Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
• Intel Quad Extreme 9650 3GHz.
• Gigabyte X48-DS5.
• Silverstone Raven RV-02.
• Zalman ZM850.
• Kingston Value DDR2 PC-5300 4 GB.
• Der er testet med Windows 7 Ultimate 64-bit, fuldt opdateret.
• Følgende ATI kort er testet med 9.12 driveren HD 4890 og HD 5770.
• Følgende ATI kort er testet med 10.2 driveren HD 5830.
• Følgende ATI kort er testet med 10.3 driveren HD 5870 og HD 5970.
• GTX-480 og GTX-295 er testet med 197.41 driveren.
• HD 6870 er testet med 10.10 driveren.
• MSI N480 GTX er testet med 260.99 driveren.
• Inno3D GTX-570 er testet med 263.09 driveren.
Testsoftware:
3DMark Vantage
3DMark 06
Stalker: Call Of Prypat DirectX 11 benchmark tool
Unreal Tournament 3 benchmark tool
FurMark 1.7.0
Call Of Juarez DirectX 10 benchmark tool
Heaven benchmark 2 tool
Colin Mcrae Drit 2
Far Cry 2 benchmark tool
OBS:
GeForce GTX-295 understøtter ikke nyere API end DirectX 10, hvorfor dette kort kører i DirectX10 i DirectX11-benchmarks. Til gengæld er Nvidia kortene de eneste, der kan benytte PhysX teknologien, hvorfor de har en betragtelig fordel i 3DMark Vantage. Derudover skal det nævnes, at den version af Radeon HD 5870 kortet vi har benyttet er fabriksoverclocket 25 MHz, mens HD 6870 kortet er clocket 20 MHz. Slutteligt er Zotac GTX 480 kortet overclocket 50 MHz og Inno3D GTX-570 kortet er overclocket 68 MHz.
Bemærk desuden, at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarkene er kørt ved hver enkel anmeldelse, hvorfor der kan være afvigelser i den målte ydelse, kontra de tal der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark Vantage:
Seneste benchmark fra finske FutureMark 3Dmark Vantage - finnerne kan andet end lave gode fiskeknive og woblere. Vantage er en "ægte" DirectX10 benchmark, som ikke er bagudkompatibel med DirectX 9.0c, så her er Windows Vista eller Windows 7 platformen den eneste mulighed for at afvikle testen. Vantage er flot at se på, men samtidigt også ekstremt hårdt mod grafikkortene. Stilen er ændret til en lidt mere cartoon-agtig type - hvorfor vides ikke. Jeg foretrækker selv naturtro tests, såsom Call of Juarez.. Samtidigt kan jeg ikke se , hvorfor der er inkluderet CPU-tests, når det det drejer sig om, er test af grafik. Hvorom alting er, lad os se hvordan kortet klarer sig i denne test:
Så er vi nået til testen, vi starter i vanlig stil med Vantage hvor GTX-570 lægger ud med en meget imponerende score, kortet er kun 500 points efter HD 5970, der koster DKR 1400,- mere. Og det er 2000 points foran GTX-480 - en imponerende start.
3DMark 06:
Den ældre version af FutureMark’s 3Dmark programmer, som kun tester i DirectX 9, og er sammen med Fallout 3 den eneste benchmark i testen, der benytter den ældre API. Jeg har valgt at tage denne med, da jeg selv ofte spiller spil, der benytter DirectX 9 og fordi, der stadigvæk udkommer spil, der benytter denne efterhånden meget forældede API.
I 2006 testen skal vi lidt længere ned på grafen for at finde GTX-570, Nvdias nye kort er ikke optimeret til DirectX 9, hvilket jo egentlig er meget naturligt.
Stalker: Call Of Pripyat:
Stalker:Call Of Pripyat benchmark er et DirectX 11 benchmarktool fra GSC Game World i Kiev, Rusland. Firmaet står bag STALKER: Shadow of Chernobyl, STALKER: Clear Sky og STALKER: Call Of Pripyat. Denne benchmark er baseret på den sidstnævnte og presser igennem 4 deltests, grafikkortenes evner til det yderste. De 4 deltests består af en test, hvor grafikmotoren kører om dagen, en om natten, en i uvejr med regn og torden og mange reflektioner i materialer og en i høj solskin. Dette sikrer, at grafiktesten bliver yderst omfattende, da alle kortets evner testes igennem. Da testen kører under alle de forhold man vil møde i et spil, synes jeg at det er en af de mest retvisende grafiktests der findes pt. I denne test er højere FPS bedre, end lavere. I referencetestgrafen har jeg kun medtaget værdierne for Day-delen af testen, da vi ellers skulle se på 12 små billeder. Jeg har indsat graferne fra testen i Ultra Mode for alle 4 kort til sammenligning.
En af de benchmarks hvor AMD's kort oftest findes i toppen. Og ganske rigtigt, GTX-570 kan ikke følge med men klarer sig dog bedst af alle Nvida kortene.
Når vi sætter hak ved DirectX 11 sker der noget, GTX-570 kortet rykker forbi HD 6870, og vi får her det første glimt af dette korts massive kræfter når DirectX 11 er slået til.
