Grafikkort, AMD/ATI d. 23. maj. 2010, skrevet af Jonny Rook 1 Kommentarer. Vist: 12350 gange.
Introduktion
ATI, som vi skriver om i dag, er en gammel respekteret producent af grafikkortchips - eller GPU'er, som man kalder disse i vore dage. ATI startede allerede i 1985 - og blev i 2006 opkøbt af AMD, der som bekendt er verdens næststørste producent af computerprocessorer (CPU'er). AMD har eksisteret siden 1969 og lavede tidligere hovedsagligt Intel-kompatible CPU'er (Intel startede i 1968). Siden voksede firmaet, og var i sin tid årsag til en revolution på markedet indenfor CPU'er, der var særligt optimerede til computerspiI. I dag består ATI altså af AMD/ATI. AMD har dog valgt, i en vis udstrækning, at beholde ATI's kendte navn og logo/design. Særligt den karakteristiske røde farve, er et særkendetegn for AMD/ATI-produkter.
Med opkøbet af ATI ønskede AMD, at styrke sin markedsposition overfor Intel - hvilket man må sige, er lykkedes dem særdeles glimrende. Med opkøbet af ATI kunne AMD nemlig matche deres CPU'er, GPU'er og chipsets internt, rent designmæssigt. Indenfor dette område, har AMD altså det der skal til for, at lave særligt højtydende systemer, der er specialbygget til at matche hinanden.
AMD/ATI's nye skabning, som vi præsenterer netop nu, kendes under flere navne. Dens kodenavn er "Cypress"(/Cedertræ), mens GPU'ens/chippens navn er RV870 - og så naturligvis AMD/ATI's officielle navn på selve grafikkortet, Radeon HD 5870.
Specifikationsmæssigt, er det ikke så lidt, der er sket, med lanceringen af Radeon HD5870. Særligt skal man her bide mærke i, at HD5870 har hele 1600 Stream Processors, hvor HD4870 har 800. Samtidigt er hukommelsesbåndbredden gået fra 115.2 GB/s til 153.2 GB/s, mens kortets "idle power" er gået fra hele 90 watt og ned på sølle 27 watt. Særligt er det interessant at se, at en stigning fra 160watt (på HD4870) til 188 watt på HD5870, giver den dobbelte rå regnekraft, med en strømforbrugsmæssig forøgelse på blot 27 watt.
Rent faktisk svarer et HD5870 grafikkort i rå regnekraft til 177 styks IBM Big Blue, da denne supercomputer blev lanceret. siden et HD5870-kort har en rå regnekraft på hele imponerende 2,71 Teraflops. Til sammenligning skal det nævnes, at HD4870 har en Teraflop regnekraft på 1.2.
Dette svarer til en rå forøgelse i beregningskraft på ikke mindre, end 126% mere, end forgængeren HD4870, sammenlignet med HD4800-serien. Og det er ikke så lidt, når vi skal sammenligne grafikkort og disse skift i generationer. Faktisk har vi ikke set en så markant forskel på grafikkortgenerationer før, målt i rå regnekraft.
Ofte har mange en tendens til, at de bare gerne vil have det største der findes - i hvertfald når det kommer til gamer grafikkort. Men her skal man bestemt ikke forklejne HD5850, som rent faktisk er ret meget kraftigere, end sin lillebror i topsegmentet, HD4870. For mig ser det ud til, at dette kort bliver endog rigtigt spændende og meget interessant for rigtigt mange mennesker.
Med HD5800 serien - der har været kendt som "Evergreen" - har AMD lagt kraftigt ud med verdens første DirectX 11 kompatible GPU. Derved er grundlaget lagt for en massiv succes og ydelse, hvor AMD først for ganske nyligt har fået konkurrence på den allernyeste og bedst ydende teknologi.
