Test: Intel Core i7 3770k

CPU, Intel d.  31. maj. 2012, skrevet af freak_master 15 Kommentarer.  Vist: 31849 gange.

Korrekturlæser: jmose
Billed behandling: freak_master
Oversættelse: jmose

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 2431,00
Produkt udlånt af: n/a
DK distributør: n/a

Konklusion

Jeg ser desværre stadig at folk har svært ved at vælge mellem en 2600K og 3770K. Ofte bliver man holdt tilbage på grund af varmen, men da 3770K kan holde til lidt mere varme end 2600K er det ikke slemt. Skal man have systemet overclocket, så ender man typisk med 4.5 - 4.8Ghz med 2600K, hvilket 3770K nemt kan løbe fra ved en lidt lavere frekvens. Det betyder lavere strømforbrug, og i nogle tilfælde hurtigere hastighed, og det vil stadig være muligt at holde den kold med en almindelig luftkøler. Jeg synes helt klart at de 400DKK ekstra fra 2600K til 3770K er rigtig godt givet ud, især med de nye funktioner Ivy Bridge har fået.

 

Innovation/Teknologi - 5
Med de nye instruktioner, 22Nm teknologi, øget sikkerhed og Tri-Gate transistorer giver jeg arkitekturen her 5.

Bundle/Tilbehør - 3
Som sædvanligt ser vi ikke ret meget i kassen, og CPU'en får derfor 3 her.

Ydelse - 5
Ydelsen ligger godt over 2600K, og 3770K er faktisk den hurtigste CPU til forbrugermarkedet i dag, for det skal den have 5.

Pris - 4
Prisen ligger ikke mere end 400kr. over 2600K, og med de nye funktioner og teknologi samt den gode ydelse er det helt bestemt de ekstra 400kr. værd.


 

UK summary

 

Unfortunately I still see people having difficulties choosing between the 2600K and 3770K. Often you get held back bacause of heat, but since 3770K can withstand just a bit more heat than 2600K it´s not bad. If you want the system overclocket, you typically end up around 4.5 - 4.8 Ghz with a 2600K, which the 3770K easily can outrun on lower frequens. That means lower powerconsumption, and in some cases faster speed, and it will still be possible to keep it cool with a regular aircooler. I definately think that the ekstra 400DKK from 2600K to 3770K is well spent, in particular with the new functions that Ivy Bridge has. 

 

Innovation/Technology - 5
With the new instructions, 22Nm technology, increased security and Tri-Gate transitors I grade the architechture 5. 

Bundle/Accessories - 3
As usual we don´t get much in the bundle, and the CPU therefore receives 3. 

Performance - 5
The performance is well above 2600K, and the 3770K is in fact the fastest CPU for the endconsumer on the retailmarket today. And for that it receives 5. 

Price - 4
The price is not more than 400DKK above 2600K, and with the new functions and technology as well as the great performance it´s definately the ekstra 400DKK worth. 

 

 




Test: Intel Core i7 3770k
Innovation / Teknologi5
Bundle - Tilbehør3
Ydelse5
Pris4
Samlet85%
Award

Læs om vores forklaring på ratingen her

Read about our ratings here
Freedom
 
Superbruger
Tilføjet:
31-05-2012 06:15:41
Svar/Indlæg:
978/63
because overclocked frequency definetely, sry kunne ikke lade være, ellers fint review freak. Du er ved at være god, men ærgeligt CPU'en skal blive så pokkers varm..


Stump1221
 
Nørd
Tilføjet:
31-05-2012 09:58:32
Svar/Indlæg:
264/8
Liste over tilbehør / Kassens indhold :

Intel Core i5 3570K CPU
Intel box køler
Manual


Hmm, var det ikke en I7 3770K du testede ? :)

Eller god test!


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2012 10:06:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Af tidshensyn, kan copy-paste forekomme 🙂


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2012 10:21:01
Svar/Indlæg:
7263/260
God artikel, fed læsestof - Så er den satme vild edn cpu 🙂


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
31-05-2012 13:04:09
Svar/Indlæg:
6368/477

because overclocked frequency definetely, sry kunne ikke lade være, ellers fint review freak. Du er ved at være god, men ærgeligt CPU'en skal blive så pokkers varm..

Freedom skrev d. 31-05-2012 06:15:41


Jeg takker. 🙂
Ja den bliver godt nok varm desværre. Jeg kunne boot ved 5.2Ghz men det krævede 1.62 volt og betød en idle temperatur på 80 grader, så jeg turde slet ikke begynde at starte nogle benchmarks.