Unreal Tournament 3 Benchmark Tool:
Der er ikke så meget, at sige om UT3-testen. Jeg har valgt UT3 fordi den fra starten af blev bygget til at være optimeret til DirectX 10.0. Med patch er der support for DirectX 10.1. og denne test er udvalgt fra benchmarkportfolioet fordi rigtigt mange spil der bruges i dag og som stadig frigives, er baseret på netop UT3's grafiske motor. Der er testet med manuelle settings til absolut højeste kvalitetsindstillinger. Vi får høje tal, da spillets grafiske elementer ikke længere er hypermoderne.
Vi skal naturligvis også forbi den lille Unreal Test, hvor kortet ligger sig lige bag GTX-480 - de ældre grafikkort klarer sig bedre i denne test.
FurMark 1.7.0:
FurMark er en meget brugt benchmark på flere forskellige testsider - og det er med god grund. For FurMark indeholder både en benchmark, samt en burn-in/stability testfunktion. Den kan endvidere tage screenshots undervejs ved at trykke på F9, hvilket er meget praktisk. Samtidigt skriver den løbende en temperaturgraf over GPU'ens varmetilstand og det er endnu et plus ved at benytte denne test. Ydermere er det testens eneste OpenGL-benchmark og derfor den eneste der siger noget om, hvor godt producenterne har integreret OpenGL optimeringer i GPU'erne. Dette er vigtigt at vide for dem der kører Linux, eller anden Unix eller har brug for at rendere OpenGL professionelt i applikationer, hvor selve renderingen smides ned på GPU'en. Oveni så er FurMark klart den benchmark der brænder grafikkortet allervarmest hurtigst muligt. Og det er også en fordel, når man skal finde et grafikkort's præcise smertegrænser for overclockning. Desuden er FurMark en OpenGL 2.1 benchmark og da GTX-285 kun kan køre OpenGL 2.1, mens AMD/ATI-kortene kan køre OpenGL 3.0 er denne test valgt udfra det parameter for, at kunne give en retvisende og valid sammenligning.
I Furmark ligger GTX-570 sig endnu engang lige efter GTX-480, men ingen AMD grafikkort kan følge med i denne diciplin, og der er da også 8 FPS ned til HD 5970.
Call Of Juarez:
Call of Juarez er et af de få spil der er skrevet til direkte, at udnytte flere CPU-kerner end to. Der er brugt Call of Juarez benchmark tool, 32-bit udgave, sat til maximum DirectX 10 settings, 1680x1050, Shadowmap 2048x2048, Shadows High, SSAAx4, Sound On.
I COJ må GTX-570 endnu engang se sig slået af GTX-480 men kun med sølle 3 FPS, på AMD's side er det kun det meget dyrere HD 5970, der kan følge med.
Unigine Heaven benchmark 2 tool:
Heaven benchmark er den første benchmark, til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP, og de tilhørende nye features som Tesselation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ. I testen er der brugt DirectX 10/DirectX10.1, da ingen af de testede referencekort, eller det testede kort understøtter DirectX 11.
Så er vi nået til Heaven benchmarken, vi starter med DirectX 10, hvor GTX-570 viser gode takter og slår GTX-480 med 5 FPS, der er dog stadig langt op til HD 5970.
Så er der fuld skrue på DirectX 11 og dermed Tesselation, og som vi kan se kvitterer GTX-570 med tæv ikke bare til GTX-480 men hele feltet. Specielt i mellemtesten hvor kortet ligger 14 FPS foran nærmeste konkurrent - meget imponerende.
Colin Mcrae Dirt 2:
Colin Mcrae Dirt 2 er den nyeste version af Codemasters rallyspil, opkaldt efter den afdøde rallykører Colin Mcrae. Det første Dirt var et utrolig flot og krævende spil, en tradition de ikke har brudt, da toeren er et af de første spil på markedet til at benytte DirectX 11-grafik. Og selvom det kun benyttes få steder, så er det derudover et meget flot spil fyldt med imponerende detaljer.
Dirt 2 er lavet i samarbejde med AMD, og dette ses tydeligt i testen. Men vi kan i hvert fald konkludere, at GTX-570 er hurtigere end 480.
Far Cry 2 Benchmark tool:
Far Cry 2 er Ubisofts fortsættelse på Cryteks first person shooter. Spillet forgår I Afrika og med enorme landskaber, og tonsvis af detaljer overalt ,er det et spil, der virkelig kan presse selv de dyreste grafikkort.
Endnu engang viser GTX-570 gode takter, og placerer sig lige bag det meget større og dyrere HD 5970, samtidig med at det lægger god afstand til GTX-480.
Overclocking
Inno3D har fra fabrikken overclocket kortet 68 MHz, så da jeg startede med at skrue på clocken, regnede jeg ikke med at nå langt. Jeg nåede kun 7 MHz før flere små artifacts, fandt sig vej op på min skærm. Derfor vil jeg skippe denne del af testen, og konkludere at vores testeksemplar kan clockes 68 MHz eller at der på nuværende tidspunkt ikke findes et stykke software, der kan clocke kortet ordenligt - jeg fik under alle omstændigheder problemer ligemeget hvorledes jeg forsøgte mig.
Strømforbrug
Så mangler vi bare at kigge på strømforbruget, og i idle klarer GTX-570 sig rigtig godt, og bruger kun 2 watt mere end HD 6870. Under load ændrer det sig, og kortet bruger 310 watt hvilket er lidt mindre end GTX-480, men stadig 60 Watt mere end HD 6870. Så nej, den lille makeover af chippen har ikke fjernet dette "problem".
Så er vi jo klar til en konklusion.