Nye features er det naturligvis også blevet til, med den nye serie. Med ATI Stream- og DirectCompute-funktionen i DirectX 11, kan opgaverne bedre fordeles mellem GPU og CPU. Og her står AMD som sagt pt. helt alene med denne funktionalitet, indtil videre. Faktisk er regnekraften i en HD5870 GPU 177 gange større, end regnekraften på IBM's ældre Big Blue computer, målt i rå TeraFlop beregningskapacitet. Og HD5870 benytter da også nyeste teknologi ved brug af lynhurtige GDDR-5 RAM og 40 nm produktionsteknologi.
Nedenfor her, ses AMD/ATI's "roadmap"(/udgivelsesplan) for den kommende serie af Radeon HD5000 grafikkort. Som vi kan se, lanceres "Cypress"/HD5870 som det første kort i serien; et highend grafikkort i 300$-klassen.
AMD's erklærede mål med HD5870 er, at redefinere brugerens oplevelse af spil, med fokus på højere opløsning på større skærme, med mere realistisk grafik. Alt sammen ting der skal opnås, ved hjælp af Eyefinity-,Stream- og DirectX-teknologierne. Bl.a fordi 5800 serien vil give mulighed for skærmopløsninger på 2560x1600, i hele 24 megapixels High Definiton opløsning, hvor eksempelvis et enkelt HD5870 grafikkort kan drive hele 3 skærme på en gang der alle kører i opløsningen 2560x1600.
Du kan finde en demonstrationsvideo fra AMD af Eyefinity teknologien her:
Brugen af DirectX11 teknologi er helt klart en stor fordel i spil, da DX11 understøtter "multithreading" og derved kan balancere belastning mellem GPU og CPU langt bedre end hidtil, hvilket skulle betyde en stor forskel mellem flerkernede og ikke-flerkernede CPU'er. DirectCompute 11 i DirectX 11 vil give store ydelsesforbedringer i spil og 3D-brug. Bl.a. betyder skiftet fra DirectX 10 til DirectX 11 en markant reducering i antallet af trekanter/triangles og polygoner, hvilket muliggør en højere billedkvalitet. Den nye teknik i DirectX 11 der hedder "Tesselation" giver markant bedre og mere bløde, realistiske skygger og langt større detaljegrad på eksempelvis personfigurer i 3D-skydespil. Kort sagt understøtter HD5870 alle de nyeste funktioner, der findes i Windows 7. Så skal man ud og købe et nyt højtydende grafikkort nu hvor Windows 7 lanceres indenfor 2 uger, er det bestemt et Radeon HD5870, man skal vælge.
Med HD5870 har AMD i øvrigt overskredet Moores lov, omkring stigning i beregningskraft indenfor segmentet GPU'er/grafikkort/grafiske chips som I kan se herunder - og det er faktisk lidt af en bedrift. I kan se en graf nedenfor omkring dette:
Cypress(HD5870/HD5850) er det alle gamere/spillere bør ønske sig.
I øvrigt har AMD/ATI med HD5870 vægtet grafisk ydelse kontra det "at være grøn"/miljøbesparende utroligt meget med den nye HD5800 serie.
Da 5800 serien understøtter DirectX 11 og DirectCompute, der udkommer med Windows 7, er dette fremtidssikret langt frem i tiden.
Fordelene ved DirectX 11 teknologien kan ses på denne illustration - og her fremgår det at der klart er meget, at vinde ved at benytte DirectX 11 teknologien for såvel forbrugeren, som spiludviklerne:
For superentusiasterne, eller dem der arbejder med store grafiske projekter, vil det være muligt, at benytte hele 24 skærme i en opløsning over "Full HD" ved brug af CrossFireX og 4 styks "Radeon HD5870 Eyefinity Six Edition" grafikkort. Denne specifikke udgave af HD5870 er med 6 udgange i. Skal man køre med mere end 3 skærme pr. grafikkort, skal man altså have denne specielle version.
Her er en række billeder der illustrerer, hvordan Eyefinity-teknologien kommer til, at fungere - i "gamle" dage hed Eyefinity HydraVision (så vidt jeg husker det):
Det var "lidt" om teknologien bag Radeon HD5870. På næste side, pakker vi godterne ud...