Test: Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming Premium Pack

Grafikkort, NVIDIA  d.  09. august. 2016, skrevet af SDK 6 Kommentarer.  Vist: 18494 gange.

Korrekturlæser: DeXTRoNiaN
Billed behandling: 
Oversættelse: SDK

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 6700,00
Produkt udlånt af: Gigabyte
DK distributør: Fourcom

Test

Følgende testsetup/maskine er benyttet til testen af kortet:
 

  Model

Hastighed/Driver

Operativsystem Windows 10 Pro  
Processor Intel i5 6600K 4500 MHz
Bundkort GIGABYTE G1 GAMING Z170     
RAM Crucial Ballistix 4x4GB 2400 MHz 
Strømforsyning Corsair AX1200i 1200 watt
Kabinet Corsair Carbide 600Q  
CPU Køler NZXT Kraken X61   
SSD OCZ Vector 180 – 240 GB  
Fan Controller NZXT GRID+ V2  
Blæsere Noctua NF P14s  
     
Grafikkort GIGABYTE GTX 1080 Xtreme Gaming  ForceWare 368.81
Sammenlign. ASUS STRIX GTX 1080 ForceWare 368.81
  AMD Radeon RX 480 Crimson v. 16.6.2
  MSI GTX 1080 GAMING X ForceWare 368.39
  ASUS GTX 970 Mini ForceWare 364.72
  AMD Radeon R9 Nano Crimson v. 16.5.1


Testsoftware:

  • 3DMark 2011

  • 3DMark 2013

  • Heaven benchmark 4.0

  • Tomb Raider

  • Hitman Absolution

  • Bioshock Infinite

  • Crysis 3

  • Battlefield 4

  • Hitman 2016

  • Rise Of The Tomb Raider

 

OBS:
Bemærk, at grafikkortene er testet med forskellige drivers, da benchmarks er kørt ved hver enkel anmeldelse. Der kan derfor være afvigelser i den målte ydelse kontra de tal der ville komme, hvis alle kort var testet med samme driver. GIGABYTE og ASUS GTX 1080 kortene er testet i gaming mode, mens MSI kortet er testet i den hurtigere OC mode. Dette skyldes at MSI sendte grafikkort til anmeldere, som kørte OC mode i stedet for Gaming mode som de gør i forretningerne, uden at informere os om dette.

 

3DMark 2011:

Programmet tester i DirectX 11, som benytter blandt andet høj og lav tessellation, post-processing, belysning med skygger, fysiksimulering med "hårde" og mange objekter samt fysik med bløde objekter beregnet med DirectCompute.

Jeg har testet i de 3 forudkonfigurerede settings Entry, Performance og Extreme.
 


 




3DMark 2013:

En ny version af Windows ledsages gerne af en ny version af 3DMark. Denne gang har Futuremark fokuseret på at lave en benchmark der kan bruges på alle platforme. Derfor er der 3 individuelle tests: Ice Storm, som er til tablets og langsomme computere, Cloud Gate, der er lavet til den almindelige PC og bærbar og sidst Fire Storm, som er lavet til at teste gamer PC'en til 20.000,- kr. Vi tester i standard indstillingerne for alle benchmarks.
 

 




Unigine Heaven benchmark 4.0 tool:

Heaven benchmark var den første benchmark til at benytte DirectX 11 - få dage efter udkom STALKER: COP og de tilhørende nye features som Tessellation og Shader Model 5.0. Testen er baseret på Unigine-motoren og kan tvinge alle de testede grafikkort i knæ.

1: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Moderate - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 1920x1080
2: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 4x - Resolution: 1920x1080
3: DirectX 11 - Quality: High - Tesselation: Normal - Anti-aliasing: 2x - Resolution: 2560x1440
4: DirectX 11 - Quality: Ultra - Tesselation: Extreme - Anti-aliasing: 8x - Resolution: 2560x1440
 


 




Tomb Raider 2013:

Det evigt klassiske Tomb Raider er tilbage, denne gang med flot grafik og moderne gameplay. 
 


