox is based on the newest Intel platform which is not more than a few months old. And despite the use of DDR2 memory all other technologies is state of the art. Nox introduces new things like a reinforced casing and an upgradable graphics solution and has to be rewarded with a top mark.

Bundle/Accessories - 3
You will only get extra things if you pay extra for it. That is the essentials of the Zepto concept which is understandable and entirely fair. This however, does not grant them extra credit in this category and a common three is therefore given.

Design/Layout - 5
If you like or dislike a certain design is to a great extend a matter of taste. But in this particular case I think that most people will agree with me, when I say that Nox is a great looking laptop. The style is black and smooth all the way which usually appeals to a lot of people. The soft touch surface, enforced casing and improved layout of the keyboard secures a top mark in the design category. Not only is Nox a joy to the eye it is also nice to work with and feels like a quality product.

Performance - 4
When I was considering this mark, I was thinking about either a three or a four. The performance of the Nox is on one hand really good, but it is also all too clear that the performance of the Intel P-series CPU's is just not as good as the T-series. This difference in performance is not at all compensated for by the poor battery life, so some might find it a bit strange that I nevertheless have chosen a four instead of a three. This is due to the fact that Nox really does deliver a great deal of performance that should be more than enough for almost every task one might consider using the Nox for. The new generation of Nvidia graphics also provides a powerful upgrade to the old generation which is the thing that really tips the scales in favor of a four.

Price - 4
On Zeptos website the cost of this configuration is about 12.200 DKK. At this price the Nox is difinitely a good buy. On almost every area Nox can compete with the best, and it is only on the graphics performance that it lacks a bit compared to the really expensive gamer laptops. Furthermore, the casing is nice looking and of good quality then the mark for the price is clearly in the high end.

A thing that is really worth noticing, is the fact that this configuration is not even the optimal one if you look at the price/performance ratio. For instance there is a saving of 1500 DKK on the CPU alone if you can live with a model a little slower.

 

anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2008 09:50:59
Svar/Indlæg:
5891/423
rigtig god test... 🙂


Adolph
 
Superbruger
Tilføjet:
07-10-2008 12:06:41
Svar/Indlæg:
1369/75
Hmm 16kilo i 3dmark03, med et 9600m GT? Er det ikke som om at, det er en ret elendig score?

Det kan sammenlignes med et 7800GT.


#3
CV
 
Overclocker
Tilføjet:
07-10-2008 18:01:47
Svar/Indlæg:
466/9
Savner lidt skarpere billeder.. Ellers lækker test.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2008 18:04:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Hvordan "skarpere"? 🙂


#5
CV
 
Overclocker
Tilføjet:
07-10-2008 19:54:32
Svar/Indlæg:
466/9
#4

F.eks de 2 billeder her, er ret dårlige/slørede at se på.







NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2008 20:47:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Det er rettet til 72 dpi, 800x600 og gemt med kvalitet "8" i Ps CS3.

Det øverste kan jeg måske forklare. Det er nok de lidt fuzzy kanterne pga. den lidt tågede fritlægning. Men generelt synes jeg da, at de ser fine ud? 🙂


anru2007
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-10-2008 21:57:04
Svar/Indlæg:
5891/423
#6 --> Men generelt synes jeg da, at de ser fine ud? ....Det skal du også sige 😛 🤣 ...



gas 🤡


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2008 07:10:59
Svar/Indlæg:
7263/260
#6

Hehe, nu er der nogle der driller Allan med hans kamera 😛 .

#0

God test Pizzadude, gode billeder NoNig og fed bærbar egentlig 🙂


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
08-10-2008 09:58:14
Svar/Indlæg:
15982/637
12'200 for den laptop ? Satme mange penge og så er der ikke engang eSATA på 😕
Men ok 7200rpm HD og skærmen er da cool... men den ser lidt kedelig ud i designet.
3Dmark06 scoren er da også lidt underlig. Er det GeForce 9600M-GT kort med DDR2 ram, der er i den ?.

