TBR Den alternative rendering
Normalt renderer grafikkortet hele billedet på én gang. Altså et billede af gangen hvor billedets polygoner bliver opbygget bagfra og frem. Det er simpelt men på ingen måde den mest optimale metode. For ca. 5 år siden, da grafikkortmarkedet var meget varieret var der et mindre grafik-chip-firma, der revolutionerede markedet. PowerVR havde tidligere leget med TBR-teknikken, men med kyro-chippen bragede de frem på markedet og satte bogstaveligt talt konkurrenterne i skammekrogen. Kyro var absolut ikke et hurtigt kort men meget billigt og prismæssigt/ydelse kunne ingen følge med. PowerVR ville også gerne have fat i mainstream-segmentet og introducerede derfor Kyro2.
Med Kyro2 viste PowerVR at de virkelig var seriøse og david mod goliat fik en helt ny betydning inden for grafikkort. Kyro2 kunne simpelthen følge med grafikkort som Geforce2 Ultra der kostede op mod det dobbelte.
I denne ret gamle hardware-test-artikel kan man se lidt af hvad der menes, trods det at der ikke er ret mange test til at understøtte det:
http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=569
Men Kyro2 kunne meget mere end det og nVidia følte sig truet. Flere af de store producenter som Hercules prioriterede Kyro2 frem for Geforce2 MX400, trods manglen af T&L.
Det ville PowerVR råde bod på og introducerede Kyro2SE med enhanced T&L. Flere beta-kort blev vist frem, men det kom aldrig i produktion. Derefter har vi aldrig hørt noget til PowerVR på grafikchips-siden. Trods rygter på både series4 og 5 (kyro3 og 4). Hvad der skete ved ingen vist rigtigt, men PowerVR eksistere stadig i dag og har specialiseret sig i PDA-grafikkort med netop TBR. Men deres grafikchip-udvikling er vist stadig oppe og køre og rygter fra PowerVR er stadig ikke usædvanlige.
Men hvad er TBR? TBR er forkortelsen for Tiled-based-rendering og Tiled betyder tegldækket på dansk, hvilket ikke er helt forkert. Når man Tiled-based-renderer, renderer grafikkortet i små firkanter ud af den samlede opløsning. Den teknik gør at grafikkortet fokuserer på meget mindre områder af gangen og derfor ikke skal ud og lægge sine oplysninger på en ekstern buffer (grafikrammene).
Grafikkortet beregner nærmest små bider af de synlige billede i rækkefølge. Dvs. at i stedet for at rendere 1600x1200pixels på en gang, renderer TBR i stedet 3750billeder af 32x16pixels og samler billedet til sidst. Meget imponerende, meget effektivt men meget svært at kordinere.
TBR har derudover en positiv ekstra egenskab i form af HSR (Hidden surface removal) som vi tidligere har beskrevet. Men når HSR går ind og arbejder med TBR kan den arbejde med at fjerne alle overflødige overflader inden grafikkortet overhovedet tænker på at lægge textures på dem. Så når HSR går ind og samarbejder med TBR bliver kombinationen meget meget slagkraftig, da meget lidt beregningskraft går til spilde.
Problemet med denne teknik er at den er meget svær at koordinerer og er chippen og driverne ikke godt afstemt kan der meget let opstå bl.a. skyggefejl.
Efter Kyro-succesen har det været meget småt med grafikkort baseret på TBR.
Grafikfirmaet Trident lå i nogle år og puslede med et par TBR-chips, men den blev aldrig rigtigt til noget før at SiS og Tridents grafikafdelinger begyndte at samarbejde under XGI-navnet. XGI Volari V3 er i dag den eneste TBR-chip på markedet, og trods dens meget ringe specifikationer er den faktisk ganske udmærket.
3dfx puslede med en teknik kaldet Gigapixel som generelt handlede om en udvidet TBR-chip. I dag har nVidia patentet på Gigapixel men det ser desværre ikke ud til at nVidia har tænkt sig at udnytte denne teknik. Muligvis fordi den kræver en total omlægning af chip- og driver-design som ville være meget bekosteligt.
Tile Based Rendering bruges i følgende nyere grafikkort:
PowerVR Kyro
PowerVR Kyro2
XGI Volari V3
XGI Volari XP4 og XP5
Patentet ejes af:
3dfx (nu nVidia) udvidet og kendt som GigaPixel
Trident (nu XGI)
PowerVR
Faktisk kunne noget tyde på at ATi vil prøve at snyde sig lidt ind på TBR-teknikken, da deres kommende AMR-teknik faktisk vil indeholde elementer fra dette. AMR-teknikken er ATi's kommende multigrafikkort-teknik, hvor grafikkortene skiftevis vil beregne en "tile". Vi kan derfor forvente os meget hurtige grafikkort i multiopsætning fra ATi i fremtiden. Men en ting er jo teori noget andet er som bekendt praksis og ingen aner endnu hvordan ATi vil takle dette i virkeligheden.