Test
Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
|
Model |
Hastighed/Driver
|
Operativsys. |
Windows 7 Ultimate Service Pack 1 64-bit fuldt opdateret |
|
Processor |
Intel Quad Extreme 9650 |
3000MHz |
Bundkort |
Gigabyte X48-DS5 |
333MHz FSB |
RAM |
Kingston Value 4*1GB PC5300 |
333MHz CL5-5-5-15 |
Strømforsyning |
Zalman ZM850 |
850 watt |
Kabinet |
Silverstone Raven RV-02 |
|
Grafikkort |
AMD HD 6990 |
Catalyst v. 11.4 |
Sammenlign. |
HiS HD 5870 |
Catalyst v. 10.3 |
|
HiS HD 5970 |
Catalyst v. 10.3 |
|
AMD HD 6970 |
Catalyst v. 11.2 |
|
HiS HD 6870 |
Catalyst v. 10.10 |
|
Inno3D GTX-580 |
ForceWare 266.58 |
|
Inno3D GTX-570 |
ForceWare 263.09 |
Testsoftware:
- 3DMark Vantage
- 3DMark 2011
- Stalker: Call Of Prypat DirectX 11 benchmark tool
- Unreal Tournament 3 benchmark tool
- FurMark 1.7.0
- Call Of Juarez DirectX 10 benchmark tool
- Heaven benchmark 2 tool
- Colin Mcrae Drit 2
- Far Cry 2 benchmark tool
OBS:
Nvidia kortene er de eneste, der kan benytte PhysX teknologien, hvorfor de har en betragtelig fordel i 3DMark Vantage. Derudover skal det nævnes, at den version af Radeon HD 5870 kortet vi har benyttet er fabriksoverclocket 25 MHz, mens HD 6870 kortet er clocket 20 MHz. Slutteligt er Inno3D GTX-570 kortet er overclocket 68 MHz.
Bemærk desuden, at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarkene er kørt ved hver enkel anmeldelse, hvorfor der kan være afvigelser i den målte ydelse, kontra de tal der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver.
3DMark Vantage:
Benchmark fra finske FutureMark 3Dmark Vantage - finnerne kan andet end lave gode fiskeknive og woblere. Vantage er en "ægte" DirectX10 benchmark, som ikke er bagudkompatibel med DirectX 9.0c, så her er Windows Vista eller Windows 7 platformen den eneste mulighed for at afvikle testen. Vantage er flot at se på, men samtidigt også ekstremt hårdt mod grafikkortene. Stilen er ændret til en lidt mere cartoon-agtig type - hvorfor vides ikke. Jeg foretrækker selv naturtro tests, såsom Call of Juarez.. Samtidigt kan jeg ikke se , hvorfor der er inkluderet CPU-tests, når det det drejer sig om, er test af grafik. Hvorom alting er, lad os se hvordan kortet klarer sig i denne test:
Ikke videre overraskende så starter HD 6990 i føretrøjen, og scorer i den tungeste test 2000 points mere end GTX-580, jeg havde forventet at det var lidt hurtigere. Dog skal det noteres at driveren benyttet til HD 6990, stadig er i beta og dette kan muligvis influere med resultaterne.
3DMark 2011:
3DMark 2011 er den nyeste version af futuremarks berømte benchmark program. Programmet tester i DirectX 11, og benytter blandt andet høj og lav tesselation, post-processing, belysning med skygger, fysik simulering med "hårde" og mange objekter samt fysik med bløde objekter beregnet med DirectCompute. Jeg har testet i de 3 forud konfigurerede settings Entry, Performance og Extreme.
Fuld udnyttelse af DirectX 11 samt en extreme indstilling, der kan få alle kort under 10 Fps og HD 6990 får lov til at brilliere, her kan ingen følge efter GTX-580 ser næsten langsomt ud i extreme testen.
Stalker: Call Of Pripyat:
Stalker:Call Of Pripyat benchmark er et DirectX 11 benchmarktool fra GSC Game World i Kiev, Rusland. Firmaet står bag STALKER: Shadow of Chernobyl, STALKER: Clear Sky og STALKER: Call Of Pripyat. Denne benchmark er baseret på den sidstnævnte og presser igennem 4 deltests, grafikkortenes evner til det yderste. De 4 deltests består af en test, hvor grafikmotoren kører om dagen, en om natten, en i uvejr med regn og torden og mange reflektioner i materialer og en i høj solskin. Dette sikrer, at grafiktesten bliver yderst omfattende, da alle kortets evner testes igennem. Da testen kører under alle de forhold man vil møde i et spil, synes jeg at det er en af de mest retvisende grafiktests der findes pt. I denne test er højere FPS bedre, end lavere. I referencetestgrafen har jeg kun medtaget værdierne for Day-delen af testen, da vi ellers skulle se på 12 små billeder. Jeg har indsat graferne fra testen i Ultra Mode for alle 4 kort til sammenligning.
I denne test er AMDs grafikkort traditionelt gode og HD 6990 scorer bestemt også højt, men det "gamle" HD 5970 er alligevel hurtigere. Dette kan muligvis spores tilbage til driveropdateringer, der kan booste ydelsen i en application men sænke den i en anden.
I DirectX 11 delen af testen falder HD 6990 tilbage dog er scoren stadig ganske fornuftig, GTX-580 kortet falder af uransagelige årsager helt igennem.