Liste over tilbehør / Kassens indhold :

Intel Core i5 3570K CPU
Intel box køler
Manual


Hmm, var det ikke en I7 3770K du testede ? :)

Eller god test!

Stump1221 skrev d. 31-05-2012 09:58:32


-> #2

Af tidshensyn, kan copy-paste forekomme 🙂

NoNig skrev d. 31-05-2012 10:06:42


Hovsa 🤡

God artikel, fed læsestof - Så er den satme vild edn cpu 🙂

hamderD skrev d. 31-05-2012 10:21:01


Ja, den gør det rimelig godt. Desværre bliver man stadig foreslået at købe Sandy nogle steder, da folk er fanatiske med varmen, men den må jo blive 105 grader, og ikke 92 som sandy.


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
31-05-2012 13:34:08
Svar/Indlæg:
440/3
"wPrime udregner også tallet PI, her er der dog kun 2 muligheder; 32 millioner og 1.024 millioner."

Det er ikke helt korrekt: "wPrime is a leading multithreaded benchmark for x86 processors that tests your processor performance by calculating square roots with a recursive call of Newton's method for estimating functions, with f(x)=x2-k, where k is the number we're sqrting, until Sgn(f(x)/f'(x)) does not equal that of the previous iteration, starting with an estimation of k/2. It then uses an iterative calling of the estimation method a set amount of times to increase the accuracy of the results. It then confirms that n(k)2=k to ensure the calculation was correct. It repeats this for all numbers from 1 to the requested maximum."

Så ved du dét! 😛


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
31-05-2012 13:38:42
Svar/Indlæg:
6368/477

"wPrime udregner også tallet PI, her er der dog kun 2 muligheder; 32 millioner og 1.024 millioner."

Det er ikke helt korrekt: "wPrime is a leading multithreaded benchmark for x86 processors that tests your processor performance by calculating square roots with a recursive call of Newton's method for estimating functions, with f(x)=x2-k, where k is the number we're sqrting, until Sgn(f(x)/f'(x)) does not equal that of the previous iteration, starting with an estimation of k/2. It then uses an iterative calling of the estimation method a set amount of times to increase the accuracy of the results. It then confirms that n(k)2=k to ensure the calculation was correct. It repeats this for all numbers from 1 to the requested maximum."

Så ved du dét! 😛

jakob3k skrev d. 31-05-2012 13:34:08


Ja, nu du nævner det, så vidste jeg jo egentlig godt at det ikke var pi 😕

Jeg får det ændret når jeg får tid, er pt. i eksamens-mode 😎


jakob3k
 
Superbruger
Tilføjet:
31-05-2012 13:40:33
Svar/Indlæg:
440/3
#7

Helt i orden. Det er jo også kun en mindre detalje. Knæk og bræk med eksamenerne! 🙂


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
31-05-2012 13:41:13
Svar/Indlæg:
6368/477

#7

Helt i orden. Det er jo også kun en mindre detalje. Knæk og bræk med eksamenerne! 🙂

jakob3k skrev d. 31-05-2012 13:40:33


Jeg takker 🙂


Tha_noob
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2012 21:08:20
Svar/Indlæg:
3854/175
Synes det er ret utroligt at se tri-gate blevet udviklet. 10 år cirka, fra et hold ingeniøre har brugt hjernen til at Intel kan sende det ud til hele verden 🙂

Ellers fed test, og jeg går ud fra at du ikke fik lov til at pille HS af den? 😛


#11
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
02-06-2012 22:03:13
Svar/Indlæg:
519/32
kanon og dybdegående test, tak ;)
...men hvor meget nedsætter man levetiden på den ved ca 1.5 Vcore? hvor meget kan man få den til at rende, hvis man f.eks. holder den på max 1.35 Vcore?


#12
Ali
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-06-2012 11:56:27
Svar/Indlæg:
638/78
Super spændende test....thumbs up 🙂


Risaan
 
Superbruger
Tilføjet:
21-07-2012 18:27:39
Svar/Indlæg:
279/10
#11 mit gæt er 4.8ghz ved 1.35volt :) jeg fald over en video på youtube med en Asus fyr der OC ivy og han virker til at have rimlig styr på det :) http://www.youtube.com/watch?v...


#14
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
31-07-2012 01:50:18
Svar/Indlæg:
519/32
#13 tak, 1,5 Vcore lader jeg de rige om ^^


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
31-07-2012 02:11:10
Svar/Indlæg:
6368/477

#13 tak, 1,5 Vcore lader jeg de rige om ^^

dryz skrev d. 31-07-2012 01:50:18


Test eksemplaret her har været oppe på 1.65 på vand og 1.92 på LN2...