Min Acer Aspire 5930G der koster næsten det halve scorer mere - selv med en "ringere" CPU.



(beskyttelsesfilm)

(også med lirlys)

Men anyhow, en rigtig flot og detaljeret anmeldelse, som jeg personligt synes rigtig godt om og ikke virker så standardiseret, hvilket de til tider kan virke som om.

#2: Eller;
Compared to desktop graphics cards, the 9600M GT is similar to the GeForce 9500GT (which also descends from the G96 core).
http://www.notebookcheck.net/N...



ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2008 12:31:32
Svar/Indlæg:
1058/59
Jeg må sige jeg er skuffet over der ikke er DVI men kun HDMI... jeg ved ikke med andre der bruger en bærbar til at arbejde på, men jeg synes det er et must at kunne koble en normal skærm på ved siden af, uden konvertere mv.

Egentlig er jeg heller ikke enig i at det er en god pris, hvis vi nu sammenligner med en lenovo t61p, som koster 12.5 K, og på nær ram og CPU, bedre specs:
http://www.laptops.dk/product_... , så vil jeg klart vælge t61p (arbejder på en til hverdag, så kan godt være jeg er forudindtaget). Det kan så diskuteres om målgruppen er den samme!

Men når der nu står begrundelse, behøver jeg jo ikke være enig... bare mit input 🙂


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
08-10-2008 12:46:59
Svar/Indlæg:
5363/442
#5 Whatever NoNig said 😎

#8 nu er det jo så mig og ikke noNig der har taget billederne, så det er jo faktisk mit kamera der bliver drillet 😐

🙂

#2 / #9 Nope det er DDR3 ram der er på kortet. Tjaa ja resulaterne lever måske ikke helt op til hvad andre 9600M GT'er yder, men deet er stadig en god forskel ned til det gamle 8600M GT...

#10 De to bærbare kan du ikke bare sådan sammenligne. Quadro er jo ikke et gamer kort, og det er kun på skærmopløsningen NOX har dårligere specs. Som arbejdsbærbar ville jeg nok også hælde til den T61 (de er rigtig dejlige ja), men til gaming er NOX jo foran på alle områder...


ZnarF
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2008 13:27:55
Svar/Indlæg:
1058/59
#11 Vi er helt enige - det er også derfor jeg skriver at det kan diskuteres om målgruppen er den samme 🙂

Btw, så synes jeg testen var rigtig god.

Jeg tænkte også på om man ikke i fremtiden kan gøre lidt mere ud af skærmen på bærbartests, hvor der kommer lidt farveværdier, betragtningsvinkler mv. med.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
08-10-2008 13:40:50
Svar/Indlæg:
5363/442
#12 Jeps lige præcis, målgrupperne er jo rimelig forskellige må man sige.

Betragtningsvinkel har vi somregel også med, men det er rigtigt at vi måske godt kunne gå mere i dybten med at se på skærmen. Tak for konstruktiv kritik, det bliver taget til efterretning 🙂

Og tak til alle der kan lide testen 🙂


Catodk
 
Overclocker
Tilføjet:
08-10-2008 21:24:50
Svar/Indlæg:
8/0
Rigtig god og grundig test der her er blevet lavet.

Jeg er helt enig i vurderingen og er selv godt tilfreds, spiller mest Assassins Creed og EVE på den, hvilket den afvikler yderst tilfredsstillende. Personligt er jeg imponeret over billedkvaliteten på skærmen.

Jeg har dog to spørgsmål:

Er det "farligt" at sidde med den på skødet, Jeg kan se der er vent. rist i bunden og er bange for at "kvæle den?