Unreal Tournament 3 Benchmark Tool:
Der er ikke så meget, at sige om UT3-testen. Jeg har valgt UT3 fordi den fra starten af blev bygget til at være optimeret til DirectX 10.0. Med patch er der support for DirectX 10.1. og denne test er udvalgt fra benchmarkportfolioet fordi rigtigt mange spil der bruges i dag og som stadig frigives, er baseret på netop UT3's grafiske motor. Der er testet med manuelle settings til absolut højeste kvalitetsindstillinger. Vi får høje tal, da spillets grafiske elementer ikke længere er hypermoderne.
Unreal testen foretrækker gerne grafikkort med 1 kerne og høje clockhastigheder, hvilket er synligt da HD 6990 bliver sat af i bunden af feltet.
FurMark 1.7.0:
FurMark er en meget brugt benchmark på flere forskellige testsider - og det er med god grund. For FurMark indeholder både en benchmark, samt en burn-in/stability testfunktion. Den kan endvidere tage screenshots undervejs ved at trykke på F9, hvilket er meget praktisk. Samtidigt skriver den løbende en temperaturgraf over GPU'ens varmetilstand og det er endnu et plus ved at benytte denne test. Ydermere er det testens eneste OpenGL-benchmark og derfor den eneste der siger noget om, hvor godt producenterne har integreret OpenGL optimeringer i GPU'erne. Dette er vigtigt at vide for dem der kører Linux, eller anden Unix eller har brug for at rendere OpenGL professionelt i applikationer, hvor selve renderingen smides ned på GPU'en. Oveni så er FurMark klart den benchmark der brænder grafikkortet allervarmest hurtigst muligt. Og det er også en fordel, når man skal finde et grafikkort's præcise smertegrænser for overclockning. Desuden er FurMark en OpenGL 2.1 benchmark og da GTX-285 kun kan køre OpenGL 2.1, mens AMD/ATI-kortene kan køre OpenGL 3.0 er denne test valgt udfra det parameter for, at kunne give en retvisende og valid sammenligning.
HD 6990 ligger sig i toppen dog tæt forfulgt af GTX-570. Grunden til at GTX-580 ligger så lavt, skal findes i et overload protection system i kortet, der slår til i Furmark da dette belaster kortet meget.
Call Of Juarez:
Call of Juarez er et af de få spil der er skrevet til direkte, at udnytte flere CPU-kerner end to. Der er brugt Call of Juarez benchmark tool, 32-bit udgave, sat til maximum DirectX 10 settings, 1680x1050, Shadowmap 2048x2048, Shadows High, SSAAx4, Sound On.
Her er der ikke meget at sige, HD 6990 løber fra alle andre.
Unigine Heaven benchmark 2 tool:
Heaven benchmark er den første benchmark, til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP, og de tilhørende nye features som Tesselation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ. I testen er der brugt DirectX 10/DirectX10.1, da ingen af de testede referencekort, eller det testede kort understøtter DirectX 11.
I heaven DirectX 10 testen er der ikke meget og sige, HD 6990 udrydder ganske simpelt al konkurrence.
Igen kan vi se HD 6990 er langt foran resten af kortene, og specielt i mellem testen klarer det sig godt.
Colin Mcrae Dirt 2:
Colin Mcrae Dirt 2 er den nyeste version af Codemasters rallyspil, opkaldt efter den afdøde rallykører Colin Mcrae. Det første Dirt var et utrolig flot og krævende spil, en tradition de ikke har brudt, da toeren er et af de første spil på markedet til at benytte DirectX 11-grafik. Og selvom det kun benyttes få steder, så er det derudover et meget flot spil fyldt med imponerende detaljer.
I DiRT 2 testen har vi af uransagelige årsager fået en meget lav score, det syntes at crossfire ikke fungerer da kortet næsten har samme score som et enkelt 6970. Andre anmeldere har fået gode resultater, som har overgået GTX570 med store marginer - så vi bør nok tilskrive dette resultat som en uforklarlig fejl.
Far Cry 2 Benchmark tool:
Far Cry 2 er Ubisofts fortsættelse på Cryteks first person shooter. Spillet forgår I Afrika og med enorme landskaber, og tonsvis af detaljer overalt ,er det et spil, der virkelig kan presse selv de dyreste grafikkort.
Samme problem som i DiRT 2 syntes at påvirke Far Cry 2, og HD 6990 ligger sig lige efter 6970. Igen har andre anmeldere fået gode resultater, som har overgået GTX570 med store marginer - så vi bør nok tilskrive dette resultat som en uforklarlig fejl.
Overclocking
Som tidligere nævnt er HD 6990 udstyret med en overclock knap, der alene clocker kortet op til 880 MHz men der er jo ingen grund til at stoppe overclock herlighederne der. Jeg hævede stille og roligt clockfrekvensen, kortet kan gennemføre en benchmark ved 990 MHz men et stabilt overclock ligger på 960 MHz.
GPU: Overclocket fra 830 MHz til 960 MHz
RAM: Overclocket fra 1250 MHz til 1330 MHz
Dette bliver et overclock på 13.5% på GPU'en og 6% på ram, lad os så se på hvad det gør:
Grafen kan snyde en smule da forskellen som man kan se på tallene kun er 30 points. I Heaven-testen gav overclocket 4 Fps mere.
Strømforbrug
Ja nogen overraskelse er det vel ikke. HD 6990 tygger sig glædeligt igennem 400 Watt og jeg nåede flere gange 450 Watt i Heaven og 3DMark 2011. Hvis man vælger at overclocke kortet når strømforbruget svimlende 520 Watt.