Ydelse
Så er vi nået til testdelen, hvor vi skal undersøge hvad kortet spytter ud gennem DVI-portene målt i billeder pr. sekund.
Alle ydelsestests er kørt i 1900*1200, da dette er den mest gængse opløsning på skærme i det højere segment, og da det er en skærm med en sådan opløsning, vi pt. har til rådighed. Vores testsystem består af følgende:
|
Model |
Hastighed/Driver
|
Operativsys |
Windows Vista Ultimate 64-bit m. SP1 |
|
Processor |
Intel Core 2 Extreme QX6850 |
@3600MHz |
Bundkort |
Zotac nForce 790i Supreme |
400MHz FSB (1600QDR) |
RAM |
Kingston HyperX PC11000 DDR3 |
400MHz @CL6-6-6-18 |
Grafikkort |
Zotac GeForce GTX285 AMP! i SLi |
ForceWare 182.08 |
Sammenlign. |
AMD/ATi Radeon HD4870 X2 |
Catalyst v. 9.2 |
|
2*Zotac GeForce GTX285 AMP! |
ForceWare 182.08 |
En udvalgt skare af 3D testprogrammer, hører naturligvis også til.
Af benyttede programmer, har vi i denne omgang valgt at køre:
- 3Dmark Vantage
- 3Dmark 2006
- Race Driver: GRiD
- Call of Duty 4
- Devil May Cry 4
- Crysis
3Dmark 2006
Som altid, ligger vi pænt ud med Futuremarks 3Dmark programmer, der er designet med øje for detaljer, og i høj grad for at presse grafikkortene til deres yderste. 3Dmark2006 er efterhånden ved at være en gammel kending, men er fortsat meget brugt; især fordi det kan køres i WindowsXP. Sidstnævnte operativsystem er og bliver "benchmarkernes"; i hvert fald i noget tid endnu. Og flot, er det jo stadigvæk.
I det gamle 3dmark-program, oplever vi en fornuftig SLi-effektivitet. Ikke decideret fantastisk, set i forhold til hvor godt AMD/ATi Radeon HD4870X2 yder; men SLi-opsætningen formår dog lige at overhale AMD/ATi's topkort. Fornuftigt.
3Dmark Vantage
Nyeste skud på stammen, 3Dmark Vantage - man kunne have frygtet et navn som i3Dmark i disse "i"-tider - er ren DirectX10, uden bagudkompabilitet til Directx9, hvilket også betyder at Windows Vista er eneste mulighed, hvis man skal køre det. Det er da også flot, og ekstremt hårdt mod grafikkortene - men grafikken er præget af en mere "tegneserie-agtig" stil, som ikke alle bryder sig lige om.
Hvorom alting er, skal vi da se, hvordan kortet klarer sig her.
Haps haps! Her ser vi virkelig Zotacs GeForce GTX285 AMP! trække tænder ud på Radeon. Som enkeltkort ligger ydelsen på GTX285 ret tæt ved HD4870X2 - og SLi-opsætningen river 3Dmark Vantage rundt, med en "Xtreme"-score på knapt 12 kilo. Eller med andre ord, en SLi-udnyttelse på cirka 80%. *Tch tching*. At GTX285 trækker ekstra meget fra, det skyldes dog også PhysX-kompabiliteten, der af grafikkortene også bliver brugt i Fysik-testen, hvor kun CPU'en bliver benyttet med et Radeon grafikkort.
Call of Duty 4
På spilsiden lægger vi ud med det populære CoD4, der er blevet noget af et hit. Grafikken er blevet forbedret en del siden 2'eren, både udseendesmæssigt og ydelsesmæssigt, og gameplayet er stadig helt i top - hvor der er sket et skift i tid fra Anden Verdenskrig, til nutid. Grundet heftige optimeringer i grafikmotoren, er spillet faktisk ikke supertungt, og kan køres habilt af de fleste mainstream grafikkort.
Call of Duty 4 er forholdsvist glad for AMD/ATi's CrossFire, hvilket bevirker at GTX285, som enkeltkort, falder noget bagud ift. Radeon HD4870X2. Men SLi gør nu sit til, at GeForce får sit comeback. 138 versus 128 billeder pr. sekund, til GTX285's favør imod HD4870X2. Set i forhold til prisen, er ydelsen nu ikke fantastisk - men det er nu alligevel ganske pænt klaret.
