Test: NVIDIA G70 - GeForce 7800 GTX

HT Exclusive d.  29. juli. 2005, skrevet af Klavs S 2 Kommentarer.  Vist: 9574 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Sd-Data A/S
DK distributør: Sd-Data A/S
6800-serien nåede at komme i flere modeller og det samme vil uden tvivl ske for 7800. Først og fremmest er GTX-navnetrækket nyt og betyder sandsynligvis at NVIDIA helgarderer, så man kan lancere både højere- og lavere clockede familiemedlemmer.

Mest sandsynligt er at der kommer et 7800GT, hvilket der allerede snakkes meget om. Lancering i midten af April lyder sandsynligt. Der har været snakket om clockfrekvens på 335MHz (mod 430Mhz for G70), men sidste nye rygter tyder på at 7800GT vil køre med 400MHz core. Forskellen vil udover clockfrekvens blive at 7800GT kun vil have 20 pixel pipelines mod 24 for 7800GTX.

Dette er endnu ikke sikkert, men åbner op for debatten mellem clock-frekvens eller pixel pipelines. Man vil umiddelbart tænke at 24 pipelines ved 335MHz vil bringe nogenlunde samme ydelse som 20 pipelines ved 400MHz - hvorfor så vælge det sidste?

Forklaringen kan selvfølgelig handle om at man ser mange defekte pipelines på G70-chippen og derfor kan forbedre yields, men med det overraskende store udbud af færdige 7800GTX-kort i handelen, virker denne forklaring ikke særlig sandsynlig.

I stedet kunne det tyde på at NVIDIA prøver at undgå re-marking. Re-marking er knap så kendt i Europa, men især Asien har været ramt og tydeligst har det været for AMD. Da AMD solgte deres Thoroughbred-B og Barton CPU'er (Athlon XP+ serien) benyttede mange forhandlere sig af at re-marke AMD's chips. Eksempelvis var det alment kendt at langt de fleste Athlon XP 2500+ chips uden de store problemer kunne klare 3000+ eller endda 3200+ hastighed. Når forhandleren solgte en computer med en 3000+ eller 3200+ chip valgte han således blot at sætte en 2500+ chip i den færdige computer og overclocke maskinen som standard til den højere hastighed. På den måde solgte han en 2500+ CPU til 3000+/3200+ pris og prisforskellen imellem disse blev til ren profit. Til glæde for forhandleren, men til stor ærgrelse for kunden - der fik noget andet end de betalte for - og til endnu større ærgrelse for AMD, der mistede indtjening fordi man kun solgte de lavere clockede chips i mellemledene.

Dertil kommer at hvis brugeren oplevede ustabilitet og andet i samme boldgade, stod AMD uden tvivl som en del af skurken for slutbrugeren, der ikke havde nogen anelse om at forhandleren var den skyldige.

En lang historie om AMD, men hvad har den at gøre med NVIDIA tænker man? Jo hvis en forhandler kan overclocke en CPU og sælge den som en bedre part vil dette jo naturligvis også være muligt med grafikkort. NVIDIA's coolbits vil nemt kunne installeres og på få minutter har kunden et dyrere grafikkort - ulovligt naturligvis. Alternativt kan forhandleren flashe BIOS på kortet og på den måde slette næsten ethvert spor af sin ugerning.

Med fremgangsmåden med færre pixel pipelines er det sværere at snyde. Faktisk er det næsten umuligt. Programmer, som RivaTuner har givet brugere mulighed for at oplåse ekstra pipelines i GPU'en, men det har været med meget lidt held. Desuden er proceduren langt mere risikabel at udføre end simpel overclocking, hvilket fjerner stort set alle idéer om kommercielt at benytte sig af denne manøvre.
Dragzonox
 
Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 12:29:09
Svar/Indlæg:
185/49
Hvorfor tager de sig ikke bare sammen og laver noget godt *hit :00



chrown
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 17:34:07
Svar/Indlæg:
258/28
Jeg synes det var en godt illustreret og forklaret artikel.

Sådan et par GeForce 7800 Ultra ville ikke være værst at sætte i SLI :f
Men jeg tror nu også at 7800 GTX klarer jobbet godt :00