Analyse
Lad os springe lige ud i det. Herunder har vi resultaterne præsenteret i en læsevenlig facon. Vi kan starte med at kigge på de reelle afmålinger (FPS).
Der er to ting her der springer lige i face. Først og fremmest, så ser CoD4 (Call of Duty 4) faktisk ud til at skalere ret ok ift. antallet af PCI-e lanes. En ting jeg specielt synes er ret interessant er, hvad der sker omkring PCI-e 2.0 2x (hvad der svarer til PCI-e 4x på det gamle interface og AGP 8x). Vi rammer en frame-rate på rundt regnet 49 FPS over hele linjen. Dvs. at det er hér jeg ville starte og mene, at vi har opnået en acceptabel frame-rate. Går vi opad, forøger vi med rundt regnet 12 FPS, 8 FPS og sidst omkring 3-4 FPS - Aner man en sammenhæng delelig med 4?
*Nominel ydelse imellem de forsk. hastigheder med PCI-e 2.0 1x som "base"-score*
Ser vi i stedet på den procentvise forøgelse, så kan vi se, at vi "maxer" ud ved PCI-e 2.0 16x. Vi halverer ydelsesforskellen, for hver gang vi fordobler antallet af lanes. Med andre ord. Der var noget som kunne tyde på, at Call of Duty 4 - Modern Warfare, kan styre båndbredden på PCI-e interfacet ret godt. Det er meget stik imod mine forventninger. Omvendt, så er den nominelle forbedring på omtrendt 5 % eller hvad jeg har målt til omtrendt 3-4 FPS. Så "nødvendigheden" af PCI-e 2.0 16x (over PCI-e 16x) kan med rette bestrides. Men der er en forskel.
Her har du så den direkte årsag til, hvorfor jeg har valgt netop disse to titler. Jeg sidder pt. og har gang i en anden artikel, og lagde mærke til noget spøjst ved Counter-Strike:Source. Som jeg skrev i det foregående afsnit, så har jeg testet med alt på max. Der var noget som kunne tyde på, at Source-motoren, er CPU-begrænset, næsten uanset detaljegrad og interface. Vi er, på intet tidspunkt over 4 % i difference, og nogle gange yder interfacet marginalt dårligere. Vi snakker altså her om et spænd på 1.2 GHz for CPU'en, alt på max. for grafikkort.
Nu kommer nemlig en af mine personlige kæpheste.
Source-motoren, uanset hvor lækker den ser ud, er en rigtig gammel engine. Dens skalérbarhed overgåes ikke af noget andet jeg kender til. I har her, ovenfor mine Damer og Herrer, det direkte bevis.
Du kan blive ved med at forøge din frame-rate på Source-motoren, så længe udstyret tillader det. Faktisk, så har det længe undret mig, hvorfor man ikke bruger Source-motoren til at benchmarke i. Den er langt mere skalérbar og gennemskuelig end eksempelvis motoren bag 3Dmark Vantage.
Da HL2 i sin tid kom ud, skulle det passe på så mange computere, som overhovedet muligt. I 2004 hed nogle af de bedste grafikkort Geforce Ti4600 og Radeon 9800pro - selvom mange stadigvæk sad med eksempelvis et Geforce 2. Det gav Valve (og til dels iD-software) en del kvaler, eftersom man var i en overgangsperiode. Mange af os kan nok huske Geforce5-fadæsen, hvor nVidia skød fuldstændigt ved siden af og afleverede en støvsuger, frem for et grafikkort.
Faktum var dog, at selvom vi havde disse enormt lækre grafikkort, så skulle dem med mindre systemer også være der. Derfor blev Source-motoren skrevet op omkring Directx7 API'en, og kunne faktisk køre rigtig godt på selv disse grafikkort. Nu kunne vi komme ud i en længere forklaring om sammensætningen af grafikmotorer, grafikkort, GFLOPS og jeg ved ikke hvad.
Jeg vil dog nøjes med at sige, at Counter-Strike:Source (hypotetisk set) kan køre lige så godt på en computer fra 2004, som det kører på en computer den dag i dag. Interfacet er i hvert fald ikke begrænsningen, og det er direkte aflæseligt at frame-raten styres af CPU'en og ikke grafikkortet (modsat CoD4).
Konklusion
Så, hvad kan vi konkludere ud fra ovenstående?
- Først og fremmest, kan vi se, at der er sket noget af et skifte. For blot 2 år siden, ville de færreste have spået PCI-e 2.0 de store fordele, over PCI-e og AGP. Tingene har dog ændret sig siden, men selv dét er en sandhed med modifikationer. Nu sidder jeg, med et af markedets kraftigste grafikkort (Jo jeg gør så! Hold mund Wankermark3D-Wannabes) og havde faktisk ikke forventet den store forskel mellem PCI-e 2.0 8x og PCI-e 2.0 16x - Sagen forholder sig dog en anelse anderledes. Jeg ville langt fra kalde forskellen fra markant, men den er der.
Omvendt, så afhænger det også meget af hvilken titel vi kigger på. Det kan nok virke en anelse fladt at lave så generelt en konklusion, baseret på blot to titler. Men det var nu heller ikke min hensigt. Min hensigt var, at finde to spil i hver sin ende af "skalaen" (detaljegrad, workload og ikke mindst skalérbarhed) og se hvordan deres ydelse blev påvirket af hastigheden (båndbredde tilgængelig) på interfacet. Som du kan se, så bliver Source ikke påvirket så forfærdeligt meget. Der er en målbar forskel, den er ekstremt lille, men der er en målbar forskel.
Er den værd at notere?
- Det synes jeg ikke.
Ser vi på CoD4 alene, og sammenligner med nogle tungere drenge såsom Unreal 3 Engine, CryEngine2 osv. - er jeg ikke et sekund i tvivl om, at PCI-e 2.0 har en masse at give af. Vil sådanne spil (og ja, jeg snakker om spiltitler, ikke hardware nu) kunne udnytte den båndbredde? Jeg ville sige nej. Forskellen er i hvert fald ikke værd at hænge sig i. Ikke på nuværende tidspunkt. Ser man på de rå resultater, så er forskellen mellem PCI-e 2.0 16x og PCI-e 2.0 8x (emuleret PCI-e 1.1) på kun 3-4 FPS. Ikke engang forskellen mellem de forsk. CPU-hastigheder er værd at nævne (hint - grafikkortet er ikke CPU-belastet).
Så hvad er den overordnede konklusion?
- Den overordnede konklusion fra min side må være, at vi ikke skal hænge os så meget i forskellen mellem PCI-e 2.0 og PCI-e 1.1. Der er langt større varians mellem hvilken titel vi vælger, frem for hvilket interface vi gør brug af.
Afsluttende bemærkning
Det var alt for denne gang. En lille "hovsa"-artikel, der viste sig at optage det meste af min fredags-fridag. Men jeg føler, at jeg fik det ud af det jeg ville. Jeg har lavet et lille ekstra-afsnit, hvor resultaterne er præsenteret i tabelform.
Overordnet set, så er det her meget alá hvad du kan forvente af mine kommende tre artikler. Jeg vil i denne række af artikler delt op i tre, kigge lidt på CPU'ens betydning for frame-raten, såfremt den har nogen?
Jeg siger tak fordi du gad at læse med. Hvis der er noget du er (u)enig med mig i, er du meget velkommen til at smide en kommentar i tråden. Jeg tager seriøse henvendelser seriøst og useriøse henvendelser useriøst. Så lad mig høre om du fik noget ud af det, og om det kan bruges til noget.
Tak for nu og fortsat god dag.
Med venlig hilsen
Allan "NoNig" Meineche