Test: Sapphire X550

Grafikkort, AMD/ATI d.  03. december. 2005, skrevet af red_martians 0 Kommentarer.  Vist: 9980 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: Sd-Data A/S
DK distributør: Sd-Data A/S
Produktet er venligst udlånt af: www.sapphiretech.com
Produktet distribueres i DK af: www.sapphiretech.com
Link til producentens website: www.sapphiretech.com

Testen



Model Hastighed/Driver
Processor Intel Pentium4 520 2800Mhz
Ram Kingston HyperX PC3500 2x256MB DDR400
Bundkort Epox EP-5EPA+ (Intel 915G) 800Mhz fsb.
Grafikkort Sapphire X550 Catalyst 05.09
Sammenligning Galaxy GF6600GT Forceware 77.72
Powercolor X850XT Catalyst 05.03
Sapphire X800GTO2 Catalyst 05.09






Nu er det sådan, at dette grafikkort er det billigste og derfor dårligst ydende jeg i min tid som skribent har haft mellem hænderne. Derfor er det mest retfærdige/ mindst uretfærdige jeg kan sammenligne med et Geforce6600GT. Man ser i 3Dmark, at kortet klart har det sværest i de nyeste 3Dmark-tests hvor det især er grafikkortets hastighed der er begrænsende. I den lidt ældre 2001SE har kortet helt anderledes fat, og nærmer sig trods sin dårlige tekniske specifikationer i nærheden af Geforce6600GT


Denne ret hardcore DX8-test arbejder meget med shadere, og viser derfor kortets shaderpotentiale. Som det ses, har kortet ikke ret meget at byde på, trods moderne Shader2.0-instruktioner. Her ser vi, at moderne teknologi, sjældent er det samme som højere hastighed. Her betyder den tidligere omtalte fillrate(Mhz x pipelines) alt eller intet. Er fillraten ikke høj nok, kan det simpelthen ikke trække moderne og tunge spil.




I Unreal Tournament2003 ser vi at kortet har et helt anderledes potentielle. I d laveste testede opløsning på 1024x768 er der ikke langt om til de største kort. Grunden hertil er at spillet er CPU-begrænset, men beviser også, at spiller man i små opløsninger kan et lille kort som dette X550 under de rigtige forhold være næsten ligeså godt som modeller der koster mange gange mere. I 800x600 er jeg ret sikker på at forskellen ville have været minimal. I de høje opløsninger og med FSAA-osv. er det tydeligt hvilke kort der koster mange penge.



Glexcess der er en OpenGL-benchmark ser vi at kortet først kan slå noget i 800x600 nemlig et Geforce6600GT i høj opløsning med FSAA og Ani. Til openGL-brug er kortet altså ikke meget bevendt.


I Need For Speed UnderGround 2, har kortet slet ikke potentiale til at kører med alle detaljer. Igen ser vi, at kortet trods sine fine shader-specifikationer slet ikke har saft og kræfter nok til at kunne udnytte disse. I laveste detaljer hvor jeg slår alt fra, er det spilbart, men man får slet ikke glæde af de mange flotte effekter.



Den sidste test er det tunge "X2 The Threat" Her ser vi igen, igen, igen, at kortet har store problemer med nye spil. Oftest så man et slide-show uden lige, og kun i enkelte af de indlagte tests, havde kortet en ærlig chance for at vise noget flydende grafik.

Kortets flotte navn "X550" synes jeg fortæller det burde ligge tæt på X600serien, men det yder ikke tilnærmelsesvis i den retning. Selvom kortet har mange ram og et flot navn, må jeg sige at dette kort ikke er beregnet til ret mange moderne spil. Sidder man og hygger sig med noget ældre, kan kortet sagtens bruges, men alt nyt ville det få store problemer med, jo mindre man skruer kraftigt ned for detaljerne, og så er fidusen med avancerede shader-effekter gået lidt af fløjten. Den kommende Windows Vista skal min bruge shader 2.0, og har man et ældre kort og overvejer at opgraderer, skal det ikke være pga. spil, men evt. som en fremtidssikring.