Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
• Intel Quad Extreme 9650 3GHz
• Gigabyte X48-DS5
• Silverstone Raven RV-02
• Zalman ZM850
• Kingston Value DDR2 PC-5300 4 GB
• Der er testet med Windows 7 Ultimate 64-bit, fuldt opdateret.
• Følgende ATI kort er testet med 9.12 driveren HD 4890 og HD 5770.
• Følgende ATI kort er testet med 10.2 driveren HD 5830
• Følgende ATI kort er testet med 10.3 driveren HD 5870 og HD 5970
• Nvidia kortene GTX-285 og GTX-260 er testet med 195.62 driveren dog ikke under Heaven benchmarken i 8xAA da dette fik benchmarken til at crashe, så her er der testet med 191.07 driveren.
• GTX-480 og GTX-295 er testet med 197.41 driveren.
• HD 6870 er testet med 10.10 driveren.
Testsoftware:
3DMark Vantage
3DMark 06
Stalker: Call Of Prypat DirectX 11 benchmark tool
Unreal Tournament 3 Benchmark tool
FurMark 1.7.0
Call Of Juarez DirectX 10 benchmark tool
Heaven benchmark 2 tool
Colin Mcrae Drit 2
Far Cry 2 Benchmark tool
OBS:
Zotac GTX-285 AMP! kortet, der er benyttet i testen, er fabriksoverclocket og kan sammen med GTX-260 samt GTX-295 ikke køre med DirectX 10.1 og DirectX 11. Til gengæld er Nvidia kortene de eneste, der kan benytte PhysX teknologien, og derfor har de en betragtelig fordel i 3DMark benchmarken. Derudover skal det nævnes, at det er den ældre 192 core version, af GTX-260 der er brugt i testen og at HD 5870 kortet vi har benyttet er fabriksoverclocket 25 MHz samt at HD 6870 kortet er clocket 20 MHz.
3DMark Vantage:
Seneste benchmarker fra finske FutureMark 3Dmark Vantage - finnerne kan andet end lave gode fiskeknive og woblere. Vantage er en "ægte" DirectX10 benchmark, som ikke er bagudkompatibel med DirectX 9.0c, så her er Windows Vista eller Windows 7 platformen den eneste mulighed for at afvikle testen. Vantage er flot at se på, men samtidigt også ekstremt hårdt mod grafikkortene. Stilen er ændret til en lidt mere cartoon-agtig type - hvorfor vides ikke. Jeg foretrækker selv naturtro tests, såsom Call of Juarez.. Samtidigt kan jeg ikke se , hvorfor der er inkluderet CPU-tests, når det det drejer sig om, er test af grafik. Hvorom alting er, lad os se hvordan kortet klarer sig i denne test:
Så er vi igen nået til testen og traditionen tro starter vi med Vantage, og som man kan se ligger HD 6870 sig lige efter 5870, og smider en ganske fornuftig mængde points af sig.
3DMark 06:
Den ældre version af FutureMark’s 3Dmark programmer, som kun tester i DirectX 9, og er sammen med Fallout 3, den eneste benchmark i testen, der benytter den ældre API. Jeg har valgt at tage denne med, da jeg selv ofte spiller spil, der benytter DirectX 9 og fordi, der stadigvæk udkommer spil, der benytter denne efterhånden meget forældede API.
3DMark 2006 testen er efterhånden ved at blive temmelig overflødig, da alle kort kan trække benchmarken for fulde gardiner uden problemer. Så er det godt at der i løbet af få uger ankommer en helt ny 2011 version. Som man kan se klarer HD 6870 sig rigtig godt, og udgør sammen med 5870 og 5970 top 3 i denne test.
Stalker: Call Of Pripyat:
Stalker:Call Of Pripyat benchmark er et DirectX 11 benchmarktool fra GSC Game World i Kiev, Rusland. Firmaet står bag STALKER: Shadow of Chernobyl, STALKER: Clear Sky og STALKER: Call Of Pripyat. Denne benchmark er baseret på den sidstnævnte og presser igennem 4 deltests, grafikkortenes evner til det yderste. De 4 deltests består af en test, hvor grafikmotoren kører om dagen, en om natten, en i uvejr med regn og torden og mange reflektioner i materialer og en i høj solskin. Dette sikrer, at grafiktesten bliver yderst omfattende, da alle kortets evner testes igennem. Da testen kører under alle de forhold man vil møde i et spil, synes jeg at det er en af de mest retvisende grafiktests der findes pt. I denne test er højere FPS bedre, end lavere. I referencetestgrafen har jeg kun medtaget værdierne for Day-delen af testen, da vi ellers skulle se på 12 små billeder. Jeg har indsat graferne fra testen i Ultra Mode for alle 4 kort til sammenligning.
I den traditionelt AMD glade Stalker test klarer HD 6870 sig også rigtig fint, og ligger igen lige efter HD 5870 og med hele 10 Fps ned til GTX 480.
I DirectX 11 delen af testen får vi præis det samme billede, trippel AMD på toppen og med GTX 480 små 10 FPS efter HD 6870.
Unreal Tournament 3 Benchmark Tool:
Der er ikke så meget, at sige om UT3-testen. Jeg har valgt UT3 fordi den fra starten af blev bygget til at være optimeret til DirectX 10.0. Med patch er der support for DirectX 10.1. og denne test er udvalgt fra benchmarkportfolioet fordi rigtigt mange spil der bruges i dag og som stadig frigives, er baseret på netop UT3's grafiske motor. Der er testet med manuelle settings til absolut højeste kvalitetsindstillinger. Vi får høje tal, da spillets grafiske elementer ikke længere er hypermoderne.
