Test: Inno3D Geforce 7900GTX

Grafikkort, NVIDIA  d.  30. april. 2006, skrevet af pizzabager 12 Kommentarer.  Vist: 13345 gange.

Korrekturlæser: 
Billed behandling: 
Oversættelse: 

Pristjek på http://www.pricerunner.dk 
Produkt udlånt af: n/a
DK distributør: n/a

Teknologier:



lånt af red marcian.


De mest brugte egenskaber er klart Full Scene AntiAliasing (Forkortet FSAA) og Anisotrofisk filtrering (Forkortet ANI eller AF) Som vi vil gennemgå her. Vi kigger også kort på Video-egenskaber og dualgraphics (kaldet SLi eller CrossFire)

FSAA

nVidia bruger flere former for antialiasing. Antialiasing er en egenskab der udjævner grimme pixelovergange, fjerner blinkende pixels og får billedopløsningen til at virke væsentligt højere end hvad den egentlig er. Dette gøres kort fortalt ved at lave et meget større billede end det der kan vises på skærmen for derefter at skalere det ned, ved at blænde pixels, til den indstillede opløsning. Der er mange måder at gøre det på, nogle effektive og andre hurtige. De fleste firmaer bruger i dag Multisample pga. det er hurtigst. Det gør nVidia også i de fleste tilfælde, men i nogle tilfælde blander nVidia Multisample sammen med den langsommere men mere effektive Supersampling.

NVidia har følgende metoder ud over den sædvanlige "multisample" antialiasing:

TSAA og TMAA
Q-FSAA
S-FSAA



TSAA og TMAA (Transparency Multisample/Supersample AntiAliasing) er faktisk præcist det samme som ATi's AAA(Adaptiv AntiAliasing) Ideen er meget simpelt at fjerne en af de sidste rester af multisamples svagheder. Nemlig at de ikke kan antialiasere textures(overflader). Dette gør at transperente overflader som vinduer, hegn, gitter osv. ikke får sin portion af FSAA. Det laver TSAA/TMAA om på. TSAA giver klart det flotteste resultat, hvor TMAA giver bedst ydelse. Ydelsesforskellen mellem almindelig FSAA, TSAA og TMAA er dog så lille at jeg kun kan anbefale TSAA.

2x Q-FSAA (Quinqunx FSAA) er noget nVidia har brugt siden Geforce3-tiden. Selve metoden er ikke særlig køn, men til gengæld meget hurtig. udseendet minder i høj grad om 4x FSAA men ydelsen ligger som med 2x. Til gengæld må man leve med et grumset billede, der er bieffekten ved at gøre det så hurtigt. Metoden bruger nemlig kun 2xFSAA som navnet antyder men bruger også sin nabo-pixels til at finde sin farve, hvilket gør at billedet virker lidt rystet og uskarpt, især i lave opløsninger.



S-FSAA(Super Full Scene AntiAliasing) er en teknik der bruges i to tilfælde. Den mest brugte er nok 8xS-FSAA. Den vælges som højeste FSAA-niveau med single grafikkort. S-står for Supersampling og er en teknik hvor billedet fysisk laves større. 4 x Supersampling i en opløsning på 1600x1200 vil svare til at grafikkortet arbejde med 3200x2400 eller 4gange så mange pixels. Multisample arbejder på et meget lavere niveau og er derfor ikke i nærheden af at være så tungt. Men nVidia understøtter ikke højere multisample end 4x. For at nå højere kombinerer man 2xSupersampling med 4x multisampling.. og opnår derved ca. 8xFSAA. Samme metode bruges i SLi (beskrevet længere nede) hvor men bruger samme teknik men fra to grafikkortkort. Her opnår man 8xS-FSAA og 16xS-FSAA



Filtrering

Anistrofisk Filtrering er næsten uundværligt i dag. Har man prøvet det, går man aldrig væk fra det igen. Et 3D-billedes vigtigste egenskab er dybden, men også den mest besværlige for producenterne. Billedet består af mange forskellige overflader(kaldet textures) vejen er f.eks. én, græset en anden, og selv bladet på træet har sin egen overflade. Overfladerne har ofte gigantisk opløsninger, til tider over flere millioner pixels. Hvis hele billedet skulle bestå af så detaljerede overflader ville computeren hurtig bryde sammen. Derfor at det kun det der er forrest i billedet der har høj opløsning. Lidt længere inde i billedet lidt lavere osv. indtil horisonten hvor de måske kun består af en pixel. Problemet her er, at overgangene fra den ene opløsning til anden b liver meget tydelig, og ofte ses som en direkte overgang(oftest veje og vægge). Filtreringen går ind og udjævner disse overgang så de flyder perfekt sammen. Anisotrofisk filtrering er den mest effektive i dag, og alle producenter bruger den.

NVidia har valgt at bruge adaptiv anisotrofisk filtrering. Det går kort fortalt ud på at man kun filtrere de vigtigste vinkler i billedet. F.eks. gulv, loft og vægge. Til gengæld får man en pæn sjat ekstra ydelse ud af det, og forskellen mellem standard-metoden og denne kan være ret svær at se, jo mindre man når ud i ekstremer.




