Korrekturlæser: jmose
Billed behandling: svedel77
Oversættelse: jmose

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 2574,00
Produkt udlånt af: Shuttle
DK distributør: DCS

 

Chipset Z68



Intel lancerede deres nye S1155 plat form i januar 2011, og ved release var der kun to chipsets på markedet til at understøtte de nye cpu'er. En til kontorfolket kaldet H67, der understøtter den integrerede grafikchip i Sandy Bridge cpu arkitekturen, men kun lader dig overclocke gpu'en. Og P67, der lader dig overclocke ram og cpu, men ikke kan udnytte førnævnete grafikdel. Det efterlader jo en del frustrerede brugere, der måske gerne vil have fordelene af en overclocket cpu, men ikke har brug for mere gpu kraft end det indbyggede Intel HD Graphics kort.


 

Nu kommer redningen i form af Intel Z68 chipsettet. Det er helt kort fortalt en sammensmeltning af H67 og P67, eller måske nærmere et H67 chipset med mulighed for at overclocke. Det giver dig også mulighed for at udnytte de muligheder der er i SandyBridge arkitekturen på en bedre måde. Eksempelvis så indeholder den integrerede Intel HD Graphics 2000 og 3000 chip en såkaldt Quick Sync funktion, der kan accelerere videoafspilning, og især videoredigering, ganske voldsomt. Det er simpelthen en dedikeret hardware funktion i chippen der kun tager sig af video coding/decoding. Den kan du bare ikke udnytte på din P67 spillemaskine med PCIe grafikkort, og på H67 er din cpu hastighed låst.


For at gøre det ekstra spændende i denne omgang så har flere bundkort producenter meddelt at de vil integrere Lucidlogix Virtu chip på deres bundkort. Chippen vil gøre det muligt at bruge den integrerede Intel HD grafik sammen med et stort 3D grafikkort. En sammensmeltning af det bedste fra de to  verdner. Det kan gå hen og blive rigtig interessant hvis man skal bruge en kraftig arbejdsstation.

En ny feature på Z68 der kan gå hen og blive interessant er SSD Caching, der giver dig mulighed for at bruge et SSD drev som bufferlager sammen med en mekanisk disk. Det fungerer på den måde at de filer du bruger oftest vil blive lagt på SSD'en, og dermed få fordel af SSD'ens hastighed. Dvs boot filer, officepakke systemfiler, dit yndlingsspil og den slags. Entusiasterne vil nok stadig foretrække at have en dedikeret SSD til systemet, men det kræver en disk på minimum 80GB hvis det skal blive bare nogenlunde godt, og SSD'er er stadig piv-dyre. Z68 giver dig nu mulighed for at købe en stor brutal 2TB mekanisk harddisk, og kombinere den med eksempelvis en lille 32GB SSD, der kan fås for omkring 500kr. Det vil i de fleste tilfælde være rigeligt til at opnå en betydelig højere ydelse ved daglig brug. Systemet sørger selv for at optimere hvilke filer der skal være til rådighed, og du kan sagtens installere et fuldt system på den mekaniske disk først, og så ønske dig en SSD i julegave til brug som buffer. Du kan faktisk få selvstændige enheder der fungerer på samme måde, eksempelvis Silverstone HDD Boost, som vi har testet her på HWT.


Med andre ord så lader det til at Z68 kan gå hen og blive det som P67 burde have været fra dag 1.

 

Skrevet af Polarfar

Læs med på næste side hvor Shuttlens funktioner bliver beskrevet.


mlohnork
 
Superbruger
Tilføjet:
02-04-2012 12:11:55
Svar/Indlæg:
44/2
Sgu en fesen score den får for noget af det ypperste og mest kompakte system man kan få 🙂


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
02-04-2012 13:17:52
Svar/Indlæg:
4741/1690
#1
Vi genovervejer vores rating 😐


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The Boss d. 02-04-2012 13:18:07.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2012 16:14:52
Svar/Indlæg:
5474/39
måske skulle være en kompakt er pcen.
Der ville denne score en klar 5 i have meget hardware på meget lidt plads...

Gå udviklingen bare for stærkt. Jeg syntes selv min matx setup er lille i forhold til de store Eatxer og atx pcer.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 02-04-2012 16:16:40.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-04-2012 16:16:38
Svar/Indlæg:
5258/240
#3

En gang til?


