Med HD 5000 serien - der har været kendt som "Evergreen" - har AMD lagt kraftigt ud med verdens første DirectX 11 kompatible GPU.
Derved er grundlaget lagt for en massiv succes og ydelse, hvor AMD pt. står helt alene med deres allernyeste og bedst ydende teknologi lagt fast. Som det ses forneden, har AMD fordoblet brugernes værdi per dollar/krone de sidste år, iflg. deres egne data:
Der har været enormt meget snak i diverse fora på nettet og lækkede informationer ang. HD 5970 Hemlock/5870x2. Visse ting har været sande nok - men en del har bestemt ikke. Eksempelvis så er HD 5970 clocket på de samme frekvenser, som HD 5850 - og ikke som antaget - på de samme frekvenser, som HD 5870. Dette er der nogle grunde til som I kan læse om senere i artiklen. En ting er dog sandt - HD 5970 er verdens absolut hurtigste dual-GPU, single-PCB grafikkort med DirectX 11 kompatibilitet og 40nm produktions-teknologi!
Som det ses på billedet nedenfor, har AMD/ATi lagt sig i selen for, at opnå en førende plads på grafikkortmarkedet, rent teknologisk. AMD/ATI er da også blevet ved med at spytte den ene GPU efter den anden ud igennem de seneste år og har kontinuerligt og vedholdende konstant skiftet til nye typer teknologier.
Nedenfor hér ses AMD/ATI's "roadmap"/plan for den kommende serie af Radeon HD 5000 grafikkort:
"Massiv Overvældende Gaming" skal iflg. AMD ske ved hjælp af AMD/ATI Eyefinity teknologi, AMD Stream teknologi og Microsoft's DirectX 11 teknologi:
AMD's mission er pt. at omdefinere ydelse kontra oplevelse af spil i højere opløsning og på større skærme, med mere realistisk grafik og dermed en større oplevelse for spillerne, eller brugerne ved brug af AMD's produkter indenfor HD 5000-serien.
Bl.a. fordi HD 5000-serien vil give mulighed for skærmopløsninger på 2560x1600, i hele 24 megapixels High Definition opløsning, hvor eksempelvis et enkelt HD 5870/HD 5970 grafikkort kan drive hele 3 skærme.
Som nævnt og vist på Youtube, vil en senere version af HD 5870, der kommer i kvartal 4 af 2009, kunne køre 6 skærme i denne opløsning på samme tid. Derved vil et HD 5870 Eyefinity Six kort, som sagt kunne køre 6 skærme med en opløsning der er 12 gange højere, end High Definition 1080p. Den nye serie af HD 5800 grafikkort understøtter som sagt også OpenCL, og har derved en helt uovertruffen grafisk beregningskraft som GPGPU(Generel Purpose Graphics Processing Unit, red.).
Du kan finde en demonstrations-video fra AMD af Eyefinity teknologien hér:
http://www.youtube.com/watch?v=MHHxY8l00io
Brugen af DirectX11 teknologi er også helt klart en stor fordel i spil, da DX11 i Windows 7 understøtter "multi threading" og derved kan balancere belastning mellem GPU og CPU langt bedre end hidtil, hvilket skulle betyde en stor forskel imellem flerkernede og ikke-flerkernede CPU'er. DirectCompute 11 i DirectX 11 vil give store ydelses-forbedringer i spil og 3D-brug. Bl.a. betyder skiftet fra DirectX 10 til DirectX 11 en markant reducering i antallet af trekanter/triangles og polygoner, hvilket muliggør en højere billedkvalitet.
Yderligere:
AMD har rent faktisk overskredet Moores lov, omkring stigning i beregningskraft indenfor segmentet GPU'er/grafikkort/grafiske chips som I kan se herunder - og det er faktisk lidt af en bedrift.
Hvad er det vi ønsker, iflg. AMD - og hvorfor bør man købe et HD 5970 grafikkort?:
HD 5970 Hemlock, er det alle topgamere, eller superentusiaster ønsker sig, siger AMD, grundet at det er verdens mest avancerede og kraftige grafikkort tilgængeligt pt. AMD tilbyder derved den allerseneste og absolut kraftigste teknologi, som AMD pt. er helt alene om at udbyde. Radeon HD 5970 er nemlig verdens kraftigste single-PCB grafikkort pt. og helt ubestridt "kongen af supergrafikkortmarkedet".
I øvrigt har AMD for miljøets skyld bygget HD 5970 op, således at der slukkes for den ene GPU, når kortet ikke er brug til 3D-grafik - og derved har AMD opnået et idle watt forbrug på kun 42 watt.
Det nye HD 5970 Hemlock er i handlen, lige efter at Windows 7 med DirectX 11 og DirectCompute 11 er blevet lanceret:
Det nye grafikkort vil have formidabel ydelse, lav idle strømforbrug - men en prislap i den helt dyre ende på 3.000,- DKK før moms og importtold. Så en cirkapris på omkring 4.000,- DKK vil ikke være helt galt anslået.
Et enkelt AMD HD 5970 grafikkort vil være hurtigere/bedre ydende, end et GTX-295 fra NVIDIA, iflg AMD/ATI:
Da HD 5970 understøtter DirectX 11 og DirectCompute der udkom med Windows 7, er dette kort fremtidssikret langt frem i tiden.
Fordelene ved DirectX 11 teknologien kan ses på denne illustration - og her fremgår det at der klart er meget, at vinde ved at benytte DirectX 11 teknologien for såvel forbrugeren, som spiludviklerne:
Det nye HD 5970 Hemlock vil angiveligt tilbyde slutbrugeren 240% mere ydelse, gennemsnitligt, indenfor DirectX 10, DirectX 10.1 og OpenGL, ifølge nedenstående graf. Det er jo bestemt ikke så ringe, hvis dette viser sig at være sandt. Vi vil naturligvis selv vurdere nærmere, når vi får et kort forbi redaktionen.
Benchmarkgraf over tests foretaget af AMD:
Eksempel på ydelsen for et enkelt HD 5970 2GB i spillet Dirt2:
Som det fremgår af dette billede, vil der ikke være mangel på DirectX 11 spil, som man kan bruge sit eventuelle nye HD 5970 grafikkort til:
For superentusiasterne, eller dem der arbejder med store grafiske projekter, vil det være muligt, at benytte hele 24 skærme i en opløsning over "Full HD" ved brug af CrossFire X og 4 Radeon HD 5870 Eyefinity Six Edition grafikkort.
Her er en række billeder der illustrerer, hvordan Eyefinity-teknologien kommer til at fungere - i "gamle" dage hed Eyefinity HydraVision (sådan som jeg husker det):
Yderligere information, omkring AMD's benchmarks af HD 5970 Hemlock, på hvilken platform disse er kørt og hvordan kan ses på dette billede, som vi nu runder af med:
Tak til WinterSilence for dette afsnit.
Vi går videre til specifikationerne...