Test: HiS Radeon HD5870 2GB Eyefinity-Six

Grafikkort, AMD/ATI d.  23. maj. 2010, skrevet af Jonny Rook 1 Kommentarer.  Vist: 12332 gange.

Korrekturlæser: Mino
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: HIS
DK distributør: Komplett.dk

Test

 

 Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortene.

 

  Model Hastighed /Driver
OS

Windows Vista Home Premium 64 bit

m. SP 2

 
Processor Intel Core2Duo E8500 @3800MHz
Bundkort Gigabyte EX38-DS4 FSB 400/1600
RAM 2x2Gb Crosshair dominator 533MHz@CL5-5-5-15
Grafikkort HIS 5870 Eyefinity6 Edition Catalyst 10.4
Sammenlign Club3D 5830 OC Catalyst 10.4
  Powercolor 5890 Catalyst 10.4
  HIS 5750 Catalyst 10.4
  Saphire 5570 Catalyst 10.4

 

Alle grafikkort i 5xxx serien understøtter DirectX11 hvilket er den nyeste standard, hvorimod 4890 kortet kun understøtter op til 10.1 derfor har jeg valgt at undlade DirectX11 benchmarks for til gengæld at kunne sammenligne med sidste generation.

 

Til måling af watt forbrug er der brugt en Elworks energimåler, der er blevet målt på computeren som samlet enhed.
 

Software benyttet.

 

  • Windows Vista 64-bit fuldt opdateret

  • Bundkort BIOS v6.00E

  • Bundkort chipset driver 9.1.1.1020

  • ATI Catalyst 10.4 driver blevet benyttet


 

Testsoftware.

 

  • 3DMark 06

  • 3DMark Vantage

  • Far Cry

  • World in Conflict

  • Call of Juarez

  • S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat

 

 

3DMark 06.

Jeg starter med 3DMark 06 fra Futuremark. Det er en ældre test og den kører kun DirectX 9, men jeg finder stadig testen brugbar til at måle et grafikkorts potentiale. Der er også en CPU test med i denne samt i Vantage benchmark, hvilket gør at CPUen har større indflydelse på resultaterne end hvis det havde været ren grafik test, derfor vil resultaterne variere en del fra maskine til maskine alt efter hvor kraftig en CPU der benyttes.

 

 

Som forventet klare 5870 sig bedst, specielt når der bliver skruet op for anti analysing ser vi et langt mindre ydelses drop i forhold til ALLE andre kort i testen. 5870 klare den ekstra belastning umådeligt flot og falder kun med kun 15%, hvorimod 5830 og 4890 mister hele 25% af ydelsen, det kunne tyde på at de 32 ROPs mod de to andres 16 er det der gør udfaldet, da både 5830 og 4890 falder med 25%.

 

3DMark Vantage.

3DMark Vantage er den nyeste grafik benchmark fra Futuremark, og er kendt for at kunne presse en computer til det yderste af hvad DirectX 10 kan præsterer. Vantage Køre 2 test som er visuelt meget krævende og beregnet til at presse et grafik kort til så mange beregninger som overhovedet muligt. Den kører også 2 CPU test for at teste dennes ydelse, men langt størstedelen af de point den endelige score består af, er grafikkortets fortjeneste hvilket gør særdeles Vantage nyttig til at sammenligne med.

 

 

I entry testen (som vel og mærke også er beregnet til at teste små grafikkort) kan vi se at de 3 hurtigste kort ligger utroligt tæt, her er det formentlige den aldrende E8500 CPU der bliver til en flaske hals. Skruer vi lidt op så begynder der at vise sig et større ydelses spring og her får HIS kortet lov til at trækker lidt væk fra flokken. På high får HIS kortet virkelig lov til at strække benene og ender på en flot score af 10778 point, dette kort er tydeligvis beregnet til at køre de høje opløsninger og med alle effekter slået til.

 

Far Cry 2

Første spil benchmark vi skal se på er Far Cry 2. Det er et RTS (kort for first person shooter) spil  der forgår i jungle og ørken landskab. Spillet bruge Dunia engine, som blev udviklet til Far Cry 2, og er i stand til at lave nogle utrolig flotte visuelle effekter som dynamisk ild udbredelse, storm effekter og nat og da cyklus, disse effekter er ren guf for et højtydende grafikkort men en katastrofe for de små kort i testen. Alle tal repræsentere gennemsnitlig fps, hvor en score under 30 betragtes som uspilleligt.

 

 

Uden AA klarer selv det lille 5750 sig igennem med en spilbar FPS selv i 1920x1080 og kun 5570 viser sig at være fuldstændigt udueligt til Far Cry 2. Men sagen er en helt anden når vi sætter 8xAA på, pludselig er det kun 5870 der ligger lunt i svinget med henholdsvis 58 og 52 fps med fuld AA aktiveret, mens de 3 andre kort ligger og roder omkring minimus grænsen. HIS kortet er bygget til at køre de høje opløsninger og det er også nødvendigt, eftersom 3 22” skærme typisk vil kunne vise 5040x1050 i opløsning.