Hva hedder filen med de on screen menuer der bliver omtalt i testen?
🙂


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-10-2008 23:19:11
Svar/Indlæg:
2388/52
man kan IKKE formatere eller installere sit eget vista. man SKAL simpelthen sende den ind til RMA for at få den til at funke når den fingeraftrykslæser lige fucker op i det så man ikke kan logge ind.
nok den ringeste bærbare jeg har haft.


Catodk
 
Overclocker
Tilføjet:
08-10-2008 23:38:17
Svar/Indlæg:
8/0
#15
Wrong 😉 Du kan Boot fra cd. Tryk F2 under opstart. I bios ændre boot rækkefølgen.

Du har prøvet at fjerne strøm og batteri i 1min ?
Forsøg evt. opstart uden netledning eller usb tilbehør i stikene.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
09-10-2008 08:29:04
Svar/Indlæg:
5363/442
#14 Mange tak for rosen 🙂

Det er aldrig at anbefale at sidde med en bærbar i skødet i længere tid, da det kan give et varmeproblem. I kortere tid bør det ikke være et problem, men det kan ikke anbefales at sidde sådan med den i timevis. Det er jo heller ikke ligefrem verdens køligste bærbar.

Den risiko der er forbundet med det, er nok mest på den samlede levetid af komponenterne, risikoen for at den går ned og dør af det er meget lille. Da den vil lukke ned når den når et kritisk temperaturniveau.

#15 Det er ikke lige noget jeg har testet. Men kan ikke forestille mig andet end at man kan gøre som #16 siger.... Det må være en fejl 40 det der 😛


Catodk
 
Overclocker
Tilføjet:
09-10-2008 22:21:26
Svar/Indlæg:
8/0
Vedr. "laptop?" har jeg fundet denne løsning til sofaen 😳
http://www.ikea.com/dk/da/cata...


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2008 22:43:14
Svar/Indlæg:
2388/52
#16
Jeg har haft prøvet alt, og hvis du ringer til Zepto vil du også få af vide at det er et generelt problem, at man ikke kan boote på CD og installere vista eller xp for den sags skyld!
Jo jeg har skam prøvet at fjerne strøm og batteri i mere end 1 minut ;) er ikke helt dum selvom jeg ikke har haft en computer de sidste par måneder.

Og har også en kammerat som havde præcist samme problem. Han valgte dog bare at få lagt endnu et image af vista over fra zepto.


#17
Netop ikke nej. Jeg prøvede ALT. ALT hvad jeg kunne komme på - prøvede at resette bios, hive strøm fra samt batteriet - og havde på intet tidspunkt nogen USB ting i bærbaren. Det var bare umuligt at formatere den.
Kunne kun komme så langt til at indtaste kode og vælge harddisk, men når den skulle formatere blev det til en BSOD.
Så nej, ingen fejl 40 der. - og slet ikke da zepto selv sagde at det var en fejl ved en del af deres Nox'er!


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
09-10-2008 22:51:22
Svar/Indlæg:
5363/442
#19 Okay, det lyder godt nok mærkeligt. Er da godt nok en dum fejl 😐


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2008 22:58:00
Svar/Indlæg:
2388/52
#20
Ja det er det. Og lige nu hader jeg forståeligt nok Zepto fordi de har smidt en bærbar ud på markedet, som stadig har en del børnesygdomme - de bliver ihvertfald ikke anbefalet lige pt. :) hehe..

Men de samarbejder med deres producent for at få ordnet problemet.. så mon ikke de nok snart skulle få det ordnet? kender også en anden der også har købt en Nox, han havde kun problemer første gang han ville smide vista på, han smed en xp disk i og bagefter en vista og så funkede det.. så nogen er heldige :)


og ja, deres image er ved at være ret outdated mht. gfx driveren.. den var fra starten af året tror jeg at jeg kom frem til