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2012 16:17:38
Svar/Indlæg:
5474/39
#4
mener bare, at størrelsen i forhold til ydelsen er meget høj. Ved ikke om gav mening...

Der er masser af muligheder for sætte mase udstyr i den.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shadowhunter d. 02-04-2012 16:18:27.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-04-2012 16:20:23
Svar/Indlæg:
5258/240
#5
Ja helt enig.


Jones9000
 
Superbruger
Tilføjet:
02-04-2012 19:32:20
Svar/Indlæg:
817/109
Godt være det er mig der ikke forstår jeres måde at teste på. Men de der "benchmarkes" giver ingen mening eller værdi for mig som læser

Benchmark betyder at man tester 2 ting mod hinanden med mindst mulige variabler så fer opstår gennemsigtighed i testen. Så kan kun se disse test have nogen værdi:
Udgangspunkt samme komponenter.
Varme og oc potitentiale i forskellige kabinettet, lyd test, pris i forhold ydelse af disse.

Det andet er fjollet, svare til følgende:
Bwm, uden dæk, masser ag benzin, aircon, turbo, masser af rust pris: 240000
Villahus, lille have, træls naboer, flot græs, egen gril. Pris: 1250000

Udfra overstående kan det ses at huset har den bedste gril dog uden turbo.

Ellers rigtig fin produkt gennemgang, vil gerne have sådan en sag.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-04-2012 21:34:23
Svar/Indlæg:
5258/240
#7

Jeg kan godt følge dig, jeg ved dog ikke helt hvad du vil have jeg skal sammenligne den med ellers. Hvis det kun havde været et bundkort eller en cpu er det nemt nok, men når det er en hel pc der skal testes så er det straks sværre.



Jones9000
 
Superbruger
Tilføjet:
02-04-2012 21:48:17
Svar/Indlæg:
817/109
#8
støj kontra andre kabinetter.
Køling med shuttle's egen dims kontra andre køler
Oc (det er vel lige som test af mob, ideelt have du 2-3 andre mob's med samme chipset og bencher dem mod hinanden)
Pris (hvad kan man få for samme penge hvis man selv bygger en Lan pc)
Måske test af psu'en

Ved det ikke. ville bare give lidt konstruktivt kritik ;) alt kan jo forbedres


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-04-2012 21:50:15
Svar/Indlæg:
8762/174
Kan kun støtte op om ideen med test af psu.

Der er mange personer der ikke har fanget at det ikke bare en lille fesen 300, 400 eller 500 watt psu der sidder i de shuttle maskiner.



unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-04-2012 21:56:48
Svar/Indlæg:
5258/240
#9

Det var skam derfor at jeg spurgte ind til din kommentar.
Jeg er enig i at mange af de punkter du nævner kunne være lækre at have med. Dog falder det hele på manglende kapital til udstyr som fx en lyd måler og andre setups at teste op imod.

Jeg mener at der er en på hwt der har en PSU tester, det kunne være sjov at se hvad den PSU der sidder i shuttlen kan, helt enig.



Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
03-04-2012 01:06:52
Svar/Indlæg:
3636/386
Den PSU er evil! Synes generelt shuttle's psu'er og egentlig ogsaa silverstone's kendt fra SUGO serien gaar meget amok... Havde en SUGO05 med 300 watt's udgaven paa et tidspunkt. Jeg belastede den med omkring 280-285 watt og den sagde stadig ikke en lyd!


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
03-04-2012 09:31:10
Svar/Indlæg:
5258/240
#9 og 10

Når Polarfar kommer hjem (juni), vil The Boss prøve at hører Shuttle om vi ikke kan få en løs PSU til test.


Verdenshersker
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
04-04-2012 03:54:12
Svar/Indlæg:
3636/386
Det er virkelig imponerende, hvad de smaa SFX psu sataner kan klare!


bauner
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
28-05-2012 23:01:27
Svar/Indlæg:
853/71
Damen, jeg er sgu blevet forelsket Har lige tjekket den nye ud med Z77 chipset. Kunne samme være lækker med en i7 3770K i 🙂


bauner
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
26-06-2012 11:48:02
Svar/Indlæg:
853/71
Har købt SZ68R5 og den er sgu lækker.