Hos nVidia kan man skifte mellem spil-styret, intet, 2x, 4x, 8x og 16x. 16x gange er klart det flotteste, og allerede ved 4x er det faktisk farvel til de fleste grimme texture-overgange.




Pure Video

Nvidia's modstykke til ATi's AVIVO er Pure-video. Pure Video's vigtigste egenskab er at udnytte grafikchippens enorme regnekraft til at give mere virkelighedstro billeder. Siden de Geforce3-tiden har man med tiden fundet ud af at man kan udnytte chippens avancerede shader-del til at give os flottere TV/video-billeder på skærmen.



nVIDIA's Pure-video er delt op i tre kategorier:

Ultra-smooth Video skal især henvise til kortets evne til at accelerer det der kaldes HDTV. Altså virkeligt højopløsningaf TV, som kan være fra ca. 4gange størrre end DVD op til 16gange alt efter kvalitet. Pure-video kan accelerer følgende formater:H.264, VC-1, WMV, and MPEG-2
At grafikkortet kan afspille filmen, gør at computerens centrale processor bliver aflastet, hvilket gør at man bl.a. vil kunne foretage sig andre tunge ting på maskinen samtidig med at man ser film.

Superb Picture Clarity. Fjerner dobbeltbilleder, giver skarphed og giver ved hjælpe af spatial temporal de-interlacing og inverse telecine som er en form for effektiv antialising der skal fjerne jaggies. Det fænomen hvor pixels bliver tydelige og generende.

Precise, vivid colors. Giver perfekt lysstyrke og mulighed for farve-temperaturændringer (varme /kølige farver) selv op i de højeste native HD-opløsninger som 1920x1080 gennem Component, DVI eller HDMI-stik.

Geforce7900, 7800 og 7600 understøtter alle Pure-video-egenskaber, men der kan læses mere om emnet her hos nvidia.
http://www.nvidia.com/page/purevideo.html



SLi

Flere af nVidia's grafikkort kan fungere i det man kalder SLi, SLi er en egenskab hvor man sammensætter 2 eller flere grafikchips kræfter til et billede . SLi kræver dog at man har et bundkort der understøtter SLi. SLi ses i dag i mindst 4former:



I den mest normale version bruger man 2 identiske grafikkort (Geforce6600GT eller Geforce7600 eller højere) Disse sættes i et SLi-bundkort med understøttelse for 2 grafikkort, og forbindes med en SLi-connector.

I den anden version kan man bruge alle Geforce6600-kort og alle Geforce7600 og opefter. Den fungerer på præcis sammen måde som ovenstående. Men her behøver man ikke SLi-connectoren. Nogle Geforcekort især i 6600-serien har ikke mulighed for at få monteret connectoren. Ydelsen falder dog en del, men det kan altså lade sig gøre.



Så er der SLi-modellen hvor man har 2 chips på ét grafikkort. Her har man stadig brug for at SLi-bundkort, men man behøver kun et stik til grafikkortet. De to chips vil arbejde sammen på samme måde som i den første løsning. Man vil også kunne SLi med 2 grafikkort med 2 chips efter den anden løsning. Men her kræves nogle Specielle bundkort og oftest de dyreste SLi-bundkort på markedet.

Den sidste og nyeste er Quad-SLi. Her har man brug for et sæt specielle Quad-SLi-grafikkort. Disse grafikkort kan bruges i hvilket som helst SLi-bundkort, og kombineres på tværs med 2 SLi-connectore og fire grafikkort på to PCI-e-express-stik.

Brugen af 2 grafikkort kan udnyttes på flere måder. Oftest vælger spillene selv den mest optimale løsning, men ikke alle spil kan udnytte SLi. Hvis det skal udnyttes kan man vælge 8x eller 16xS-FSAA og de to grafikkort vil kombinere deres FSAA sammen. Ellers læs mere om det i S-FSAA.


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2006 11:59:05
Svar/Indlæg:
3532/303
Synes ikke helt det har fortjent 5 i design når den, som du selv påpeger, giver problemer pga. længde. Ellers fin test :)



pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2006 16:54:45
Svar/Indlæg:
531/120
Der kan du godt have en point, og det tænkte jeg faktisk over, men da jeg jo fik kortet til at være der med alle ATA stik i alligevel, og da jeg pillede kortet ud, så jeg at låsen sad på.. Synes ellers ikke jeg kunne få den på da jeg satte det i, men der må have været nogen nisser nede og lege med den efter ;)

men det var tæt, og det er muligt at andre får problemer med ATA stikkene..



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-04-2006 17:39:38
Svar/Indlæg:
2175/21
den køler der, vil den kunne sættes på et 7800GT egentligt ? altså passer den med huller osv ?



pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 09:45:18
Svar/Indlæg:
531/120
#3 nej det tror jeg ikke den gør, 7900GTX er jo noget længere end et 7800GT så jeg tvivler lidt på det passer. ud over det tror jeg ikke hullerne sidder ens..