 




Hitman Absolution:

Hitman Absolution er et spil hvor det mest af alt gælder om at gå i skyggen og være stille. Absolution er 5. spil i Hitman serien, og kører på IO Interactive's Glacier 2 engine, som gør brug af DirectX 11 API'en og ser rigtig flot ud. Derudover er det dansk, og en bedre argumentation for at benytte det til benchmark kan vi ikke komme på. 
 


 




Bioshock Infinite:

Spillet er udgivet af 2K Games som også udgav Duke Nukem Forever og Borderlands. Bioshock Infinite bruger den velkendte Unreal Engine 3, der gør brug af DirectX 11 API'en.
 


 



Crysis 3:
Crysis er tilbage og ligesom i de forrige spil er grafikken banebrydende. Med indstillingerne på Very High er Crysis 3 det flotteste computerspil på markedet. Dette gør også spillet meget krævende og derfor ideelt til benchmark. Vi tester i Medium, High og den meget krævende Very High setting. 
 


 

 



Battlefield 4:

Et spil der næppe kræver nogen introduktion. Vi ser endnu mere imponerende grafik end Battlefield 3, der leverede en fantastisk grafik. Den brugte spilmotor er Frostbite 3, som er en af de flotteste på markedet. 
 


 

 

Hitman 2016:

Hitman er gået tilbage til rødderne og det nye spil minder mest af alt om bestselleren Blood Money. Nåh ja og så er der naturligvis DirectX 12 understøttelse. 
 


 



Rise of The Tomb Raider:

Tomb Raider fylder 20 i år, siden da er den originale Playstation gået ud af produktion og Croft er blevet yngre. Men grafikken har aldrig været bedre og spillet er blandt de første med en smule DirectX 12 understøttelse.

 

 
 
 
 
Opsummering af benchmarks

Som man kan se på vores benchmarks, er GIGABYTE kortet det hurtigste GTX 1080 vi nogensinde har testet. Xtreme kortet formår gennem det meste af testen, at holde sig foran konkurrenterne fra ASUS og MSI, mens det i få benchmarks som Hitman falder lidt bagefter. Det er naturligvis ikke nogen overraskelse, når kortets clockhastighed er lidt højere end konkurrenterne. Kigger du efter et splinternyt GTX 1080, så husk dog at hastighedsforskellen på kortene er minimal (Gigabyte kortet er godt 1 % hurtigere) og andre faktorer, som køling og overclock vil have større indflydelse på ejerskabet. 
 
 


Overclocking:
 


 

Jeg havde store forventninger til Xtreme kortet, og mulighederne for overclocking. GIGABYTEs WindForce køler skuffede bestemt ikke, desværre er der bare ikke meget og hente i GTX 1080 chippen som ved 2050 MHz hurtigt bliver svær at clocke. Det lykkedes mig denne gang at nå stabile 2114 MHz hvilket er personlig rekord. 
Vil du overclocke NVIDIAs Pascal kort, så kan man med fordel bruge 3DMark Fire Strike som test, da denne benchmark ofte chrasher først. Faktisk kunne kortet gennemføre Heaven og mange andre benchmarks ved 2152 MHz.  

Ligesom sidst sammenligner jeg den overclockede hastighed med den faktiske boost clock kortet kørte under load, hvilket var 1967 MHz. Den officielle hastighed er 1898 MHz, men med GPU Boost 3.0 er de officielle tal nærmere minimums værdier. 

 

GPU: Overclocket fra 1967 MHz til 2114 MHz
RAM: 
Overclocket fra 1276 MHz til 1383 MHz
 

Dette bliver et overclock på 7,2% på GPU'en og 8,8% på RAM, lad os så se på, hvad det gør: 





 

 

Varme:

Idle temperatuen er målt ude på skrivebordet uden nogen programmer kørende. Load temperaturen er taget med Heaven Benchmark. Jeg har fravalgt FurMark, fordi nogle NVIDIA kort clocker ned i dette program og derfor giver forkerte resultater.  
 