Race Driver: GRiD
Race Driver: GRiD, er det nyeste udspark i bilspil fra Codemasters, der også står bag bl.a. Colin McRae: DiRT. Grafikmotoren kender vi i forvejen fra DiRT, der for alvor har vist, at DirectX9 slet ikke er så ubrugeligt endda, med rigtig flot - og tung - grafik. Siden rallyspillet, er grafikmotoren dog blevet mere finpudset, hvilket bevirker at spillet er lidt mindre tungt end DiRT. Spilmæssigt snakker vi en mere arkade-agtig genre - og det er noget der virkelig tiltaler mig. Faktisk bringer det lidt mine tanker hen på 'Formula One', jeg spillede på min første computer - en 486'er - uden dog at relatere til grafikken.
Race Driver: GRiD er ikke særligt fornøjet over systemer med flere GPU'er. På samme måde som vi tidligere har set det med Radeon HD4870 vs. HD4870X2, giver SLi heller ikke det store med GTX285. SLi-opsætningen formår lige akkurat, at tage føringen over HD4870X2 - men det er marginaler vi snakker. MultiGPU-skaleringen er bare ikke god med den grafikmotor åbenbart.
Devil May Cry 4
Devil May Cry 4, er et spil, vel et af de få efterhånden, der både findes til PS3, Xbox360 og PC. Spillet i sig selv er temmelig flot grafisk, selvom det dog har et år på bagen til PS3. PC-versionen er dog lettere visuelt forbedret, og udkom først i juli 2008.
Som vi så det med 3Dmark Vantage, ser vi igen en tårnhøj SLi-effektivitet, på op imod 80%. Lækkert! HD4870X2 må se sig slået med en kæmpe margin uden AntiAliasing. Når vi skruer helt op for dette, reduceres SLi-setuppets forspring. Men på trods af dette, slår GTX285 i SLi alligevel HD4870X2 med knapt 30%, når det ser værst ud.
Crysis
Crysis er måske et af 2007 og 2008's mest omdiskuterede spil. Siden vi første gang så preview-videoklip af spillet, blev det hypet i dén grad på diverse internetforums. Crysis var banebrydende med DirectX10-API, og mange fysik-elementer, med CryEngine2-grafikmotoren, der blev efterfølgeren til CryEngine1 som det berømte FarCry benyttede sig af. Men med al den hype der var om spillet, kunne det næsten ikke andet end at skuffe. Og selvom det har solgt godt, har Crysis aldrig for alvor slået igennem, som EA sandsynligvis havde forventet.
Men er der noget der trækker tænder ud på moderne fullblodscomputere, er det helt sikkert Crysis.
Her ser vi igen, at SLi resulterer i et enormt ydelsesafkast - fra 19 til 36 billeder pr. sekund, gør virkeligt en forskel! Fra at være lidt noget hakværk, kører Crysis faktisk helt pænt ved den høje opløsning med 8 gange AntiAliasing. Der er virkelig smæk på her. Radeon HD4870X2 følger dog alligevel rimeligt pænt med, uden dog for alvor at kunne nærme sig toppen.
Samlet set er ydelsen med Zotac GTX285 i SLi pænt vild. De 2 kort river 3Dmark Vantage rundt; og selv ved "Extreme settings", formår kortene at holde en ret god framerate. I selv samme program, er udnyttelsen af det sekundære kort, med andre ord SLi-effektiviteten, noget nær tårnhøj; nærmere betegnet 85%! Nogenlunde det samme er i øvrigt gældende i Crysis og Devil May Cry 4.
MultiGPU-universer er dog aldrig rosenrøde - hverken med CrossFire eller SLi. I 3dmark 2006 giver det sekundære kort et ydelsesboost på 50%, hvilket i sig selv er en udmærket udnyttelse. Bortset fra, at Radeon HD4870X2 ligger lige i hælene på SLi-opsætningen. Præcis samme tendens ser vi i Call of Duty 4, hvor SLi-effektiviteten fortsat er udmærket, men hvor HD4870X2 igen ånder GTX285 SLi i nakken. Race Driver: GRiD er nærmest et kapitel for sig, og giver ikke en væsentlig ydelsesforbedring af hverken SLi eller CrossFire.
Overclocking
Overclockingen af de 2 grafikkort, foregik rimelig nemt, i det velkendte RivaTuner. Siden kortene fra Zotacs side dog allerede er overclocket en del, er der dog naturligvis ikke noget helt vildt at hente ved overclocking. Vi opnåede 702->733MHz på kernen, 1332->1578MHz på Shaderne, samt 1292->1332MHz på rammene. Nærmere betegnet knap 5% på kernen og 3% på rammene.
Dette resulterede i en score i 3Dmark Vantage@"Extreme" på 12211, hvilket jo ikke er det vilde ydelsesboost. Men siden kortet jo i forvejen er presset fra producenten af, er et forholdsvist lille overclock dog i orden.