Catodk
 
Overclocker
Tilføjet:
09-10-2008 23:00:56
Svar/Indlæg:
8/0
#21
Jeg har fået oplyst det modsatte hos Zepto support.
Jeg har dog kun selv kørt en rep. af Vista med cdén så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken. Men måske det er pga. vi har forskellige HD og CPU?
Men under min rep. af vista skrev jeg os nøglen osv og jeg måtte i bios og ændre boot sekvens (Bios er efter min mening ik særlig brugervenlig)
Håber du får løst det hurtigt 😩


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-10-2008 23:12:47
Svar/Indlæg:
2388/52
#22
Man kan sikkert også reparere.. men jeg havde købt mig eget vista da jeg troede den kunne køre xp hvilket den så åbenbart ikke kunne..

jeg havde en 2.4ghz cpu og en 200gb harddisk 7200rpm - ham der også havde de samme probs med den havde samme cpu, dog bare en hdd på 250gb 7200rpm, så er ikke der problemet ligger.. der er bare nogle - jeg vil skyde på bundkortene - som har en fejl på sig så de ikke kan formatere.. prøvede også alt i bios, intet virkede.. men ellers kørte den nu spillene godt den ene uge den rent faktisk virkede :)

fik pengene tilbage, så samler den stationære færdig, og sidder pt med en compaq bærbar med et ret fedt design 😎 den kan dog intet udover at gå på nettet :p


bslippy
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2008 22:08:26
Svar/Indlæg:
4/0
Nu har jeg lige fået den maskine....
Zepto NOX A15
Så vil jeg så geninstallere med den medfølgende Vista x64 disk, som man ikke kan da der kommer en fejl lige inden Vista installationen skal til at Kopiere filerne til maskinen.

Og nu har jeg prøvet at følge en MVP vejledning uden held.
Godt nok for dårligt at Zepto ikke har afprøvet det scenarie på deres maskine så de kunne være på forkant med det. Jeg vil prøve at se om jeg kan løse problemet,
Også ret ringe at ingen af de tests af maskinen jeg har læst har afprøvet at geninstallere maskinen, så de kunne se om der var evt. fejl....

Billede af fejl meddelelsen



#25
foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-10-2008 22:57:48
Svar/Indlæg:
1685/240
#24 - Fik noget lignende da jeg installerede Vista på min bærbar (dog ikke en NOX)...

Går ud fra du har 4gb ram?
I så fald, prøv og tage den ene klods ud og installer. Jeg kunne forestille mig det er dit problem - der er nogle issues med vista install og 4gb ram... når du har installeret sætter du bare klodsen tilbage i maskinen...


bslippy
 
Overclocker
Tilføjet:
13-10-2008 22:59:34
Svar/Indlæg:
4/0
#25
Tak, jeg prøver.
Og ja det er 4Gb RAM der sidder i den....


CrazyEyes^DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-10-2008 01:10:26
Svar/Indlæg:
2388/52
haha tak for SS #24! jeg kæmpede længere oppe i tråden med at overbevise catodk om at jeg ikke var en noob til computer eftersom jeg fik samme fejl uanset hvad jeg gjorde. og nej man kan ikke bare lige uden videre hive klodsen ud uden at garantien bortfalder da man jo åbner bærbaren og tager noget indmad ud.

send den retur til rep 2 gange og få pengene retur og køb dig noget andet. kan ikke andet end anbefales :(


bslippy
 
Overclocker
Tilføjet:
14-10-2008 02:50:35
Svar/Indlæg:
4/0
Okay har fået installeret Vista tilbage på maskinen, efter nogen timers trial & error....
Tricket var at på forhånd lave en NTFS partition på disken. Så kommer der ingen BSoD under install... Lækkert endelig at være tilbage i Vista igen.


Pizzadude
 
Redaktør
Tilføjet:
14-10-2008 07:53:34
Svar/Indlæg:
5363/442
#14 Sorry glemte lige dit spørgsmål angående On Screen Display.

Driveren ligger på driver-cd'en, du skal bare vælge "Zepto mobile utilities" i menuen på cd'en, og køre guiden 🙂