 

Når det kommer til effektivitet er WindForce køleren bare bedre, selvom sommervarmen trak rumtemperaturen op på 26 grader, er GTX 1080 chippen koldere i GIGABYTE kortet, det er alligevel imponerende. 
På støjfronten er WindForce køleren på identisk med konkurrenten fra STRIX, støjniveauet er ret lavt men de store blæsere kan høres i et stille kabinet. Dog kan jeg anbefale "Silent" indstillingen i Xtreme softwaren, dette dæmper blæserstøjen rigtig meget og clockhastigheden dropper kun 20 MHz, mens temperaturen stadig holder sig under 75 grader, imponerende!

 


 

Strømforbrug:

Nedenstående målinger gælder for hele systemet ikke inklusiv skærm højtalere mv. og måles fra kontakten og ikke efter strømforsyningen.

Idle målingen er foretaget på skrivebordet uden programmer åbnet. Load testen er foretaget i Heaven Benchmark med højeste grafikindstilling. Peak målingen er det højeste strømforbrug noteret under testen. 
 


 



 

muggs
 
Overclocker
Tilføjet:
09-08-2016 12:13:44
Svar/Indlæg:
118/1
Synes nu det ser ud til at der står pænt meget 1-1-1 mellem de tre kort. De har hver deres tests de vinder i.
Og overclock max boost ligger på de sædvandlige 2088/2101/2114 MHz, alt efter hvor heldig man har været i lotteriet.
En ting jeg savner er støj test fra blæserne. MSI får masser af ros for deres køler pga. den godekøling/lave støj. Der ville jeg gerne se hvordan de lå i forhold til hinanden.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
09-08-2016 13:11:56
Svar/Indlæg:
4741/1690
#1 Vi har desværre kun en db måler, som vi benytter til kølertest.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2016 18:59:48
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg savner at se sammenligning med GTX980Ti, både på side 2 under Innovation/Teknologi, mht støj under load og i benchmarks.

Ellers en fin test og gennemgang af kortet 🙂


SDK
 
Redaktør
Tilføjet:
09-08-2016 20:32:07
Svar/Indlæg:
573/108
#3 Jeg ville også gerne have haft et GTX 980Ti til sammenligning. Desværre har vi ingen liggende og der kommer nok ikke flere forbi.

#1 Jeg syntes nu Gigabyte kortet solidt dominerer toppen. Men som nævnt er det godt 1 % hurtigere i gennemsnit, hvilket passer meget godt med de ekstra 20 MHz kortet formår.


NicklasAPJ
 
Skribent
Tilføjet:
09-08-2016 21:39:25
Svar/Indlæg:
1893/88
GTX 1070/1080 - GP104 er ikke rigtig spænede at se, eftersom et FE kort kan klare det lige så godt eller sammen under Luft/Vand som et Top of the line 1080 - Strix/Classfield osv.

Der er slet ikke den forskel som der var mellem Ref GTX 980 og Custom kort i sin tid.

En meget presset chip fra start af som ikke har det store af gi under Luft/Vand.

Ellers er det et lækkert review som altid :)
Dog tænker jeg at i måske skulle fjerne 3Dmark 11 testen?
Fordi den test Især CPU testen, afhænger mere af Ram (timings) end CPU overclock, men så længe Du bruger sammen Ram til alle test, betyder det ikke det store.

Fks køre du low CL 12, 2400Mhz end CL16 3000Mhz for du 1000 mere i CPU score, bare ved at køre Low CL, selv ved lavere Mhz.


SDK
 
Redaktør
Tilføjet:
09-08-2016 21:55:32
Svar/Indlæg:
573/108
#5 3DMark 11 testen ryger også næste gang vi ændrer i benchmark programmerne. Men i øjeblikket venter vi på nogle flere DX12 benchmarks, de nuværende er ikke super godt optimeret og der er ikke det store udvalg. Og naturligvis er testsystemet præcis det samme hver gang.

Jep jeg er helt enig mht GTX 1080 kort, aftermarket modeller handler mest om støjreduktion.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af SDK d. 10-08-2016 01:35:42.