Så er vi nået til den traditionelle UT3 test, det er efterhånden begrænset hvad vi kan udlede af denne, men HD 6870 ligger sig "slap bang in the middle" kun 2 FPS efter GTX 480 så meget fint.
FurMark 1.7.0:
FurMark er en meget brugt benchmark på flere forskellige testsider - og det er med god grund. For FurMark indeholder både en benchmark, samt en burn-in/stability testfunktion. Den kan endvidere tage screenshots undervejs ved at trykke på F9, hvilket er meget praktisk. Samtidigt skriver den løbende en temperaturgraf over GPU'ens varmetilstand og det er endnu et plus ved at benytte denne test. Ydermere er det testens eneste OpenGL-benchmark og derfor den eneste der siger noget om, hvor godt producenterne har integreret OpenGL optimeringer i GPU'erne. Dette er vigtigt at vide for dem der kører Linux, eller anden Unix eller har brug for at rendere OpenGL professionelt i applikationer, hvor selve renderingen smides ned på GPU'en. Oveni så er FurMark klart den benchmark der brænder grafikkortet allervarmest hurtigst muligt. Og det er også en fordel, når man skal finde et grafikkort's præcise smertegrænser for overclockning. Desuden er FurMark en OpenGL 2.1 benchmark og da GTX-285 kun kan køre OpenGL 2.1, mens AMD/ATI-kortene kan køre OpenGL 3.0 er denne test valgt udfra det parameter for, at kunne give en retvisende og valid sammenligning.
Så er vi kommet til Furmark testen AMD's akilleshæl, traditionelt set så klarer de sig ikke godt her, og HD 6870 viser ikke ligefrem flaget, men må nøjes med at konkurrere med GTX 260. Her kan AMD altså godt stramme lidt op, dog har jeg aldrig benyttet mig af OpenGL normalt, så relevansen af dette for den almindelige gamer er nok begrænset.
Call Of Juarez:
Call of Juarez er et af de få spil der er skrevet til direkte, at udnytte flere CPU-kerner end to. Der er brugt Call of Juarez benchmark tool, 32-bit udgave, sat til maximum DirectX 10 settings, 1680x1050, Shadowmap 2048x2048, Shadows High, SSAAx4, Sound On.
Igen ser vi, at HD 6870 ligger lige efter 5870 med henholdsvis 30 og 45 Fps op til GTX 480 og HD 5970, så kortet ligger altså hvor man vil forvente at finde det.
Unigine Heaven benchmark 2 tool:
Heaven benchmark er den første benchmark, til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP, og de tilhørende nye features som Tesselation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ. I testen er der brugt DirectX 10/DirectX10.1, da ingen af de testede referencekort, eller det testede kort understøtter DirectX 11.
Så er vi ankommet til en af de rigtig interessante tests nemlig Heaven, og vi starter i DirectX 10. Her befinder HD 6870 sig endnu engang bag storebror men smider stadig respektable 40 Fps af sig i den højeste test.
Denne gang slipper jeg for at gentage mig selv, for her overhaler HD 6870 altså 5870 med 2 Fps i den højeste bench og massive 22 Fps i den mellemste, dette kan dog skyldes driver optimeringer, men kortet overhaler faktisk HD 5970 meget imponerende.
Colin Mcrae Dirt 2:
Colin Mcrae Dirt 2 er den nyeste version af Codemasters rallyspil, opkaldt efter den afdøde rallykører Colin Mcrae. Det første Dirt var et utrolig flot og krævende spil, en tradition de ikke har brudt, da toeren er et af de første spil på markedet til at benytte DirectX 11-grafik. Og selvom det kun benyttes få steder, så er det derudover et meget flot spil fyldt med imponerende detaljer.
Endnu en AMD glad benchmarker og HD 6870 klarer sig bestemt godt, kun 4 FPS efter HD 5970 og foran hele Nvidias lineup.
Far Cry 2 Benchmark tool:
Far Cry 2 er Ubisofts fortsættelse på Cryteks first person shooter. Spillet forgår I Afrika og med enorme landskaber, og tonsvis af detaljer overalt ,er det et spil, der virkelig kan presse selv de dyreste grafikkort.
I Farcry 2 ser vi for anden gang HD 6870 overhale 5870 og kortet klarer sig rigtig godt hvor det ligger sig lige efter GTX 295.
Overclocking
Til overclocktesten benyttede jeg både AMD's eget overdrive tool, og MSI afterburner men kortet blev ustabilt ved 965 MHz, hvilket altså giver os et overclock på 37 MHz, som jo ikke ligefrem er noget specielt.
GPU: Overclocket fra 920 MHz til x 957 MHz
RAM: Overclocket fra 1120 MHz til 1158 MHz
Hvor meget ekstra power giver dette så:
I 3DMark Vantage testen giver dette kun sølle 261 ekstra points på kontoen.
Stalker testen er helt uberørt af den hævede clock og kvitterer med 0.00 ekstra FPS.
Lidt bedre går det i Heaven hvor der klemmes 0.6 FPS mere ud af kortet.
Strømforbrug
Så er vi nået til strømforbrug, den eneste test hvor man gerne vil ligge i bunden af grafen, og det gør HD 6870 faktisk også da det forbruger 18 Watt mindre end 5870 under load. Dette er et meget fint resultat, og AMD holder sig fortsat til når det kommer til strømforbrug, måske de skulle begynde og sætte grønne klistermærker på i stedet for.
Så er vi jo klar til en konklusion.