nForce 590 SLI er fra starten udviklet til at køre både almindelig SLI og quad-SLI, hvilket jo altså ikke var tilfældet med nForce 4. Faktisk siger NVIDIA selv at nForce 5xx platformen generelt er udviklet med SLI som det primære fokusområde, hvilket om noget siger, hvor meget SLI betyder for NVIDIA.
Omkring quad-SLI vil det fortsat være systembyggere, der skal levere systemet, hvis du ønsker fire grafikchips fra starten. NVIDIA henviser til at quad-SLI giver mange software-problemer og kræver megen fin-tuning. NVIDIA har bidt mærke i en del dårlige reviews og har ganske enkelt - meget fornuftigt - konkluderet at det endnu er for tidligt at slippe quad-SLI løs i retail. Samtidig snakker Santa Clara virksomheden om muligheden for en fælles quad-SLI vidensbank, som brugere kan bidrage til og med det fortæller NVIDIA også at selvom quad-SLI giver mange problemer vil man gøre alt for at få løsningen til at virke på samme niveau som f.eks SLI gør nu. Virksomheden henviser også til den udvikling SLI har gået igennem siden introduktionen og mener at kunne gentage bedriften.
Udover kompatibilitet har det store problem med quad-SLI været manglende hastighed. I mange benchmarks har SLI været hurtigere og selvom nForce 5 giver quad-SLI et hastighedsløft er NVIDIA godt klar over problematikken.
Problemet er kort og godt latency. Når data'en skal fordeles imellem fire GPU'er opstår der flaskehalse og der skal altså være så megen data at behandle at dette indhenter den forsinkelse man opnår i et quad-setup. Den eneste måde at indhente dette er ved at have megen data som skal behandles og derfor er NVIDIA ikke i tvivl om hvornår quad-SLI skal bruges: "Quad-SLI er til gamere, som elsker high-end gaming i opløsninger på 2560x1600 med masser af Antialiasing og anisotropisk filtrering slået til", sagde NVIDIA's Drew Henry til nForce 5 briefingen. Med andre ord; kan du ikke lide fantastisk grafik på en 30"skærm skal du ikke vælge quad-SLI. Spørgsmålet er så bare hvem der ville sige nej til den cocktail..?