 

World in Conflict.

Næste spil er World in Conflict, hvor russerne forsøger at overtage verden. Det er et RTS (kort for real time strategy) spil. Krigen udspiller sig  på amerikansk jord og tager dig igennem store slag i et flot by og skov miljø. Det er muligt at ødelægge næsten alt takket være MassTech engine, der også byder på meget detaljeret enheder og et uendeligt antal eksplosioner.

 

I denne test formår Eyefinity kortet ikke ikke at give 5830 eller 4890 bøllebank, men klarer sig alligevel rigtigt flot og ligger sig naturligvis forrest i feltet.

 

Call Of Juarez.

Call of Juarez er et af de få spil, der er skrevet til direkte at udnytte flere CPU-kerner end to, så her kunne den gamle  e8500s 2 kerner godt blive en flaskehals. Spillet køre på Chrome engine 4 som er fjerde generation af Chrome engine, der gør  Call of Juarez til et visuelt flot FPS cowboy spil. Jeg har kørt med Shadowmap 2048x2048 i alle test. Det er muligt at køre denne test i DX11, men har valgt at holde mig til DX10 så 4890 også kan være med.

 

 

Grafen her taler vist for sig selv, intet kan følge med Eyefinity kortet.

 

S.T.A.L.K.E.R Call of Pripyat benchmark

Call of Pripyat bruger XRAY 1.6 engine, hvilket giver mulighed for fuld DirectX 11 understøttelse. Spillet er efterfølgeren til det originale S.T.A.L.K.E.R Shadow of Chernobyl. Denne benchmark er god fordi den tester grafikkortene i mange forskellige situationer, og det ses også på grafen nedenfor hvor der er de største udsving kortene imellem.

 

I S.T.A.L.K.E.R får jeg samme resultat som i Call Of Juarez, igen får ingen af de andre kort i testen lov til at udfordre topkortet. Den eneste overraskelse her er at selv 5750 formår at leverer en spilbar framerate ved grafik indstillingerne på ultra.

 

5870 test

Jeg har også testet 5870 i et par spil i opløsningen 5040x1050, dog har jeg ikke nået at teste mod de andre kort så det bliver bare for at se hvilke frames kortet kan klare. Alle test er udført med grafik indstillingerne på højeste niveau og uden AA.

 

 

HIS 5870 klare den høje opløsning godt og leverer fine fps i alle tre titler, det kan også nævnes at det er en fornøjelse at spille i Eyefinity mode, det giver en rigtig god følelse af bevægelse og er fedt når man i øjenkrogen kan se ens makker bakke op, uanset om det er i kampen mod zombier, rumvæsner eller russere. Kanterne på skærmene er en smule irriterende, og ved et setup med seks skærme tilsluttet, kommer sigtekornet til at stå delt på to skærme hvilket ikke ville fungerer i et skydespil, men være knap så umuligt i et bil/fly simulator spil. Det kan da også nævnes at undertagende er solgt og selv skal ud og investere i et kort fra 5000 serien, hvilket kommer jeg ind på i konklusionen.

 

Strømforbrug.

Jeg har brugt en Elworks energimåler til at måle strømforbruget. Alle målinger er lavet på hele computeren og ikke på grafikkortet alene.

 

 

Her har AMD/ATI tydeligvis forbedret sig i forhold til sidste generation, 4890 trækker 171W i idle mod 5870 131W. I load bruger 5870 kun 1W mere end 4890, og det er trods de 2Gb RAM og en enorm ydelses forbedring.

 

Overclocking.

Først forsøgte jeg med ATI Overdrive, som er indbygget i Catalyst Control Center, men det viste sig hurtigt at kortet godt kunne trække mere end de 900/1300 der er maks. Jeg valgte derfor at bruge AMD GPU Clock Tool i stedet da den tillader at man hæver frekvenserne alt det man vil. Jeg hævede først GPU clock for at finde dennes maksimum og derefter RAM clock.

 

  

En forøgelse på 125MHz 15% på GPU og 110MHz 10% på RAM er et ganske udmærket overclock, det er dog interessant at se at det ikke mere end 7% forøgelse i ydelsen, hvilket tyder på at CPUen går hen og bliver en flaskehals for dette lynhurtige grafikkort. Jeg mistænker AMD GPU Clock Tool for at lave lidt ballade med ATI Overdrive, så hvis du vælger at bruge GPU Clock fravælger du muligheden for at bruge ATI Overdrive, hvilket er en skam da GPU Clock ikke har blæser styring indbygget, jeg oplevede heller ikke heller ikke meget larm fra blæseren under Vantage testen, det skal dog tilføjes at samtlige kabinet blæserer var sat på fuld skrue, hvilket resulterede i en del larm i forvejen.

 

Videre til konklusionen..

tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-05-2010 23:28:52
Svar/Indlæg:
20170/383

RTS = Real Time Strategy, ikke First Person Shooter 🙂