Men hvis det passede ville køleren stikke ud bagi..

men det er nok sværere og finde nogen som ville sælge deres køler.. jeg har ikke set nogen steder sådan en bliver solgt i løssalg.. :(



Di3h4rd
 
Superbruger
Tilføjet:
01-05-2006 17:40:22
Svar/Indlæg:
47/1
Fed køler, den ser ud som om den kan trække noget - og vmod osv :)
Selvfølgelig ærgeligt hvis man skal have 2 i SLI, så kan man sq nemt få pladsproblemer :(

Hvad dB angivelsen på den?



Assassin
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-05-2006 18:17:25
Svar/Indlæg:
1081/37
ja kunne også godt tænke mig at vide noget om db angivelsen på den, kunne jo være det ligefrem var spild af penge at smide vand på den



DTU_XaVier
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2006 19:39:45
Svar/Indlæg:
2786/120
Rigtig god test :)... Kedeligt din CPU ikke er hurtigere, men samtidig interessant at se hvad den kan med sådan et grafikkort :)

Synes dog ikke point-angivelsen er helt fair, under 4000.- for sådan er kort er sq en rimelig fair pris, når man tænker på, at det banker et 7800GTX 512, der da det kom ud kostede et godt stykke over de 5000,- ;)

MVH.
Toke :)



pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 03:42:27
Svar/Indlæg:
531/120
#7 det er faktisk ikke fair, men da jeg skrev bedømmelsen lå prisen på 4021 kr ( og ca midt i feltet), men et 3 tal der var jo også kun en bedømmelse af prisen på det pågældende tidspunkt, nu er det faldet så et 4 tal ville nok være mere rigtigt idag.



gabbadoo
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2006 21:46:24
Svar/Indlæg:
3065/208
Fik du pillet køleren af kortet for at se om det var 1.1 eller 1.2 ns ram som sidder på?

Ifølge oc-resultatet ligner det et "bette" oc på et sæt 1.2 ns moduler ratede til 1666MHz (833MHz DDR). = @855. Jeg følger mig lidt fristet til at hævde at Inno3d benytter 1.2 ns ram på deres 7900GTX'er, og årsagen hertil har jeg læst skyldes at
Samsung ikke kunne levere nok 1.1 ns moduler til 7900GTX-producenterne.

Det er som regel fra producenternes side sparsomt med oplysninger om rammenes access-time i ns. Kun enkelte, heriblandt Point-of-view og Gainward, nævner det, og vel netop
også fordi de burde, eftersom begge producenter udstyrer deres 7900GTX'er med 1.1ns, ratede til 1818MHz (909 MHz
DDR), hvorfor man burde forvente både PoV og Gainward udgaverne nemt oc'es op på 1818 MHz og mere til.

Om årsagen til, at Inno3D modulerne ikke clockede "højere" end 855MHz, er pga. det kræver en højere cas-latency (som det
gør ifølge samsung), er vel uvidst, hvorfor jeg stadig er usikker på om det virkelig er 1.1ns moduler.

Jeg tør så roligt konkludere at både XFX og eVga samt BFG's superoc'ede GTX'er er med 1.1ns moduler, eftersom de laver
dem i udgaver hvor rammene kommer over 875MHz, hvilket imo ville kræve et voltmod på 1.2ns moduler, og de problemer jeg har hørt om angående et par af de superoc'ede udgaver, tror jeg netop skyldes at gpu'erne på såvel GT'er og GTX'ere oc'ed op på hhv. >550 og.700 MHz ikke er er oc'ed ved hjælp af højere vcore, hvorfor det kræver meget nøje sortering for netop at finde de GPU'er og ram der klarer oc'et uden ekstra strøm.

Jeg regner med det er derfor jeg stadig sidder og venter på mit XFX 7900GTX XXX kort på 700/1800, men som sagt er det sparsomt med oplysninger fra producenternes side.



FoxmanDK
 
Overclocker
Tilføjet:
08-05-2006 13:31:32
Svar/Indlæg:
6/0
det er eller et super kort :e



Blind-Goose
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2006 21:12:22
Svar/Indlæg:
63/6
#9
Mit kører uden problemer med over 875MHz på rammene, og det er ikke voltmoddet, har endnu ike leget så meget med det, men det kommer jeg til, når jeg får lidt tid til overs ;)
Alle de test jeg har læst fortæller den samme historie, der går på at Nvidias 7900GTX kort generalt ikke OC'er så voldsomt, så det havde jeg heller ikke forventet anyway, desuden har der været problemer med at der var et uforklarligt lag på de første udgaver at de pre-OC'ede kort, måske derfor det har været svært at få fat i GTX'erne på det sidste ?:(
http://www.nvnews.net/vbulleti...



#12
CML
 
Superbruger
Tilføjet:
15-05-2006 11:40:09
Svar/Indlæg:
17/3
Godt, og stort gfx. Havde intet imod sådan en fætter i min spand ;)